Třicet devět krát a přitom poprvé
Posledním dnem dnes končila Rallye Monte Carlo a původně byla na programu čtveřice testů, avšak kvůli divákům organizátoři zrušili průjezd RZ16, takže tento krátký test Luceram se odjel jen jako RZ14. Na konání RZ15/17 La Bollene Vesubie – Peira Cava jedoucí před asi nejlegendárnější místo rallyového světa – průsmyk Col de Turini se nic nezměnilo a celkem se dnes odjelo něco přes 50 kilometrů. Po včerejším zlomu na poslední zkoušce dne se do čela soutěže dostal Ogier, jenž měl obstojný náskok na týmového kolegu Tänaka na druhé příčce. Úspěšnou premiéru Yarisu WRC zajišťoval Latvala třetím místem a dnes byly na programu zmíněné tři zkoušky, které mohly přinést ještě změny. Ostatně, jak je na Monte zvykem.
V první rundě začal nejlépe Sordo, jenž byl posledním želízkem Hyundai a stáhnul čtyři sekundy na čtvrtého Breena. Mnohem důležitější pro vývoj na čele výsledkové listiny byly problémy Tänaka, jehož Fiestě začal zlobit motor a Estonec dojížděl do stopky pouze na dva válce. To ještě jeho druhou příčku neohrozilo, ale následně musela posádka svůj vůz opravovat na přejezdu, nestihla přijet na čas do časovky další RZ a připsala si 50 sekund penalizace. A když auto zlobilo i na prvním průjezdu přes Col de Turini, ztratil Tänak další minutu a půl a propadl se na třetí příčku za Latvalu. Fin tak v polovině dne byl na stříbrném postu na svým bývalým týmovým kolegou Ogierem, třetí byl již zmíněný Tänak, na čtvrtou příčku se posunul Sordo a Breen byl pátý.
Situace byla stabilizovaná i ve WRC2, kde si vzhledem k rozestupům posádky hlídaly svá umístění, což znamenalo, že v prvních průjezdech se o nejrychlejší časy podělili Mikkelsen s Kopeckým a nadále ve vedení zůstával norský pilot o tři minuty přes českým reprezentantem. Další dvě a půl minuty nazpět byl třetí Bouffier, který byl nejrychlejším jezdcem s Fiestou R5 a o tři minuty byl před oficiálním pilotem M-Sportu Camillim. Ten za sebou dokázal držet krajana Gilberta s dalším Fordem. V rámci klasifikace třídy RC2 se Tidemand dotahoval na třetího Bouffiera, jinak se pořadí na čele krylo s WRC2.
Jak již naznačil první odstavec, druhý průjezd zkoušky Luceram – Col St Roch byl zrušen kvůli divákům a do konce soutěže zůstal jen poslední průjezd přes Col de Turini. Pro něj začalo sněžit a zatímco u startu bylo sucho, ve vyšších pasážích trati to začínalo s průběhem zkoušky bělat a později startující měli na trati vrstvičku sněhu, což vedlo k dramatičtějšímu sjezdu do cíle. Jelikož šlo o poslední zkoušku soutěže, rozdávaly se tady také bonusové body, které byly poprvé podle nového formátu, kdy bonus bere hned pětice nejrychlejších. Vítěz si své bodové konto rozšíří o pět bodů, druhý nejrychlejší o čtyři a tak dále až k pátému času za jeden bod.
Panující podmínky se silně podepsaly na nejrychlejším čase Thierryho Neuvilla na PowerStage, protože Belgičan startoval mezi prvními, využil podmínek na trati a získal největší bonus. Druhý největší bonus pak připadl Lefebvrovi a dokonce Hänninen, který pojal poslední zkoušku hodně výletně zaznamenal třetí čas. Tolik k vlivu podmínek. Čtvrtý na PowerStage zajel Evans a pátý byl Sordo.
Pro celkové výsledky už PowerStage žádné změny nepřinesla, takže v táboře M-Sportu může začít velká oslava, protože hned při první startu dokázal Ogier přivézt svému novému týmu vítězství. To slaví cumbrijský tým poprvé od Welšské rally 2012, takže už to je nějaký pátek. Druhou příčku vybojoval Latvala a napodobil debut Volkswagenu, který svého času také dojel na RMC jako druhý. Třetí příčku uhájil i přes problémy s autem Tänak, jemuž zbylo 40 sekund náskoku na čtvrtého Sorda. Španěl dokázal porazil o 12 sekund Breena, který však se starou DS3 WRC zanechal velmi dobrý dojem. Šestý dokončil Evans, jehož v lepších výsledcích zabrzdily slabší první dva dny a sedmou příčku bral Mikkelsen s Fabií R5. Osmý byl Kopecký, finišem se do TOP 10 dokázal vrátit Lefebvre a desítku uzavřel Bouffier.
Ve WRC2 se už na PowerStage nic nezměnilo, když si Mikkelsen pohlídal svůj náskok, zvládl bez problému projet i poslední test a s náskokem téměř tří a půl minuty zvítězil. Pro Škodu motorsport jde o zisk vytouženého vítězství, protože dříve vyhrál ve WRC2 jen Sepp Wiegand s týmem německého importéra a v dobách, kdy se jelo Monte jako IRC, tak se nejvíce český tým zapsal prokaučovanou volbu obutí. Úspěch mladoboleslavských stvrdil druhým místem Kopecký, který měl najetý pohodlný náskok na Bouffiera. Čtvrtý dojel Camilli a francouzský živel podpořil pátým místem Gilbert. Ve RC2 se Tidemand nedokázal dostat před Bouffiera a zůstal čtvrtý, jinak se výsledky na čele shodují.
Rallye Automobile de Monte-Carlo 2017 – pořadí v cíli | |||
---|---|---|---|
1. | Ogier Sébastien – Ingrassia Julien | Ford Fiesta WRC '17 | 4:00:03,6 |
2. | Latvala Jari-Matti – Anttila Miikka | Toyota Yaris WRC | +2:15,0 |
3. | Tänak Ott – Järveoja Martin | Ford Fiesta WRC '17 | +2:57,8 |
4. | Sordo Dani – Martí Marc | Hyundai i20 Coupe WRC | +3:35,8 |
5. | Breen Craig – Martin Scott | Citroen DS3 WRC | +3:47,8 |
6. | Evans Elfyn – Barritt Daniel | Ford Fiesta WRC '17 | +6:45,0 |
7. | Mikkelsen Andreas – Jæger Anders | Škoda Fabia R5 | +9:32,7 |
8. | Kopecký Jan – Dresler Pavel | Škoda Fabia R5 | +12:58,1 |
9. | Lefebvre Stéphane – Moreau Gabin | Citroen C3 WRC | +14:43,8 |
10. | Bouffier Bryan – Giraudet Denis | Ford Fiesta R5 | +16:09,4 |
Neoficiální pořadí bodování MS jezdců: Ogier 25, Latvala 18, Tänak 15, Sordo 13, Breen 10, Evans 10, Mikkelsen 6, Lefebvre 6, Neuville 5, Kopecký 4, Hänninen 3, Bouffier 1
Neoficiální bodování značek: M-Sport 40, Toyota 24, Hyundai 20, Citroen 10
Soutěž můžete sledovat online na serveru eWRC-results.com.
Pěkné závody,Citroen udělal chybu už na podzim 2015,když podepisoval kontrakty.
Neuville dojede půl hodiny za kopejdů a má o bod víc??? bravo FIA bravo
Je to uhozené. Kluci s R5 si tady, nebo kdekoliv později při dalších soutěžích zajedou v podstatě životní výsledek v konkurenci silných WRC a bodově jsou degradovaní, protože na power stage se před ně asi vždycky těch pět WRC dostane a tím je v součtu odsunou.
1 místo (5b); 2 (4b); 3 (3b); 4 (2b); 5 (1b)
Bodování soutěže:
6 místo (8b); 7 (6b); 8 (4b); 9 (2b); 10 (1b)
Kdo skončí v pátek, má možnost nastoupit v sobotu a v neděli jet o krásné body. Ten kdo skončí v sobotu si na body sáhnout nemůže.
Pokud jsou rozestupy výrazné, všichni jedou "přejezdem" na PS, takže co je bonusem pro diváky na nedělních rztách?
Vítěz soutěže, když vyhraje PS bere 5 bodů a to je 20% jeho normálních bodů za soutěž a to je neprosto neúměrné. Pro další v pořadí soutěže se ty procenta ještě zvyšují.
Soutěž má průměrně 350km. Vítěz má 1b/14km. 2. 1b/19km; 3. 1b/23km; 4. 1b/29km; 5. 1b/35km; 6. 1b/43km; 7. 1b/58km; 8. 1b/87km; 9. 1b/175km; 10. 1b/350km.
PS kilometráž různá, dejme tomu 20km. Vítěz 1b/4km a dál je to už jednoduché.
V případě krácení délky soutěže se krátí i bodování. U PS je vše jedno i pokud bude mít PS 3km.
Tento nesmysl výrazně ovlivní pořadí MS na konci roku.