Invelt
reklama reklama reklama
reklama
Generální
partner
Invelt
14. 4. 2017 21:25 − 5331× − 9

Zastropování průměrné rychlosti není na pořadu dne

Po Švédské rally a rušení jedné vložky skrze překročení průměru 130 km/h se začalo řešit, co dál a jak na vysoké průměry.

Parafrází známého citátu od Cimrmanů, kdy si prosadili silnější WRC, ale jezdily jim moc rychle by šlo charakterizovat současnou situaci ve FIA. Ta od Švédské rally, kdy se pro překročení rychlostního průměru 130 km/h rušil druhý průjezd jedné z vložek, přemýšlí, jak zajistit, aby se na rychlostkách nezajížděly až příliš velké průměry. Jedním z řešením, které by mělo organizátory jednotlivých soutěží dohnat k hledání pomalejších úseků mohlo být i stanovení pevné hranice 130 km/h, kdy by se bez pardonu rušilo, to však neprošlo a hodnota zůstane nadále jen jakýmsi doporučením, nikoliv pravidlem. "Průměr 130 km/h jsme brali jako jakýsi ukazatel. Když se zkouška jede rychleji, tak chceme, aby to bylo vidět a my se na to mohli blíže podívat. Nic víc. Nejde o žádnou regulaci, neexistuje jakékoliv pravidlo říkající, že by se zkoušky nemohly v průměru jet rychleji než 130 km/h," říká za FIA Jarmo Mahonen.

Jezdci pak chtějí, aby se ke zkouškám přistupovalo s rozumem a než přímo průměr se řešila jednotlivá místa. To ostatně serveru autosport.com řekl třeba Sébastien Ogier: "Průměrná rychlost se musí sledovat, ale je potřeba jednotlivé situace studovat případ od případu. Rychlejší zkouška nutně neznamená nebezpečnější. Je to jako v běžném životě, když při běhání spadnete, tak to bolí víc než pád při chůzi, ale průměrná rychlost je jen jedním z faktorů." Slova čtyřnásobného mistra světa doplňuje další z pilotů MS, jenž však nechtěl uvést své jméno. "Pokud pomalejší zkouška znamená bezpečnější rally, tak by Korsika musela být nejbezpečnější rally na světě. To ale není. Nebo podobně by to mělo být bezpečnější za deště, protože se jedou nižší průměry. Nakonec, my rizika známe. Nejdůležitější věcí je bezpečnost diváků, a to zejména na soutěžích typu Polska. To je oblast, na kterou by se bezpečnost měla soustředit."

Není tomu tak dávno, kdy svět rally oběhla zpráva o tom, že organizátoři Finské rally řeší, jak svůj podnik zpomalit a při tom se vyhnout použití umělých retardérů. Jak za FIA říká Jarmo Mahonen, retardéry nechce ani federace. "Nechceme je. Nedělají rychlostí zkoušky bezpečnějšími, pouze auta zpomalí na rovinkách. Tři roky s´organizátory pracujeme na tom, jak zpomalit soutěže zařazením lehce odlišných zkoušek. Loňské Finsko bylo nejrychlejší rally v historii a dva dny po jejím konci jsem organizátorům poslal dopis a říkal, že tohohle by už stačilo. Požádal jsem je, aby navrhli trať, která bude o trochu pomalejší a jsem zklamaný s jakým itinerářem přišli. A Jyvaskyle je stále sníh, takže nemůžeme vyrazit na inspekci cest."

Komentářů celkem: 9
15. 4. 2017 12:39
00
To je opravdu jak v kocourkově.
15. 4. 2017 13:12
00
Nejdříve povolíme výkonnější auta a poté se budeme divit, že jsou opravdu rychlejší. smajlík Nechápu tuto ne-logiku. smajlík
15. 4. 2017 14:30
01
On se někdo divil, že jsou ty nový auta rychlejší?
16. 4. 2017 09:46
00
Nevím jak moc je ten překlad rozhovoru věrný, ale ten člověk se vyjadřuje a přistupuje k práci asi jako 10leté dítě. Poslal jsem dopis pořadatelům Finské rally smajlík
16. 4. 2017 11:09
00
A já bych řešení měl smajlík Všichni budou mít v autě jen 3 rychlostní stupně a zpátečku a stálý převod bude 20,6 a je to vyřešené smajlík
16. 4. 2017 15:49
00
Navrhnout trať, postavit trať. Já nevim, ale připadá mi, že si to pořád pletou s okruhama, ty se staví podle návrhu. Ale tratě v rally se přeci vybírají z cest a silnic, které pro závodění původně vůbec nejsou. Co se tam jako dá víc udělat, jak je předělat, aby byli pomalejší. To nemá řešení.
16. 4. 2017 21:44
10
V první řadě by to chtělo upřesnit, komu má nižší průměr sloužit, zda samotným jezdcům, nebo divákům. Protože z pohledu bezpečí jezdce je lepší, když je průměr klidně 150/h, pokud je docílen na široké šotolině mezi poli, kde při případném vyjetí mimo trať hrozí dejme tomu to, že si ucpu chladič trsy neposečené trávy. Ovšem případný střet s divákem bude fatální.
Na druhou stranu - pokud dosáhnu průměr 100/h na asfaltové, uskákané vinglovačce mezi stromy, nebo na horské silničce se skálou na jedné straně a stometrovou propastí na straně druhé, budou diváci na vyvýšených místech nebo za vzrostlými stromy celkem v pohodě, ale vyjetí mimo trať dost drsným zážitkem pro posádku.
Pak je ovšem míra bezpečnosti, odvozovaná od průměrné rychlosti naprosto nesmyslná a je to jen taková pokrytecká úlitbička laické veřejnosti.
17. 4. 2017 14:29
10
Možná hloupý dotaz. smajlík Pokud vím, tak se kvůli vysokému průměru ruší druhé průjezdy. Co takhle druhé průjezdy zrušit a přidat více zkoušek o jednom průjezdu. Jasně, bezpečnější to nebude, ale FIA nebude mít co rušit. smajlík
19. 4. 2017 13:38
00
vymyšlej hovadiny, retardéry jsou mnohem nebezpečnější.

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

Za komentáře nese plnou odpovědnost autor, nikoliv provozovatel stránek. Redakce si vyhrazuje právo bez upozornění smazat příspěvky, které se netýkají zveřejněného článku, obsahují vulgární výrazy, nesmysly, urážky nebo reklamu.
reklama reklama reklama reklama reklama reklama reklama