reklama
reklama
13. 11. 2016 21:45 − 4330× − 4 0

Dramatická Austrálie před jedenácti lety

Letošní sezónu světového šampionátu v rally uzavře o nadcházejícím víkendu Rally Australia.

Letošní sezónu světového šampionátu v rally uzavře o nadcházejícím víkendu Rally Australia. Tato zámořská soutěž se na post závěrečného dílu kalendáře vrací po dlouhých jedenácti letech. Tehdejší ročník má ale s tím letošním společného daleko více než jen pozici v kalendáři. V Austrálii se totiž i letos bude s MS loučit jeden velký hráč v podobě tovární stáje Volkswagen. V roce 2005 si na druhé půlce světa odbyl svou derniéru tovární tým Peugeot. Poslední start červených speciálů 307 WRC ovšem dopadnul doslova katastrofálně, úplně jinak než jak se vydařilo sedmileté působení Francouzů v prestižní kategorii WRC. Daniel Carlsson už na první přírodní zkoušce havaroval a jeho vůz následně kompletně shořel. Marcus Grönholm s druhou 307 se držel na průběžném pódiu a rozhodně nebyl mimo hru o vítězství. V osmém testu první etapy ovšem u jeho vozu odešlo zavěšení a Fin musel na přejezdu skončit. Takovou derniéru by si u Volkswagenu jistě nepřáli.

Jezdec německé stáje Andreas Mikkelsen zůstává před závěrem mistroství ve hře o pozici vicemistra a stejně tak na tom v roce 2005 byl zástupce Peugeotu Grönholm. Jelikož se ale Fin cíle nedočkal, vicemistrem se už v pátek stal Petter Solberg se Subaru. Nor tehdy začal australský podnik velmi dobře a hned po první superspeciálce se ujal vedení. To mu ale v RZ 4 fantastickým časem sebral jeho stájový kolega Chris Atkinson. Australský jezdec se na svou domácí soutěž hodně těšil, ale šanci na premiérový triumf v šampionátu mu sebralo poškozené řízení už v průběhu pátečního odpoledne. Mechanici poškozenou Imprezu dokázali opravit, Atkinson v rally zůstal a v závěrečné etapě dokonce zabojoval o pódium. Tento souboj ale nakonec o 6 vteřin prohrál. Solberg se po šestém testu vrátil do čela soutěže a musel se mít na pozoru před Sebastienem Loebem. Již jistý dvojnásobný šampión to ale s rychlostí v druhé půlce první etapy trochu přehnal a v poslední přírodní zkoušce čelně narazil do stromu. Vítězem dobrodružné první etapy se přeci jen stal norský pilot Subaru. V sobotu ráno ale došlo i na něho, když mu do cesty skočil klokan a poškodil chladič. Motor Imprezy WRC krátce na to vypověděl službu.

Rally Australia 2005 tak poměrně záhy přišla o všechna velká esa, ze zúčastněných mistrů světa po RZ 14 pokračoval už pouze Colin McRae. Skotovi se dařilo překvapivě dobře a se Škodou Fabia WRC se tou dobou držel na třetí příčce, pouhé dvě desetinky za Mitsubishi Lancer WRC05 Harriho Rovanperä. Fin se už v prvním dnu také utkal s jedním klokanem a vyšel z něho lépe než Solberg. Divoké zvíře mu totiž na rozdíl od předku vozu skočilo na boční dveře. V sobotu pak Rovanperä chyboval sám, v šestnáctém testu narazil do stromu a propadnul se na třetí místo. McRae se naopak musel potýkat s poškozenými transmisemi, ale i přes manuální řazení nakonec po druhém dnu držel s náskokem 5,1 sekundy druhé místo. Vedení v sobotu převzal Francois Duval, který za sebou měl dost nepovedenou sezónu, během které byl pro přílišné množství havárií na chvíli dokonce z kokpitu tovární Xsary WRC vyhnán. Během této vynucené přestávky ukončil spolupráci jeho spolujezdec Stéphane Prévot a na jeho místo usednul Sven Smeets. S ním tak na samém konci roku mířil Duval za největším úspěchem své kariéry, do závěrečné etapy šli s náskokem skoro půl minuty. Velký zájem na sebe poutal i tovární tým Fordu, který v Austrálii debutoval s Focusem WRC pro sezónu 2006. Hned poté co s ním Toni Gardemeister vyhrál první rychlostní zkoušku, v té následující pětadvacáté odstoupil s přehřívajícím se motorem. Roman Kresta při svém posledním startu s továrním Fordem vyhrál poslední zkoušku sezóny a nový vůz do cíle dovezl na šestém místě.

McRae do nedělního soutěžení nevstoupil moc dobře, hodně se trápil s kluzkou tratí a při jednom incidentu svou Fabii WRC lehce poškodil. Naopak Rovanperä s povrchem problémy neměl, plyn sešlápnul až na podlahu, vyhrál RZ 23 a s náskokem 6,9 vteřiny se dostal na druhé místo. Atraktivní duel o druhé místo skončil náhle, během servisní přestávky v půlce dne. Mechanici stáje Škoda Motorsport se rozhodli pro dobře známou a dost propíranou výměnu spojky. Ta se jaksi nevydařila, došlo k překročení časového limitu a skotský mistr světa senzačně rozjetou rally musel ostudně opustit. Teď po jedenácti letech bude ta samá stáj v Austrálii bojovat o titul v kategorii WRC2. Esapekka Lappi se tak musí mít hodně na pozoru před konáním svých mechaniků. Na třetí místo před jedenácti lety po vypadnutí McRae postoupil Manfred Stohl pilotující soukromý Citroën Xsara WRC a udržel si jej až do konce. Nejlepší výsledek pro Lancer WRC05 při soutěži, která se zpětně ukázala jako poslední výstup továrního týmu Mitsubishi, vyjel celkově druhý nejrychlejší Rovanperä. Nejvíce však na stupních vítězů slavil Duval, když v Rally Australia 2005 zajel své první a zároveň poslední vítězství v MS. Šampaňským se hned vedle něho oháněl Sven Smeets. Teď po jedenácti letech ale Belgičan na konci australského podniku tolik štěstím zářit nebude. V roli šéfa stáje Volkswagenu stanul teprve v létě a teď po půlce listopadu už bude řídit tým absolvující svůj poslední podnik ve WRC.

Výsledky Rally Australia 2005

Komentářů celkem: 4
14. 11. 2016 18:59
00
....myslím, že všichni mechanici Škody, kteří tenkrát dostali rozkaz vyměnit spojku, si tvoji větu:
"Esapekka Lappi se tak musí mít hodně na pozoru před konáním svých mechaniků" nezaslouží.
15. 11. 2016 06:11
00
Myslím, že autor článku to napsal jako vtip formou jízlivé poznámky.
17. 11. 2016 10:29
00
Trochu mi v článku chybí jméno Armin Schwarz , do dnes mu mám jeho kontroverzní rozhodnutí za zlé.... Nejen kvůli Škodě Motorsport, ale hlavně kvůli Colinovi.
Nikdy na ten podraz nezapomenu.....
17. 11. 2016 10:47
00
nevím, nevím, ale Schwarz závodil (dojel osmej), ten nerozhodoval, neměl jsi na mysli spíš Dietmara Metricha?

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama reklama