Druhý rok BRC Evo 2

Britský šampionát se vloni po roční pauze znovu zrodil a jeho nová podoba na start sedmi soutěží přilákala velké množství posádek.

Britský šampionát se vloni po roční pauze znovu zrodil a jeho nová podoba na start sedmi soutěží přilákala velké množství posádek. Předešlé zaměření šampionátu pouze na vozy s jednou poháněnou nápravou sice v devadesátých letech díky atraktivním dvoulitrům fungovalo, ale teď s vozy R2 a R3T nikoho ze židle nezvedlo. Rozhodnutí dát tomuto několikaletému neúspěšnému projektu vale se ukázalo jako správné a hned první ročník obnoveného mistrovství stál za to. Pravidelně se soutěží účastnilo deset až dvacet speciálů R5 a jedinou pihou na kráse byla přílišná početní převaha Fordů Fiesta R5. Převahu nad soupeři měl i pozdější mistr Elfyn Evans, který podporován společností DMack vyhrál hned v pěti případech ze sedmi. Letos se však Velšan vrátil do MS a v BRC zůstal ring volný. Kalendář 2017 ve své první podobě nabízel jedinou změnu, zrušenou Circuit of Ireland Rally vystřídala belgická Ypres Rally. Bohužel ve Walesu se opět řeší částky za vpuštění soutěžních vozů do lesních komplexů a tak byla zrušena úvodní Mid Wales Stages. Naštěstí se však promotérovi mistrovství podařilo najít alternativu v podobě zařazení skotské Brick & Steel Border Counties Rally.

Ač se letos v pravidlech objevilo protažení v posledních letech extrémně krátkých šotolinových soutěží na 100 mil, úvodní soutěž jich obsahuje pouhých 60. Na vině je však pozdní zařazení této soutěže do kalendáře. Zbylé soutěže se už mají odjet podle platných pravidel a závěrečná soutěž na ostrově Man bude znovu rozdělena na dvě samostatně bodované části. Když už zmiňujeme body, tak ty se letos budou rozdávat podle systému známého z MS. Do konečného pořadí šampionátu se bude počítat šest nejlepších výsledků z celkových osmi. Změnou naštěstí prošla i specialita BRC Joker. Vloni si posádky mohly vybrat, zda na daný podnik (maximálně jeden za sezónu) vsadí žolíka. Získané body se jim tím násobily dvěma. Letos už tento nesmysl nebude hrát takovou roli, za žolíka se pouze získají bonusové body 5-4-3-2-1 za 1. – 5. místo. Z pozitivních informací je třeba ještě zmínit nalezení titulárního sponzora, kterým se stala firma Prestone.

Teprve až v posledních týdnech se začala rýsovat skupina jezdců, kteří spolu letos budou bojovat o mistrovský titul. Početně budou hlavní roli znovu hrát speciály Ford Fiesta R5, ovšem adeptů na titul mezi nimi zase tolik není. DMack už ale svou posádku nenasadí, tovární Fiestu z M-Sportu však dostane k dispozici někdejší trojnásobný britský šampión Keith Cronin a pasuje se tím do role asi největšího favorita na vítězství. Dalším silným hráčem ve Fordu by se měl stát Tom Cave, který se vloni stal britským vicemistrem. Bohužel jeho účast v kompletním šampionátu zatím zůstává zahalena spoustou otazníků. Úvodní soutěž každopádně absolvuje za volantem Fordu a v následující Pirelli Rally se pak postará o premiéru Hyundaie i20 R5 na britské půdě. Minimálně čtyři díly kalendáře absolvuje s Fiestou James Slaughter, ovšem toho rozhodně nelze považovat za adepta na pódium. To samé se dá říci o dalších čtyřech jezdcích Jamie Andersonovi, Mattu Edwardsovi, Alexu Laffeymu a Rhysu Yatesovi. Na druhou stranu se jedná o vyrovnanou skupinku jezdců, kteří letos jistě budou chtít zužitkovat zkušenosti z loňské premiérové sezóny s R5.

Druhým největším počtem speciálů R5 a Super 2000 se vloni pyšnila česká značka Škoda a to samé se dá očekávat i letos. Zatím jsou jistí čtyři jezdci Fabií R5 a jedná se o opravdu zajímavá jména. Švéd Fredrik Ahlin vloni za volantem Fiesty R5 pořádně zatápěl Evansovi a po druhém místě v Mid Wales Stages dokázal zvítězit v Pirelli Rally. Teď přesedá do Fabie R5 a jeho cíl nemůže být o nic nižší než porazit všechny britské soupeře na jejich domácí půdě. Zálusk na druhý britský titul si jistě dělá David Bogie, jehož maximem se v loňské první sezóně s Fabií R5 stala třetí příčka v Ulsteru. Podobně se dařilo v první sezóně se škodovkou i Desy Henrymu, který na pódium vystoupal hned dvakrát. Do čtveřice se s Fabií R5 britskému publiku ukáže Martin McCormack, který vloni se starší Fabií Super 2000 na Circuit of Ireland dlouhou dobu držel v šachu ostatní soupeře z britského mistrovství. Škodovek tak v poli BRC nebude nejvíce, zato ale každá z nich by se měla pohybovat na předních příčkách výsledků.

O oživení vozového parku se vloni zasloužila ještě trojice jezdců s francouzskými R5. Dva z nich ovšem pro tuto sezónu přesedlali na speciály značky Ford. Citroën DS3 R5 Keitha Cronina ani Peugeot 208 T16 R5 Euana Thorburna tak letos k vidění na britských cestách nebudou. Jediný Jonathan Greer, který v loňském šampionátu obsadil třetí místo, zůstává svému Citroënu DS3 R5 věrný. Třetí místo obsadil Greer rovněž na Malcolm Wilson Rally. Ta se odehrála v sobotu a díky svému ideálnímu časovému umístění týden před prvním podnikem BRC na start nalákala velké množství posádek, které se tam rozhodly otestovat své vozy. Nejrychleji do soutěže vstoupil Cronin, ale jeho sekundový náskok na Bogieho se hned v dalším testu překlopil na sekundový odstup. Ke změně pořadí došlo i v další zkoušce, do čela se vrátil pilot Fordu. Na třetí místo se pak vrátil Greer, kterému byli v patách s několikavteřinovými odstupy Thornburn a Henry. Pilot Fabie zaútočil v RZ 4 a posunul se z pátého místa až na třetí. V předposlední zkoušce ale nechal spoustu minut a spadnul do hloubi pole. A jelikož ještě předtím kvůli rozdělovači odstoupil Thornburn, třetí místo připadlo Greerovi. V pátém testu se znovu měnilo i pořadí prvních dvou, když se do vedení vrátil Bogie. Když se Croninovi vůbec nepovedl předposlední test, o vítězi bylo rozhodnuto. Testování před novou sezónou britského mistrovství zakončil na nejvyšším stupínku Bogie.

Ty důležité souboje ovšem odstartují příští víkend a podle všeho nás čeká hodně vyrovnaná sezóna.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!