15. 1. 2017 00:50 − 3934× − 1

Fiesta poprvé s jedničkou

Malcolm Wilson ukořistil největší hvězdu MS a v M-Sportu se těší na přelomovou sezónu.

Odchod Volkswagenu z MS způsobil na trhu se soutěžními jezdci obrovské zemětřesení. Bez zaměstnání se zničehonic objevil úřadující čtyřnásobný mistr světa Sebastien Ogier a to nemohlo nikoho nechat chladným. Nejvlažněji reagovaly na tuto skutečnosti dvě papírově nejsilnější stáje Hyundaie a Citroënu, naopak oba jejich konkurenti nabídli světové jedničce možnost otestovat své speciály. Francouz si na velšských šotolinách ve známé Walters Areně Fiestu WRC ozkoušel pouze krátce, ale i tak se rozhodl letošní sezónu strávit právě v jejím kokpitu. Ford světový šampionát oficiálně opustil na konci roku 2012 a od té doby zajišťuje starty WRC modrého oválu na polosoukromé bázi M-Sport. Ten se role přípravce soutěžních vozů této značky zhostil v roce 1996, kdy s Escortem Cosworth soutěžila velká osobnost MS Carlos Sainz. Dalšího úchvatného jezdce do své stáje Malcolm Wilson přivedl o tři roky později, kdy se do Focusu WRC posadil Colin McRae. Ani jeden z nich v těch dobách nebyl úřadujícím mistrem světa, šance na start Fordu se startovním číslem 1 se vyrojily později v roce 2006. S dalším působením Citroënu v královské kategorii WRC to vypadalo nahnutě a Wilson chtěl přesvědčit k přestupu Sebastiena Loeba. To se mu bohužel nepovedlo a stejným způsobem neuspěl v roce 2011 ani u Sebastiena Ogiera. Teď o šest let později už ale k dohodě došlo a nejnižšími startovními čísly se v nové sezóně budou pyšnit Fiesty WRC.

Výrazným způsobem tím rovněž vzrostla šance, že po úspěchu Björna Waldegaarda v roce 1979 bude znovu mistrem světa jezdec speciálu značky Ford. Naposledy měl k této metě blízko Mikko Hirvonen v letech 2011 a 2009, kdy přišel o titul až v závěrečném klání ve Walesu. Další Fin Marcus Grönholm v letech 2006 a 2007 rovněž zle proháněl Sebastiena Loeba, ovšem havárie v závěru sezóny jeho snažení utnuly. Během dramatické sezóny 2001 si zálusk na titul dělali hned dva jezdci Fordu a oba zůstávali v nakonec neúspěšné hře o titul až do velšského finále. Tam ale Colin McRae i Carlos Sainz doplatili na své jezdecké chyby. McRae se zasloužil v roce 1999 o senzační debut zbrusu nového Focusu WRC, když s ním vyhrál třetí a čtvrtou soutěž mistrovství v Keni a Portugalsku. Ve zbytku roku to už ale tak senzační nebylo. Když zabrousíme ještě dále do historie, dostaneme se do éry skupiny B. Do té Ford přichystal výborný stroj RS 200, ale bohužel jej kvůli slepé uličce v podobě vývoje Escorta RS1700T nasadil až příliš pozdě na to, aby s ním mohl zaznamenat větší úspěchy. Ogier tak má pro letošek jednoznačný cíl, který od něho očekává většina obecenstva světového šampionátu, zajistit americké značce v hodnocení jezdců druhý mistrovský titul v historii.

Na pozici týmové dvojky se pro letošek vrací Ott Tänak. Estonec má už u M-Sportu celkem bohatou historii, když k týmu přišel v roce 2012 a hned osedlal třetí tovární Fiestu WRC. Rychlost mu tehdy rozhodně nechyběla, ale Wilsonovi moc radost nedělal, když nedbal jeho rad a příliš často se jeho černý Ford ocital mimo trať. Na rok si pak musel od světových kolbišť odpočnout, aby se vrátil zpátky díky podpoře DMacku a s Fiestou R5 bojoval v sezóně 2014 ve WRC2. Rok na to se však stal dvojkou M-Sportu a v kokpitu Fiesty WRC se úspěšně drží až doteď. S parťákem Elfynem Evansem v roce 2015 tvořili jednu z nejzajímavějších továrních sestav a v Polsku a ve Finsku měl Tänak rychlost stačící na vítězství. Ani v jednom případě ale nakonec na vítězství nedosáhnul a maximem bylo polské třetí místo. O rok později už jsme Estonce mohli vidět zpátky v barvách výrobce pneumatik DMack. Za volantem Fiesty WRC z M-Sportu ale i přes tento drobný handicap předváděl daleko lepší výkony než oficiální dvojice Mads Ostberg a Eric Camilli. V Polsku pak Estonec navázal na vydařený předešlý ročník a dlouho se s celkem komfortním náskokem držel ve vedení. Defekt v předposlední rychlostní zkoušce celé rally ovšem mladého jezdce o životní úspěch připravil. V závěru roku se pokusil o premiérový triumf ještě ve Walesu, ale s Ogierem nakonec o minimálních deset vteřin prohrál.

Teď se ale právě s Francouzem setká ve stejném týmu, což pro něho bude jistě znamenat ještě větší motivaci. O tom, jak těžké ale je s Ogierem bojovat se stejným vozem, by mohl třeba Jari-Matti Latvala dlouze vyprávět. V případě Tänaka doufejme, že se nevrátí jeho někdejší forma, kdy byl schopen vůz zahodit mimo trať v každé druhé soutěži. Situaci mu příliš neulehčí ani další změna spolujezdce. Po roce 2012 a odchodu Kuldara Sikka se musel sžívat s Raigem Mölderem a teď vedle něho pro změnu usedne jeho někdejší občasný parťák Martin Järveoja. Tlak na výsledky bude o to větší, že by Malcolm Wilson díky angažování čtyřnásobného mistra světa jistě rád vedle titulu mezi jezdci slavil i ve značkách, kde jeho stáj naposledy uspěla v letech 2007 a 2006. Od roku 2012 také M-Sport čeká na další vyhranou soutěž MS. Svůj podíl zodpovědnosti za tento úspěch ale ponese i třetí muž týmu Elfyn Evans. Před novou sezónou došlo ke změně pravidel, kdy bude moci o tovární body bojovat hned trojice jezdců a počítat se budou výsledky nejlepších dvou. V jednom týmu navíc mohou startovat posádky s různými pneumatikami. Nic tak nebrání Evansovi s Fiestou WRC v barvách DMacku bojovat o body pro M-Sport.

Mladý Velšan tak střídá právě Tänaka na této pozici a zároveň se stává jeho stájovým kolegou. Celou sezónu MS ve Fiestě WRC už Evans zažil dvakrát. Nejprve šlo o učňovský rok 2014, kdy sbíral zkušenosti vedle mazáka Mikka Hirvonena a pak rok 2015, kdy mu měřítko nastavoval Tänak. V Argentině té sezóny vystoupal syn někdejšího britského mistra Gwyndafa Evanse poprvé na pódium a na záplavami poznamenané Korzice pak bojoval o vítězství a skončil druhý. Vloni měl velšský pilot za úkol porazit tovární Fabie R5 Škody Motorsport a stát se mistrem WRC2, což se mu ale nepovedlo. Této kategorii ale britský tým zůstává věrný a po nepříliš úspěšném roce ve WRC přesedne do Fiesty R5 Eric Camilli. S druhou tovární R5 jej doplní nováček týmu, který s Francouzem už jednou spolupracoval coby pilot TMG, Teemu Suninen. Jeden z nejnadějnějších mladých Finů má ve WRC2 dobré skóre, když vloni se soukromou Fabií R5 bojoval o titul a nakonec jen těsně prohrál s továrním krajanem Esapekkou Lappim.

Na závěr ještě jedna zajímavost týkající se M-Sportu před novou a s velkými nadějemi vyhlíženou sezónou 2017. Každý ze tří továrních vozů totiž bude startovat v jiných barvách. Tím se vrací vzpomínky na leta 2003, 2004 a 2005, kdy byly tovární Focusy WRC rovněž oděny do různě barevných kabátů.

Komentářů celkem: 1
15. 1. 2017 09:43
0 0
Věřím,že OTT na šotolině je stejně dobrý jako Oží,ale na asfaltu bude zaostávatsmajlíksmajlík

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama