Malé povídání s Tommi Mäkinenem
Server topgear.com si na RMC povídal s bývalým mistrem světa.
O nových předpisech
Vypadá to dobře. Auta mají pěkný zvuk, jsou slyšet zdaleka a to je hodně pozitivní. Vypadají spektakulárně. Říkám si: zatraceně, je to fakt vzrušující
O větší volnosti v nastavení vozů
Nový koncept předpisů je podobný tomu minulému, ale máme větší výkon, protože restriktor je o 3 mm větší, takže máme o 60 koní víc. K tomu nový aerodynamický paket, nějaké odlišnosti na podvozku, větší rozchod a také trochu odlišné transmise. Pro tým, který má zkušenosti s předchozími vozy to není až tak velký rozdíl, analyzují a používají vlastní data, ale my se musíme více věnovat testovacímu programu. Začali jsme z nuly, takže nemáme nic, žádná data. Ale teď jsem si jistý, že už něco máme, protože analyzujeme všechny oblasti a máme i zpětnou vazbu od jezdců. Měli bychom být schopni být stále silnější. Máme mnohem větší opotřebení pneumatik, protože vozy s větším výkonem a větším přítlakem je více zatěžují. Tohle bude kritické. Zavedení centrálních diferenciálů zvýšilo rozsah možností nastavení vozů. I když máte nejlepší možný vůz, jenom malá změna nastavení posune jeho výkon od dobrého k vynikajícímu. To bude potřebovat čas. Je to trochu o transmisích, trochu o nastavení podvozku, trochu o pohonné jednotce, trochu o aerodynamice. Existuje tolik různých možností a tolik možných oblastí. Tím je to pěkně zamotané. Když začnete experimentovat v půlce rally, nevyhrajete. A když vůz vypadá, že by mohl vyhrát, nesaháte na něj, prostě jedete dál.
O ježdění s novým Yarisem WRC
Ano, při testování jsem s ním najezdil docela dost. Víte, jezdil jsem už před tím s rally auty a mám trochu zkušeností (směje se). Chtěl jsem získat pocit z vozu a cítit rozdíly, když jsme udělali nějaké změny. To pak můžete všechno snadněji probírat s jezdci a rozumět přesně tomu, co potřebují. Tak jsou rozhovory s nimi mnohem snadnější. V dobách, kdy jsem jezdil, jsme vždycky říkali, že určitý vůz je vhodný pro určité podmínky a jiný zase pro jiné. Řekl bych, že v tom nastalo díky nejnovějším technologiím zlepšení. Všechny vozy jsou hodně rychlé a všechny se chovají velmi dobře za každých podmínek. Mají tak dlouhé zdvihy pérování a jsou tak silné, že se nemusíte ničeho bát. Když jsem jezdil, vždycky byla místa, kde jsme museli hodně zpomalit, protože chování podvozku nebylo moc dobré a taky jste se, že se něco zlomí. Dneska se bát nemusíte, prostě jedete absolutně naplno všude.
O nových vozech a jízdním stylu
Vozům s větším rozvorem – jako byly Citroen C4 a Ford Focus – se moc nechtělo do jízdy bokem a proto všichni změnili svůj jízdní styl. Jezdilo se mnohem méně smykem, protože to bylo nejrychlejší. Pokračovali jsme v RMC s čistějším nastavením a nedotáčivým vozem, je to stále ještě rychlejší.
O titulu WRC
Jsme tu, abychom se hodně učili a byli silní v roce 2018. Už teď to ovšem vypadá velmi dobře. Na Monte Carlu nevíte přesně, jak jste na tom, ale budeme pracovat dál, analyzovat, dělat změny a budeme stále lepší. Doufám, že příští rok budeme mnohem silnější a budeme připraveni bojovat o titul.
O rally, na kterou se nejvíce těší
Myslím, že pro nás bude dobrá Rally Sweden, přestože sotva začínáme. Nemáme tam žádné zkušenosti, takže si můžeme dovolit experimentovat. Uvidíme.
O rozdílném stylu jezdců
Juhův styl je hodně plynulý, hodně čistý. Jari-Matti jezdí více tvrdě, takový styl on/off. Brzdí agresivněji do zatáček a hned jak se zatáčka otevře, jde na plyn. Minulý podzim jsem hodně pracoval na nastavení pro šotolinu. Našel jsem nastavení, které se mi líbilo. Juhovi nevyhovovalo, protože jeho jízdní styl je jiný. Chtěl měkčí auto a takové nastavení se mi nelíbilo. Mám rád převodovku udělanou jako Jari-Matti, protože taky jezdím trochu on/off a chci řídit auto plynem. Ale mám rád nastavení motorové mapy jako Juho. Abyste pochopili auto, musíte jezdit a jezdit. Musíte se naučit, jak se „chce“ autu jet rychle. Když je pilot dostatečně chytrý, dokáže to pochopit a přizpůsobit svůj jízdní sil tak, aby vyhověl autu. Takoví jsou ti nejlepší piloti. Ti pak dokáží vyhrávat tituly.
O návratu k závodění
Ne, ne, ne. To je pro mladé kluky!