7. 1. 2017 14:07 − 2885× − 0

Tomeček a vážky – 5. etapa AER

Kterak Tomáš Tomeček potkával vážky a stahoval náskok Valtra s další Tatrou.

Páteční etapa byla zkrácena, i tak přinesla množství zajímavých momentů. V kamiónech kralovaly Kamazy, hned za nimi dokončil Tomeček. Valtr se dnes potýkal s technickými problémy a mezera mezi oběma Tatrami už je jen lehce přes 20 minut. Mezi automobily podruhé za sebou porazil Magnaldi Vasiljeva a přiblížil se mu už na 22 minut. Ztratil také dosud nejlepší motorkář Sella, bylo z toho 17. místo a 40 minut ztráty na vítězného Agoškova. O několik desítek minut Sellu stáhli také jeho hlavní soupeři v čele s Cecou a Ullevalseterem.

Pátá etapa Africa Eco Race 2017 Remz El Quebir – Dakhla, 6. ledna 2017 Celková délka: 694 km Přejezd Remz El Quebir – CP 185. km: 185 km Etapa: CP 185. km – Jreififa 270 km Přejezd: Jreififa – Dakhla 239 km

Ve znamení vážky – 5. etapa

Zkrácená pátá etapa (=delší a snad veselejší tisková zpráva), poslední marocká, se jela z Remz el Quebir do Dakhly. Vzhledem k nedávným záplavám došlo ke zkrácení etapy na 270 kilometrů. Promet/Czechoslovak Group tým Tomáše Tomečka proletěl rychlou etapou bez zaváhání a obsadil třetí místo mezi kamiony hned za favorizovanými Kamazy.

Na večerním briefingu organizátoři popisovali pátou etapu jako velmi rychlou. "Nemám tento typ etap rád," říká Tomáš Tomeček. "Velkou část etapy jsme jeli na omezovač, což v našem případě znamená 150 km/h. Sebemenší zaváhání v takové rychlosti může znamenat vážný problém. Navigace dnes naštěstí fungovala bezchybně."

Krátce po startu do rychlostní zkoušky stavěla posádka Tomeček – Lála u druhé Tatry v závodě pilotované Jaroslavem Valtrem. "Jarda na nás mávl a tak jsme samozřejmě zastavili," komentuje Tomáš Tomeček. "Bohužel jsme klukům nemohli pomoci, protože náhradní vzduchový regulátor v závoďáku nevozíme."

Na startu si dnes zažil horké chvilky navigátor Ladislav Lála: "Stáli jsme na startu a GPS odmítala potvrdit příslušný bod, byť jsme od něj byli vzdáleni nula metrů a detekční zóna je 200 metrů. Nikdy se mi nic podobného nestalo. Startovní maršál jen pokýval hlavou a zahájil odpočítávání. Trnul jsem hrůzou nějakých třicet kilometrů do dalšího waypointu, kde již bylo naštěstí vše v pořádku."

Z pohledu navigace měl být podle organizátorů relativně bezproblémový. "V Africe se jezdí hodně na azimuty. Navigační chyba může v situaci, kdy další políčko itineráře dělí 22 kilometrů, znamenat poměrně značnou časovou ztrátu. Dnes na taková dvě místa doplatilo hned několik posádek, někteří prý najeli i 50 kilometrů navíc," dodává batman Lála. Stoprocentní Tatra nedoznala během první poloviny závodu výraznějších škod. Tomáš Tomeček k tomu říká: "Nechci to zakřiknout, ale auto zatím drží. Nad rámec rutinní údržby neděláme v podstatě nic. Kéž by to tak vydrželo i ve druhé polovině závodu."

Neodmyslitelnou součástí afrických etap je prachová clona. "Dnes naštěstí foukal poměrně silný vítr, takže hustý prach hned za koly odvával do strany," popisuje Tomáš Tomeček. "Desítky kilometrů jsme takto jeli za jedním autem, protože jelo podobné tempo jako my a krásně nám "barvilo" trať. Jako skutečný gentleman se při předjíždění zachoval Miklos Kovacs, který nám uhnul z pisty, aniž bychom museli používat Sentinel."

Vážka poprvé… Brzy ráno, krátce po opuštění bivaku, zažila posádka Tomeček – Lála scénu jako z Hollywoodského kasovního trháku. Na nekonečně dlouhé silnici se před Tatru se startovním číslem 401 snesl jako pomyslný pták Fénix ředitel soutěže Jean Louis Schlesser se svým letadlem. "Ten okamžik byl naprosto fantastický," popisuje tento okamžik navigátor Ladislav Lála. "Jean Louis letěl těsně před námi a zhruba metr nad silnicí. K tomu přidejte nádherné světlo, burácející motor dvanáctiválce Tatra (kvůli Tomášovi) a máte zaděláno na kasovní trhák. Bohužel toto letadlo odstartovalo zbytečně, protože z něj nikdo nevyskočil."

Vážka podruhé… Při tankování po dojezdu etapy jsme našli v mřížce masky velké množství velkých vážek. "Podobně vypadala i naše asistence, a když jsme klukům řekli historku o "letadélku káněti", tak známý příborský démon Pavel Kletenský vymyslel titulek dnešní tiskové zprávy," uzavírá Tomáš Tomeček.

V sobotu čeká všechny účastníky zájezdu jménem Africa Eco Race 2017 zasloužený den volna. Závodníci, mechanici a všichni ostatní, kdo se pohybují okolo rallye, stráví odpočinkový den již třetí ročník v řadě v letovisku Dakhla na výběžku do Atlantického oceánu. Den poté se rallye přehoupne do své druhé poloviny, když Maroko vystřídá Mauretánie.

Z Dakhly zdraví Ladislav Lála.

Výsledky v 5. etapě (270 km):

Moto: 1. Agoškov 2:53:52, 2. Ullevalseter +1:47, 3. Gabari +3:45, … 5. Benko +19:02, 25. Zaťko +1:01:02 (vš. KTM).
Auta: 1. Magnaldi (Ford) 1:56:21, 2. Vasiljev (Mini) +5:07, 3. Gomez (Optimus) +9:55, … 8. Zapletal (Hummer) +12:33.
Kamióny: 1. Karginov 2:05:52, 2. Kuprjanov (oba Kamaz) +5:45, 3. Tomeček (Tatra) +18:34, 4. Kovács (Scania) +25:48, 5. Valtr (Tatra) +36:36, 6. Darazsi (Man) +1:03:46, 7. Gonzales (Scania) +2:09:35.

Výsledky po 5. etapě:

Moto: 1. Sella 19:02:18, 2. Ceci (Honda) +39:53, 3. Ullevalseter +57:05,… 7. Benko +3:56:42, 9. Zaťko +4:20:28.
Auta: 1. Vasiljev 15:08:25, 2. Magnaldi +22:18, 3. Thomasse (Optimus) +1:14:09,… 6. Zapletal (Hummer) +1:56:38.
Kamióny: 1. Karginov 16:22:26, 2. Valtr +1:57:55, 3. Tomeček +2:19:35, 4. Kuprjanov +2:31:36, 5. Kovács +3:22:52, 6. Darazsi +32:45:59, 7. Gonzales +40:23:29.

Pátá etapa Africa Eco Race byla poslední, která se konala na území Maroka. V sobotu 7. ledna čeká na účastníky závodu plně zasloužený volný den v Dakhle, na pobřeží Atlantického oceánu. Dakhla leží na území Západní Sahary a spadá pod Maroko. Od neděle už se bude závodit v Mauretánii.

LIVE TRACKING: http://www.africarace-live.com/en/positionnement5.html
IRITRACK: http://vulcain.iritrack.net/tdcom/eviewer/aer2017/
VÝSLEDKY: http://www.africarace-live.com/fr/cla-etp5.html

Více informací najdete na stránkách www.africaecorace.com, www.tomastomecek.cz a www.msrevue.cz.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!