Filip Schovánek odpovídá na dotazy – 2
V současné době je již s Janem Kopeckým v dějišti pátého pokračování seriálu Mistrovství světa v rally, aby se s vozem Škoda Fabia WRC v barvách Czech Rally Teamu Škoda-Kopecký pokusili navázat na skvělé předchozí vystoupení v Katalánské rally.
Materiál, který Filip Schovánek připravil, je velmi rozsáhlý a proto jsme se rozhodli jej rozdělit na tři díly a uveřejnit je v pondělí, úterý a středu tento týden. Aktuálně čtete druhý díl.
Posádka Jan Kopecký-Filip Schovánek přislíbila zasílání aktuálních info z přípravy, ale i průběhu Rally Korzika podobně jako v průběhu Katalánské rally.
Jan Kopecký-Filip Schovánek, Czech Rally Team Škoda-Kopecký
Škoda Fabia WRC, technika
Díky kvalitní mechanické přípravě před testem a závodem samotným jsme neměli byť sebemenší technický problém! Vždy je co zlepšovat a vývoj posouvat kupředu, to samé platí i pro náš vůz, stejně jako pro jakýkoli jiný. Známe drobné slabiny našeho vozu. Některé již byly odstraněny, na jiných se pracuje, jiné odstranit nelze.
Myslím si, že pokud tým usilovně pracuje na vyladění detailů, snaží se vůz technicky stále posouvat kupředu a jen ho neprovozuje („repasuje“), patří Škoda Fabia WRC mezi širší špičku.
Nové vozy – o výrobě nových vozů v dílnách Škody Motorsport nemám v tuto dobu bohužel přesné informace, proto Vám nemohu zodpovědně odpovědět.
Brzdy – my jsme neměli s brzdami našich vozů problémy (hned klepu na dřevo). Existují drobnosti-detaily, kterými lze brzdy doladit na jezdcův styl. Ale toto lze provést jen do určité hranice, pak již nezbývá nic jiného, než aby jezdec lehce pozměnil svůj jízdní styl a choval se k brzdám více šetrně. Duvalův styl je k brzdám poměrně agresivní, hodně často používá současně plyn i brzdu.
Pneu – na soutěži MS můžete použít libovolné pneumatiky, rozhodnutí je pouze na týmu. Společnost Matador dnes již není pouze výrobcem pneumatik, ale zaměřuje se na automobilový průmysl jako celek. Určitě jste si všimli nového loga Matador, které právě charakterizuje společnost již ne pouze jako výrobce pneumatik. Pokud ne, nevadí a odkáži na jakoukoli fotografii našeho vozu na které je vidět přední blatník. Stále se v Matadoru podílíme na vývoji nejen závodních plášťů, Honza zkouší a testuje i pneumatiky civilní. Naše spolupráce je bezproblémová, dlouhodobá. Ve Španělsku byl s námi například sportovní ředitel Matadoru.
Aktivní diferenciály – to je otázka spíše na Honzu. Já jsem s pasivními diferenciály ještě nejel, netestoval je. Domnívám se, že rozdíl nebude nijak značný – viz. časy (rozdíly) během letošního ročníku.
Vstřikování vody – ze sedadla spolujezdce necítím změnu při použití vstřikování vody. Pouze před další RZ musím vodu přečerpat (technik vždy určí čas tohoto procesu) a tuto změnu již pociťuji… :-)
Španělský vůz – ano, jednalo se o zcela nový vůz, pro který bylo Španělsko prvním ostrým vystoupením a který ujel první ostré kilometry až na testu před závodem. Jsou v něm již implementována drobná vylepšení, ale základ je stejný jako na voze z Monte a Švédska.
Převodovka – od začátku roku jsme použili oba typy převodovek, tj. jak 5-ti tak 6-ti rychlostní. Přiznám se, že netuším jakou převodovou skříni jsou vybaveny ostatní vozy Škoda.
Pro „msx“ – nyní stojí oba vozy nedaleko Nice :-). Jinak ovšem mají vyhrazena servisní stání v sídle týmu v Kostelci nad Orlicí.
Jan Kopecký-Filip Schovánek, Czech Rally Team Škoda-Kopecký
Druhý vůz (posádka) v CRT Škoda-Kopecký
Nebylo by fér říkat, že v tuto dobu o nasazení druhého vozu neuvažujeme! Není to ovšem záležitost jednoho odpoledne a jedné schůzky. Víme o jezdcích, kteří by měli o Škodu Fabii WRC zájem, někteří se ozvali během závodu ve Španělsku. Po Korsice je plánována v našem týmu velká porada, je potřeba zvážit všechny klady a zápory. Následuje kalkulace a předložení naší nabídky osloveným posádkám.
Opravdu to není nijak jednoduché, tým se připravuje na další závody, plní své závazky na reklamních akcích apod. V neposlední řadě je nutné věnovat se finančnímu pokrytí našich aktivit, „volného“ času nám opravdu příliš nezbývá.
Neměl by být velkým problémem pro náš tým přestavět druhý vůz na specifikaci 2006 = pasivní vůz.
Panizzi – oficiálně byl odchod Gillese zveřejněn před pár dny, proto tým CRT dosud neuvažoval o případném zaslání nabídky tomuto jezdci.
Rallye de France
I na Korsice chceme zúročit své zkušenosti získané v minulém roce. Osobně vidím naši největší nevýhodu ve skutečnosti, kterou je dokonalá znalost tratě ostatními jezdci. Na Korsice se RZ téměř nemění, jezdci je znají zpaměti. Vzpomínám si na četné rozhovory Alexe Bengua a Armina Schwarze během týmových večeří. Oni se baví o trati v Monte, na Korsice tak, jako my s Broukem o trati v Krumlově… Španělsko bylo pro mladé jezdce jiné, v regionu Salou se jelo teprve podruhé v blízké historii a počet našich startů byl shodný s počtem startů Loeba, Gronholma, Solberga…
Na Korsice startuje mnoho domácích jezdců – Loeb, Sarrazin, Bengue, Bernardi, Vouilloz, ti všichni znají trať více než dobře.
Osobně budu velice spokojen, když si z Korsiky odvezeme bod za 8. místo.
Jan Kopecký-Filip Schovánek, Czech Rally Team Škoda-Kopecký
Budoucnost, názory, úvahy
V tuto dobu se soustředíme ze značné části na průběh letošního sezóny, vždyť je vlastně téměř na začátku. Neuvažujeme o jiném voze, než-li Škoda Fabia WRC. Komunikace, spolupráce i vše ostatní se společností Škoda Auto je naprosto bezproblémová.
Nasazení nového vozu – omlouvám se, asi příliš nerozumím otázce. Pokud se ptáte na novou karoserii (druhý vůz), tak ten byl právě nasazen ve Španělsku. Pokud se ptáte na nový (jiný) vůz – Škodu Fabii WRC v rámci našich letošních startů v seriálu MS měnit nebudeme.
Test v okolí Zdic, Hořovic – možná Vás zklamu, ale v nejbližší době určitě žádná taková akce v plánu není. Po Korsice je do dalšího asfaltového závodu hodně daleko (Německo v srpnu), takže budeme potřebovat pro testování silnice se šotolinovým povrchem a takových v Čechách moc není, zvláště ne v Čechách středních. Dalším faktorem je počasí – nyní jsou u nás šotolinové cesty díky podmáčení vhodné spíše na Anglii, my potřebujeme suchou, prašnou a vyprahlou šotolinu pro Sardinii, Řecko…
Pokračování ve středu.
Filip Schovánek odpovídá na dotazy – 1