KM Racing - eWRC.cz
5. 1. 2017 08:36 − 2859× − 0

Martin Macík zlobil komisaře, Kvapil zachraňoval a skončil

V začátku třetí etapy Rallye Dakar měli v týmu Big Shock Racing všichni hodně na pilno.

V začátku třetí etapy Rallye Dakar měli v týmu Big Shock Racing všichni hodně na pilno. Blikající kontrolka dobíjení způsobila, že se žlutý kamion Franta přihnal na start s mírným zpožděním a posádka na cestu ze San Miguel de Tucumán do San Salvadore de Jujuy odstartovala až jako 22. Po obrovském nasazení si Macík s Tomáškem a Mrkvou cestou do cíle vydobyli zpět výbornou 11. pozici. Ve vzduchu však visí penalizace. „Dneska to nebylo zrovna lážo plážo,“ zhodnotil třetí etapu na jejím konci Martin Macík.

„Budíček v sedm hodin, nějaká ta příprava, v devět šup do sedaček a hurá na první přejezd. A pak to začalo. Rozsvítila se kontrolka dobíjení a my jsme 40 minut hledali příčinu. A nenašli jsme ji ani po výměně alternátoru,“ popisuje perné chvilky pilot Martin Macík. Na start se tak liazka týmu Big Shock Racing přiřítila o 7 minut později, s čímž pan komisař nebyl zcela spokojen, a tak našim závodníkům může hrozit penalizace.

První část etapy byla pravá dakarská, s technickými pasážemi a se spoustou písku. Posádka vybírala ideální stopu a objížděla zakopané nešťastníky, kterých na trati nebylo málo. „Bohužel v tomto chaosu jsme zřejmě minuli jeden WPC bod, což bude skoro jistě znamenat dalších 20 minut navíc,“ říká František Tomášek, navigátor týmu Big Shock Racing.

„V druhé části etapy nám povrch trati bezvadně seděl a pustili jsme se do předjíždění. Šlo to jako na běžícím pásu, auta, motorky, čtyřkolky a mezi nimi i několik kamionů. My i Franta jsme ze sebe vydali maximum, abychom dohnali ty tušené penalizace,“ říká Martin Macík. Do cíle etapy nakonec posádka dorazila na výborném jedenáctém místě a čeká na verdikt komisařů.

Lavorovo dakarské okénko

Lavor je mechanik týmu Big Shock Racing, který letos na Dakar vyrazil úplně poprvé. Jeho atmosféru nasává o to intenzivněji. V noci pracuje na technice a přes den jede závod v asistenčním vozidle a dohlíží na Marťase (Macíka). Bude nám ve svých krátkých komentářích zprostředkovávat detaily všedních dní na Dakaru i zákulisní dění, o kterém se fanoušci slavného závodu jinak jen těžko dozvědí.

Mají nás tu rádi…

„Je zajímavé, že vždycky když někde zastavíme, tak se seběhne třeba 80 lidí a všichni se chtějí vyfotit. Se závodníky, s námi, je to úplně jedno. Kdo přijede dakarským autem, je tady za hvězdu. Nejlepší atmosféra je vždycky na startu, kam doprovázíme kluky. Všichni tam blázní, řvou, házejí nám holky do auta. Je to fajn. Ty lidi to tu hrozně baví, jsou usměvaví a mají z nás ohromnou radost,“ říká Lavor.

Záchranářský příběh Lukáše Kvapila

Druhá etapa se stala osudnou pro Lukáše Kvapila, motocyklistu týmu Big Shock Racing, který během závodu zastavil, aby pomohl zraněnému italskému jezdci. Přesto by se příště nezachoval jinak. „Určitě ničeho nelituji, rozhodl jsem se, jak jsem se rozhodl. Přikazovaly mi to pravidla soutěže i moje přesvědčení. Nedovedu si představit, že bych nepomohl zraněnému člověku v bezvědomí. Na Dakar jsem určitě nezanevřel. Je to neuvěřitelné dobrodružství a bude-li příležitost, určitě do toho půjdu znovu,“ vzkazuje Lukáš Kvapil z týmu Big Shock Racing, člen Dukly Praha, který už dlouhá léta slouží v armádě a účastnil se také zahraničních válečných misí v Iráku nebo Afganistánu. Lukáš také působí jako mentor instruktorů speciální přípravy a nikoho asi nepřekvapí, že se věnuje i výcviku motocyklových jednotek.

Co se na trati odehrálo?

Lukáš Kvapil si v úterní druhé etapě u prvního kontrolního stanoviště všiml kolegy motorkáře, který havaroval a v bezvědomí ležel v nepřehledném úseku tratě. Ihned zastavil, poskytl mu první pomoc, ze své bundy udělal přístřešek proti slunci a poté, co se mu podařilo zraněného závodníka oživit, dal mu vypít svou vodu. Pohotovostní signalizací okamžitě volal pomoc. Se zraněným italským jezdcem čekal 50 minut na příjezd záchranářů a pak pomáhal řídit projíždějící auta, aby zdravotníci mohli jezdce ošetřit, naložit a odvézt.

Po téměř třech hodinách se podařilo vše vyřešit. Lukáš po celou dobu neměl co pít a po pobytu na přímém slunci, kde se teploty šplhaly přes 40 stupňů, byl už poměrně dost vyčerpaný. Od organizátorů dostal vodu na cestu s informací, že pokud chce v závodu pokračovat, musí dojet do cíle etapy. Čas, který strávil pomocí, mu měl být odečten. Bohužel, mezitím trať projela všechna další vozidla a blížily se kamiony, takže už byla totálně rozbitá. Lukáš vyrazil na cestu, projel druhý kontrolní bod, ale v rozježděném fesh-fesh terénu mu kolo uvízlo v díře, která byla schovaná v jemném písku, a nepříjemně havaroval. Poranil si obličej, rameno, měl otřes mozku a nezbylo mu nic jiného než přivolat pomoc také pro sebe. Vrtulník ho převezl do bivaku, kde v bolestech čekal několik hodin na transport do místní nemocnice. Zde dostal základní ošetření, ale operační zákrok se nakonec rozhodl absolvovat až v ČR.

Nečekané shledání

V nemocnice se na jednom pokoji sešel také se zraněným italským motocyklistou Domenicem Cipollonem, kterému na trati poskytl pomoc. „Myslím, že z toho bude velké přátelství,“ směje se už Lukáš Kvapil z týmu Big Shock Racing. Lukáš byl ve středu převezen k dalšímu ošetření do Buenos Aires a ve čtvrtek by se měl vrátit do ČR, odkud bude fandit všem Čechům na Dakaru.

Aktuality, zajímavosti, videa z aktuálního Dakaru můžete sledovat na:

http://www.facebook.com/martinmacikjrdakar

https://www.facebook.com/lukaskvapilarmy

http://www.facebook.com/bigshockracing

www.bigshockracing.cz

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!