13. 1. 2017 14:41 − 2074× − 0

Desert Master Tomeček vítězem etapy – 10. etapa AER

Tomáš Tomeček vyhrál etapu svého gusta.

Poslední opravdu náročnou etapu Africa Eco Race 2017 ovládl Tomáš Tomeček s Tatrou, a potvrdil tak titul Desert Master, jímž ho loni ocenili pořadatelé. Zároveň opět odskočil Kuprjanovovi na Kamazu a upevnil si celkové třetí místo. Stříbrné pozice dnes uhájil Jarda Valtr s další Tatrou, celkově vede Karginov. S přibývajícími ostrými kilometry rapidně stoupají výkony Mirka Zapletala, který od začátku závodu jede se zraněnou rukou. Dnešním třetím časem se posunul už na druhé místo za letos nedostižného Vasiljeva. Ve špičce se udrželi i oba slovenští motorkáři Benko a Zaťko. Vypadá to na hojnou česko-slovenskou účast na stupních vítězů Africa Eco Race 2017!

Desátá etapa Africa Eco Race 2017 Akjoujt – Akjoujt, 12. ledna 2017 Celková délka: 482 km Přejezd: Akjoujt – Akjoujt 29 km Etapa: Akjoujt – Akjoujt 423 km Přejezd: Akjoujt – Akjoujt 29 km

Tomeček vítězem desáté etapy

Desátá etapa z Akjoujtu do Akjoujtu se jela jako druhá smyčka v rámci letošního ročníku Africa Eco Race. Délka rychlostní zkoušky činila 424 kilometrů. Předpovědi organizátorů, že se bude jednat o nejhezčí a nejtěžší etapu celého závodu, se naplnily beze zbytku. Promet/Czechoslovak Group tým Tomáše Tomečka vybojoval po bezchybném výkonu letošní první etapové vítězství.

Předposlední ostrá etapa letošního ročníku Africa Eco Race nabídla náročný koktejl plný měkkého písku, hned několika dunových polí a kamení. Po tradičně svižnějším úvodu čekalo na závodníky hned několik náročných dunových polí. "Dnešní etapa se nám moc líbila," popisuje Tomáš Tomeček a pokračuje: "Věděli jsme, jak je dnešek z pohledu celkového výsledku závodu důležitý, ale na naši jízdu to nemělo velký vliv. Od začátku jedeme na hranici našich možností. Čím je etapa těžší, tím je to pro nás lepší, protože jedeme na Tatře a to je v terénu nejlepší auto na světě."

Poté, co se Tomeček včera vrátil na třetí místo průběžného pořadí, se dal očekávat velký útok ze strany ruského Kamazu. Zejména ruská média věnují

Africa Eco Race velký prostor. "Já si to moc nepřipouštím, pro nás je důležité především dojet a dostat Tatru na přední příčky. Kamaz je co se rozpočtu a zázemí týče úplně někde jinde a pokud má svůj den, tak je velmi těžko porazitelný. My jsme malý soukromý tým a snažíme se udělat z minima maximum. Dnešní výsledek je velkou odměnou a motivací pro celý náš čtyřčlenný tým," hodnotí Tomeček.

Do výsledku etapy i celého závodu promlouvá kromě techniky, řidičského umění a navigace i… "Naštěstí jsme dnes neměli defekt," říká navigátor Ladislav Lála. "Projížděli jsme mnoha úseky, kde se střídal hluboký písek, ve kterém musíme hodně podhustit pneumatiky s kamením, které je pro měkké pneumatiky velmi nebezpečné. Samozřejmě, že v takové situaci neletíme jako o život, ale stát se může cokoliv. V závodě za sebou nemáme žádnou rychlou asistenci, jako třeba ruský Kamaz a chtě nechtě tomu musíme přizpůsobit styl, jakým jedeme."

Klíčovou roli hraje na Africa Eco Race navigace. "Dnes to měl Láďa velmi složité, ale zvládl to opět bez zaváhání," chválí Tomáš Tomeček a dodává. "Stačí jedno zaváhání a může to dopadnout velmi špatně. Nějakých čtyřicet kilometrů před cílem jsme jeli kolem převráceného kazašského Fordu, který si na jedné roletě, která byla do itineráře dopsána jako změna, skočil v rychlosti kolem 170 km/h nějakých šedesát metrů a pak se ještě několikrát převrátil. Naštěstí se posádce nic vážného nestalo a jezdec i navigátor nám ukazovali, ať jedeme dál. I takové je někdy závodění."

Desátá etapa byla bohatá i na slibované dramatické výhledy do krajiny: "Dnes to byla chvílemi opravdová pastva pro oči," popisuje Láďa Lála. "Přál bych každému, aby viděl na vlastní oči to, co jsme dnes viděli z auta – obrovské dunové pole, bizarní skály, bohem zapomenuté vesnice. V závodním tempu není bohužel moc času na koukání a navíc to chvílemi celkem drncá, ale i tak to bylo úžasné."

Co je na programu jedenácté, poslední ostré etapy? Po probuzení v pátek třináctého se mohou závodníci těšit na 208 kilometrů dlouhou rychlostní zkoušku. Podle sportovního ředitele soutěže Reného Metge by se nemělo jednat o příliš těžkou etapu, nicméně v itineráři je mimo jiné i průjezd dvěma menšími dunovými poli. "Na Africa Eco Race není lehkých etap," uzavírá Tomáš Tomeček. "Auto je v pořádku a v kabině vládne pohodově bojovná atmosféra. Držte nám všechny palce, zítra to budeme potřebovat."

Výsledky v 10. etapě (423 km): Moto: 1. Sella 5:27:12, 2. Ullevalseter +10:29 (oba KTM), 3. Ceci (Honda) +39:26, 4. Benko +1:06:15, 6. Zaťko (oba KTM) 1:24:33. Auta: 1. Sabatier (Bugga´One) 5:10:28, 2. Vasiljev (Mini) +15:33, 3. Zapletal (Hummer) +16:44. Kamióny: 1. Tomeček +5:32:59, 2, Valtr (oba Tatra) +5:31, 3. Karginov (oba Kamaz) +14:53, 4. Kuprjanov +17:11, 5. Kovács (Scania) +38:37, 6. Darazsi (Man) +3:26:49.

Výsledky po 10. etapě: Moto: 1. Sella 40:26:02, 2. Ullevalseter +54:34, 3. Benko +7:51:47, 4. Zaťko +8:40:32. Auta: 1. Vasiljev (Mini) 34:55:35, 2. Zapletal +2:08:10, 3. Housieaux (Optimus) +2:15:03. Kamióny: 1. Karginov 37:52:08, 2. Valtr +1:10:18, 3. Tomeček +2:21:27, 4. Kuprjanov +2:57:20, 5. Kovács +31:33:00, 6. Darazsi +50:05:47.

Jedenáctá a poslední závodní etapa Africa Eco Race 2017 by neměla patřit mezi ty nejobtížnější. Měří 208 km převážně po pistách mezi dunami, i když i duny ještě na závěr prověří všechny, kdo zůstali v závodě. Následovat bude 338 km dlouhý přejezd do posledního bivaku v senegalském Saint Luis. Organizátoři vše koncipují tak, aby se závodníci i doprovody dostali do bivaku co nejdřív, vyslechli si výsledky a mohli odstartovat pořádnou party před sobotním defilé u Růžového jezera, tradičního cíle závodů do Dakaru.

LIVE TRACKING: http://www.africarace-live.com/en/positionnement8.html
IRITRACK: http://vulcain.iritrack.net/tdcom/eviewer/aer2017/
VÝSLEDKY: http://www.africarace-live.com/fr/cla-etp8.html

Africa Eco Race 2017, Monako – Dakar Celá karavana závodníků a organizátorů čítá 223 motocyklů, automobilů a kamiónů, 520 lidí. Dohromady 6500 km, z toho 4000 km jsou závodní etapy. První etapa 2. ledna, poslední etapa 14. ledna, celkem 12 etap a jeden volný den. Prvních pět etap v Maroku, volný den (Dakhla), šest etap v Mauretánii, závěrečná etapa v Senegalu.

Více informací najdete na stránkách www.africaecorace.com, www.tomastomecek.cz a www.msrevue.cz.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!