--> -->
28. 4. 2017 08:45 − 3963× − 0 0

Poláci se vrátili za volanty svých vozů

Loňský ročník polského mistrovství se do historie rozhodně nezapsal zlatým písmem.

Nejprve jej postupně opustilo hned několik aspirantů na titul a v závěru se ještě o mistrovi rozhodovalo vylučováním a odvoláváním se a závěrečný díl už absolvoval ze zbylých třech aspirantů jediný. Grzegorz Grzyb si tak pro potvrzení titulu polského šampióna dojel za volantem Peugeotu 208 R2. I letos mnoho Poláků včetně Grzyba, Habaje, Kajetanowicze či Koltuna zůstává v zahraničí a o titul tak bude bojovat nová skupina jezdců. Ze zahraničí, konkrétně z Litvy bude do Polska na mistrovské soutěže cestovat Dominykas Butvilas. Už předloni se tohoto mistrovství jako zástupce Subaru Poland RT účastnil a stal se vicemistrem třídy 3. Tentokrát ale jeho ambice míří nejvýše, za volantem Škody Fabia R5 se pokusí zabojovat o titul v absolutním pořadí. Se stejným vozem mu bude chtít šlapat na paty Marcin Gagacki, který předloni jezdil rovněž s produkčním vozem, Mitsubishi upraveným do kategorie Open N a stal se rovněž vicemistrem.

Se třetí Fabií R5 se vydává na cestu za titulem Filip Nivette a vzhledem ke svým zkušenostem, kdy už vloni s tímto speciálem bojoval o nejvyšší příčky mistrovství, by měl platit za hlavního favorita. Polský šampionát v posledních letech býval výkladní skříní speciálů Ford Fiesta R5, které v něm byly zastoupeny v opravdu hojném množství. Letos se jich na první soutěži ukázalo výrazně menší množství, konkrétně dva exempláře. Zbigniew Gabryś si jeden takový v posledních dvou letech už vyzkoušel a dosáhnul s ním na třetí místo v Rajdu Nadwislanském 2016. Letos by jistě rád dosáhnul až na příčku nejvyšší a to se dá říci i o druhém jezdci Fiesty R5 Tomaszi Kasperczykovi. Kalendář šampionátu i letos obsahuje nižší počet šesti podniků, kdy nepříliš oblíbený Rajd Arlamow na pozici závěrečné rally vystřídala novinka v podobě Rajdu Slaska. Sezóna se však tradičně otevřela ve Swidnici. Ač to tak původně nebylo plánováno, málem se tato soutěž stala zimním podnikem. Návrat zimy přinesl sníh i na tratě tohoto podniku a pořádně zkomplikoval život posádkám, organizátorům i divákům.

V pátek soutěž odstartovala diváckou superspeciálkou přímo v ulicích Swidnice a nejrychlejšího času tam dosáhnul Gagacki. V sobotu ráno ale zajel nejrychleji další pilot škodovky Nivette a vyhoupnul se do čela soutěže. Radost z vedení mu však dlouho nevydržela, když v RZ 3 chyboval, poškodil záď vozu a ztratil 24,9 sekundy. S poškozeným levým zadním kolem absolvoval Nivette i čtvrtý test a přesto zajel identický čas jako vítěz testu a lídr od třetí zkoušky Gabryś. Pilot druhé Fiesty Kasperczyk naříkal na problémy s motorem, navíc měl na svém kontě desetisekundovou penalizaci za předčasný start do RZ 1 a po první etapě se držel až na čtvrtém místě. Gagacki se po problémech Nivetta vyhoupnul na druhé místo, ale v závěru etapy se přetočil a do druhého dne už šel jako třetí. Nivette se naopak před kolegu ve Fabii dostal a po etapě za vedoucím Gabryśem zaostával o 18,3 sekundy.

Druhou etapu otevíral dvacetikilometrový úsek, který výrazně promluvil do výsledků soutěže. Lídr ve Fordu na každém kilometru trati nechal skoro celou vteřinu a po protnutí cílové fotobuňky už nebyl vedoucím jezdcem. Nivette vstoupil do neděle výtečně a k prvnímu nejrychlejšímu času přidal další i ve všech zbylých zkouškách. Na úvod roku třetí nejrychlejší muž loňské sezóny zvítězil nejen v Power Stage, ale opanoval i celý Rajd Swidnicki Krause. Gabryś tempu vítěze v neděli už vůbec nestačil a musel se smířit s druhým místem. Byť na startu v početní nevýhodě, nakonec si nejvíce pozic na pódiu mezi sebe rozdělili jezdci Fordu. Kasperczyk v první zkoušce přeskočil Gagackého a bronz si udržel až do cíle. Do kategorie Open N nasadila dvě posádky stáj Subaru Poland RT a po první etapě Marcin Slobodzian a Mikolaj Marczyk průběžnému pořadí kralovali. V neděli však zahájil velký útok Hubert Maj ve Fordu Fiesta Proto a vítězství jezdcům Subaru sebral.

Komentářů celkem: 0

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama reklama
-->