Neznámá historie Protonu s příchutí WRC
Když se dnes řekne značka Proton, valná většina motoristických fanoušků si vybaví svítivě žluté speciály Satria Neo S2000, které brázdily tratě tehdejšího IRC, SWRC a APRC. Vůz dokázal v roce 2011 dovézt Alistera McRae k titulu mistra APRC a ve zbývajících sezónách přidal Colinův mladší bratr ještě jeden titul vícemistra a jedno třetí místo. Působení v IRC už tak slavné nebylo, vůz byl rád, že se vůbec někdy dostal do cíle, v sezónách 2010 a 2011 se za jeho volantem točilo poměrně dost jezdců (6, potažmo 5), změnu k lepšímu přinesl přechod do MS v roce 2012, kde si PG Anderson dokázal vyjet titul vícemistra. Tým se následně stáhl a vozy jezdí zejména na Britských ostrovech, kde je však jejich přípravce z velké části osázel osvědčenými motory Millington a speciály již nespadají do třídy S2000.
Avšak o Satrii tady řeč nebude. A nebude ani o začátku minulého desetiletí, kdy malajsijský jezdec Karamjit Singh dokázal za volantem Protonu Pert dojet k titulu v PWRC. Ostatně model Pert není neznámou ani českým divákům, když tuto malajsijskou licenční verzi Mitsubishi Lanceru na našich tratích svého času vodil Milan Liška. Posuneme se ještě více do minulosti, do konce 90. let, kdy vládu nad světovými i regionálními rally přebíraly speciály WRC. A jeden z nich mohl nést i loga Proton, protože tento poměrně neznámý vůz nebyl daleko od vyjetí na soutěžní tratě.
První snahy o rally vůz představoval model Wira, který na našich tratích vodil jednu dobu Josef Peták, avšak Proton chtěl dále a výše, přičemž jeho pozornosti dostala kategorie WRC. A tak se stalo, že se v britském Prodrive (ano, ta firma, která se v té době starala o Subaru ve WRC a také později napomáhala zrodu Octavie WRC) začal ve vší tajnosti vyvíjet Proton Putra specifikace WRC. Na Britské ostrovy tedy z jihovýchodní Asie doputovaly dva exempláře vozu, které podstoupily transformaci na závodní speciál.
Ve zpětném pohledu ještě více vyniká paradox vzniku tohoto vozu, když jej připravoval tým provozující Imprezy WRC a Putru poháněl motor Mitsubishi, tedy výrobek přímého konkurenta z tratí MS, konkrétně šlo o dvoulitrový čtyřválec Mitsubishi 4G63T. Jak se sluší a patří na speciál WRC, vůz byl vybaven sekvenční převodovkou Hewland, pohonem na všechny čtyři kola a udávaný výkon by dosahoval obligátních 300 koní, což byla oficiální konstanta u všech speciálů WRC. Nechybí také bodykit, aby vůz vypadal více závodně a zde se nelze ubránit dojmu, že Prodrive více či méně opisoval od svých Imprez, protože, s nadsázkou řečeno, kdyby byl prototyp Putry modrý a měl na sobě hvězdičky, rozeznat jej od Imprezy 22B by nebylo úplně snadné.
Jak odhalí pohled do historie MS, vůz Putra WRC se nikde ve startovních listinách nevyskytuje a neexistuje ani moc zmínek v potrfoliu Protonu či Prodrive. Projekt byl totiž před oficiálním oznámením veřejnosti v tichosti ukončen a tak jediným, co zbylo, jsou dva postavené prototypy, které se dodnes mají nacházet v prostorách továrny Protonu v Malajsii a čekat na svůj návrat na svět až jej snad někdy automobilka vezme na milost.
Fotky: https://forum.lowyat.net/index.php?showtopic=3355729&hl=putra Zdroje: https://www.autofreaks.com/motorsports/the-proton-putra-prodrive-world-rally-car-that-never-was/ https://www.carmrades-blog.com/articles/2016/11/9/sudden-death-1998-proton-putra-wrc-prototype
Zajímavé, hezké.
Jen víc takových článků.