14. 1. 2017 15:46 − 2598× − 4

Na závěr pravé dakarské peklo – 11. etapa AER

Vichr a prach potrápily posádky v poslední ostré etapě Africa Eco Race 2017.

Celkové pořadí se po 11. etapě neměnilo, ale možná by stačilo, kdyby byla o něco delší. Závěr Africa Eco Race řádně ztížilo počasí, a řadě posádek museli v hustém prachu občas trochu se správným kursem pomoci organizátoři. Česká a slovenská ekipa ale vše zvládla bez problémů a může se těšit na závěrečné defilé a cíl u Růžového jezera. V hodnocení celého závodu jsou z toho dvě stříbrné, dvě bronzové a jedna bramborová medaile, to nemá obdoby!

Jedenáctá etapa Africa Eco Race 2017 Akjoujt – Saint Louis, 13. ledna 2017 Celková délka: 546 km Přejezd: start z bivaku 0 km Etapa: Akjoujt – Fimlit 208 km Přejezd: Fimlit – Saint Louis 29 km

Tomeček uhájil celkové třetí místo!

Jedenáctá a současně poslední ostrá etapa letošního ročníku Africa Eco Race nabídla 208 kilometrů dlouhou rychlostní zkoušku. Promet/Czechoslovak Group tým Tomáše Tomečka vybojoval po konzistentním výkonu druhé místo v etapě a v konečném hodnocení soutěže obsadil mezi kamiony skvělou třetí příčku. Kopřivnická továrna letos slaví 120. výročí výroby prvního vozu a umístění hned dvou Tater mezi prvními třemi kamiony představuje důstojnou oslavu tohoto jubilea.

Jedenáctá etapa vyšla na pátek třináctého. Příznivé počasí, na které bylo během předešlých etap spolehnutí, si však tentokrát postavilo hlavu. "Když jsme ráno vstali, tak foukal velmi silný vítr a prach byl doslova všude," popisuje dění před startem navigátor Ladislav Lála a dodává: "Říkali jsme si, že bude etapa nejspíš zrušená, protože nebudou moci odstartovat helikoptéry. Opak byl však pravdou."

Tatra se startovním číslem 401 startovala po famózním výsledku z předchozího dne, kdy obsadila čtvrté místo v kombinovaném hodnocení s auty, jako první kamion. "Jet na špici znamená jet takzvaně první stopu a to nemusí být vůbec jednoduché. Kromě toho, že je to obtížné na navigaci, to je náročnější třeba v dunách," popisuje Tomáš Tomeček a hned pokračuje: "Foukalo tak silně, že jsme neviděli dál než 20 metrů dopředu. Bylo to velmi náročné, protože jsme věděli, že si nemůžeme dovolit navigační ani jezdeckou chybu. Byla to velmi rychlá etapa, často jsme jeli na omezovač, tedy 150 km/h."

Není překvapením, že se za takto složitých podmínek někteří závodníci ztratili a zpátky na trasu je musela navádět helikoptéra. "V takové situaci je velmi jednoduché udělat chybu. Za normálních podmínek by to byla rychlá a navigačně jednoduchá etapa. Snažil jsem se na to nemyslet a maximálně se soustředit. Nakonec to dopadlo více než dobře, byť jsem na startu nevěřícně koukal z auta. V horším počasí jsem snad nikdy nejel. Čekali jsme, že Kamazy poletí, ale podmínky byly stejné pro všechny," komentuje Láďa Lála.

Celkové třetí místo představuje za daných okolností pro malý soukromý tým skvělý počin. "Máme obrovskou radost, že jsme dojeli a jak jsme dojeli," říká dojatý Tomáš Tomeček. "Letos to nebylo vůbec jednoduché. Konkurence nespí a od minulého roku všichni zrychlili. Prakticky není prostor pro chyby. Letos jsme naštěstí měli méně defektů a technických problémů, než v předchozích letech. Jedeme na hranici našich možností, ale nemůžeme zapomenout na to, že pokud uděláme chybu, tak nám nikdo nepomůže. Snažili jsme se jet s vědomím, že nás čeká jedenáct závodních etap. Měli jsme tu skvělé soupeře, zejména pak desetinásobně větší tovární tým Kamaz a samozřejmě i Jardu Valtra s další Tatrou. Konec dobrý, všechno dobré."

Poslední "mávací" etapa se jede tradičně kolem Růžového jezera a je v podstatě odměnou pro závodníky. "Chtěli bychom poděkovat všem partnerům, sponzorům a všem, kdo nás podporují," uzavírá Tomáš Tomeček. "Doufám, že se budou z našeho výsledku radovat tak jako my."

Výsledky v 11. etapě (208 km):

Moto: 1. Ceci (Honda) 1:41:22, 2. Ullevalseter +1:25, 3. Sella +5:47, 7. Zaťko +32:12, 8. Benko (vš. KTM) +34:51.
Auta: 1. Serradori (LCR 30) 1:36:32, 2. Vasiljev (Mini) +1:33, 3. Zapletal (Hummer) +3:53.
Kamióny: 1. Valtr +1:47:34, 2. Tomeček (oba Tatra) +4:57, 3. Kuprjanov +9:24, 4. Karginov (oba Kamaz) +13:01, 5. Kovács (Scania) +15:53, 6. Darazsi (Man) +45:49, 7. Gonzales (Scania) +2:56:48.

Celkové výsledky Africa Eco Race 2017 (po 11 etapách):

Moto: 1. Sella 42:13:11, 2. Ullevalseter +50:12, 3. Benko +8:20:51, 4. Zaťko +9:06:57.
Auta: 1. Vasiljev 36:33:40, 2. Zapletal +2:10:30, 3. Housieaux (Optimus) +2:18:57.
Kamióny: 1. Karginov 39:52:43, 2. Valtr +57:17, 3. Tomeček +2:13:23, 4. Kuprjanov +2:53:43, 5. Kovács +31:35:52, 6. Darazsi +50:38:45, 7. Gonzales +67:18:38.

Závěrečná 12. etapa bude už jen takové slavnostní senegalské defilé. Nejprve to bude 230 km dlouhý přejezd z bivaku do vesnice Niokhob na pobřeží Atlantiku. Následujících 22 km je vždy odměnou všem, kdo se dokázali dostat až sem. U Růžového jezera bude připraveno pódium a slavnostní ceremoniál. Pak už bude zbývat jen 42 km do Dakaru.

LIVE TRACKING: http://www.africarace-live.com/en/positionnement8.html
IRITRACK: http://vulcain.iritrack.net/tdcom/eviewer/aer2017/
VÝSLEDKY: http://www.africarace-live.com/fr/cla-etp8.html

Africa Eco Race 2017, Monako – Dakar Celá karavana závodníků a organizátorů čítá 223 motocyklů, automobilů a kamiónů, 520 lidí. Dohromady 6500 km, z toho 4000 km jsou závodní etapy. První etapa 2. ledna, poslední etapa 14. ledna, celkem 12 etap a jeden volný den. Prvních pět etap v Maroku, volný den (Dakhla), šest etap v Mauretánii, závěrečná etapa v Senegalu.

Více informací najdete na stránkách www.africaecorace.com, www.tomastomecek.cz a www.msrevue.cz.

Komentářů celkem: 4
Fox
14. 1. 2017 20:221
0 0
Díky ewrc za zpravodajství a našim účastníkůmza předvedený výkon.
Jak typické v dnešní postfaktické době, že o tomto podniku, který si jako jediný zaslouží název "Dakar" (nevšiml jsem si, že by v Jižní Americe bylo nějaké město tohoto jména) mainstreamová média nijak neinformovala.
smajlík
14. 1. 2017 21:582
0 0
Ještě bych upozornil na to video - kromě krásných scenérií můžete vidět, kterak Valtr málem umačká Tomečka smajlík
15. 1. 2017 10:523
0 0
Kde je Dakar? Jedině v Africe... To byla fajn replika. To, že to mainstream ignoruje, to není nic překvapivého.
17. 1. 2017 03:494
0 0
Je to velký boj, dostat AER do větších médií. Všichni říkají, že je to druhá liga a tedy pro ně nezajímavá. Druhá liga - to je v pořádku, ale když je momentálně první liga v krizi a druhé se daří a baví lidi, nemohla by na to třeba taky média zareagovat? Asi bohužel ne. Jsme vděční všem, kdo nám v tom pomáhají. Moc děkuji Ewrc za možnost zde publikovat!
A jedna dobrá zpráva - dnes by ve Světě motorů mělo být cca 10 minut o Africa Eco Race. Kdo nevydrží čekat do večera, může se podívat na náš 15 minutový dokument o průběhu letošního závodu: https://www.youtube.com/watch?v=Xrkdj0-oUGk
Prokop Siwek, Motorsport revue
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!