15. 1. 2017 22:20 − 6585× − 6 0

Správná volba Citroënu

Na první pohled působí tým Citroënu před začátkem nové éry trochu rozporuplně.

Francouzská značka v minulosti několikrát koketovala s účastí v dobových královských kategoriích, které sdružovaly stroje bojující o vítězství ve světových podnicích. Když vládla skupina B, Citroën se do soupeřů pustil se speciálem BX 4TC. Neohrabaná čtyřkolka s obrovskými převisy a až komickými aerodynamickými prvky konkurenčním vozům nestíhala a marné snažení tým brzy vzdal. Vzhledem k ošklivosti vozů se dokonce traduje historka o sešrotování vyrobených speciálů. Přední příčky světových rally Citroën začal atakovat znovu o více než deset let později, když vsadil stejně jako konkurenční francouzské značky na nově vzniklou Formuli 2 pro vozy s pohonem přední nápravy a atmosférickým dvoulitrovým motorem. Xsara Kit Car se oproti ostatním speciálům mohla pochlubit něčím, co z ní udělalo nejúspěšnější vůz své třídy. A to dvěma vítězstvími v absolutním hodnocení soutěží MS. Philippe Bugalski dokázal v roce 1999 v Katalánsku a na Korzice porazit všechny hvězdy ve vozech WRC a pro svého zaměstnavatele vybojovat první vítězství ve světových podnicích.

Formule 2 se i přes počáteční plány tvůrců z FIA výkladní skříní MS nestala a o slovo se přihlásila nová kategorie World Rally Car. Ta v MS přetrvává, byť v několikrát pozměněné formě, do současnosti. Naplno do první ligy značka s dvojitým šípem ve znaku vstoupila v roce 2001 s Xsarou WRC. První vítězství tehdy na Korsice pro tento vůz vybojoval Jesus Puras, ale od sezóny 2002 už úspěchy Citroënu zajišťoval jejich později devítinásobný světový šampión Sebastien Loeb. S odchodem Loeba do důchodu po roce 2012 skončila i éra úspěchů Citroënu. Do sezóny 2013 sice tým s dvojicí Mikko Hirvonen a Daní Sordo vstupoval jako papírový favorit, ale debutující Volkswagen je dokázal doslova rozdrtit. Španěl alespoň vybojoval vítězství v Německu a o zbylé dva triumfy se musel při občasných startech postarat sám Mr. Loeb. Francouzská značka navíc účast v rally sponzorovanou Abu Dhabí odsunula na druhou kolej a začala se soustředit na okruhový šampionát WTCC. Kris Meeke a Mads Ostberg odjeli dvě sezóny, během kterých zazářil akorát Brit, když vyhrál Rally Argentina 2015. Naopak na okruzích Francouzi váleli a vyhráli, co se dalo. Atraktivita šampionátu WTCC ale jejich očekávání nenaplnila a na podzim 2015 se správně rozhodli, že se vrátí tam, kde si připsali největší úspěchy. Během loňského roku jejich nová týmová jednička Kris Meeke začala s testováním nové C3 WRC a společně s dalšími jezdci najezdila skoro deset tisíc testovacích kilometrů. Do světového šampionátu Citroën vloni nakouknul při osmi soutěžích, ale i tak byl pro ně tento rok nejlepší od 2013. Meeke zvítězil napřed v Portugalsku a pak zapsal své jméno na krátký seznam vítězů finské rally, kteří nemají finskou národnost.

Citroën tedy vloni šáhnul k podobnému scénáři jako v roce 2006 a MS se zúčastnil pod hlavičkou soukromého týmu. Kronos Racing pro tentokrát vystřídal PH Sport. Stejně jako před nasazením C4 WRC i tentokrát se ve Francii rozhodli dále naplno věnovat rally. Nejstarší ze současných továrních jezdců Meeke si prošel horšími lety a zlom nastal v roce 2014, kdy se v druhé půlce roku neuvěřitelně zrychlil a ve Finsku se dokonce zapojil do boje s Ogierem a Latvalou o vítězství. Rok na to ale opět častokrát havaroval, nicméně konečně dosáhnul na první vítězství. Vloni přidal další dvě a teď na něho čeká nelehký úkol zajistit svému zaměstnavateli úspěšný debut nového vozu C3 WRC. Hned v Monte Carlu by mohl pomýšlet na úspěch, vloni zezačátku vedl a o pódiové umístění jej připravil až kámen na konci sobotní etapy. Od Citroënu se obecně očekává, že i tentokrát vyvinul vítězný vůz, což by pro Brita mohla být jasná výhoda. Pokud nebude muset dohánět technický handicap svého vozu, nemusel by se tolikrát dostat ke kolostřešní kombinaci.

V době, kdy se volným hráčem na trhu stal Ogier, už měli u Citroënu o své sestavě jasno. O mistra světa tedy přílišný zájem neprojevili, ale do budoucna jeho angažování nevylučují. Obě francouzské strany ostatně mají co napravovat, jejich rozchod po sezóně 2011 nepatřil k nejhladším. Zatím ale pozici francouzského jezdce ve francouzském voze zaujme mladý Stéphane Lefebvre. V roce 2014 se stal juniorským mistrem světa i Evropy a o rok později vstoupil do WRC2. Tam ale na moc zajímavých výsledků nedosáhnul a zajímavější tak bylo jeho prvních pět startů s vozem WRC. Při tom velšském se Lefebvre už dokázal prosadit do nejlepší desítky a skončil osmý. V uplynulém roce už jsme v MS mohli Francouze vidět výhradně za volantem DS3 WRC a stejně tak i jeho nového týmového kolegu Craiga Breena. Ir v roce 2012 zazářil v šampionátu předcházejícím aktuálnímu WRC2 a stal se tehdejším mistrem SWRC. Následně spojil síly s francouzskou značkou Peugeot a pustil se do bojů v evropském šampionátu, kde v roce 2013 ještě za volantem 207 Super 2000 skončil třetí stejně jako o rok později už s 208 R5. V roce 2015 se dostal blíže ke kýženému cíli v podobě evropského titulu, ale ani napotřetí neuspěl a stal se pouze vicemistrem.

I přesto Breen postoupil o stupínek výše a s tovární DS3 WRC odjel šest soutěží v MS. Na jeho konání šéfové týmu bděle dohlíželi a to zejména s cílem porovnat a následně vybrat lepšího z jeho duelu s Lefebvrem. I vzhledem k Francouzově ošklivé nehodě na Deutschland Rallye se však oba junioři střetli pouze při dvou rally. Na polských šotolinách spolu bojovali o každou vteřinku a jejich duel byl jedním z nejtěsnějších soubojů této soutěže. Lefebvre se ukázal o něco málo rychlejší, připsal si i jeden zcela nejrychlejší čas. V neděli ale chyboval, vylomil levé zadní kolo a Breen tak v tomto interním souboji vyhrál. Nejlepší výkon sezóny si ale Ir nechal až na jeden z nejlepších podniků kalendáře, finskou rally. Na jedné z nejtěžších a nejspecifičtějších soutěží dojel na pódiu a dost možná právě tímto výsledkem rozhodnul o své budoucnosti. Smutnit ale nemusí ani jeho francouzský kolega, v Citroënu se rozhodli dát pro tuto sezónu šanci oběma jezdcům. Úvod roku sice budou muset zvládnout střídavě ve starším voze DS3 WRC (Breen v Monte Carlu a Lefebvre ve Švédsku), ale od jara už budou oba usedat do nové C3 WRC.

Na první pohled působí Citroën před začátkem nové éry trochu rozporuplně. Jezdecká sestava se řadí k těm slabším, zato od speciálu, který Francouzi celý rok poctivě testovali, se očekává, že to bude další špičkové WRC z Francie. Ani jedno ze tří jejich doposud vyvinutých WRC nebylo jednoduché porazit. Vrátí se tak Citroën jako vítěz?

Komentářů celkem: 6
15. 1. 2017 23:41
0 0
No uvidíme. Nečekám moc velké rozdíly mezi Citroenem, Hyundai a Fordem. Toyota bude podle mě nejhorší. Krisovi bych přál úspěchy, ale podle mě všechny podrtí Ogier, motivaci musí mít obrovskou...
16. 1. 2017 11:21
0 0
Díky za článek a video, vůbec jsem nevěděl že Citon měl auto v B sk. Díval jsem se na googlu na obrázky a tak zle to zase nevypadalo. Jsem hodně zvědavý, ale jak píše shifty překvapilo by mě kdyby mezi značkami byl nějaký propastný rozdíl a toyotě taky moc nevěřím. Snad překvapí.
16. 1. 2017 12:02
0 0
Jestli je Makinen tak šikovný ladič jako řidič tak ať se všichni třesou Viz:Myšák kat.A versus plejáda WRC
16. 1. 2017 20:48
0 0
Původně napsal kerim
Jestli je Makinen tak šikovný ladič jako řidič tak ať se všichni třesou Viz:Myšák kat.A versus plejáda WRC

Myšáka beru.A které ostatní máš na mysli?
17. 1. 2017 22:53
0 0
Původně napsal kerim
Jestli je Makinen tak šikovný ladič jako řidič tak ať se všichni třesou Viz:Myšák kat.A versus plejáda WRC


Lancer sk.A byl stavěn prakticky podle specifikace WRC, jen podmínky byly v určitých aspektech odlišné, ale už se na to téma napsalo hodně článků. Každopádně představa, že Mitsubishi mělo zastaralé auto sk.A vymakané Makinenem a poráželo lepší WRC je mylná. smajlík
17. 1. 2017 23:04
0 0
Původně napsal Ric Cz
Díky za článek a video, vůbec jsem nevěděl že Citon měl auto v B sk. Díval jsem se na googlu na obrázky a tak zle to zase nevypadalo. Jsem hodně zvědavý, ale jak píše shifty překvapilo by mě kdyby mezi značkami byl nějaký propastný rozdíl...


Autor se na BX dívá dnešním pohledem, v době kdy to brázdilo tratě MS to na většinu nějak moc šíleně nepůsobilo. Krabicoidní design byl celkem běžný a i když se to nezdá, i civilní BX byly tehdy vyhledávané. Sice odlišnost tam jistá byla, ale důvodem neúspěchu nebyla "kastle", ale zastaralá technologie obdobná Audi Quattro a velká nespolehlivost. Ono už ani to oblíbené Audi Quattro S1 nemělo proti Deltám S4 a 205T16 šanci. A to sešrotování kvůli ohyzdnosti je spíš z řísše konspirační teorie. To, že měl Citroen sk.B je vcelku známé, ale zajímavá je třeba existence Lady Samary Eva ve sk.B, to už ví zase míň lidí.

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama