Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
22. 10. 2016 23:10 − 4932× − 16

MČRHA: Frei se radoval z vítězství na závěr sezóny

Bonver Partr Rally Vsetín, poslední podnik MČRHA přinesl slabší startovku, ale i tak probíhal na čele těsný souboj o pozice.

Rally Vsetín uzavřela letošní desetidílný šampionát historických vozů a jak je tak trochu na Moravě zvykem (výjimkou budiž letošní Star Rally Zlín), na startu se sešlo o něco méně početné pole, než v předcházejících podnicích. Svou cestu na Valašsko vážilo 13 posádek a mezi nimi jsme mohli vidět i jednu premiéru, kterou byla nová technika Hustého, ke které se dostaneme posléze. Na všechny soutěžící byla připravena shodná podoba tratě soutěže jako v loňském roce, takže ti, co zde již v roce 2015 startovali měli výhodu ve znalosti tratě a napsaném rozpisu v minulého roku. Ze zkoušek se odjela klasika v podobě Semetína, Hošťálkové a Jabloňové, které se odehrávaly v podstatě na dohled od sebe a čtvrtým úsekem byly Vidče u Rožnova p/Radhoštěm.

Jak jsme již nakousli v předchozím odstavci, tak novou techniku v podobě Mercedes-Benz 190E přivezl do Vsetína Hustý, pro nějž šlo o návrat téměř po roce a navíc s technikou, kterou nás loni krátce představil Jevický či na sklonku 80. let Peter Holub. Více k radostem a strastem stavby vozu už sám jezdec: "Po velkých problémech s technikou Alfy Romeo v sezóně 2015 jsme se rozhodli k rychlé akci – stavbě nového auta do MČR HA sezóny 2016. Mercedes jsme zvolili proto, že jsme se, samozřejmě naivně, domnívali, že prakticky zůstane v téměř sériové podobě, možná trochu upravíme motor, odpružení, ale to bude hned a prakticky největší zásah bude vlastně montáž rámu. Ach jak jsme se mýlili… popisuje Hustý a osvětluje, proč nedopadla premiéra v Příbrami, "když už bylo auto konečně připravené na Příbram, zjistili jsme ráno po příchodu do dílny, že pod předním brzdičem je loužička z brzdové kapaliny. Prasklina nebyla vidět, na defektoskopii nám řekli, že je to uvnitř třmenu, kapalina vytéká přes váleček a nelze to opravit. Takže nové brzdiče, a zároveň až Vsetín, ale jen když vše vyjde na hodiny přesně. Vyšlo, a tak jsme po roce příprav, a věčném a únavném odkládání premiérového startu konečně dorazili do Vsetína.

Soutěž na úvodním testu začal nejlépe Kučera (tomu se první Semetín povedl nejrychleji i vloni) a když vyhrál i Hošťálkovou, byl po první sekci na čele s náskokem 45 desetin na Jirátka. "První RZ jsme vyhráli, druhou také a vypadalo to na podobný scénář jako loni, kdy jsme se přetahovali se Standou Budilem a jeho BMW 2002. hodnotil Kučera vstup do soutěže. I na třetím místě byl bavorský speciál, konkrétně další 318 iS v rukou Pokorného. Na čtvrtém místě jel Frei, který si problém vyrobil hned v úvodní vložce: "Mojí chybou na první zkoušce na hupu, jsem narazil lyžinou o zem, ta to přenesla do olejové vany a ta praskla, takto jsme odjeli ještě další zkoušku, ve které jsem na konci dělal hodiny. Olej na štěstí neunikal tolik a podařilo se dojet zpět do servisu. Bohužel, náhradní vanu jsme sebou neměli a po nápadu Tomáše Juřeni utěsnit to silikonem a dvěma krajíci chleba jsme odjížděli vstříc dalším rzetám."

Ještě horší průběh měla první sekce pro Jirovce, který sváděl s Freiem souboj o celoroční prvenství v rámci Kategorie 4. Plzeňský jezdec sice zajel druhý čas na Semetínu, ale hned druhá RZ2 přinesla technické problémy a propad na páté místo za pilota elery. "Venca Pech přivezl auto z Legend v San Marinu s nefunkční dvojkou v převodovce a vzhledem k tomu, že bylo nereálné dostat z Itálie nové díly do odjezdu, dali jsme do vozu starou převodovku, která ale potřebuje mnohem delikátnější zacházení, než to „správná“. Na RZ2, odbočení u hotelu Troják mi tam zůstala zaseklá čtyřka, ztratili jsme do cíle přes 20 sec a nevypadalo to pro nás moc moc růžově. Dál jsem musel řadit vysloveně „na dámičku“ a celý zbytek soutěže jsem trnul, aby to tam nezůstalo opět," popisuje problémy vzniklé na RZ2 Jirovec. Ještě horší vstup pak zažil Hustý, jenž byl šestý a trápil se s trucovitým Mercedesem: "Hned na startu do RZ1, klasická startovní procedura, sedm, osm sekund před startem otáčky umisťuji kolem 6.000, se zelenou na časomíře pustím spojku… a motor zhasnul. Nekonečné dlouho držím tlačítko startéru a v duchu si tipuji, co odejde dřív – jestli proud baterie, startér anebo doba povinného opuštění prostoru startu. Motor nakonec neochotně naskakuje a přes spojku se natřikrát rozjíždíme. Hrůza, ostuda, děs." A když už se mu auto rozjelo, tak jezdec zjistil další problém, že se mu moc nechtělo zpomalovat: "Krutě mě probere první retardér, kdy jsem si uvědomil, že nejen nejedeme kvůli motoru, ale navíc nebrzdíme. Vší silou mačkám betonový pedál brzdy a prakticky to vypadá, že decelerace se nedostavuje. Když jsem měl pocit vylomené kyčle, auto se nějak prosmýklo retardérem a vyrážíme dál."

Když byl první průjezd Jabloňové pro MČRHA zrušen, zbyla v prostřední sekci trojice testů. Na prvním průjezdu Vidčí vyhrál Hustý ("Na 4RZ se mi podařilo dobře odstartovat, respektive dobře vyklouznout ze startu, spravujeme si trochu chuť a erzetu vyhráváme. Sice to byla spíše zásluha nebrzdícího auta, protože zejména retardér v táhlé pravé zatáčce lemované stromořadím jsem opravdu považoval za jasný cíl našeho trojcípého zaměřovače na kapotě, ale nakonec to nějak dopadlo a historie se přece neptá!"), avšak v celkovém pořadí nadále vede Kučera. Jenže ten si připravil problémy v RZ5 a o vedení přišel: "Na druhém Semetínu jsem chtěl opět zatáhnout, ale bylo to až moc. Kousek po startu jsem byl rychlý na horizontu a poslal auto do břehu. Odneslo to pravé přední rameno, uchycení stabilizátoru, spojovačka a zadní rameno. Nějak to ale jelo dál a já se snažil to dotáhnout až do servisu. No, ale neobešlo se to ještě bez jednoho couvání a opatrné jízdy na RZ Hošťálková." To jej srazilo na čtvrté místo a na čele se se čtvrtminutou náskoku na Jirovce osamostatnil Jirátko. Poslední jmenovaný byl nejrychlejší na druhé Hošťálkové, což znamenalo, že dvě RZ před koncem byl na čele s necelými dvaceti sekundami na druhého Freie. Ten se dostal před Jirovce, který byl zpět o 43 desetin, čtvrtý byl Pokorný a pátý Kučera.

Ve středu pole, konkrétně na osmém místě jel se svým VFTS Hloušek, který si chtěl ve Vsetíně spravit chuť po Star Rally. "Postupně se však projevovalo, že ten náš motor není skutečně žádná špička, navíc se objevil problém s odléváním benzínu a dostávali jsme stále větší “obklad“, přestože jsem si myslel, že už opravdu závodím :-) ! Pak jsme v přemíře snahy vytočili ukázkové hodiny při druhém průjezdu Semetína na nejprofláklejším diváckém místě celé soutěže a ztráta se zase zvětšila." V této sekci se nevyhnuly další problémy Hustému, jehož před startem RZ5 stihnul defekt: "Máme měkkou levou zadní gumu. Výborně. Říkám si, že s tím budu počítat, a za 15 vteřin startujeme. Jenže chyba lávky, auto lítá ze strany na stranu, v pravých zatáčkách se nás snaží zadek regulérně předběhnout. Nevadí, jsem tvrdej, jedu dál. Za chvíli mě tvrdost rychle přechází, začíná smrad z gumy a kouř a tak zastavujeme na chráněném místě a vyskakujeme měnit kolo… Na startu do RZ číslo šest mi opět zhasíná motor, nakonec již třikrát jsem odstartoval, odklouzal ze startu bez zhasnutí, tak proč si to trochu opět nezpestřit. Letíme si už celou erzetou docela rychle, na pocit, že prostě nezabrzdím si už tak nějak zvykám, a s umístěním auta do lesa, na louku, do plotu počítám."

Poslední dvě zkoušky již nic nezměnily na v součtu nejrychlejším čase Jirátka, avšak jeho auto neprochází závěrečnou technickou přejímkou a posádka je vyloučena. Tím pádem se vzhůru pořadím posunul Frei, který získal prvenství: "Technické zkoušky našemu autu sedí přeci jen více a povedlo se najet menší náskok před poslední rychlou, ale kopcovitou zkouškou, která už bylo v celku na jistotu. Po cíli a technické kontrole, kde bylo vše v pořádku, čekáme v provizorním UP na verdikty, bohužel kluci Jirátkové měli nesoulad s homologačním listem, když jsme si to mezi 4 očima vyříkali, beru je jako férové kamarády a nerad bych, aby je někdo považoval za podvodníky… Pokud technici a rodinný rozpočet dovolí, uvidíme se na závodech MČRHA i v roce 2017 :)" Druhý tedy Vsetín dokončil Jirovec a stejné pořadí má v celoročním účtování Kategorie 4, kde tito dva jezdci spolu bojovali. "Rozhodnout mohla Bystřička, ale tam jsme se na poměrně dlouhou dobu ztratili v rozpisu a nahodili jsme řemeny až před samotným cílem. Takže nic z boje nebylo. Trochu mě chytil vztek a poslední vyhraná RZ nás vynesla zpět na podium nicméně 8sec stále za Honzou. Je třeba říct,že Honza Frei jel excelentně a celkové vítězství si určitě zaslouží. Trochu nás to samozřejmě mrzelo, především kvůli tomu, že se s historiky loučíme a reparát je tedy nereálný…" uzavřel Jirovec hodnocení, dle svých slov, posledního startu v MČRHA.

Velmi srdnatou bitvu o umístění, ze kterého nakonec byla třetí příčka, spolu v poslední sekci svedli Pokorný a Kučera, když nejprve na RZ7 shodně zajeli nejrychlejší čas a na RZ8 se pak druhý jmenovaný posunul vpřed a oslavil zisk třetí příčky. "To, co následovalo po rampě, je kapitola sama pro sebe. Pro nás je ale stále vítězem Aleš Jirátko. Letos to byl náš poslední závod, a pokud se podaří vyjednat dobré podmínky na MITROPĚ, tak i poslední start v ČR do doby, než se k nám historikům pořadatelé a funkcionáři začnou chovat uctivěji. Letošní Rally Vsetín byl jeden velký průšvih za druhým – absolutní nedodržování základních pravidel a ustanovení AČR ze strany pořadatele. Například pokud pořadatel rozhodne o změně harmonogramu, mají být včas vydána příslušná PÚ apod. Bohužel, jak je vidět, měří se dvojím metrem. Pořadatel může beztrestně porušovat daná pravidla a jezdci musí jen platit a držet ústa." Na čtvrtém místě tedy dokončil Kučera a pátý byl Daněk s Favoritem.


Důvod Hlouškova odstoupení

Z dalších námi sledovaných jezdců se nepoštěstilo dorazit do cíle ani Hlouškovi, ani Hustému, když jejich putování soutěží shodně ukončila RZ7. Prvně jmenovaného zradila kolečka v převodovce: "Na RZ7 při řazení dolů jsem zařadil z pětky na čtyřku a kupodivu se nic nedělo, žádná odezva… Postupně jsem zkusil 3, 2, 1 ale stále nic. Tak jsem ještě zkusil zpátky 5 a ejhle, ta tam byla, ta šla. Tak jsme sjeli až k odbočení na Vesník, že bychom se tam zkusili nějak vyškrábat, ale to byla hovadina :-). Tak jsme auto odstavili a bylo vymalováno. Doma jsme zjistili, že se rozlouplo jedničkové kolo v převodovce na dvě půlky, tak jako když se rozloupne jabko…Takže na zimu mám dost starostí – motor v háji, převodovka v háji a technici ještě vymysleli, že můj žigul nevypadá dost dobově, takže jestli chci jet, měl bych to upravit, což je také nemálo peněz, které kupodivu nějak nemám. Takže mé další účinkování v historicích pod Fasem je ve hvězdách…" Hustého pak vyřadila těžce zkoušená spojka: "Ta po dnešním neskutečném výkonu řekla, že už stačí a začala nekompromisně prokluzovat. Později zjišťujeme, že byly ubroušené i nýty obložení. Spouštíme se zvolna na neutrál směrem dolů ke Vsetínu a říkáme si, jestli vůbec bylo dnes něco, co se nám vyhnulo. Nic nás ale nenapadá…"

Rally Vsetín – MČRHA
1.Frei Jan – Šlegl PetrŠkoda 130 LR1. E545:05,6
2.Jírovec Jiří – Horák JiříBMW M31. E4+8,3
3.Kučera Martin – Hlavičková SilvieBMW 318 iS1. E3+9,3
4.Pokorný Michal – Zigler MartinBMW 318 iS2. E3+10,7
5.Daněk Jiří – Daněk Tomᚊkoda Favorit 136L1. E1+1:31,4

Kompletní výsledky ze soutěže na serveru eWRC-results.com.

Komentářů celkem: 16
22. 10. 2016 23:211
0 0
Zatím bohužel bez fotek, nic se nesešlo smajlík Ale jinak bych tady rád poděkoval všem, kteří se mnou měli trpělivost, něco mi v průběhu sezóny napsali a doufám, že budeme pokračovat i napřesrok. A kdyby se chtěl přidat někdo další, tak se nemusí bát a ať mě kontaktuje smajlík
23. 10. 2016 07:512
0 0
Kuře vyřiď prosím velké poděkování Jakubu Kurovi za články. Opět perfektní práce. Patlat se s rozhovory do kategorie historiků, která diváky, alespoň podle jejich četnosti u trati, moc nezajimá je poděkováníhodné. Super práce a dík za celý rok. smajlíksmajlík
23. 10. 2016 18:113
0 0
Jevický s Mercedesem jezdí v Německu, když nebylo žádoucí aby jezdil tady!smajlík
23. 10. 2016 18:114
0 0
Díky tomu,že nám v Čechách Mercedesa otestovali,vydali nám TPHV list a další rok aniž by auto doznalo nějakých změn nám zakázali v Česku startovat jsme se rozhodli závodit u sousedů v Německu.Po zkušenostech se závody v Německu nemáme chuť se vrátit na české tratě a každé závody se dohadovat s TK co se jim zase nelíbí.Chování německých činovníků se s našimi nedá srovnat, váží si každého závodníka a je jedno jestli jede první nebo poslední a auto které nesmí na české tratě v Německu nikomu nevadí
S pozdravem Jiří Jevický
23. 10. 2016 19:145 Upraveno 19:16
0 0
WRCar: Ale pane kolego, bohužel se hluboce mýlíte. Pokud mohu čerpat z loňského č.5 časopisu Rally,kde jste svůj jinak velmi hezký vůz popisoval, tak jste měl na svém MB namontované kitové sání s vícebodovým vstřikem, které alespoň podle dostupných informací z hom.listu A-5269 bylo povoleno pouze pro DTM,stejně jako např. obsah 2.5 l, tedy ale nikoli na vůz pro skupinu A,N, kde muselo být použito původní vstřikování KE-Jetronic, tak, jak to má ve svém MB kolega Hustý. Že je to systém problematicky upravovatelný pro závodní účely mi nemusíte vysvětlovat, mám ho v autě bohužel taky.
Ale to, že testující technik udělal chybu a omylem byl i vystaven TPHV neznamená, že to nebylo špatně.
Vaše auto podle mne na naše tratě může a bylo by to dobře ,pochopitelně s tím správným vstřikováním.
Jinak chování a vrtochy techniků/zejména některých/ u historiků je na samostatnou stať....:-(
23. 10. 2016 19:486
0 0
Jak jsem již napsal, v Německu toto vstřikování nikomu nevadí a než investovat nemalé prostředky do předělání motoru, vzdám se raději českých tratí. Jsem u sousedů spokojen.
Jevický
23. 10. 2016 21:467
0 0
Ba naopak. Venku se vstřikováním jedou MB všichni. Měli jsme možnst nakouknout pod kapoty pár jezdcům s MB, včetně auta Uwe Nittela Zatím jsme auto bez nepotkali!
23. 10. 2016 22:208
0 0
starej pes: Ale to, že se takto někde jezdí, není přeci "směroplatné...", jak by řekla Máňa...vůz MB 190 2.3 16V je homologován pro soutěže historiků s KE-Jetronicem.Ano, ty věci se asi těžko nahánějí, je to systém komplikovaný, všechno je drahé, celý systém běhá pod vysokým tlakem přes 5 atm a těžce se seřizuje,já sám s tím bojuji už skoro 5 let a až letos to tak na 7O% občas funguje, ale není to vina tech.komisařů, že jsme si vybrali auta s tímto vstřikováním,snažil jsem se o povolení změny na el. systém nebo alespoň výměna za karburátory Weber, třeba když nás bude víc, tak se to povede, ale zatím to povoleno není.

24. 10. 2016 11:139
0 0
připojuju se k poděkování kuřeti (snad mám i malej podíl na tom, že začal psát ajsem tomu rád), zároveň je to psaní takový smutný, když vidím, kdo letos se závoděním s historikem končí, začínám se bát, aby bylo příští sezonu o čem psát a přitom to ještě nedávno vypadalo na slušnou renezanci těchto krasavců...
24. 10. 2016 11:2910
0 0
Novej, řekl bych, že ten impulz vedoucí k získávání ohlasů od jezdců vzešel od tebe velmi silně, jinak bych si s tím práci asi nedělal smajlík
No a s tím koncem, pořád věřím, že lidé starající se o HA zase začnou o tento šampionát více pečovat, rozhodně si to zaslouží a nebál bych, že technika (či zájem jít do této techniky) by u nás nebyl
24. 10. 2016 15:2911 Upraveno 15:42
0 0
Původně napsal Vrátníček
starej pes: Ale to, že se takto někde jezdí, není přeci "směroplatné...", jak by řekla Máňa...vůz MB 190 2.3 16V je homologován pro soutěže historiků s KE-Jetronicem.Ano, ty věci se asi těžko nahánějí, je to systém komplikovaný...

Velmi dobře znám poměry ze závodů HA z doby, kdy to jezdili moji kluci! To co oni na Škodovkách 1000 MB mít nesměli, jiní mohli. Jako drobnej příklad, můj kluk měl odvrtaný výztuhy na kapotách. Bylo mu to zapsáno do tesťáku, jako závada a do příště odstranit. Vedle něj stálo auto odvrtaný jak Ementál, včetně venkovních klik u dveří a tam žádnej problém s nepovoleným odlehčením nebyl! Takových příkladů, který kluků několik let znepříjemňovalo život tak, že auta prodali a ježdění přerušili! Ono u nás totiž platí, bohu žel s jakým ksichtem a s jakým jménem, jde jezdec na přejímku nebo testování! Ono stačí pak stát u tratě a sledovat, kolik kvaltů třeba má konkrétní auto, který tam v homologaci nemá. O rozvrtaných motorech se ani bavit nemusíme. Co si třeba Jevický koupí, po nemalých investicích, konzultací s techniky při stavbě auta a dvou letech závodění za omluvu techniků, že došlo k omylu? To by i "Máňa řekla, že ani výměna sklepa není směroplatná"!!
24. 10. 2016 19:2012 Upraveno 19:21
0 0
Díky moc Kuřeti za tak pěkné články. Píšeš to moc hezky,i když historici nejsou v popředí zájmu. Ale jejich doba teprve přijde. Vlastně si myslím,že už přichází..smajlík
Jinak souhlasím s kolegou Vrátníčkem. Ten Mercedes byl skutečně homologován pouze s originálním vstřikováním KE-Jetronic (verze pro rally 2.3 16 v ) a tím pádem nemůže jet český mistrák. Je mi to také líto,ale takové jsou bohužel předpisy. Je to jako kdyby si dal někdo do Škody 130 LR vstřikování třeba z Mitsubishi a řekl,že to takhle pěkně jede. Prostě homologace hovoří jasně.smajlík
24. 10. 2016 21:5813
0 0
Koukám, že technici jsou univerzální zaklínadlo.
Proč píše Frei o technicích, že pokud mu dovolí?
Myslím, že valná většina účastníků MČR HA v rally se nemusí vozit na módní vlně všeobecné negace.
Když se nic nekontrolovalo bylo špatně, když se začalo s měřením objemů a kontrolou převodovek je taky špatně.
Nejveselejší je, že jsou pořád slyšet ti samí.
A kdo chce jít za hranice přeci může, nikdo mu to nezakazuje.
Přeci platí, že každý svého štěstí tak nějak strojvedoucí smajlík
XYZ
25. 10. 2016 13:4414
0 0
To jsem tedy rád, že jsem vlastním mašinfírou a lokotku mám zaparkovánu, ušetřím tím spoustu nervů i když vím, že lokotka je v pořádku a uhlí mám od zaručeného dodavatele ...smajlík
25. 10. 2016 14:4015
0 0
Neříkám že kontroli jsou špatně, jsem za ně rád. Říkal sem to hned na vltavě, s panem Malým radši kontrolovat objem a tak dál než řešit pravítko se kterým taky nebylo hned jasné jestli ho jet můžeme nebo ne. Je teda pravda že podud sme jeli od 4. místa níž auto nikoho nezajímalosmajlík Jinak pane Kafka co bych vylepšil je nerušit nám RZty kvůli průměru, případně startovat před hlavním polem, aby jsme byly trochu více vidět. Díky Jan Frei
25. 10. 2016 15:5516
0 0
Původně napsal Stan
Koukám, že technici jsou univerzální zaklínadlo.
Proč píše Frei o technicích, že pokud mu dovolí?
Myslím, že valná většina účastníků MČR HA v rally se nemusí vozit na módní vlně všeobecné negace.
Když se nic nekontrolovalo bylo �...
Nedá mi to ale musím zareagovat. Na módní vlně se nechci vézt ani náhodou. Jen bych rád přečkal na každých přejímkách vlnu změn v předpisech mezi závody. Kdo se účastní, tak potvrdí, že to co bylo minule dobré, nemusí být dobré dnes. Co bylo na testování OK nemusí projít ve Valmezu. To je Stando vlna nebezpečnější. Pokud bude přístup k technice a technickým předpisům konzistentní po celý rok, protože předpisy konzistentní jsou, potom se nemámě o čem bavit. Ani o tom, že kontroly jsou špatné a nekontroly také. Kdyby totiž kontroly fungovaly tak jak mají, tak se o nekontrolách nemusíme bavit. Nekontrola je špatný stav. To mi říkáš " my jsme na to kašlali " ? Já bych byl na každé přejímce rád svého štěstí strojvedoucí. Bohužel ale výhybky ovládá někdo jiný. A teď se nebavím jen o historicích. Napadlo někoho na slavném FAS se třeba za klubové peníze podívat, jak to dělají ve vyspělém kapitalismu třeba v Německu nebo Rakousku? Třeba by potom pár pilotů přestalo jezdit historiky v zahraničí a vrátilo se zpět. Já se na MČRHA dívám asi kacířsky i z pohledu diváka. On totiž nikdy neocení práci Zdenka Vrátníčka, který se s tím vstřikováním sere několik let. To auto nepojede s elektronickým vstřikováním o nic podstatněji lépe. Jen diváka ochudím o pěkné auto s pěkným projevem. Pokud to ale děláme pro věrnost a dobovost aut, tak potom ano. Fando na mezi máš smůlu.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!