Z historie rally – smrt Attilia Bettegy na Korsice

Attilio Bettega byl první špičkový pilot v MS, který zahynul přímo na soutěži. Stalo se tak na Korsice v roce 1985.

Mnohem známější je samozřejmě smrt Henri Toivonena na Korsice o rok později, která vedla k okamžitému zákazu vozů skupiny B. Jenže obě nehody mají neuvěřitelně mnoho společných rysů a čísel…

Začněme ale hezky popořádku. Attilio Bettega se narodil 19. února 1953 v Trentu a svoji první rally si zajel v roce 1972 s rodinným Fiatem 128. Až do roku 1977 ale o něm prakticky nikdo nevěděl. V tom roce ale vyhrál prestižní pohár Autobianchi A112 a rázem se o něj začaly zajímat italské týmy Lancie a Fiatu. Sezónu 1978 odjel ve Stratosu, a protože výsledky měl výborné, od další sezóny si ho přetáhl Fiat. Další tři sezóny tak jezdil s Fiatem 131 Abarth převážně italské soutěže a jen občas si odskočil do MS nebo do ME.

To se mělo změnit od sezóny 1982, kdy se vrátil do Lancie a do vytouženého mistrovství světa. Jenže už na úvodní Korsice velmi těžce havaroval a po nárazu do zídky zcela zdemoloval Lancii 037 na své straně. Při havárii si komplikovaně zlomil obě nohy a na dlouhou dobu musel na rally zapomenout. Po půl roce byl rád, že vůbec mohl začít chodit…


Havárie na Korsice 1982. Foto krátce po nehodě, Bettega je zaklíněn ve voze

Bettega ale projevil obrovské odhodlání se do rally vrátit. Trvalo to celý rok a došlo k tomu kde jinde než na osudné Korsice. Čtvrté místo bylo po tak dlouhé pauze jistě obdivuhodné. Navíc do konce roku stál i dvakrát na stupních vítězů a v celkovém pořadí MS skončil na sedmém místě. O rok (1984) později skončil dokonce pátý a znovu přidal dvoje stupně vítězů – třetí místo v Portugalsku a druhé na domácím Sanremu, což byl nakonec jeho nejlepší životní výsledek. V té době to ale ještě nemohl tušit.


V továrním týmu

To vše s jeho osudovou Lancií 037, která v té době už nestíhala rychle se vyvíjející technice skupiny B. V době, kdy se přecházelo hromadně na pohon všech kol a Lancie připravovala ďábelskou Deltu S4, už prostě Lancia 037 měla reálnou šanci na výhru jen na několika specifických soutěžích. Jednou takovou byla Safari Rally v roce 1985, kde Bettega dokonce poprvé vedl soutěž MS. Bohužel u jeho vozu nevydržel motor a premiérového vítězství se tak nedočkal. Další na řadě byla Korsika…

Čtvrtou rychlostní zkouškou byla něco přes 30 kilometrů dlouhá Zerubia – Santa Giulia na jihu ostrova. V jedné rychlé pravé zatáčce vůz zcela nečekaně vybočil a vylétl vlevo do stromů pod tratí. Náraz směřoval znovu na místo jezdce, který byl okamžitě mrtev. Vůz se doslova zlomil o strom. Jeho dlouholetý spolujezdec Maurizio Perissinot ale vyvázl zcela nezraněn a jak je vidět na následujícím videu, v šoku odcházel od havarovaného vozu. Do soutěžního vozu už si nikdy nesedl.

Po nehodě se začala vyšetřovat příčina nehody. Bylo vypočteno, že vůz opustil trať v rychlosti 140 km/h. Příčina ale nikdy nebyla objasněna. Spekulovalo se o nedostatečně zahřátých pneumatikách, ale zůstalo jen u spekulací. Následující zkouška byla zrušena, další etapy se ale odjely a z vítězství se (ne)radoval Jean Ragnotti na R5 Maxi.


Zničený vůz je odvážen po tragické nehodě

Po Bettegovi zbyla manželka Isabella a děti Allesandro a Angela. Allesandro Bettega šel ve šlépějích svého otce hlavně mezi lety 2007-9 to vypadalo i na veliký talent. Jenže pak se něco zadrhlo a poslední roky už jezdí Allesandro jen příležitostně a pro radost.


Na místě nehody je pomníček připomínající tragickou událost

A teď se vraťme tam, kde jsme na začátku začali, totiž k podobnosti s nehodou Henri Toivonena. Tak postupně – Bettega se zabil 2. května 1985, Toivonen přesně o rok později – 2. května 1986. Oba jeli s vozem Lancia, i když Toivonen už s novou S4. Oba měli na svých vozech číslo 4 (a Bettega se ke všemu zabil na RZ4). U obou nehod se nikdy nezjistila příčina. Při nehodě Toivonena uhořel i spolujezdec Sergio Cresto, se kterým Bettega v minulosti také startoval (kupodivu 4(!) společné starty).

Komentářů celkem: 19
3. 4. 2017 11:161
0 0
smajlík smajlík
3. 4. 2017 12:242
0 0
Zapomněl jsem ještě zmínit v článku, že Lancia 037 Rally byla obecně kritizována za nedostatečnou ochranu posádky. Tuhost karosérie a rámu nebyla dobrá. I Bettega prý nezemřel vlivem nárazu samotného, ale tím, že mu hlavu zmáčkl zdeformovaný rám.
3. 4. 2017 13:273
0 0
Bylo by nějaké info k té nedostatečné ochraně posádky? O tom jsem nikdy neslyšel...
3. 4. 2017 14:354
1 0
ještě bych pro zajímavost doplnil, že tato tragédie je inspirací pro film/serial Vůle zvítězit. VZ je sice vymyšlený příběh, ale jsou tam společné prvky, nehoda, roční pauza, jména dětí a pod. Doporučuji každému koho zajímá rally, jsou tam krásné obrázky Bček.
3. 4. 2017 14:535
0 0
Vidíš, to jsem asi nevěděl (a neviděl), ale hodnocení to má slušné http://www.csfd.cz/film/109761-vule-zvitezit/komentare/
3. 4. 2017 15:346
0 0
Na podívání je to moc pěkný kousek, horší už je to se zvukem. Auto se mihne na šotolině a gumy u toho pískají asfaltový song...
3. 4. 2017 15:557
0 0
Vůli zvítězit sháním už dlouho, kdyby někdo věděl, kde to splašit, byl bych vděčný. Koukal jsem na to když to dávali v TV před hromadou let, před 3 roky jsem to sháněl a pořád sháním.
3. 4. 2017 16:008 Upraveno 16:01
0 0
vidím to na torrentusmajlík Vůle zvítězit / La Voglia di vincere (1987)(CZ)[TVRip]
3. 4. 2017 16:079
0 0
Já vím, na CZ....., ale odtud se mi to nepovedlo stáhnout, neb to asi nikdo nesdílel. Před pár lety to bylo i na rapidshare, ale ten už je taky down, takže odkazy k ničemu. Tak pátrám.
3. 4. 2017 16:1110
0 0
nerad bych sem dával odkaz, ale je to na nejznámějším českém sdíleči volně ke stažení. A pro ty co ještě nevědí, tak první písmeno je: u
smajlík
Raf
3. 4. 2017 21:2411
0 0
Smutné vzpomínky ... V týdnu po nehodě jsme šli s tátou kupovat do trafiky v Malenovicích pod hradem Svět motorů, když to zrovna dávali v televizi. Stálo tam asi 10 chlapů a zděšeni se dívali, co se stalo. Beze slova všichni odešli.
Raf
3. 4. 2017 21:2712
0 0
Stejně je zvláštní, že posledních 9 let nemá italský rallzový národ jediného továrního jezdce ...
4. 4. 2017 09:1213
0 0
Karhanek: díky za upozornění, dlouho jsem to scháněl. Ten seriál je super, jediná chyba je to pískání gum na šoto, ale jinak smajlík
4. 4. 2017 13:5314
0 0
Díky za zajímavý článek. Možná ještě zajímavější je to z pohledu numerologie, to totiž číslo ČTYŘI znamená smrt
4. 4. 2017 14:1815
0 0
Ještě k tomu číslu 4 - od roku 1987 až do roku 1995 se tohle startovní číslo na Korsice přeskakovalo. První, kdo s ním jel znovu, byl Colin McRae (a pak ještě jednou v roce 2001). V roce 2005 tam s ním jel i Roman Kresta.
4. 4. 2017 19:2716
0 0
Z toho nezvratného osudu až mrazí.smajlíksmajlíksmajlík
4. 4. 2017 22:1117
0 0
Netušil jsem, že měl nehody 2. Tu z roku 1982 jsem považoval za osudnou 1985...Těch podobností je tam až příliš...smajlík
5. 4. 2017 18:1618
0 0
Původně napsal Raf
Stejně je zvláštní, že posledních 9 let nemá italský rallzový národ jediného továrního jezdce ...
To bych uplně neřekl, třeba z Fabia Andolfiho by v budoucnu mohla byt velka hvezda když se podíváme na vysledky z posledních let.
6. 4. 2017 23:0419
0 0
Shacki: Ano, logicky odchod zcela netknutého Perissinota jednoznačně svědčí o nedostatečné ochraně posádky.
Mimochodem, Lancia 037 Rally byla samozřejmě rovněž homologována ve skupině B.
V sezoně 1985 tým obsadil celkově třetí místo (2. místo v Portugalsku, na Korzice tým stažen ze soutěže, 3. místo na 1000 a bronz i při derniéře v San Remu).
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!