11. 1. 2017 18:37 − 4651× − 15

Dakar 2017: značka bez obsahu?

Dakarská rally pomalu míří ke svému finiši a dnes se měla odehrát jedna z královských zkoušek.

Dakarská rally pomalu míří ke svému finiši a dnes se měla odehrát jedna z královských zkoušek pojmenovaná Super Belén. Na tratích z drtivé většiny off-roadového charakteru se mělo rozhodovat o letošních vítězích. Rozhodující etapu bohužel postihnul stejný osud jako sobotní nejdelší zkoušku měřící 513 kilometrů. Pokud k tomu připočteme i další tři zkrácené úseky, celkem už účastníci Dakaru přišli o třetinu měřené kilometráže. O nutnosti rušení a zkracování etap z důvodu přívalových dešťů jistě nelze pochybovat, s vrtkavým počasím se bohužel člověk musí smířit. Co ale rozhodně akceptovat nelze, je vytrvalá zarputilost pořadatelů soutěž cpát do míst, kde se tyto problémy opakují rok co rok. Pokud se s kdysi pouštním maratónem vydáte do míst, kde v lednu vládne období dešťů, problémy si vytváříte sami. Zodpovědnost za rozbití letošního ročníku tím výrazně padá na bedra organizátorů.

Pořádající organizace ASO ale s letošním rokem v jednom bodu uspěla, od Bolívie dostala větší příspěvek než v minulých letech, tentokrát 4 miliony dolarů. Další peníze přišly i od Paraguaje, na jehož území se vyjma slavnostního startu ani žádná podstatná část závodu neodehrála. Na něco takového by si na území Afriky mohli organizátoři nechat zajít chuť. Jak se však ukazuje v případě konkurenční Africa Eco Race, tento původní domov Dakaru rozhodně není pro uspořádání maratónské rally nezpůsobilý. Šéf Dakaru Etienne Lavigne sní ale o něčem úplně jiném. O soutěži, která by se odehrála na území pěti platících zemí, Argentiny, Chile, Peru, Ekvádoru a Kolumbie. Ostatně oficiální reportáže ze soutěže spíše než sportovní sestřih připomínají cestopisný magazín. Ze sportovního pohledu by bohatě stačilo se vrátit do Chile a Peru na tamní pěkné a hlavně suché pouštní oblasti. Snaha tvůrce trati Marca Comy o zařazení více off-roadových úseků do letošního ročníku vyšla poněkud vniveč. Když už se přeci jen některý z navigačně náročnějších úseků odjel, někteří jezdci včetně Giniela de Villierse nebo Mika Hirvonena pro změnu doplatili na chyby v roadbooku. Málokoho ve světle aktuálních událostí může překvapit, že se na start letos postavilo výrazně nižší množství soutěžících a takový trend se asi jen tak nezmění.

Do cíle ještě zbývá odjet jednu dlouhou čtvrteční etapu a pak už jen kratší páteční a opravdu dojezdovou sobotní. Zklamaný motorkář Joan Barreda Bort navrhoval posunutí dnešní královské etapy na čtvrtek, ale něco takového očekávat nelze. Mimochodem k zrušení Super Belénu nedošlo kvůli komplikacím na jeho trati, ale pozdnímu příjezdu servisních vozidel do včerejšího bivaku. Nejvíce z této situace mohou vytěžit lídři jednotlivých kategorií, kteří by do navigačně nejtěžšího úseku museli jako první. Sebastien Loeb s Peugeotem ale ani tak ještě vyhráno nemá, jeho stájový kolega, velezkušený Stéphane Peterhansel za ním zaostává jen o minutu a půl. Dominanci Peugeotu, kterému z oficiální čtyřky odstoupil pouze havarující Carlos Sainz, potvrzuje třetím místem Cyril Despres. Největší soupeř Francouzů Nasser Al-Attiyah sice začal rychle, ale pak u své Toyoty utrhnul třetí den kolo a hodně předčasně skončil. Giniela de Villerse s druhou Toyotou postihly již zmíněné navigační problémy a celkově je až šestý, takže největším želízkem v ohni je pro japonskou značku Nani Roma. Španěl ale na lehké Peugeoty rychlostně nestačí a momentálně za Loebem zaostává o 23 minut. Půl hodiny za ním se krčí nejlepší pilot MINI Mikko Hirvonen, který také doplatil na bloudění. Hodinové penalizaci se nevyhnul Martin Prokop a s Fordem se drží kousek za top ten. Velmi zajímavý finiš ovšem slibuje kategorie kamiónů. V ní se včera do čela dostal zástupce Kamazu Dmitrij Sotnikov a za zády má s nicotnou ztrátou minuty a třičtvrtě Eduarda Nikolajeva se stejnou technikou. Gerard de Rooy stejně jako na začátku rally ztratil čas dalším defektem a jeho Iveco se s odstupem dvou a čtvrt minuty posunulo z první příčky na třetí. I on se ale může spoléhat na svého parťáka v zádech, je jím o půl hodiny čtvrtý Federico Villagra. Naopak mimo hru o přední příčky jsou kvůli problémům se servem a motorem obě Tatry Aleše Lopraise a Martina Kolomého.

Komentářů celkem: 15
11. 1. 2017 18:511
0 0
Obávám se, že JAKAR má docela svázané ruce. Afriku má na několik roků pronajatou Schlesser a navíc by státy na původní trase asi nenasypaly penízky ASO, jak se děje v Americe. Jiný termín, než začátek roku mi přijde taky nepoužitelný - přes rok se jedou všechny motoristické MS a v létě navíc Silk Way. Leda přesun někam jinam, mluvilo se i jihu Afriky, ale tam si ohledně počasí zas tak úplně ASO taky nepomůže. Takže se asi zkusit doprosit Chile a Peru, aby je pustili zpátky na píseček Atacamy...
11. 1. 2017 20:122
0 0
Tak Chile chybí proto, že už nechtěli dávat peníze, ne? Ta země určitě hodně chybí...
11. 1. 2017 20:163
0 0
Prachy a ekologické důvody. To druhé jsem četl někde na fórech o Dakaru, ale co přesně to má znamenat jsem nezjistil.
11. 1. 2017 20:374
0 0
A startovné je prý podobné dle Bonver Dakar projectu, který letos stratuje na obou závodech. A v Africe asi nic od pořadatelských zemí nedostavají.
11. 1. 2017 20:535
0 0
Tolik vody a z toho plynoucích zkracování a improvizací nepamatuju. Nevím, jestli je to jen tou destinací, nebo blbne ve velkém počasí. Soutěž to bohužel hodně postihuje... Ale i na AER asi všechno nejni úplně nej nej...
Raf
11. 1. 2017 21:506
0 0
Jaké byly problémy v roadbooku (Villiers, Hirvo)?
haq
11. 1. 2017 23:267
0 0
letos "dakar" za moc nestojí, ta afrika působí jako závod o dost sympatičtěji
12. 1. 2017 06:478
0 0
Myslím, že vše vlastně řeší už samotný nadpis článku, bez otazníku.
12. 1. 2017 07:509
0 0
Startoné na AER menší je, ale ne o tolik, jak se myslelo, zhruba tak o 20-30 %. Jenže na AER za ty prachy jedou 4000 km ostrých a tak 1000 km přejezdů. Na Jakaru za to odjedou 2000 km ostrých a 7000 km přejezdů... Jak kdosi vtipně poznamenal, Jakar se změnil v dlouhý průvod alegorických vozů. Řešením asi je, že by se závodníci začali hromadně vracet do Afriky, ať si ASO trhne nohou, nicméně to se těžko stane jen a pouze kvůli té značce (která přitom do Afriky patří)..
12. 1. 2017 11:2410
0 0
Pro mě letos "dakar" obrovské zklamání. Je to spíš taková pouť alegorických vozů a pro týmy je to výrazně těžší než pro závodníky. Ty vlastně skoro nezávodí. Ano, to jsem napsal přehnaně, ale prostě mi to letos přijde až nedůstojné...Loebovi to přeju, ale obávám se, že to letos stejně nebude ono.
12. 1. 2017 17:0211
0 0
Původně napsal kuře
Obávám se, že JAKAR má docela svázané ruce. Afriku má na několik roků pronajatou Schlesser a navíc by státy na původní trase asi nenasypaly penízky ASO, jak se děje v Americe. Jiný termín, než začátek roku mi přijde taky nepoužitelný - p...

Peru a Chile si odhlasovaly, že tam Dakar nechtějí. V jejich ekonomické situaci jim to vůbec nedává smysl.
12. 1. 2017 17:1512
0 0
Původně napsal milín60
Tolik vody a z toho plynoucích zkracování a improvizací nepamatuju. Nevím, jestli je to jen tou destinací, nebo blbne ve velkém počasí. Soutěž to bohužel hodně postihuje... Ale i na AER asi všechno nejni úplně nej nej...

Co máš na mysli ohledně AER? Zatím jsem nezachytil žádný problém, ale pokud někde byl, tak mi to prosím napiš do odpovědi, snažím se o téhle soutěži vědět co možná nejvíc. Děkuji.
Zatím byla o 185 km zkrácena jedna etapa kvůli následkům povodní (nikoliv kvůli probíhajícím povodním), jinak se odjelo vše. Startuje se velmi často rovnou z bivaku. Můžete to sledovat v článcích, které sem každý den dáváme - vždy tam uvádím přesné kilometráže všech částí každé etapy. Jezdí se naprosto klasické výstavní dakarské trasy. Jezdci se nepohybují po asfaltu, ale závodí v terénu, a jsou spokojení - teda nenašel jsem žádné negativní ohlasy. V průběhu závodu se hodně zlepšila i mediální stránka, i když tam bude Schlesser muset ještě navýšit rozpočet. Tak nevím?
xp
13. 1. 2017 14:5113
0 0
Jestli je AER natolik úžasným závodem a Dakar natolik mizerným, proč teda je (aspoň proti Dakaru) pořád na AER tak slabá startovka? Už se jede osmý ročník, takže neobstojí argument, že to není zavedený závod, kde je teda potíž? Každoročně tam pár známých jmen jede, ale přestože se každoročně (aspon u nás) tvrdí, že Dakar v J.Americe upadá a AER je to pravé, proč teda ani po tolika letech nepřichází žádný hromadný odliv z Dakaru směrem do Afriky?
14. 1. 2017 03:3814 Upraveno 03:44
0 0
xp: Na jedné straně je tradice od roku 1979, obrovsky silná značka, veliký štáb organizátorů, kteří mimo jiné skvěle dělají Tour de France, medializace na úžasné úrovni. Na druhé straně je bod nula před devíti lety a štáb třech lidí (kromě samotného závodu). Spíš by mě zajímalo, jak je možné, že trend posledních let u těch silných ukazuje stále klesající startovku a stížnosti na úroveň závodu, a u těch slabých opak (např. nárůst počtu účastníku za jeden roku o 30%, zajímavý údaj ukazuje třeba srovnání počtu aut letos v Americe a v Africe). Ti jedni budou vždy velcí a ti druzí vždy malí. Tak je to v pořádku. Akorát ti velcí teď mají pořádnou krizi, do které se dostali sami. Smysl není ve sloučení, ale v koexistenci. A v posledku oběma nejvíc pomůže,když se jim oběma bude dařit. Protože poskytují a poskytovat budou rozdílnou nabídku, která bude atraktivní pro rozdílné zájemce. Čili, je super, že lidi a závodníci znovuobjevují Afriku, a zároveň si přejme, aby ASO trochu ubralo z megalomanství, vzalo tzv. rozum do hrsti a začalo hledat opravdu reálnou cestu ven z krize. Snad je to odpověď a snad je mi rozumět smajlík
15. 1. 2017 20:3315
0 0
Hodně jsi toho popsal sám. Dodám, že i v Africe dokáže počasí udělat pěkný brykule. Když se začalo znovu, souběžně s Dakarem, jezdit i v Africe, udělalo to na mě dojem, že je to truc závod pár lidí, kteří už na Dakar(tak, či onak) nemají. Za tím byly jiné pletky,po kterých nepídím. Třeba Tomeček mě hrozně na Dakaru scházel. Navíc publicita žádná, zájem značek nula. Ono to jde ruku v ruce. Dneska vidíme, že už to leckdo zkouší-Kamazy, Bonver. Uvidíme, co bude dál. Jak říkal Vrátný v Ozvěnách-Čagin zachoval pokrovou tvář na dotaz, co bude, je tady silná Silk Way... Stačilo by možná, aby z každé kategorie přešla jedna silná značka na AER...? Jenomže do smluv, které mají, niikdo nevidí a pak je tady otázka, jestli by to pořadatelé v takovém mega stylu zvládli. Pro mě byl a je jen jeden Dakar. Dříve v Africe, dneska jinde. Off road závodů je povícero, různý Baje,... Dakar je pro mě mistrovství světa. Souboje těch nejlepších na tom nejlepším. A nedovedu si představit, že by tady mohly koexistovat souběžně dvě MS-a ještě ve stejném termínu! Možná boxeři, inline hokejisti(možná další) v tom problém nemají-mají třeba 4 mistry světa. Já to mám prostě jinak. Tím nijak nesnižuju umění závoďáků na AER. Je na každém(pokud není vázán smluvně v týmu), pro co se rozhodne jet nicméně ti nejlepší jsou na Dakaru. Sorry.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!