Jiří Šteg - eWRC.cz
24. 10. 2016 19:59 − 2951× − 8

Francois-Xavier Damaison nejen o příštím roce ve WRC

Technický ředitel VW motorsport v interview pro motorsport-total.com.

Technický ředitel VW motorsport v interview pro motorsport-total.com

MOTORSPORT-TOTAL.COM: „Francois-Xavier, v příštím roce se zásadně mění pravidla jak ve Formuli 1, tak ve WRC. Jde tak motorsport obecně správným směrem?“

Francois-Xavier Damaison: „V rally si fanoušci stále stěžovali, že vozy nevypadají dostatečně divoce. Chtěli větší křídla, širší vozy, více rámusu a plamenů. Stejně tak tomu bylo ve formuli 1. Úzké pneumatiky je nudily, chtěli široké gumy a velká křídla. Je to otázka peněz, protože změnit pravidla stojí vždy peníze. Já si ale myslím, že se jedná o správnou investici.“

„Proč se stal v minulosti motorsport „krotším“? Proč se šlo touto cestou, kterou vidíme v mnoha kategoriích.“

„V rally to bylo především proto, aby se snížily náklady. Záměrem bylo omezit vývoj a také se omezil se počet motorů, aby se uspořily náklady. V důsledku to ale vedlo k tomu, že všechny vozy vypadaly stejně. V designu nebyly žádné reálné rozdíly. Myslím, že to nebyl správný směr, i když to výrobcům pomohlo v pokračování jejich programů.“


Foto: wrc.com

„Jak byste viděl perfektní pravidla pro WRC? Jsou ta pro rok 2017 správná?“

„Nám by se více líbilo, kdyby se nezvyšoval výkon, ale spíše točivý moment. V současné době je plnicí tlak omezen a máme restriktor. Bylo rozhodnuto zachovat plnicí tlak, ale restriktor zvětšit. Tím vzrůstá maximální rychlost. VW a někteří další výrobci by raději zvýšili plnicí tlak, aby byl vyšší točivý moment a řízení vozů bylo náročnější. Rychlosti v zatáčkách sice takto rovněž poněkud vzrostou, ale vozy by byly (s vyšším krouticím momentem) ještě divočejší. Taková pravidle s většími křídly a širokými vozy, ale s větším plnicím tlakem namísto většího restriktoru by z mého hlediska byla ideální.

„Sébastien Ogier je toho názoru, že nové vozy jsou poněkud hůře řiditelné, především v úzkých vinicích.“

„Ano, protože vůz je širší. V úzkých klikatých pasážích není nový vůz rychlejší než vůz aktuální.“

„Jedním z velkých rozdílů mezi formulí 1 a WRC představují simulátory. Očividně je velmi těžké nasimulovat všechny rychlostní zkoušky, zatímco zpracovat okruh lze relativně snadno. Vidíte v této oblasti nějaký vývoj?“

„Pravděpodobně nikoliv stejném principu jako ve formuli 1, kde může být v simulátoru laděno nastavení. To není v rally možné, protože nejsme schopni zpracovat 300 kilometrů. A na nastavení s tím také nemůžeme pracovat. Dnes používám simulace, abychom u konceptů určili směr vývoje. K tomu skenujeme vybrané jízdní úseky. Simulátory bychom také mohli použít pro tréning pilotů. V současné době mají při najíždění dva průjezdy. Bylo by možné si představit simulátor s nějakým základním autem, s nějakými základním pneumatikami a konstantní přilnavostí, na kterém by se učili rychlostní zkoušky. Například letos se jela Ouninpohja v obráceném směru. Taková simulace by byla představitelná.“

„Základní rozdíl tedy spočívá v tom, že jsou rychlostní zkoušky příliš dlouhé?“

„Přesně tak. Kromě toho se poměry na trati mění vůz od vozu. Proto by bylo dnes velmi komplikované toto vše simulovat. Výrobci jsou připraveni investovat jisté množství peněz, aby vyhrávali, ale toto možné není.“


Foto: wrc.com

„Všeobecně se vývoj v motorsportu pohybuje směrem k formátům jako formule E. Vidíte v neokruhových disciplínách možnosti nasazení pro hybridy, elektrovozy nebo alternativní pohonné hmoty.“

„V Rally nejsou čistě elektrická auta v současné době kvůli velkým vzdálenostem možná. V rallycrossu je to trochu jiné. Tam bych si dokázal představit čistě elektrické vozy, mohly by dosahovat stejných výkonů jako benzinová auta. Přirozeně by chyběl zvuk. Před časem jsem se byl na rallycross podívat, bylo to pořádně hlučné a spektakulární. Čistě elektrické pohony si, jak jsem již řekl, v rally představit nedokáži, možná hybrid. Máme anti-lag systém a pohon všech kol a spotřebováváme spoustu paliva. Lze si tedy představit nasadit na to taková řešení. Ale bez benzinových motorů rally nefunguje.“

„Téměř všichni výrobci dnes vyrábí silniční auta s hybridním nebo elektropohonem. Mohlo by jejich využití v rally tento vývoj urychlit?“

„Osobně bych to jako inženýr uvítal, protože by to byla velká výzva. Máme rádi novinky. Co se týče marketingu, k tomu by se museli vyjádřit kolegové z VW, ale já bych byl pro.

„Potřebovalo by to možná impuls od FIA, jak tomu bylo s formulí E?“

„Chtěli zavést hybridní systémy již od příštího roku, ale všichni se vyjádřili, že je to příliš brzy. Ale možná 2020…“

Komentářů celkem: 8
25. 10. 2016 19:37
Upraveno 19:38
0 0
WRC jako Hybrid si umím taky představit a můžu říct že by to bylo velice zajímavé, jak z hlediska vývoje tak z hlediska techniky. Ale jako čistě elektrické auto to vůbec smajlík jen přes moji mrtvolu smajlíksmajlíksmajlík
25. 10. 2016 20:21
0 0
No popravdě jsem při prvotních nástinech nových WRC očekával takovou nějakou menší revoluci v agregátech, ale jak správně řekl, je na to moc brzo. Kdo chce závodit s hybridy, ať jde do WEC, tam se to dokonale zadaptovalo, určitě líp a víc opodstatněně než v F1.
Ale do budoucna by to bylo asi zajímavý, ale doufám, že zas ne tak brzo jako 2020...smajlík
25. 10. 2016 20:25
0 0
I u Stohlů si to dovedli představit a to co nedávno slibovali, tak splnili - elektrická 207 "S2000" - https://www.youtube.com/watch?v=5844VCjRpv0
25. 10. 2016 21:57
0 0
jako by to bylo nějaká novinka. WRC Hybrid už dělal Citroen v roce 2008, i když tehdy do byl spíš jen takový KERS smajlík http://www.ewrc.cz/ewrc/show.php?id=9664&title=citroen-odhalil-hybridni-wrc
26. 10. 2016 01:13
0 0
Bez revu motoru to proste neni ono malo naplat, i kdyz kdo se kdy svezl s elektromoilem mi da za pravdu ze ta odezva na plyn a okamzity nastup kroutaku jsou uplne dokonaly! Akorat pri plnem vyuzivani dynamiky moc daleko nedojedete, zatim smajlík
26. 10. 2016 04:54
0 0
Elektromobily 2020 ještě neeeee! Ještě chci na rally chodit a ne u startovního čísla deset zjistit, že mi jich devět fnklo, protože jsem je neslyšel projíždět... :D smajlík
26. 10. 2016 12:25
0 0
Můj názor je asi takový, že minimálně koncepce motorů by mohly být odlišné. Na to brzo není a také soutěž by to udělalo trochu zajímavější a smysluplnější, ale uvidí se co nám přinese rok 2017. Jaký to bude posun.
27. 10. 2016 08:29
Upraveno 08:32
0 0
Ta elektrika by ssebou přinesla spoustu dalších příležitostí. Třeba po každé RZ by tam museli přistavit nějakou velkokapacitní mobilní dobíjecí stanici.
A ubylo by rallysprintů, protože se to včetně dobíjení prostě tak rychle stihnout nedá.
Východiskem by možná bylo zabudovat do tratí RZ indukční dobíjení.
Kdo by to technologicky nezvládl, tak by dostal šraňky od trolejbusu.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!