Neuvillovo prokletí poslední sobotní zkoušky
Druhým dnem dnes pokračovala Švédská rally a jak se na správný podnik světového šampionátu sluší, přinesla zajímavé zvraty a dramata. Dnešní nejdelší vložkou byl test s názvem Knon, na jehož konci se počítadlo kilometrů zastavilo na hodnotě 31 a vzhledem k tomu, že se jeho některé pasáže jely naposledy v roce 2003, tak pro naprostou většinu soutěžících šlo o zbrusu nový test. Další dva dnešní úseky – Hagfors a Vargåsen jsou starou známou klasikou, například prvně jmenovaná vložka se jela vloni pod jménem Värmullsåsen jako televizní PowerStage a při představování druhého z dvojice zmiňovaných testů lze snad říct jediné – Colin’s Crest a všem je jasno o co jde. Po včerejšku byl s půlminuto náskoku ve vedení Neuville, kterého následoval Latvala, na něhož se pak snažil dotáhnout Tänak.
A byl to právě Estonec, který se na sobotu vyspal nejlépe, protože vyhrál všechny tři testy první sobotní sekce a z Latvalova náskoku umazal více jak polovinu, když Tänaka v půli dne od Fina dělilo posledních necelých deset sekund. Vedoucí Neuville si hlídal svůj náskok a jelikož byl dvakrát rychlejší Latvaly, ještě drobně svůj náskok na čele navýšil. Čtvrtý Ogier pak lehce nabíral ztrátu na třetí příčku, naopak polehoučku poodjížděl pátému Meekovi.
V rámci hodnocení WRC2 si nadále první místo hlídal Tidemand s tovární Fabií R5, který vyhrál všechny dopolední testy a na druhého v pořadí měl po polovině dne více jak minutu náskoku. O stříbrný post se však bojovalo, protože Veiby se po první dopolední vložce dokázal dostat před Suninena, ale Nor si vypracoval jen 15 desetin náskoku. V RZ11, uzavírající dopolední sekci, pak Suninen zatáhl a opět se vrátil na druhou příčku. Boj na stupních vítězů zpovzdálí minutové ztráty sledoval čtvrtý Camilli a na pátou příčku se posunul Bergkvist, jemuž pomohla Greensmithova penalizace za pozdí příjezd do ČK.
Odpoledne se začalo zrušenou RZ12, protože při jejím prvním průjezdu, nebo možná přesněji řečeno průletu, dosáhl nejrychlejší Tänak průměru 137 km/h na 31 km zkoušky a odpolední sekce byla tím pádem připravena o polovinu kilometráže. Ve zbylých dvou klasických testech si po jednom nejlepším času rozdělili Neuville s Latvalou a před závěrečným kroužením v Karlstadu to vypadalo, že se nic měnit nebude. Jenže Neuville urazil kolo a stejně jako při Rallye Monte Carlo se na poslední sobotní zkoušce připravil o šanci na vítězství. Svým způsobem připomněl podobný výkon Latvaly z Polska 2009, jenž tehdy dokonce na úplně poslední vložce v Mikołajkách urazil kolo z druhého místa.
No a když už mluvíme o Latvalovi. Ten z Neuvillova konce profitoval nejlépe, protože se posunul do čela a když nepočítáme pořadí po RZ1 ve Švédsku, tak je to poprvé, co Toyota přenocuje mezi etapami na průběžné první příčce. Ale zítra to bude mít ještě Fin těžké, protože zejména výkonem na RZ14 se do bojové vzdálenosti dostal Tänak, jenž po sobotě na druhé příčce ztrácí 38 desetin a zítřejších necelých 60 měřených kilometrů tím pádem slibuje ještě zajímavý náboj. Dvanáct sekund za svým týmovým kolegou stupně vítězů uzavírá Ogier, který aktuálním umístěním plní své předstartovní přání o TOP 3.
Když v RZ14 pod dohledem televizních kamer chyboval Meeke a poslal svou C3 na osm minut do sněhu, posunul se za Ogiera Sordo, který však na nejnižší stupínek pódia ztrácí více jak minutu a čtvrt. Pátý jede při premiéře s C3 WRC Breen, šestý je Evans. Na sedmém místě, více jak minutu za Welšanem je Paddon, který se dopoledne natrápil s nefunkčním posilovačem řízení a ve třech zkouškách nabral ztrátu několika minut. Za Kiwim již následuje Lefebvre se starou DS3 WRC a tím výčet speciálů nejvyšší specifikace v TOP 10 končí. Deváté a desáté místo drží Tidemand se Suninenem a tím se dostáváme k WRC2.
Tam i odpoledne zaznamenaly všechny tři nejlepší časy Fabie R5, ale jeden nejrychlejší čas přenechal Tidemand Veibymu, ale Norovi ani tento výkon nepomohl v tom, aby se dostal před Suninena. Ale dvojici na druhém a třetím místě dělí pět sekund, takže kromě souboje o vítězství v absolutní klasifikaci bude zítra za to stát sledovat i boj o druhé místo ve WRC2. Nic se odpoledne nezměnilo na čtvrtém místě Camilliho, na páté se vrátil Greensmith, jenž na poslední dnešní vložce zdolal Bergkvista.
Rally Sweden 2017 – po RZ15 | |||
---|---|---|---|
1. | Latvala Jari-Matti – Anttila Miikka | Toyota Yaris WRC | 2:04:59,3 |
2. | Tänak Ott – Järveoja Martin | Ford Fiesta WRC '17 | +3,8 |
3. | Ogier Sébastien – Ingrassia Julien | Ford Fiesta WRC '17 | +16,6 |
4. | Sordo Dani – Martí Marc | Hyundai i20 Coupe WRC | +1:39,5 |
5. | Breen Craig – Martin Scott | Citroën C3 WRC | +2:04,5 |
6. | Evans Elfyn – Barritt Daniel | Ford Fiesta WRC '17 | +3:44,7 |
7. | Paddon Hayden – Kennard John | Hyundai i20 Coupe WRC | +5:00,2 |
8. | Lefebvre Stéphane – Moreau Gabin | Citroën DS3 WRC | +5:37,0 |
9. | Tidemand Pontus – Andersson Jonas | Škoda Fabia R5 | +6:36,7 |
10. | Suninen Teemu – Markkula Mikko | Ford Fiesta R5 | +7:52,9 |
Soutěž můžete sledovat online na serveru eWRC-results.com.