Dakar 2017: značka bez obsahu?
Dakarská rally pomalu míří ke svému finiši a dnes se měla odehrát jedna z královských zkoušek pojmenovaná Super Belén. Na tratích z drtivé většiny off-roadového charakteru se mělo rozhodovat o letošních vítězích. Rozhodující etapu bohužel postihnul stejný osud jako sobotní nejdelší zkoušku měřící 513 kilometrů. Pokud k tomu připočteme i další tři zkrácené úseky, celkem už účastníci Dakaru přišli o třetinu měřené kilometráže. O nutnosti rušení a zkracování etap z důvodu přívalových dešťů jistě nelze pochybovat, s vrtkavým počasím se bohužel člověk musí smířit. Co ale rozhodně akceptovat nelze, je vytrvalá zarputilost pořadatelů soutěž cpát do míst, kde se tyto problémy opakují rok co rok. Pokud se s kdysi pouštním maratónem vydáte do míst, kde v lednu vládne období dešťů, problémy si vytváříte sami. Zodpovědnost za rozbití letošního ročníku tím výrazně padá na bedra organizátorů.
Pořádající organizace ASO ale s letošním rokem v jednom bodu uspěla, od Bolívie dostala větší příspěvek než v minulých letech, tentokrát 4 miliony dolarů. Další peníze přišly i od Paraguaje, na jehož území se vyjma slavnostního startu ani žádná podstatná část závodu neodehrála. Na něco takového by si na území Afriky mohli organizátoři nechat zajít chuť. Jak se však ukazuje v případě konkurenční Africa Eco Race, tento původní domov Dakaru rozhodně není pro uspořádání maratónské rally nezpůsobilý. Šéf Dakaru Etienne Lavigne sní ale o něčem úplně jiném. O soutěži, která by se odehrála na území pěti platících zemí, Argentiny, Chile, Peru, Ekvádoru a Kolumbie. Ostatně oficiální reportáže ze soutěže spíše než sportovní sestřih připomínají cestopisný magazín. Ze sportovního pohledu by bohatě stačilo se vrátit do Chile a Peru na tamní pěkné a hlavně suché pouštní oblasti. Snaha tvůrce trati Marca Comy o zařazení více off-roadových úseků do letošního ročníku vyšla poněkud vniveč. Když už se přeci jen některý z navigačně náročnějších úseků odjel, někteří jezdci včetně Giniela de Villierse nebo Mika Hirvonena pro změnu doplatili na chyby v roadbooku. Málokoho ve světle aktuálních událostí může překvapit, že se na start letos postavilo výrazně nižší množství soutěžících a takový trend se asi jen tak nezmění.
Do cíle ještě zbývá odjet jednu dlouhou čtvrteční etapu a pak už jen kratší páteční a opravdu dojezdovou sobotní. Zklamaný motorkář Joan Barreda Bort navrhoval posunutí dnešní královské etapy na čtvrtek, ale něco takového očekávat nelze. Mimochodem k zrušení Super Belénu nedošlo kvůli komplikacím na jeho trati, ale pozdnímu příjezdu servisních vozidel do včerejšího bivaku. Nejvíce z této situace mohou vytěžit lídři jednotlivých kategorií, kteří by do navigačně nejtěžšího úseku museli jako první. Sebastien Loeb s Peugeotem ale ani tak ještě vyhráno nemá, jeho stájový kolega, velezkušený Stéphane Peterhansel za ním zaostává jen o minutu a půl. Dominanci Peugeotu, kterému z oficiální čtyřky odstoupil pouze havarující Carlos Sainz, potvrzuje třetím místem Cyril Despres. Největší soupeř Francouzů Nasser Al-Attiyah sice začal rychle, ale pak u své Toyoty utrhnul třetí den kolo a hodně předčasně skončil. Giniela de Villerse s druhou Toyotou postihly již zmíněné navigační problémy a celkově je až šestý, takže největším želízkem v ohni je pro japonskou značku Nani Roma. Španěl ale na lehké Peugeoty rychlostně nestačí a momentálně za Loebem zaostává o 23 minut. Půl hodiny za ním se krčí nejlepší pilot MINI Mikko Hirvonen, který také doplatil na bloudění. Hodinové penalizaci se nevyhnul Martin Prokop a s Fordem se drží kousek za top ten. Velmi zajímavý finiš ovšem slibuje kategorie kamiónů. V ní se včera do čela dostal zástupce Kamazu Dmitrij Sotnikov a za zády má s nicotnou ztrátou minuty a třičtvrtě Eduarda Nikolajeva se stejnou technikou. Gerard de Rooy stejně jako na začátku rally ztratil čas dalším defektem a jeho Iveco se s odstupem dvou a čtvrt minuty posunulo z první příčky na třetí. I on se ale může spoléhat na svého parťáka v zádech, je jím o půl hodiny čtvrtý Federico Villagra. Naopak mimo hru o přední příčky jsou kvůli problémům se servem a motorem obě Tatry Aleše Lopraise a Martina Kolomého.
Obávám se, že JAKAR má docela svázané ruce. Afriku má na několik roků pronajatou Schlesser a navíc by státy na původní trase asi nenasypaly penízky ASO, jak se děje v Americe. Jiný termín, než začátek roku mi přijde taky nepoužitelný - p...
Peru a Chile si odhlasovaly, že tam Dakar nechtějí. V jejich ekonomické situaci jim to vůbec nedává smysl.
Tolik vody a z toho plynoucích zkracování a improvizací nepamatuju. Nevím, jestli je to jen tou destinací, nebo blbne ve velkém počasí. Soutěž to bohužel hodně postihuje... Ale i na AER asi všechno nejni úplně nej nej...
Co máš na mysli ohledně AER? Zatím jsem nezachytil žádný problém, ale pokud někde byl, tak mi to prosím napiš do odpovědi, snažím se o téhle soutěži vědět co možná nejvíc. Děkuji.
Zatím byla o 185 km zkrácena jedna etapa kvůli následkům povodní (nikoliv kvůli probíhajícím povodním), jinak se odjelo vše. Startuje se velmi často rovnou z bivaku. Můžete to sledovat v článcích, které sem každý den dáváme - vždy tam uvádím přesné kilometráže všech částí každé etapy. Jezdí se naprosto klasické výstavní dakarské trasy. Jezdci se nepohybují po asfaltu, ale závodí v terénu, a jsou spokojení - teda nenašel jsem žádné negativní ohlasy. V průběhu závodu se hodně zlepšila i mediální stránka, i když tam bude Schlesser muset ještě navýšit rozpočet. Tak nevím?