Invelt
reklama reklama reklama
reklama
Generální
partner
Invelt
11. 1. 2017 17:10 − 974× − 0

Asistence na roztrhání – 8. etapa AER

Tomeček má na Africa Eco Race čtyři Tatry, a to může být někdy problém.

Osmá etapa přinesla změny v top 3 ve všech třech kategoriích. Mezi kamióny Kuprjanov přeskočil na bronzové příčce Tomečka. Je to ale jen o sedm minut a vše je tři ostré etapy před koncem ještě otevřené. Z výsledků vypadl do té doby druhý motorkář Ceci s Hondou. I díky tomu na třetí místo postoupil Martin Benko. V autech se moc nedařilo Čerednikovovi, bloudil, poškodil chladič a propadl se na páté místo. Velké problémy s kolem měl dnes jeden z kamiónů balai, které pořadatelům poskytuje Tomeček. Z cesty do dnešního bivaku se proto musela vrátit asistenční Tomečkova Tatra, a uprostřed noci byla ještě v terénu.

Velký charakter dnes ukázal norský motorkář Pal Anders Ullevalseter a gestem fair play vytvořil další zápis do historie Africa Eco Race. Do etapy startoval jako první, ale netrvalo dlouho a přeřítil se kolem něj jeho největší soupeř a vedoucí jezdec Gev Sella. Postupně si vytvořil až osmiminutový náskok, ale na CP3 se jeho KTM zastavila s prázdnou nádrží. Za ním jel Ullevalseter, a pak dlouho nikdo. Vypadalo to, že Sella určitě přijde o hýčkaných 50 minut, které zatím v závodě na Nora dokázal najet. Jenže, Ullevalseter zastavil a Sellovi odlil ze svého benzínu, takže mladý Izraelec mohl bez zásadní ztráty dojet do cíle. Tam je nakonec od sebe dělilo 13 a půl minuty a celkově je to pořád přes půl hodiny. To se při závodech moc často nevidí.

Pozornost si rovněž zaslouží absolutně druhý čas Karginova s Kamazem. Stejně jako ve druhé etapě mu jen málo chybělo k vítězství. V dobrých výkonech pokračuje dnes v kamiónech třetí Jarda Valtr s Tatrou Jamal, který jen těsně nestačil na Kuprjanova s hybridním Kamazem, a celkově byl desátý. Na čtvrtou příčku v automobilech poskočil Mirek Zapletal s Hummerem, a dá se předpokládat, že se ještě popere o stupně vítězů.

Osmá etapa Africa Eco Race 2017 Tiwilit – Azougui, 10. ledna 2017 Celková délka: 453 km Přejezd: Tiwilit – Elb Jraik 23 km Etapa: Elb Jraik – Azougui 423 km Přejezd: Azougui – Azougui 5 km

Když výsledek neodpovídá výkonu – 8. etapa Osmá etapa se jela z Tiwilitu do Azougui a nabídla téměř 453 ostrých kilometrů. Promet/Czechoslovak Group tým s posádkou Tomeček – Lála a dorazil do cíle po dílčích technických problémech jako čtvrtý kamion. Technické problémy ale měla i jedna ze dvou Tater jedoucí jako balai. Na pomoc jí vyrazila Tomečkova asistence, která poté dlouho scházela v bivaku. Po úvodní svižné pasáži přišlo menší dunové pole. "Hned za první dunou byl zapadlý plynový Kamaz," popisuje situaci Tomáš Tomeček a hned pokračuje: "Naštěstí jsme se mu vyhnuli, byť neměl zapnutý alarm. Duny se nám dařilo projíždět bez zaváhání až do okamžiku, kdy jsme zapadli za prvním Kamazem, který zastavil a čekal na svého týmového kolegu." Týmová režie v podání favorizovaných ruských Kamazů tak fungovala i tentokrát. Zbytek etapy přinesl další sprint v podstatě až do cíle. "Už jsem to říkal několikrát, ale podobné etapy nemám rád," pokračuje Tomeček. "Nikdy v minulosti nebyly etapy stavěny tak na rychlost, tak jako letos. Spolu jedoucím Kamazům to jede fantasticky a umí si navzájem pomoci. Klobouk dolů." Tatru se startovním číslem 401 bohužel postihly dílčí technické problémy. "Včera jsme dorazili do bivaku s pomalým defektem, který se nám dařilo dofoukávat za jízdy," vysvětluje Tomeček a dodává: "Dnes jsme bohužel takové štěstí neměli. Zhruba sto kilometrů před cílem jsme museli zastavit s defektem levého zadního kola. Pár kilometrů předtím jsme se snažili únik kompenzovat, ale ten se bohužel rychle zhoršoval. Navíc nám praskl přídavný olejový chladič, což jsem Láďovi raději řekl až v bivaku."

I v osmé etapě někteří závodníci bloudili a najeli i několik desítek kilometrů navíc. "Láďa zvládá navigaci skvěle a ani dnes nechyboval," chválí Tomáš Tomeček svého navigátora. "Dnes to byla poměrně těžká etapa, ale navigačně jsme to zvládli na jedničku," navazuje Láďa Lála. "V podstatě jsme neudělali žádnou chybu, ale stejně jsme ztratili. Občas si trať v rámci toho, co vidíme v road booku, zkracujeme, ale někteří jsou v tomto ohledu očividně mnohem odvážnější. Dakar jsem jel poprvé před deseti lety a hlavou se mi teď honí všechno možné." Kromě technických dnes posádku Tomeček – Lála postihly i logistické problémy. Poté, co se jednomu z kamionů balai, které Tomáš Tomeček poskytuje organizátorům, zadřelo ložisko levého předního kola, se musela asistenční Tatra otočit a vyrazit na záchrannou misi. Díky mnohahodinovému zdržení tak dorazí do bivaku někdy kolem třetí ráno a to zrovna když je jí potřeba nejvíce. "Takový je Dakar," uzavírá Tomáš Tomeček. "Zkusíme něco naspat v kabině. Dnešek bude náročný nejen pro nás, ale i pro naše machaniky – Jardu Žerdíka a Pavla "démona" Kletenského." Devátá etapa slibuje dunové pole, ve kterém se minulý rok zahrabaly všechny kamiony a mnoho dalších závodníků. Doufejme, že se Tomášovi s Láďou bude tentokrát dařit.

Z kabiny Tatry při čekání na asistenci v bivaku zdraví Ladislav Lála.

Výsledky v 8. etapě (423 km):

Moto: 1. Ullevalseter 4:47:46, 2. Sella +13:23, 3. Gabari +15:54, 4. Benko +47:46, 5. Zaťko (vš. KTM) +55:21.
Auta: 1. Serradori 3:54:17, 2. Sireyjol (oba LCR 30) +8:33, 3. Thomasse (Optimus) +9:43, … 7. Zapletal (Hummer) +19:46.
Kamióny: 1. Karginov 4:02:10, 2. Kuprjanov (oba Kamaz) +12:07, 3. Valtr +14:11, 4. Tomeček (oba Tatra) +43:31, 5. Kovács (Scania) +59:21, 6. Darazsi (Man) +1:41:00, 7. Gonzales (Scania) +2:23:36.

Výsledky po 8. etapě:

Moto: 1. Sella 30:36:56, 2. Ullevalseter +36:24, 3. Benko +5:53:04,… 5. Zaťko +6:25:30.
Auta: 1. Vasiljev (Mini) 25:14:18, 2. Thomasse +1:34:42, 3. Housieaux (Optimus) +2:03:22, 4. Zapletal +2:16:39.
Kamióny: 1. Karginov 26:55:27, 2. Valtr +1:56:42, 3. Kuprjanov +2:59:04, 4. Tomeček +3:06:04, 5. Kovács +31:14:22, 6. Darazsi +36:46:40, 6. Gonzales +47:45:32

Devátá etapa bude mít 390 ostrých kilometrů, asistence urazí ale jen 200. Měla by to být navigačně obtížná etapa, s dunami a velbloudí trávou. Ztěžovat ji bude horko a vítr, který letos v Mauretánii místy vane docela silně. Před rokem zde měla obrovské potíže spousta posádek včetně všech kamiónů.

LIVE TRACKING: http://www.africarace-live.com/en/positionnement8.html
IRITRACK: http://vulcain.iritrack.net/tdcom/eviewer/aer2017/
VÝSLEDKY: http://www.africarace-live.com/fr/cla-etp8.html

Africa Eco Race 2017, Monako – Dakar Celá karavana závodníků a organizátorů čítá 223 motocyklů, automobilů a kamiónů, 520 lidí. Dohromady 6500 km, z toho 4000 km jsou závodní etapy. První etapa 2. ledna, poslední etapa 14. ledna, celkem 12 etap a jeden volný den. Prvních pět etap v Maroku, volný den (Dakhla), šest etap v Mauretánii, závěrečná etapa v Senegalu.

Více informací najdete na stránkách www.africaecorace.com, www.tomastomecek.cz a www.msrevue.cz.

Komentářů celkem: 0

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

Za komentáře nese plnou odpovědnost autor, nikoliv provozovatel stránek. Redakce si vyhrazuje právo bez upozornění smazat příspěvky, které se netýkají zveřejněného článku, obsahují vulgární výrazy, nesmysly, urážky nebo reklamu.
reklama reklama reklama reklama reklama reklama reklama