17. 4. 2006 00:00 − 2251× − 10

Mistrovství Evropy – před startem

Mistrovství Evropy jako tradičně v dubnovém termínu otevře italská Rally Mille Miglia.

Mistrovství Evropy jako tradičně v dubnovém termínu otevře italská Rally Mille Miglia. Seriál pak zavítá ještě do dalších osmi zemí, jejichž skladba se od loňska v ničem nezměnila. Téměř vše se bude odehrávat na asfaltovém povrchu, neboť jediným šotolinovým podnikem je Platinum Rajd Polski. Ten se vloni od českých hranic přesunul až k Mazurským jezerům, protože se naši severní sousedé rozhodli pro kandidaturu do MS, kde je šotolina preferována. V nastoleném trendu Poláci pokračují i letos a opět tak udělají poměrně čáru přes rozpočet jezdcům na vozech Super 1600. Ti si budou moci zlepšit náladu a hlavně bodové konto třeba na klikatých horských cestičkách na Madeiře či na jihu Francie.

Oproti loňsku došlo k několika změnám mezi zájemci o evropský titul. Po dvou letech se s Evropou rozloučil Simon Jean-Joseph, který měl původně v plánu absolvovat seriál s Loganem Super 2000. Tento projekt však byl dočasně pozastaven a je otázkou, co s ním bude dál. Spekuluje se například o pokračování v barvách mateřského Renaultu. V nejoptimističtějších vizích tak můžeme doufat v nástup Jean-Josepha do mistrovství během jeho průběhu. Na start úvodní soutěže se tedy postaví jediný aspirant na titul s autem nejvyšší kategorie Super 2000. Bude jím loňský vicemistr Giandomenico Basso, pochopitelně v barvách Fiatu. Na ofenzivu s vozem stejné kategorie v roce 2007 se chystá Peugeot. Letos tak absolvují dva vozy 206 Super 1600, připravované týmem BM Racing (Peugeot Espana), v rámci sbírání zkušeností šest evropských podniků. Mezi těmi nechybí úvodní Mille Miglia a naše Barumka. Za volant prvního francouzského vozu usedne Španěl Enrique García-Ojeda, který v uplynulých letech za stejný tým brázdil španělské asfaltové podniky. Druhým pilotem se stal Francouz Bryan Bouffier. Ten má se svým letošním sportovním nářadím také dlouhodobější zkušenosti, neboť s ním absolvoval poslední dva ročníky francouzského šampionátu. Z loňských „Evropanů“ se letos na start znovu postaví Michal Solowow, jenž bude opět střídat Clio Super 1600 a Mitsubishi Lancer, letos již deváté evoluce. Jeho mladší krajan Michal Kosciuzsko sice letos přestoupil do JWRC, ale i tak by neměl zůstat Solowow v evropských bojích osamoceným jezdcem z Polska. Na úvodní soutěž jsou vedle něj přihlášeni ještě dva jezdci Subaru, Maciek Oleksowicz a Szymon Ruta. Několik evropských klání má letos v plánu opět Jan De Winkel, pilotovat bude loňské Clio. Seznam přihlášených na Rally Mille Miglia obsahuje ještě jedno zajímavé jméno, Dimitar Iliev. Jestli tento přední bulharský jezdec zavítá i na následující soutěže, však zůstává zahaleno tajemstvím. Stejně to vypadá i s účastí Renata Travaglii, který se vyjádřil v tom smyslu, že by se svým Lancerem EVO IX rád kromě zisku domácího titulu obhájil i ten evropský.

Nakonec to pro nás nejzajímavější. A tím je česká účast v mistrovství starého kontinentu. Zkušenosti z loňska bude chtít zúročit Milan Chvojka s Lancerem EVO VIII. Doplňovat jej budou dva jezdci, kteří doposud příliš evropských zkušeností nezískali. Roman Odložilík vloni absolvoval jen závěrečnou Rallye d’Antibes Azur, Antonín Tlusťák bude v šampionátu startovat zcela poprvé. Pokud tedy nepočítáme domácí soutěž, která ostatně pro všechny tři bude nejprestižnější záležitostí.

Kvantitativně se tedy evropský šampionát od loňska příliš nezměnil. Zato rozmanitost pole narostla do nových rozměrů, což ale možná úplně nejlepší není. Jak bylo možno vidět v prvních dvou italských podnicích, Punto Super 2000 je v dokonalé kondici a vozy Super 1600 mu budou těžko konkurovat. Po připočtení zkušeností z loňska vychází Basso jako jasný favorit šampionátu. Přeci jen v uplynulém roce bylo nejrychlejší trio Travaglia, Jean-Joseph, Basso hodně vyrovnané. Možné je ale všechno a obzvláště při možné účasti Travaglii můžeme být svědky zajímavých a vyrovnaných bitev. Pomalu se do šampionátu začleňují vozy Super 2000 a při plánovaném nástupu Peugeotu či Dacie – Renaultu se již můžeme těšit na rok 2007. Předtím je ale zapotřebí vyřešit aktuální otázku – Kdo bude letos nejrychlejším jezdcem ME?

Kalendář 2006:
20.-23.4. Rally 1000 Miglia – Itálie
12.-14.5. FIAT Rally – Turecko
9.-11.6. Platinum Rajd Polski – Polsko
23.-25.6. Ypres Westhoek Rally – Belgie
7.-9.7. Rally Bulgaria – Bulharsko
3.-5.8. Rali Vinho da Madeira – Portugalsko
25.-27.8. Barum Rally Zlín
15.-17.9. EKO Rally – Řecko
20.-22.10. Rally d´Antibes Azur – Francie

Komentářů celkem: 10
18. 4. 2006 00:25
0 0
Jedna věc se mi vůbec nelíbí. Nejenom že má Francie DVĚ soutěže MS, ale ještě k tomu jednu soutěž ME. Určitě jsou i jiné země, kde by chtěli vidět rallysport na té nejvyšší úrovni.
Slaughter
18. 4. 2006 03:04
0 0
Bassa muzou o titul pripravit asi jen technicky problemy, takova soutez je na prd smajlík
Anonym IP:80.188.9.129
18. 4. 2006 08:24
0 0
já bych monte za francouzskou soutěž ani nepovažoval... sice jsou všecky rz na území Fr, ale přeci jen, monte je monte...
Anonym IP:84.42.233.215
18. 4. 2006 08:59
0 0
K debatě o soutěžích v té které zemi. Samozřejmě v mnoha zemích je hodně fanoušků rallyesportu, kteří by "doma" rádi viděli velkou, opravdu velkou soutěž. Ale... Například mistrovství světa si klade jen tak "jako" fůru různých podmínek, jako ubytovací kapacity, velká servisní zóna, blízko velké letiště, dopravní obslužnost celé soutěže, rychlostní zkoušky určitých délek a hlavně "kvality"... To jsou nesmírně důležité věci. Ve finále sice hrají hlavní roli peníze a zájmy určitých lidí, nebo skupin, ale to všechno dohromady dává v podstatě najevo, že u nás se svět hned tak nepojede... Vždycky budou velkou roli hrát peníze, jak je která země pro sponzory a výrobce automobilů důležitá. A bohužel, v tom se my nemůžeme Francii, Itálii, Německu, nebo Španělsku rovnat. Osobně si myslím, je to jen můj názor, že některé soutěže z mistrovství světa vypadnou. Týmy, výrobci automobilů, sponzoři je nechtějí a chtějí míň podniků v šampionátu. To se asi bude týkat Mexika, Turecka, Kypru, Japonska... Pokud má někdo opravdu reálnou šanci na návrat do mistrovství světa, pak je to Safari a Portugalsko. A pokud bude někdo nový, tipuji Rusko. Mistrovství Evropy by bylo určitě nádherné, kdyby ho FIA nedegradovala na to, co dnes je. Kdyby v ME jezdily soukromníci s vozy WRC, tak jako ve světě a v řadě národních šampionátů, byla by to paráda. Ale "enka" a "vysavače", to je trochu málo...
18. 4. 2006 09:16
0 0
Cca 10 jezdců v mistrovství Evropy = velká bída.
Anonym IP:84.47.4.22
18. 4. 2006 11:26
0 0
Ale ked si zoberete ze na mile Miglia ide 21- S1600 a 3- S2000 je to super!!! Mna by to bavylo!!!!
Anonym IP:147.33.113.36
18. 4. 2006 13:46
0 0
Zrovna Monte je priklad souteze, ktera ma katastrofalni dopravni obsluznost (viz letosni rok), pravidelne je nekolik zkousek zruseno. Nicmene ma velkou tradici a je to jinak pekna soutez, ktera sortuje kvalitni jezdce od tech mene kvalitnich.
Anonym IP:84.42.233.215
18. 4. 2006 14:36
0 0
To 147.33.113.36: Ano, přesně tak to je! Monte Carlo je o tradici a o penězích! Žádná jiná soutěž mistrovství světa nemá takové výsadní postavení, jako Monte Carlo. Tam nějaká zácpa, zrušená erzeta nehraje žádnou roli. Je to prostě Monte Carlo.
18. 4. 2006 15:18
0 0
to Anonym IP:84.42.233.215 - Souhlas, snad jen o vypadnutí Japonska z MS by se dalo polemizovat. Přece jen je Japonsko jedním z největších trhů a navíc jsou tu Subaru a Mitsubishi (i když nejede v rámci MS) doma...
Anonym IP:84.42.233.215
18. 4. 2006 17:04
0 0
Ono s tím Japonskem to až tak žhavé není. Japonce totiž rallye příliš nezajímají, v tom je ten problém. Japonci mají v rámci motoristického sportu několik věcí, které šíleně prožívají, Formuli 1, svůj národní šampionát vozů GT, svůj národní šampionát Superbiků, Le Mans a Dakar. Rallye je vůbec neberou a co vím od japonských přátel-novinářů, jejich domácí šampionát je spíš horší úrovně. Z hlediska marketingu je pro takové Mitsubishi prioritou Dakar, to je jejich vlajková loď reklamy. Subaru jezdí japonský GT šampionát a to je pro ně důležitější, než nějaké mistrovství světa v rallye. A evropské sponzory Japonsko také moc netankuje, mají tam svůj vlastní trh.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!