27. 11. 2016 23:55 − 2523× − 0

Rallye du Var – komentář

Období konce listopadu a začátku prosince je na francouzském území každoročně věnováno jedné velké rally.

Období konce listopadu a začátku prosince je na francouzském území každoročně věnováno jedné z největších tamních soutěží, Rallye du Var. Vzhledem k termínu konání bývá soutěž užívána i jako testovací podnik před lednovým Monte Carlem. Tento důvod na start v roce 2011 přilákal dva tovární jezdce Fordu Jari-Mattiho Latvalu a Otta Tänaka. Finský pilot Fiesty WRC tehdy vyhrál a do historie se zapsal jako první zahraniční vítěz této francouzské soutěže. Letos se po jeho bok mohl přidat jedině Holanďan Kevin Abbring, který na jih Francie dorazil s doposud neúspěšným Hyundaiem i20 R5. Zbytek špičky startovní listiny tvořily pouze domácí posádky a tou nejatraktivnější z nich se bezesporu stala dvojice Stéphane Lefebvre a Gabin Moreau. Naposledy spolu startovali na srpnové Rallye Deutschland, kde po havárii skončili v nemocnici. Rekonvalescence se naštěstí obešla bez průtahů a oba spolu znovu usedli do Citroënu DS3 WRC.

Na první rychlostní zkoušce ale oba tovární jezdce porazil loňský vítěz Rallye du Var David Salanon ve Fordu Fiesta WRC. Ve druhé a třetí zkoušce už nejrychlejší čas zajel Lefebvre a na konci kratičké páteční etapy se těšil z náskoku 17,7 sekundy. Salanonovi moc nesedla závěrečná třetí zkouška a propadnul se až na třetí místo za Abbringa. Na čtvrté místo se na samém závěru první etapy vyšplhal Yoann Bonato, který naříkal na problémy s motorem svého Citroënu DS3 R5. Diváci jsou na jihu Francie hodně temperamentní a zabezpečení soutěže nebývá na nejvyšší úrovni. Za zraněním jednoho z přihlížejících a následnému zdržení kvůli výjezdu sanitky naštěstí stál pouze jeho pád kamsi do terénu. Druhý nejrychlejší čas v sobotu ráno zajel Jérémi Ancian. Od roku 2013, ve kterém absolvoval s týmem Peugeot Rally Academy za volantem 207 Super 2000 evropský šampionát, Francouz absolvoval pouze pár nahodilých startů v nižších francouzských soutěžích. Teď usednul do Fordu Fiesta R5 a na soutěži, kde před třemi lety skončil druhý, o sobě dával pořádně vědět. Už od pátku mu patřilo pěkné šesté místo a za zády držel třeba i letošního francouzského mistra Sylvaina Michela se Škodou Fabia R5. Bohužel v sedmém testu Ancian nechal osm a půl minuty a na konci druhé etapy musel pro technickou závadu odstoupit.

Do cíle se nedostal ani další pilot Fordu a v tomto případě se jednalo o jednu velkou hvězdu z minulých let světového šampionátu. Francois Delecour do Escortu Cosworth usedal na začátku devadesátých let a v sezóně 1993 s ním vybojoval titul světového vicemistra. Teď se za volant tohoto legendárního speciálu vrátil, ale proti moderním vozům neměl šanci a pouze jedinkrát se vecpal do top ten. Nejdelší test soutěže odjetý na konci sobotní etapy bohužel byl nad síly stařičkého vozu. S Delecourem tvořil na konci devadesátých let a na začátku nového milénia dvojici v továrním Peugeotu Gilles Panizzi. Dnes už stejně jako stájový kolega pravidelně nestartuje, ale Rallye du Var si ujít nenechal. I přes problémy s motorem a smutnou rodinnou událost soutěž dokončil a Peugeot 208 T16 R5 do cíle dovezl na parádním čtvrtém místě.

Své vedení na začátku sobotního dějství upevnil Lefebvre, zatímco Abbring na vlhkém asfaltu chyboval a na chvilku skončil mimo trať. Salanon se tak vrátil na druhé místo a nebýt malého zaváhání a nárazu do náspu v RZ 6, klidně mohl jít do čela. Takhle využil ukroucené poloosy na Lefebvrově Citroënu k posunu do čela Abbring. Pilot DS3 WRC svou snahu o návrat na první příčku v sedmém testu trochu přehnal, vyletěl mimo trať a vylomil pravé zadní kolo. Po rychlostní zkoušce pak odstoupil. Do vedení se po RZ 7 dostal Salanon a před závěrečným testem druhé etapy si vytvořil desetisekundový náskok. V mamutím čtyřicetikilometrovém úseku Pignans ale vedoucí Ford skončil mimo trať. Ještě ráno se v top ten pohybovala celá čtveřice vozů WRC, večer už tam nebyl ani jediný. Raphaël Astier odstoupil z osobních důvodů a Franck Lions s další Fiestou WRC havaroval. Nejrychlejší devítku na konci druhé etapy ovládly speciály R5. Dvěma nejrychlejšími časy zakončil etapu Bonnato a za vedoucím Abbringem zaostával o 16,5 sekundy. Na třetí místo se už dostal Michel, který při absenci WRC mohl konečně zabojovat o celkový triumf. Ač se letos stal mistrem, nezískal ani jediné vítězství. Ve Var bohužel na rivaly své kategorie R5 Michel nestačil, v neděli ještě chyboval a musel se smířit se třetí příčkou. Bonato ještě zkusil ohrozit vedoucího jezdce, ale v poslední etapě se vrátily potíže s motorem a tak se pilot Citroënu musel smířit s druhým místem. Abbringovu Huyndai se technické potíže vyhýbaly a po několika nepovedených startech nový speciál i20 R5 konečně získal pořádné vítězství. Holanďan se navíc stal po Latvalovi teprve druhým zahraničním vítězem Rallye du Var.

Kompletní výsledky podniku francouzského asfaltového šampionátu

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!