Rallye du Var – komentář
Období konce listopadu a začátku prosince je na francouzském území každoročně věnováno jedné z největších tamních soutěží, Rallye du Var. Vzhledem k termínu konání bývá soutěž užívána i jako testovací podnik před lednovým Monte Carlem. Tento důvod na start v roce 2011 přilákal dva tovární jezdce Fordu Jari-Mattiho Latvalu a Otta Tänaka. Finský pilot Fiesty WRC tehdy vyhrál a do historie se zapsal jako první zahraniční vítěz této francouzské soutěže. Letos se po jeho bok mohl přidat jedině Holanďan Kevin Abbring, který na jih Francie dorazil s doposud neúspěšným Hyundaiem i20 R5. Zbytek špičky startovní listiny tvořily pouze domácí posádky a tou nejatraktivnější z nich se bezesporu stala dvojice Stéphane Lefebvre a Gabin Moreau. Naposledy spolu startovali na srpnové Rallye Deutschland, kde po havárii skončili v nemocnici. Rekonvalescence se naštěstí obešla bez průtahů a oba spolu znovu usedli do Citroënu DS3 WRC.
Na první rychlostní zkoušce ale oba tovární jezdce porazil loňský vítěz Rallye du Var David Salanon ve Fordu Fiesta WRC. Ve druhé a třetí zkoušce už nejrychlejší čas zajel Lefebvre a na konci kratičké páteční etapy se těšil z náskoku 17,7 sekundy. Salanonovi moc nesedla závěrečná třetí zkouška a propadnul se až na třetí místo za Abbringa. Na čtvrté místo se na samém závěru první etapy vyšplhal Yoann Bonato, který naříkal na problémy s motorem svého Citroënu DS3 R5. Diváci jsou na jihu Francie hodně temperamentní a zabezpečení soutěže nebývá na nejvyšší úrovni. Za zraněním jednoho z přihlížejících a následnému zdržení kvůli výjezdu sanitky naštěstí stál pouze jeho pád kamsi do terénu. Druhý nejrychlejší čas v sobotu ráno zajel Jérémi Ancian. Od roku 2013, ve kterém absolvoval s týmem Peugeot Rally Academy za volantem 207 Super 2000 evropský šampionát, Francouz absolvoval pouze pár nahodilých startů v nižších francouzských soutěžích. Teď usednul do Fordu Fiesta R5 a na soutěži, kde před třemi lety skončil druhý, o sobě dával pořádně vědět. Už od pátku mu patřilo pěkné šesté místo a za zády držel třeba i letošního francouzského mistra Sylvaina Michela se Škodou Fabia R5. Bohužel v sedmém testu Ancian nechal osm a půl minuty a na konci druhé etapy musel pro technickou závadu odstoupit.
Do cíle se nedostal ani další pilot Fordu a v tomto případě se jednalo o jednu velkou hvězdu z minulých let světového šampionátu. Francois Delecour do Escortu Cosworth usedal na začátku devadesátých let a v sezóně 1993 s ním vybojoval titul světového vicemistra. Teď se za volant tohoto legendárního speciálu vrátil, ale proti moderním vozům neměl šanci a pouze jedinkrát se vecpal do top ten. Nejdelší test soutěže odjetý na konci sobotní etapy bohužel byl nad síly stařičkého vozu. S Delecourem tvořil na konci devadesátých let a na začátku nového milénia dvojici v továrním Peugeotu Gilles Panizzi. Dnes už stejně jako stájový kolega pravidelně nestartuje, ale Rallye du Var si ujít nenechal. I přes problémy s motorem a smutnou rodinnou událost soutěž dokončil a Peugeot 208 T16 R5 do cíle dovezl na parádním čtvrtém místě.
Své vedení na začátku sobotního dějství upevnil Lefebvre, zatímco Abbring na vlhkém asfaltu chyboval a na chvilku skončil mimo trať. Salanon se tak vrátil na druhé místo a nebýt malého zaváhání a nárazu do náspu v RZ 6, klidně mohl jít do čela. Takhle využil ukroucené poloosy na Lefebvrově Citroënu k posunu do čela Abbring. Pilot DS3 WRC svou snahu o návrat na první příčku v sedmém testu trochu přehnal, vyletěl mimo trať a vylomil pravé zadní kolo. Po rychlostní zkoušce pak odstoupil. Do vedení se po RZ 7 dostal Salanon a před závěrečným testem druhé etapy si vytvořil desetisekundový náskok. V mamutím čtyřicetikilometrovém úseku Pignans ale vedoucí Ford skončil mimo trať. Ještě ráno se v top ten pohybovala celá čtveřice vozů WRC, večer už tam nebyl ani jediný. Raphaël Astier odstoupil z osobních důvodů a Franck Lions s další Fiestou WRC havaroval. Nejrychlejší devítku na konci druhé etapy ovládly speciály R5. Dvěma nejrychlejšími časy zakončil etapu Bonnato a za vedoucím Abbringem zaostával o 16,5 sekundy. Na třetí místo se už dostal Michel, který při absenci WRC mohl konečně zabojovat o celkový triumf. Ač se letos stal mistrem, nezískal ani jediné vítězství. Ve Var bohužel na rivaly své kategorie R5 Michel nestačil, v neděli ještě chyboval a musel se smířit se třetí příčkou. Bonato ještě zkusil ohrozit vedoucího jezdce, ale v poslední etapě se vrátily potíže s motorem a tak se pilot Citroënu musel smířit s druhým místem. Abbringovu Huyndai se technické potíže vyhýbaly a po několika nepovedených startech nový speciál i20 R5 konečně získal pořádné vítězství. Holanďan se navíc stal po Latvalovi teprve druhým zahraničním vítězem Rallye du Var.
Kompletní výsledky podniku francouzského asfaltového šampionátu