16. 1. 2017 22:11 − 5189× − 0

Velká šance pro Hyundai

Značka Hyundai oproti zbylým třem konkurentům nepatří úplně mezi tradiční účastníky MS.

Značka Hyundai oproti zbylým třem konkurentům nepatří úplně mezi tradiční účastníky MS. Na druhou stranu ale rozhodně není žádným nováčkem, když už před devatenácti lety se speciálem Coupé Kit Car vstoupila do bojů ve Formuli 2. Tento vůz se ale ukázal jako předboj před vstupem korejské značky do královské kategorie WRC, ke kterému došlo v roce 2000. O aktivity Hyundaie v MS se tehdy starala britská stáj Davida Whiteheada MSD (Motor Sports Development), ale s Accentem WRC moc úspěchů neslavila. O podpoře ze strany korejské centrály a dostatečném přísunu peněz na financování celého projektu se dá jen polemizovat. Kvůli nedostatku peněz každopádně ještě před koncem sezóny 2003 v MSD zavřeli krám a na dlouhých deset let korejská značka ze světových tratí zmizela. V roce 2014 se ale speciály se znakem H do královské kategorie rallysportu vrátily. Tentokrát už nebyly aktivity v této oblasti svěřeny do rukou soukromé evropské stáje, Hyundai naopak v německém Alzenau vytvořil vlastní tovární zázemí. Stáj pod vedením Michela Nandana se hned při premiérové sezóně dočkala vítězství. Thierrymu Neuvillovi spadlo do klína první místo na „domácí“ Deutschland Rallye.

Hyundai se do MS vrátil v době vládnutí továrního týmu Volkswagen a přesunu Citroënu a Fordu na druhou kolej. Francouzi vrhli své síly předně do WTCC a jejich tým v rally běžel dál jakousi setrvačností, M-Sport pak ztratil tovární podporu a neměl dostatek sil na rovný souboj s VW. Od Hyundaie s dostatečně velkým rozpočtem se tak očekávalo, že se stane hlavním soupeřem vedoucí německé stáje. Bohužel vývoj druhé evoluce i20 WRC se kvůli průtahům s výrobou sériového modelu odložil a i rok 2015 musel tým absolvovat s původně přechodným speciálem z prvního roku. I tak se ale zapojili do bojů o nejvyšší příčky, když Neuvillovi nechybělo mnoho k vítězství ve Švédsku a Hayden Paddon se dlouho držel v čele podniku na Sardinii. Vloni už konečně na soutěžní tratě vyrazil nový vůz, kvůli homologaci ale musel Hyundai vsadit na pětidvéřovou verzi nové i20. Každopádně se jim přeci jen podařilo postavit vůz, který měl na to porážet Pola WRC.

Vývoj nového speciálu ale neprobíhal hladce a ještě na začátku sezóny bylo třeba vychytat mouchy. Postupem roku se ale z NG i20 WRC vyklubal spolehlivý a rychlý vůz. Hayden Paddon s ním skončil těsně druhý ve Švédsku a o několik měsíců později v Argentině už dokázal Ogiera udržet za svými zády. Druhý triumf korejské značce vybojoval na italské půdě Neuville a Belgičan se na konci roku mohl radovat ze svého druhého titulu vicemistra. Druhé místo ukořistil Hyundai i v hodnocení značek a pro letošní sezónu vyhlásil jasný cíl. Konečně se postavit Volkswagenu jako zcela rovný rovnému a pokusit se je porazit. S odchodem německé stáje ze šampionátu ale lze Hyundai považovat za zřejmě největšího favorita letošního ročníku. O to těžší situace tak na ně čeká, když budou muset papírové předpoklady potvrdit.

Pozitivním signálem před startem nové sezóny je bezesporu stabilní jezdecká sestava. Zkušenosti Daního Sorda jsou jistě k nezaplacení při testování a k tomu Španěl přidává vcelku kvalitní výkony na soutěžích s asfaltovým povrchem. V neposlední řadě pak patří k nejspolehlivějším jezdcům, což se při novém pravidle o třech nominovaných jezdcích na značkové body může vždy hodit. U Hyundaie toto pravidlo vyřešilo velký problém loňské sezóny, kdy se s nasazením nominované dvojice mockrát netrefili. Obě loňská vítězství totiž získali jezdci, kteří seděli ve voze startovním číslem 20 a nejeli tak na body do hodnocení značek. Neuville s Paddonem sváděli celý rok jakýsi interní duel o jedničku týmu, ve kterém měl po skvělých výkonech ve Švédsku a Argentině nejprve navrch Novozélanďan. Následně ale dvakrát nedojel kvůli havárii a Neuville mezitím vyhrál Sardinii. Ve zbytku roku oba pravidelně bodovali a v konečném hodnocení Belgičan o 22 bodů a dvě pozice svého týmového kolegu porazil. I letos se však dá očekávat, že spolu oba o pomyslný post stájové jedničky svedou další dramatické souboje. Do soutěží nastoupí všichni tři se zcela novým i20, na kterém nebudou nové jen úpravy pro ročník 2017. Aktuální speciál totiž vychází z jiné verze civilní i20, oproti předchozí pětidvéřové verzi tentokrát půjde o Coupé.

Taková verze vozu se pro soutěžní vůz hodí přeci jen o něco více a hlavně daleko lépe vypadá. Oproti zbylé trojici nových WRC i20 Coupé působí poněkud celistvějším dojmem. Nejdůležitějším údajem však je naměřený čas a zatím můžeme jen hádat, jak v tomto parametru nový Hyundai uspěje. Během testování zrovna nejvíce kilometrů z celé tovární čtveřice nenajezdili, ostatně vyvíjeli kromě WRC i novou R5, ale rozhodně drží rekord. V průběhu pouhých dvou let dokázala stáj z Alzenau vyvinout hned tři soutěžní speciály. Trojice těch nejnovějších se startovními čísly 4, 5 a 6 o víkendu na jihu Francie čeká těžký úkol, využít nabídnuté příležitosti a zahájit boj o světový trůn.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!