Co stojí víc, R5 nebo gétéčko?
Rally není v motorsportu žádnou výjimkou a hodí se mít na účtu hodně "Masaryků", když chcete tento sport provozovat. Kolik přesně, to bývá otázka a španělský server rallyes.net přinesl relativně nedávno zajímavé srovnání nákladů na provoz dvou rozdílných speciálů – konkrétně Citroenu DS3 R5 a Porsche 997 GT3. Volba vozů je dána tím, že se jedná o bývalé a současné náčiní Sergia Valleja, který se se jmenovaným serverem o náklady podělil. Že jde o osobu povolanou svědčí i to, že galicijský pilot je dvojnásobným mistrem Španělska a na svém kontě má také několik dalších titulů prvního či druhého vícemistra. Proto se pojďme podívat, jak na tom jednotlivé položky jsou a lze předeslat, že ač značka Porsche evokuje a drahost, nemusí to vždy až tak platit.
Srovnání Porsche vs. Citroen | ||
---|---|---|
Díl | Porsche | Citroen |
Pneumatiky | mezi 439 – 451 € | Micheliny za 396 € |
Ráfky | BBS – 1200 € | OZ – 224 € |
Tlumiče | Exe-TC – 7000 € | Öhlins, 14 000 € |
Revize motoru | každých 6000 km – 25000 € | každé 4000 km – 25000 € |
Převodovka a diiferenciál | Holinger – 30000 € | 3mo – 28500 € |
Spojka | 1500 € | 1000 € |
Poloosy a transmise | 2 ks – 3200 € | 4+1 ks – 5190 € |
Brzdy a kotouče | 3500 € | 4000 € |
Křídlo | 2800 € | 800 € |
Nárazníky | 5000 € | 1100 € |
Světla | LEISURE – 2800 € | Xenon – 2200 € |
Benzín na 1 km | 98 oktanů – 1 € | Elf rally – 5 € |
Rám | 30000 € | 18500 € |
Výfuk | 3000 € | 1400 € |
Pedálovka | 1000 € | 1500 € |
Chladiče | 3 ks – 1500 € | 2 ks – 1050 € |
Řízení | 1800 € | 3000 € |
Dveře | 12000 € | 0 €, sériové |
Ližina | 1200 € | 670 € |
Držák rezervy | 1300 € | 174 € |
Celkem (plus některé nezalistované položky) | 137 252 € | 113 109 € |
Jinak velmi zajímavé srovnání.
Vím, je to blbina, ale ta lYžina mi trochu dere oči.
Mě zase tahá za oči ta l"i"žina...
Ono by to, pokud se nemýlím, mělo vycházet od slova lyže (po lyžině se podvozek po terénu sklouzne), nikoliv od slova lízat nebo lišta.
Ale jak je libo, ono je to ve finále jedno, dneska se polovina populace, líná naučit se gramatiku, chlubí "já su dyzlektyk"...
Fox, taky jsem si myslel, že to je od lyží, ale houby, člověk se učí http://www.ptejteseknihovny.cz/dotazy/pravopis-slova-lizina popř. http://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=ližina#nadpis1_10
To je přesně to, na co narážím - slovník neumí pracovat s jiným významem slova lyžina, než je díl, sloužící k posunování nějakého břemene, přičemž by byl daleko vhodnější výraz "lišta".
Že existuje cosi, co slouží k ochraně spodku vozu tito vykladači absolutně netuší
Ale jak říkám, dnes je tak velká negramotnost, co se gramatiky týče, že pravopis slova ly(i)žina asi zaujme jen pár hnidopichů, jako jsem já a pár dalších.
A omlouvám se, že jsem diskusi zase stáhl jinam, mimo téma - už to nechám být...
Zjednodušil bych to na toto: Slovo lyžina v češtině vůbec neexistuje, tudíž to nemá cenu řešit. Slovy klasika: "Můžeme s tím nesouhlasit, můžeme proti tomu protestovat, ale to je tak všechno, co proti tomu můžeme dělat."
Jinak vysvětlující odkaz např. zde:
http://www.adamek.cz/knihy/lzs/pravopis-liziny-lyze/
Jinak dík kuře zapěkný článek, uvítal bych víc článků na tohle téma, abych si mohl udělat nějakou představu. Je jasný, že tyhle informace jsou hodně nedostupný.