Karel Porsch - eWRC.cz
2. 3. 2017 19:59 − 5671× − 5

Skunnyho zápisník: R5, kam se podíváš

Auta téhle kategorie rostou jako houby po dešti. Komu a kde už doma vrčí nová „er-pětka“ a kam se s ní vydá?

Okurková sezóna. Přípravy a očekávání. Někde už se pilně závodí, velcí kluci v mistrovství světa už mají za sebou první dvě rundy, ale tady u nás se stále šroubuje a vyčkává na první ostré kilometry. A nejen u nás. Ale zatímco o našem písečku víme kdeco, kde se chystá jaká Fiesta a podobně, o našich sousedech a vzdálených sousedech toho moc nevíme. Tedy aspoň já toho moc nevím. Sem tam nějaký ten obrázek někde zmerčím, ale žádná sláva to není. A tak mě napadlo něco vyčuchat a podělit se o tom s vámi. Pokud vás to zajímá.

Začněme třeba v Rakousku. O víkendu se hned za hranicemi rozbíhá seriál Austrian Rally Challenge, a protože se do Raabsu chystám, nemohl jsem nezavadit očkem o seznam přihlášených. A zaujala mě jedna konkrétní věc. Možná vám něco řekne jméno Kurt Göttlicher, bývalý vicemistr Evropy a mistr Rakouska z roku 1994. Co na tom, že tomu pánovi bude letos 64 let, jestli dobře počítám. Je čas na nové výzvy, a tak se po několika letech, strávených za volantem historické Sierry, pouští do dobrodružství s vozem kategorie R5. A protože Kurt Göttlicher rovná se Ford, nelze se divit, že tím speciálem bude konkrétně Fiesta.

Když už jsem u startovky na Schnnerosen Rallye a náčiní z dílen Malcolma Wilsona. Ještě jedna nová Fiesta R5 našla svůj domov u našich jižních sousedů. Gerald Rigler převlékl do pro něj typických červeno-žlutých barev další speciál, a to po dvou letech strávených především za volantem Peugeotu S2000. Jak se mu bude dařit, to se uvidí už tento víkend.

Obrázek: Facebook Rigler Racing

Směrem na západ jsem narazil na článek o tom, jak se to vlastně má s Gassnerovic „Hjondé“ a jestli se někdo z rodinného klanu vydá do boje s dvojicí Kreim a Riedemann o německý titul. Ještě před nedávnem šla šuškandou informace, že by se to snad mělo podařit a korejskou krásku by si měl v šampionátu povodit mladší Herrmann. Jenže se vyskytly problémy s financováním, ostatně on asi bude trochu rozdíl v provozu Toyoty GT86 a Hyundaie kategorie R5. Projekt kompletní sezóny se tak odsunuje na příští rok a Gassner junior začne letošek jako divák s tím, že momentálně je v plánu účast na pouhých třech až čtyřech soutěžích.

Ale pojďme ještě trochu západněji, konkrétně do sladké Francie. V tamějším šampionátu se dávají dohromady tým Sébastien Loeb Racing a Quentin Giordano, kterého si můžete pamatovat i z jeho působení z juniorského MS a poté WRC2. Loni si tento střelec odskočil do francouzského poháru, kde nakonec obsadil druhou příčku. Letos se pokusí o útok na domácí titul a kupodivu neusedne do žádného z modelů koncernu PSA. Jeho zbraní pro tuto sezónu bude Fabia R5. Přihláška na Rallye Le Touquet už je podaná, tak uvidíme.

Giordano ale není jediným pilotem s podporou týmu devítinásobného mistra světa. Do francouzského šampionátu vtrhne i další starý známý z mezinárodní scény, Charles Martin. Toho si možná pamatujete z působení v Peugeot Rally Academy, kam se dostal díky úspěšné sezóně ve značkovém poháru Peugeot. Na rozdíl od Giordana ale zůstává Martin domácímu výrobci věrný a roztočí koně pod kapotou Peugeotu 208 T16, mimochodem v parádním designu. Je na místě podotknout, že talentovaného Martina podporuje i místní sportovní autorita v Mulhouse.

Obrázek: Facebook Sébastien Loeb Racing

A do třetice asfaltový šampionát v zemi galského kohouta. Fiestu R5 z dílen italského D-Maxu povodí po místních tratích Benoit Vaillant. Ten prošel snad všemi značkovými poháry, co jich ve Francii je a mimojiné ovládl předloňský ročník klání s Renaulty Clio R3. Letos tedy přestupuje do vyšší kategorie a očekávání jsou velká. Ale znáte to, ta jsou všude.

Na oživení hlavního mistráku se těší i na jihu, konkrétně v Itálii. Na přestup se totiž chystá Elwis Chentre. Však víte, to je ten Ital, co u nás vodil svého času Fabii R2 a loni ovládl IRC cup, což je takový pohár na asfaltu pro všelijaké WRC. K pokusu obhájit tento primát ale nedojde, protože Elwis kývl na nabídku Promo Racing Teamu a od této sezóny tedy bude řídit Hyundai i20 R5. Na zkoušku už se společně sklouzli na jedné regionální soutěži a nevypadá to úplně zle. Chentre prohrál jenom v nerovném souboji s Ginem ve Fiestě WRC, srovnatelné speciály porazil do jednoho. Jak se mu bude dařit mezi velkými kluky v souboji o korunu italského krále, to je zatím ve hvězdách.

Obrázek: Facebook PromoRacingTeam srl

Tamtéž přibyde do startovního pole i jedna Fiesta R5. A to ne úplně ledajaká. Kousek, který zakoupil tým GB Motors je ex-tovární stroj, který vodil po tratích mistrovství světa Elfyn Evans. Šanci v něm dostane úřadující italský mistr kategorie dvoukolek, Ivan Ferrarotti. Dá se předpokládat, že letos se bude hlavně učit, drtivou část kariéry strávil za volantem všemožných Renaultů. Nebo se budeme ještě divit a přestup zvládne levou zadní. Konkurentů má letos požehnaně. Mimo tradičních Andreucciho a Scandoly připomeňme ještě Perica, který pro letošek chystá Fabii R5. Chybět bude snad jen loňský šampion Giandomenico Basso, soustředící se na WRC2.

Po dvou letech sporadických startů se vrací do domácího mistrovství irský harcovník Robert Barrable, bývalý účastník mistrovství světa a Evropy. A ukazuje, že o Hyundaie i20 R5 začíná být docela zájem, protože i on dal tomuto speciálu přednost před konkurencí. Sezónu načal v prvním podniku ještě s Fiestou a výsledkem bylo třetí místo ve třídě. Tak uvidíme, jak se mu bude dařit po změně značky. Co myslíte?

A na závěr ještě na skok do Finska. I tam se nakonec objeví „soused z Nošovic.“ Hyundai i20 R5 dovezl do severské země Jesse Turunen a už je s ním přihlášen na Tahko Ralli, třetí díl tamního mistrovství. Telegraficky je třeba konstatovat, že Turunen je loňský mistr kategorie SM4 a letošní sezónu započal za volantem postarší produkční Imprezy.

Určitě by se dalo pokračovat i dál. Prostě R5, kam se podíváš. Víte o dalších? Zkuste se zmínit do komentářů, ostatní to určitě ocení.

Komentářů celkem: 5
2. 3. 2017 20:40
0 0
Takový malý dotaz: Jesse Turunen je nějak spřízněn s Tarjou?Nebo jen shoda příjmení.
2. 3. 2017 21:15
0 0
hujere, to pochybuju, manžel Tarji je Argentinec, dítě má cca pětiletý a bráchy má dva, ale ani jeden není Jesse smajlík takže evidentně shoda jmen smajlík
3. 3. 2017 09:13
0 0
Podle toho, co v tom rozhovoru říká, tak by měl s R5 jet už ve Zwettlu, jestli tomu dobře rozumím. Ale je to zajímavý, minimálně tím, že do historický Sierry stojí homologovaná sedačka 400 Eur a do Fiesty R5 6000 Eur, a to se do tý za 6000 Eur ani nevejde smajlík a na FIA se ho ptali, jestli chce umřít v sedačce za 400 Eur (ve které léta závodí se Sierrou...) smajlík Teď tu pro změnu chybí blicí smajlík mě...
3. 3. 2017 21:34
0 0
Skunny, díky nejen za informace, ale i za velmi vytříbený slovník, který informace velmi okořenil...smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!