Invelt
reklama reklama reklama
reklama
Generální
partner
Invelt
24. 1. 2017 09:23 − 6000× − 0

Byl to nejhorší Dakar, hodnotil fotograf Marian Chytka

Když vloni Marian Chytka odjížděl z Dakarské rallye, posteskl si, že to snad horší být nemůže.

Když vloni Marian Chytka odjížděl z Dakarské rallye, posteskl si, že to snad horší být nemůže. To letošní ročník uznávaného českého fotografa v tomto směru ještě více překvapil. Déšť, vedro, bahno, zkracování závodních etap, přehmaty organizátorů. Podmínky v Jižní Americe daly zabrat nejenom závodním posádkám. „Byl to jednoznačně nejhorší Dakar, na kterém jsem kdy byl. Devadesát procent lidí z něj bylo naštvaných,“ řekl rázně Chytka, který fotil pro Peugeot, Toyotu, Mini a z motorkářských stájí pro Yamahu, Hondu. Spolupracoval rovněž s nejlepšími českými závodníky, například s Martinem Prokopem nebo motocyklistou Ondřejem Klymčiwem.

Obvykle bývá na dálkových soutěžích pro fotografy boj o to, kde si najít co nejatraktivnější místo pro zachycení závodních strojů. Na právě skončené Dakarské rallye sváděl Marian Chytka boj s něčím trochu jiným – jak se co nejdříve dostat do bivaku, a to alespoň ve funkčním stavu. „Všechno ztěžoval déšť. Umístění etap do Bolívie bylo hodně nešťastným řešením. Před startem tam měli největší sucho, pak neustálý liják. Navíc jsme strávili několik dní v horách, což byl problém především pro auto,“ stěžoval si Chytka, který se po tratích pohyboval v Toyotě Land Cruiser se závodní homologací.

Jenže v Bolívii to na cestách nešlo moc rozjet. Na „spojovačkách“ byl totiž rychlostní limit 80 km/h. „Tímto tempem jsme museli odjet stovky kilometrů. Paradoxně jsme byli jedni z mála, co to dodržovali. Předjížděli nás i samotní organizátoři,“ vyprávěl Chytka. Nejhůře se však cítil ve chvíli, kdy se potřeboval dostat přes hory do Argentiny. „Byli jsme hodinu od hlavní cesty, jenže nás dál nepustila místní police. Dokonce nám vyhrožovali, že na nás začnou střílet. Tak jsme to museli šest hodin objíždět po horách. Do toho všeho se nám pokazil diferák,“ dodal český fotograf. A že byly záplavy a etapy se musely rušit? „To nám spíše pomohlo k tomu, abychom se přepravili včas do bivaku. Jinak bychom stejně další den nestihli.“

Loeb? S druhým místem nebyl vůbec spokojený!

Asi jako jediný Čech měl možnost být nablízku slavným závodníkům a týmům. Letošní ročník opanoval rekordman Stéphane Peterhansel v peugeotu. „Francouzský tovární tým si na nic nemůže stěžovat. Hodně testoval své speciály v horách, pomohlo mu to. Ale myslím, že Peterhansel z toho vítězství neměl velkou radost,“ dodal Chytka, který v cíli potkal Daniela Elenu, navigátora Sébastiena Loeba. „Ihned jsem k němu přišel a požádal ho, zda se můžeme s pohárem vyfotit. Fotku bych poslal našemu kamarádovi – korunnímu princi z Monaka. Ale on se mě zeptal: Proč? Vždyť jsme skončili druzí. Myslím, že všichni z tohoto ročníku byli rozmrzelí.“

Na dalším Dakaru by však Chytka neměl chybět. Pořád je to pro českého fotografa klíčový závod roku. Už na konci února bude fotit úvodní závod světového poháru v cross-country soutěží v Rusku. Dále se bude koncentrovat na mistrovství světa v rallye-crossu a také na motokros. „V příštím roce se uskuteční jubilejní čtyřicátý Dakar. Zaslechl jsem, že se má jet určitě v Peru, kde je pouštních dun hodně. Tak snad to bude lepší než předešlé ročníky,“ přál si Chytka.

Komentářů celkem: 0

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

Za komentáře nese plnou odpovědnost autor, nikoliv provozovatel stránek. Redakce si vyhrazuje právo bez upozornění smazat příspěvky, které se netýkají zveřejněného článku, obsahují vulgární výrazy, nesmysly, urážky nebo reklamu.
reklama reklama reklama reklama reklama reklama reklama