Z historie MS – Jorge Recalde

Dnes uplynulo 16 let od smrti legendy jihoamerické rally – argentinského jezdce Jorge Recaldeho.

Dnes uplynulo 9 let od smrti legendy jihoamerické rally – argentinského jezdce Jorge Recaldeho. Mladším a evropským fanouškům je toto jméno asi neznámé, a tak si pojďme připomenout, jak vznikla legenda jménem Jorge Recalde.

Profil Jorge Recaldeho na eWRC-results.com

Jorge Recalde se narodil v létě roku 1951 jako syn bohatého farmáře a skvělé právničky. Rodiče z něho chtěli mít strojního inženýra, ale jejich přání se jim nevyplnilo. Jorgeho to táhlo k závodění. Podmínky k tomu měl výborné. Rodinný ranč o rozloze 500 hektarů ležel v oblasti Mina Clavero, v horách asi 800 kilometrů severozápadně od Buenos Aires. Mina Clavero, že byste to už někde slyšeli? Ano, Mina Clavero je jedna z klasických zkoušek Rally Argentina. V době, kdy Jorge začínal se závoděním, se ale ještě nejezdila.

Místo klasických rally byly v oblasti populární závody do vrchu. Těch se Jorge účastnil od roku 1970 a brzy je začal vyhrávat. Jméno si udělal už v roce 1972, kdy Fiat uspořádal v Argentině závod z Villa Carloz Paz do Mina Clavero a zpět. Fiat chtěl veřejně představit nový model 125, a tak přilákal na start i evropské hvězdy rally – Simo Lampinena, Harryho Kallströma nebo Arnalda Cavallariho. Proti nim se postavilo mnoho domácích jezdců, mezi nimi i prakticky neznámý Jorge Recalde. Všichni jeli závod s identickými vozy a, světe div se, Recalde závod vyhrál. Výhrou mu bylo auto, se kterým závod jel.


S Mercedesem 500 SLC na Rally Codasur 1980

Ani to ale nestačilo na to, aby se o Recaldeho začali zajímat v Evropě. Jorge jezdil dál v Argentině všechno, co se namanulo – rally, vrchy a dokonce i národní formuli Renault a Ford na okruzích. Recalde měl ale sen – chtěl být profesionálním jezdcem rally na nejvyšší úrovni. K tomu se ale musel dostat do Evropy, a to tenkrát nebylo vůbec jednoduché. V roce 1980 se to konečně podařilo, a to i díky pomoci od takových hvězd, jako byl Juan Manuel Fangio nebo Carlos Reutemann. Ti se za něj přimluvili, v Argentině se sehnali nějaké peníze a Recalde se mohl postavit na start Rally de Portugal 1980 s vozem Ford Escort RS.

Mohlo by se zdát, že v tomto okamžiku nabrala jeho kariéra konečně ten správný směr. Zdaleka tomu ale tak nebylo. Jeho problémem číslo jedna byla velmi špatná znalost angličtiny, který ho provázel celý život a Recalde to nikdy moc neřešil. Vždy tak hledal spolujezdce, který uměl výborně anglicky i španělsky.


S Datsunem 160J na Rally Codasur 1981

Problém číslo dva – neznalost prostředí v evropské rally. Ostatně nechme Jorgeho vzpomínat na jeho první závod. "Dali mi Escorta, co měl asi 260 koní. To by nebyl problém, doma jsem jezdil s vozy, které měly podobný výkon. Problém byl, že jsem neměl šanci si ten vůz včas otestovat a nastavit. Největším problémem ale byly pneumatiky. V Argentině jsme měli jeden typ, a tak jsem ani netušil, že je možnost výběru. Divil jsem se, že máme v závodě mnohem víc defektů než soupeři. Až pak jsme přišli na to, že si můžeme vybrat i jiné pneumatiky."

Na první setkání s nám vzpomínal později i David Sutton, který mu Escorta připravoval. "Vůbec jsme netušili, co od něj čekat. Neuměl vůbec anglicky, ale pod fousy vždy měl velký úsměv. Odjel s námi dva těžké závody a získal si náš respekt."

Recalde dojel v Portugalsku osmý. Druhou šanci dostal na Akropolis, kde dojel dvanáctý. Tím ale došly peníze a na další start v Evropě si musel Recalde počkat dalších šest let! Ještě v roce 1980 ale dostal zajímavou nabídku na start na domácí Rally Codasur s vozem Mercedes 500 SLC. Start mu nabídl přímo tým Mercedes, Recalde ale po technické závadě cíl neviděl. Mercedes byl ale spokojen a nabídl mu další start na těžké Rallye Côte d'Ivoire (Pobřeží Slonoviny). Výsledek byl vynikající – druhé místo za legendárním Bjornem Waldegardem! Mercedes ale na konci sezóny ukončil působení v rally a slibně rozjetá spolupráce tak byla ukončena.


S legendární Lancií Delta S4

Následovaly další roky, kdy kariéra Recaldeho stagnovala. Tovární týmy většinou neváhaly najímat si ho na domácí soutěž a věděly obvykle proč. S Audi Quattrem dojel v roce 1984 třetí, s béčkovou Lancií Deltou S4 v roce 1986 pak čtvrtý. Pak se konečně znovu objevil i v Evropě. Nejprve znovu s Audi Quattrem (mimo jiné vyhrál i Semperit Rally 1987), pak ale na dlouho spojil své síly s vozy Lancia Delta. V roce 1987 dojel na domácí soutěži druhý a o rok později ji vyhrál. Stal se tak prvním jihoamerickým jezdcem, který dokázal vyhrát závod MS v rally.


Recalde směřuje k jedinému vítězství v MS – Argentina 1988

Starty v MS začaly přibývat. Velké zklamání zažil na Safari v roce 1989, kdy havaroval před koncem z vedoucí pozice. S Lanciemi jezdil až do roku 1993 a právě pět let strávených s Lanciemi lze považovat za vrchol jeho kariéry. Spolu s kolegy Gustavo Trellesem a Ernesto Sotem pak začali jezdit MS s produkčními vozy. V roce 1995 znovu vyhrál domácí Rally Argentina, i když ten rok se jela soutěž pouze v rámci šampionátu značek do dvou litrů. V té době už bylo Recaldemu 44 let a začal se pomalu stahovat na závody zpět na domácí tratě.


Několik let s enkovým Lancerem

Tam na něj v roce 2001 také čekala smrt. Stalo se tak na úvodní soutěži argentinského šampionátu Rally Villa Dolores, která se jela kousek od jeho domova. Šlo o jeho první start s vozem Ford Escort WRC, od začátku ale na autě zlobila spojka. V první etapě museli několikrát zastavit a do večerního servisu dostali auto jen tak, že spolujezdec Diego Curletto tlačil vůz 300 metrů. Bylo to v horku, ten den bylo 38 stupňů. I přes všechny technické problémy byl Recalde v závodě na druhém místě. Jorge vystoupil z vozu a šel do motorhomu. Tam už nedošel. Zkolaboval, padl na zem a ani přes okamžitou lékařskou pomoc už se ho nepodařilo zachránit. Bylo to 10. března 2001, Recaldemu bylo 49 let.

Spolu s ním odešla argentinská národní legenda. Recalde odjel 69 závodů MS, jeden dokázal vyhrát, osmkrát dojel na stupních vítězů. Nikdy se mu úplně nesplnil sen prorazit naplno do Evropy. Pro další domácí jezdce a fanoušky to ale byl pravý průkopník rally. Právě díky němu je rally v Argentině tak populární. Je symbolem spojení starých dobrých časů v rally s těmi novými.


Argentina 2008 – Recalde v 1882 napodobeninách

Pár let po jeho smrti byl 10. březen ustanoven jako národní den rally.

Komentářů celkem: 7
10. 3. 2017 13:201
0 0
Poučné a smutné zároveň.
Už tenkrát rozhodovaly penízesmajlík
A to jak odešel je velmi smutnésmajlík
Přiznám se, že jsem o něm moc neslyšel.
Díky za článek Shacki.smajlík
10. 3. 2017 13:512
0 0
Loni jsme o něm měli reportáž v záznamu z Rally Argentina WRC. Odkaz je zde: http://www.ewrc.cz/ewrc/show.php?id=28290&title=reportaz-z-rally-argentina-s-ceskym-komentarem
10. 3. 2017 13:583
0 0
velmi dobře si ho pamatuju z dob slávy Lancie, ať už Delty S-4 nebo HF. Pokaždé když se MS stěhovalo no Jižní Ameriky, tak se čekalo co předvede "specialista" Recalde. Podobně jako třeba Saby na Korsice nebo Buffum v USA. Byl to výborný jezdec a kdo sleduje rallye se zájmem, tak o něm něco ví. Přece jen je to pojem.
Někdy by se mohlo ewrc (shacki?) článkem zaměřit na jiného velice talentovaného jezdce - Larse-Erika Thorpa, jenž se už z tragických důvodů legendou stát nestačil, i když se říkalo, že měl předpoklady patřit k nejlepším. Osud mu ale nepřál..
10. 3. 2017 14:414
0 0
Mimochodem, tohle je reinkarnovaný článek z roku 2010. Když jsem viděl, že se blíží výročí, chtěl jsem k tomu něco sepsat a google mně vyhodil, že před 7 lety už jsem o tom psalsmajlík Takže jsem to jen aktualizoval, nebylo moc víc co psát.

Thorp je také zajímavý námět na článek, to byl osud. Určitě bych podobných článků chtěl napsat hodně.
10. 3. 2017 16:385
0 0
Strašně to utíká... smajlík
10. 3. 2017 20:137 Upraveno 20:14
0 0
Velké díky Shackimu za vzpomínkový článek o Jorgem. Jorge byl jedním z mých oblíbených jezdců a byl to velký sympaťák a také se svezl z Celicou, což je moje srdcovka.Tak ať to Jorgemu tam nahoře pořádně jede. Ještě jednou díky Shacki.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!