16. 11. 2016 22:16 − 2058× − 0

Rally Australia před osmnácti lety

Letošní sezónu světového šampionátu v rally uzavře o nadcházejícím víkendu Rally Australia.

Letošní pětadvacátý ročník australské soutěže světového šampionátu se pomalu rozjíždí, ale my se ještě podíváme jednou do historie. Nedávné ohlédnutí za rokem 2005 tentokrát doplní krátký pohled do historie staré už osmnáct let. V roce 1998 se soutěž ještě odehrávala na západním pobřeží a jejím centrem bylo město Perth. Odtud posádky vyrážely na celkem čtyřiadvacet rychlostních zkoušek o celkové délce 405 kilometrů. Jako lídr mistrovství na jižní polokouli vyrazil pilot Toyoty Corolla WRC Carlos Sainz. V první etapě mu rozhodně rychlost nechyběla, ale v závěru se rozhodnul taktizovat. Ostatně australská šotolina díky svým malým kulatým kamínkům patří k nejklouzavějším povrchům na světě. V superspeciálce na konci etapy Španěl zpomalil a posunul se zpátky na páté místo. Jeho nejbližší rival v mistrovství Tommi Mäkinen si prožil daleko divočejší první den, během kterého se mu rozbilo zavěšení na zadku jeho Mitsubishi Lancer EVO V a v průběžném pořadí se držel až za Sainzem.

Naprosto s přehledem první etapu opanoval druhý pilot továrního Mitsubishi Richard Burns, když nejbližšímu Didieru Auriolovi v Toyotě nadělil přes celou minutu. V sobotu to ale mladý Angličan s rychlostí trochu přehnal, své Mitsubishi převrhnul a při havárii došlo k poškození turba. Mechanici dali vůz sice do pořádku, ale před nedělním zápolením už byl Burns až pátý. Definitivní tečku za jeho snažením udělal další výlet do buše a poškození chladiče. Opačným směrem se během druhé etapy vydal Mäkinen, který vyhrál skoro všechny rychlostní zkoušky. Po večerní superspeciálce Finovi hrozila minutová penalizace za ulitý start, ale komisaři jej toho nakonec kvůli nesrovnalostem se startovacím zařízením uštědřili. Do neděle tak Fin nastupoval z druhé příčky s odstupem 22,8 sekundy za Sainzem. Nutno říct, že tyto tahanice o penalizaci dost poznamenaly celkový boj o titul. V táboře Toyoty už mohli po Austrálii klidně slavit, ale takhle se Mäkinen dostal zpátky do hry.

A do hry o titul se chtěl zapojit ještě jeden muž, Colin McRae se Subaru. V pátek se trápil se zavěšením, v sobotu se taktéž držel v pozadí, ale v neděli díky výhodnější startovní pozici zaútočil. Neuvěřitelnou jízdou na hraně se dostal po pár dopoledních testech do vedení. Bohužel pak u jeho Imprezy WRC odešlo turbo, Skot spadnul na konečné čtvrté místo a přišel o poslední zbytky nadějí na titul. V Austrálii se nedařilo i dalším, když oba Seaty Cordoba WRC trápily transmise. Marc Duez pak v druhé etapě havaroval a Harri Rovanperä španělský vůz do cíle dovezl na jedenáctém místě. Moc veselo nebylo ani u tovární stáje Fordu. Bruno Thiry se trápil s posilovačem a zapalováním a do cíle dojel těsně za poslední bodovanou příčkou. Rekordman Rally Australia Juha Kankkunen s druhým Escortem WRC skončil pátý. V areálu Bunnings, kde se odehrála poslední etapa, se po propadu McRae do čela dostal Mäkinen a třetím vítězstvím v řadě se vyhoupnul do čela mistrovství. Sainz se stále nemohl smířit s odmazáním Finovy penalizace, ale díky druhému místu si do závěrečné britské rally odvážel nicotné manko dvou bodů. Jak to ve Walesu pár set metrů před cílem poslední zkoušky dopadlo, to už dnes dobře víme všichni…

Výsledky Rally Australia 1998

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!