Jiří Šteg - eWRC.cz
23. 11. 2016 05:15 − 6378× − 1

Sezona nekončí počítáním bodů. A vrátí se Ford?

Obleky místo kombinéz. Ogier chyběl, spekulace nekončí.

Tečku za Rally Australia i WRC 2016 udělal v uvolněné atmosféře slavnostní večer poblíž světoznámé budovy Opery. Jezdci vyměnili kombinézy za společenské oblečení a někteří z nich převzali i speciální ceny za celoroční výkony.

Pravděpodobně největší radost udělali fanoušci Ottu Tänakovi, když ho v internetovém hlasování zvolili jezdcem roku. Ocenili tím jeho atraktivní a především na šotolině efektivní jízdní styl i jeho osmé místo v celkovém pořadí WRC, kterého dosáhl s netovárním vozem. Tänak byl hlavní postavou i v ceně za nejmagičtější scénu roku. Tou se stal moment z Rally Polsko, kde ho defekt připravil o prakticky jisté vítězství. Scéna, kdy ho Sébastien Ogier nese plačícího zpět k vozu je nejenom magická, ale zajímavá i tím, že tuto cenu uděluje Michelin – a v daném případě „firemnímu“ jezdci konkurenčního DMACKu.

Ocenění se dostalo i Haydenu Paddonovi ve speciální ceně CERTINA za jeho výkon na argentinské superspeciálce „El Condor“. Ten ho přivedl nejen k prvnímu vítězství ve WRC, ale v přímém souboji tam porazil i Sébastiena Ogiera…

Andreas Mikkelsen byl oceněn „leteckou cenou“ DJI za skok na portugalské Fafe.

Spolujezdcem roku byl fanoušky zvolen Nicolas Gilsoul a „zlatý hoch“ Lorenzo Bertelli dostal cenu za design vozu.

Speciální cenu (útěchy) převzal Sven Smeets za přínos VW pro rally, jeho 8 titulů a 43 vítězství v 52 soutěžích, kterých se zúčastnil.

Gergely Makai byl oceněn jako fotograf roku a Jerome Bourret jako nejlepší zpravodaj z WRC.

Řada zainteresovaných má ale jiné starosti než večírky, a proto na slavnosti chyběli. Sébastien Ogier po poslední sotěži nevyloučil svůj odchod ze scény, přestože usilovně pracuje na několika možnostech. „V této chvíli nemám žádnou záruku, že odstartuji do sezony 2017. Situaci komplikuje čas, protože další sezona začíná zítra. Ale neznervózňuje mě to. Jestli se neobjevím na Monte Carlu, tak bude přinejmenším jedna osoba ráda – moje žena. Ta by se velmi radovala, kdybych seděl doma a hrál si s naším synem. Rád bych se co nejrychleji rozhodl, ale v současné době jsem stále ještě pod smlouvou s Volkswagenem. Všechno nasvědčuje tomu, že bude brzo odblokována, ale záruku nemám.“ Rozhodnutí Volkswagenu o propuštění Ogiera ze smluvního vztahu nebude jedinou překážkou nejen pro něj. Jeho smlouva s VW mu bezpochyby zajišťuje královský příjem, avšak pouze v případě, že nebude v sezoně 2017 jezdit za jiný tým. Příjmy všech bývalých jezdců (u Ogiera se hovoří o sumách mezi devíti a dvanácti miliony EUR ročně) jsou extrémně vysoké a představují komplikaci při jejich rozhodování o budoucnosti. Žádný z týmů není schopen jim vyplácet platy na úrovni VW a kromě jiných faktorů bude tedy v dalších jednáních hrát významnou roli i to, nakolik budou jezdci schopni slevit ze svých finančních nároků výměnou za volant pro příští rok. Toto rozhodování bude především u Ogiera a Latvaly opravdu nesnadné a bude velkým testem jejich motivace.

Pravděpodobně jediným týmem, který by pro Ogiera přicházel v úvahu je M-Sport. Ten jezdcům v současné době neplatí, naopak má prakticky permanentně v týmu minimálně jednoho platícího jezdce. A ani nesmírně výkonný Malcolm Wilson není schopen sehnat rozpočet na jezdce kalibru Sébastiena. Jediným řešením by byl oficiální návrat Fordu do WRC a finanční injekce M-Sportu minimálně ve výši gáží jezdců. Tento krok by nebyl až tak překvapivý. Vůz je hotov, otestován a připraven. Výrobní, logistická a manažerská struktura M-Sportu je na vynikající úrovni a vzhledem k rozpočtu je bezesporu nejefektivnější ve WRC. Marketingový potenciál takového kroku by také nebyl zanedbatelný. Velmi hrubě řečeno by Ford mohl za nějakých patnáct milionů euro (pokud by byl angažován Sébastien i Jari-Matti) získat to, na co Toyota a Citroen vynakládají mnohem více. O tom, že není kouře bez ohně svědčí i vyjádření Malcolma Wilsona, které však může být jenom jedním z mnoha taktických kroků ve složité hře. „Cítím, že jsme v situaci, která může být pozitivní. Potřebujeme podporu výrobce. Bylo by dobré, kdyby Ford oznámil svůj návrat. Na takový telefon čekám.“

Dočká se Malcolm? A dočkáme se i my?

Komentářů celkem: 1
23. 11. 2016 08:191
0 0
doufám, že Jirka bude stejně úspěšným prorokem jako s článkem o odchodu VW smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!