Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
30. 4. 2017 15:21 − 3291× − 14

MČRHA: Budil s Vejvodou navázali tam, kde loni skončili

Na Vltavě se po zimní přestávce probudil i šampionát historiků a jak je již zvykem, své síly kromě účastníků MČRHA dorazili změřit i evropané.

V rámci národního pole se představilo pěkných 35 posádek a když se podíváme na vítěze jednotlivých kategorií, tak můžeme konstatovat, že z kat. 2 nechyběl na startu loňský vítěz Budil ani třetí muž pořadí Petrasek. Obdobnou situaci měla kategorie 3, kde na Vltavu dorazil loni vítězný Hodouš a třetí Felt. Budeme se opakovat, ale stejně to s loňskými medailisty vypadalo i v kat. 4, kde startovali jak Frei, tak Krejča a pouze v kat. 5 loňští medailisté chyběli. Na programu Historic Vltava Rallye bylo celkem 14 měřených testů, které ve dvou etapách daly dohromady lehce přes 160 měřených kilometrů.

Jelikož máme po zimní pauze, tak se pojďme podívat, jak se některé posádky chystaly a co za novinky si pro letošek připravily. Zima byla krátká třeba Toušovi: "Auto prošlo kompletní rozborkou po rance na Příbrami, ale vše se podařilo složit, opravit, a i upravit pro lepší výsledky. Jenže v hlavě zůstalo, že na mokru to klouže, a to zde platilo 2x. Ještě před startem jsme zjistili, že lehce klepou kameny v diferenciálu, ale to nás neodradilo," podobně pak s technikou pracoval Michálek: "Největší změnou bylo osazení vozu servořízením. V kombinaci se špérou to byla nutnost. Největším otazníkem tak byla funkčnost, očekávaná ztráta výkonu, ale také ztráta „cítění“ auta. Nicméně jsme to vše nechali až na Šumavu. Auto jsme krátce vyzkoušeli týden před soutěží. Skoro půl roku jsem v tom neseděl, takže o nějakém výkonovém srovnání nemohla být řeč."

Pracovalo se i na Mercedesu Hustého, který potřeboval některá doléčení po loňském podniku v Mostě: "Zimu jsme tak nějak prošvihli, protože jsme víc přemýšleli, co a jak, až jsme zjistili, že nestíháme. Takže pečlivý plán na nové velké brzdy, testy na nastavení odpružení, různá vylepšení atd. se rozplynul. Nakonec nastala klasická situace s noční prací na autě, což nakonec všichni známe. Naše 190ka po efektním skoku na Mosteckém polygonu, ale neefektním přistání potřebovala nová zadní ramena a vyvaření prasklé nápravnice. Trochu jsem se na začátku stavby při pročítání homologace divil, kolik stránek je věnováno zesilování podvozku, řízení, uložení zavěšení atd. Začínám to již zvolna chápat… Montáž sériové převodovky namísto dlouhé závodní proběhla hladce, jen bohužel den před příjezdem mechaniků s autem na Vltavu. Takže jsem se nesvezl. Bude veselo, budu se opět učit. Velmi rád jsem si pročítal články na eWRC.cz jak ostatní testují na Vltavu, to mi fakt zvedalo náladu a celkově uklidňovalo. :)" Do šampionátu se vrátili i někteří staří známí, to jest třeba situace Čuřína: "Po 3 letech jsem nastoupil, řekl bych do rozjetého rychlíku. MČRHA má ještě vyšší a stoupající úroveň než před třemi roky. Dokončení našeho Favorita navíc bylo na poslední chvíli, bylo velice hektické, a to že se to povedlo je jen díky Pavlovi, kterému za to velice děkuji. Soutěž jsme se proto rozhodli začít odspodu. Auto je na špičkové úrovni, nyní musím zapracovat na sobě a využít jeho potenciálu."

Jak je z těchto několika příkladů vidět, přes zimu se nespalo a pracovalo na autech, takže všichni byli jistě zvědaví, jaké časy se ukáží na chronometru po dojezdu první zkoušky a jaké změny budou případně v porovnání s minulými ročníky. No, ale aby to nebylo tak snadné, tak počasí si řeklo, že to letos bude na tuty aprílové a zejména sobota se stala hodně zajímavou a posádky si užily dost vody. To ostatně konstatuje například Kučera: "Tak letošní Vltava byl pro nás očistec, především kvůli počasí. Vždy, když jsem někde jel, tak to vyšlo, a nebo sem tam lehce popršelo, takže toto byla taková škola. " Podobně pak mluvil Budilův spolujezdec Vejvoda: "Při pohledu na zasněžené Šumavské vrcholky jsme se hrozili, zda ještě nebude na některých RZ ležet sníh. Naštěstí se tak nestalo, i když jsme při tréninku na sněhové plotny na Strašínské rychlostce ještě narazili. Ale i ty naštěstí do sobotního rána roztály:-)"

Pokud nahlédneme na výsledek první zkoušky, tak v rámci MČRHA začal nejrychleji Frei a nic se na tom nezměnilo ani po prvním Korábu, kde sice vyhrál Hustý, ale celkově měl Frei po dvou vložkách pohodlných 20 sekund náskoku. Takže jak u vedoucího jezdce ("Vltava z našeho pohledu začala nasazením svižného tempa, které jsem očekával jak od Honzy Krejči, tak i od Standy Budila. Na první RZ jsem čekal, že čas bude dle pocitu nic moc, auto se hodně vozilo na gumách, ale byl to asi jen pocit, že to nefunguje, protože čas v cíli byl až zarážející :-) Následující Koráb se taky povedlo čistě bez rizika projet, všechno fungovalo bez problému."), tak u druhé panovala spokojenost ("Na druhé RZ do toho trochu jdeme a výsledek je hned lepší a vyhráváme jí o necelé 2 s a skáčeme na druhou pozici absolutně. Vyrážíme zpět do servisu a při pohodovém přejezdu začne motor jít mezi 3-4tis. otáček na tři válce," popisuje Hustý úvodní sekci soutěže a naznačuje počátek pozdějších trablí).

I ve zbytku etapy udávali tempo Frei se Šleglem, což na konci první etapy znamenalo, že měli na čele náskok téměř 50 sekund a bezproblémový průběh soutěže, když se první potíž objevila až při servisu vozu po etapě: "Problém nastal jen ve večerním servisu, kdy se při seřizování předstihu, dotáhl moc šroub a praskl komínek rozdělovače. Naštěstí jsme sehnali náhradní a v ranním servisu se jej podařilo v limitu vyměnit." Nejbližším pronásledovatelem Freie byl nadále Hustý, který z hlediska dosahovaných časů zaškobrtnul jen v RZ4, kde jej potkalo menší nedobrždění. Víc už jezdec: "Nedobrzdil jsem v retardéru a zastavil jsem asi 10 cm před balíkem. Šikovný chlapec. Chci dát zpátečku (zde je na místě jedničky u H řazení) a místo toho řadím dvojku, v běsu pouštím spojku a samozřejmě najíždím na balík. Světla se nerozbíjí, ale svítí nahoru, doleva, doprava, prostě průzkum noční oblohy. Nechávám tam opět nějakých dobrých 10-12s." Třetí příčku po pátku držel Budil, kterému na "trojcípou hvězdu" před ním chyběla půlminuta.

Na čtvrté příčce je po pátku klasifikován Michálek, který si na Čínově dal menší jízdu bok po bodu k Freiem, ale jinak byl s průběhem etapy spokojený: "Všiml jsem si, že za námi jede nějaká LR. Kvůli třesoucímu se zrcátku jsem nevěděl, který z Honzů to je. Frei nebo Krejča? Před cílem okruhu už jsem to věděl. Byl to Honza Frei s Petrem Šléglem. Při nájezdu do kopce jsem uhnul, ale ještě dost dlouho jsme jeli skoro vedle sebe. Pak zvítězil zdravý rozum a trochu jsem ubral, abychom oba jeli ideální stopu. Navíc jsem získal studijní materiál, jak se nechá jet okruh s LR a byl jsem docela překvapen, jak pěkně funguje. Druhá Petrovická byla taky super, pak už jsem se těšil na druhý Koráb. Už jsme věděli, do čeho jdeme, a navíc se jelo tmy. Auto hezky upalovalo. Noc nás baví. Rampa svítila, jak měla a opět z toho byl 3. čas. Ukazuje se nám, že čím horší podmínky, tím jsme schopni zajíždět lepší absolutní časy." Pátou příčku pak držel Kučera, který pátek komentoval lakonicky: "Noční RZ nemám tolik najeto a bylo to znát na časech. Aby toho nebylo málo blbě jsem si seřídil rampu, tak že to byla taková stezka odvahy." No a spokojenost panovala s první etapou i u Touše, který držel první místo ve třídě D1 a především se rozjížděl po drobné kolizi loni na Příbrami: "Pátek byl krásnej! Musel jsem se naučit s novou převodovkou, která byla delší, ale vše šlo jako po másle. Je znát že nám to s Lukášem v autě klape, rozpis sedí i v noci a na suchu se jelo krásně. I časy byly pro nás super na to, že máme jedno z nejslabších aut."

V sobotu se pokračovalo dalšími testy a ač nezajel ani jeden nejrychlejší čas, svůj náskok na čele si nadále budoval Frei. Je ale sportovní dodat, že k tomu mu částečně pomohlo i odstoupení Hustého, který po RZ7 přišel o druhou příčku a který si sobotu příliš neužil. Ostatně jak sám řekl, druhou etapu jel než s Mercedesem spíše s Wartburgem. "Chod motoru na tři válce, který se vyskytoval kolem 4 tis. ot./min se najednou zvětšuje a je mezi 2000-6000 ot./min, takže použitelné otáčky jsou 1000 před maximem. Motor vůbec nechce jet, i při jízdě bez zátěže má zvuk jako Wartburg, včetně plechového práskání do výfuku. V RZ jsme hrozní, bez možnosti práce s plynem na mokru buď zadek hrabe anebo celé auto škube a nechce jet. I na přejezdu musím jet v 6 tisících a říkám si, že to ten motor nemůže dlouho vydržet. A já také ne. Ale ještě zkusíme bojovat a nevzdávat to. Vyrážíme do RZ7 Strašínská a po pár kilometrech začíná pořádně pršet a nám pro pobavení ještě přestává fungovat stěrač. A zastavuje se navíc přímo před mnou. Zkouším koukat pod ním, nad ním, a zase pod ním, ale voda vytváří vrstvu, která rozmazává kontury a znemožňuje výhled, nedá se to, vzdáváme to…" Tím se na druhé místo posunul Budil, který si v sekci užil do sytosti přezouvání pneumatik, když v podstatě před každou vložkou měnil řízlé slicky za mokré a zpět.

Za vedoucím Freiem a druhým Budilem držel třetí příčku Enge a za ním byl čtvrtý Michálek, který se však na Strašínské nevyvaroval chyby, pro něj naštěstí bez ztráty pozic: "Nějak jsem přehnal sílu na ruční brzdě a v kombinaci s perfektně fungující špérou z toho bylo ukázkové hupnutí do příkopu. Navíc mi to chcíplo a pak si to hezky sedlo na spodek. Zpátky na silnici jsme se dostali jen s pomocí diváků. Za to jim dodatečně moc děkuji a i jejich rychlá pomoc nám nakonec přinesla tak krásný výsledek."

Ještě začátek poslední sekce nenaznačoval, že se závěr Vltavy změní v drama, když na RZ11 Frei zvítězil a příliš neztratil ani na následující vložce, avšak vznikl tam počátek problémů, které jej nakonec stály vítězství. "Při výjezdu z posledního retardéru nás postihla závada na motoru v podobě prasklého vahadla na 4. válci, čímž poslední kilometry motor jel na tři válce. Za cílem jsme závadu neodhalili a absolvovali tak s i poslední 2 zkoušky." V RZ13 tak Frei ztratil sice 40 sekund, ale na Budila mu stále ještě dalších 42 zbývalo a nakonec vše rozhodl nedobržděný retardér na posledním testu celé soutěže: "Jenže mojí chybou a nedobrzděním na Tedražické v předposledním retardéru jsme uvízli na dlouhou minutu v příkopu a přišli tak o vítězství v soutěži. Auto naštěstí vydrželo dojet až na cílovou rampu." Tím pádem se na první místo posunul Budil, který tak navázal v MČRHA tam, kde loni na Příbrami skončil. "Na Strážovské opět zajíždíme druhý čas a Strašínskou po parádním výkonu vyhráváme. Na Hoslovické rychlostce začínalo drama. Freiovi začala jít škodovka na tři válce, my tuto erzetu vyhráli a porazili ho o čtyřicet vteřin. Jedeme v silném dešti na poslední rychlostku, ale věděli jsme, že když Honza neudělá fatální chybu, náskok na prvním místě bez problémů udrží. Ve stopce poslední erzety se však dovídáme, že vlétl do příkopu a ztratil cca minutu a půl. Tím pádem jsme se dostali na první místo s náskokem 40sec, druhý pak Honza. Byl to hodně náročný víkend, ale s tou nejkrásnější tečkou, kterou si nejvíc zaslouží Standa. Dal si tak krásný dárek k narozeninám, které slavil v pondělí 24. dubna," zhodnotil soutěž za posádku Vejvoda.

Součtem časů by po dojezdu poslední zkoušky Rallye Vltava bral třetí místo Enge, ale jeho škodovka nevydržela závěrečný přejezd a liberecký jezdec musel odstoupit, čímž se na třetí místo posunul Michálek: "Po servisu v Janovicích nás čekala poslední čtveřice zkoušek. Byli jsme na 4. místě a za námi číhali Kučera s BMW a Hostaš se Žigulem. Na RZ 11 odstoupil právě Hostaš, a tak se souboj zúžil pouze na japonsko-německý souboj Suzuki s BMW. Na nejdelší RZ 12 jsme v docela silném dešti přišli o cca 4 vteřiny z náskoku. Moc jsem chtěl udržet stávající místo. Na druhou stranu nás za měsíc čeká skoro domácí Krumlov a zahodit to v posledních 2 RZ by byla docela škoda. RZ13 jsem chtěl odjet v nějakém slušném tempu, ale moc se nám to nedařilo. V cíli jsem si byl téměř jist, že jsme se propadli v pořadí. Opak byl ale pravdou. Na Kučeru jsme najeli necelých 10 vteřin a byl z toho perfektní 3. čas v RZ. Na poslední RZ jsme chtěli stůj, co stůj udržet náskok. Opět z toho byl 3. čas v RZ a celkově 4. místo. Skončili jsme na 3. místě absolutně a druhém v kategorii 4. Při přejezdu ze servisu na rampu jsem trnul, aby nás nezastavila nějaká banální technická závada. Vše nakonec klaplo a mohli jsme projet cílovou rampou jako 3. nejúspěšnější posádka v MČR HA. Loni jsme při naší premiérové účasti na Vltavě skončili na 9. místě. Letos mezi nejlepšími 3. Co bude následovat za rok?" uzavírá řečnicky své hodnocení Michálek.

Jak už šlo vydedukovat z vyprávění jihočeského jezdce, čtvrtou příčku vybojoval Kučera, který ani výhrou na závěrečné vložce nedokázal nalézt odpověď na Michálkův čas z předposlední vložky. "Sobota? Pneumatiková loterie. Nám to celkem vyšlo, jediná chyba byla ve mně. Jednou jsem byl dlouhý na brzdy a museli jsme couvat, potom nevinné spadnutí do příkopu a museli nám pomáhat diváci. No ale i o tom je rally:-D. Auto fungovalo, jak mělo, stejně jako celý team. Jediný vadný kus byl mezi volantem a pedálem." Pěknou pátou příčku si při premiéře v MČRHA odvezl Volf s Peugeotem 205, šestý byl se Swiftem další nováček na našich tratích a nyní i zahraniční host – Stolarek z Polska. Sedmou příčku si odvezl Farník, osmý byl Petrasek, devátý Kovanda a desítku uzavřel Jun. Na 13. příčce celkově a první v D1 dojel Touš: "Sobota být očistec… Samozřejmě jakožto začátečníci jsme počítali, že stačí na vše suché pneu sice měkké, ale… Ale nevadí, snažili jsme se. Jen nám bohužel na mokru příliš neseděl rozpis, já jsem se dost bál, protože auto chvílemi drželo jako přibité a občas uklouzlo na rovince. Naneštěstí před poslední RZ se začaly ozývat divné zvuky ze zadní části vozu, tak jsme usoudili, že to „prodáme“ a radši dojedeme na rampu než to rvát do poslední chvíle. To nás stálo sice asi 2-3 místa, ale úkol zněl jasně: Dojet v pořádku!!! Což mě nakázala maminka :) A to jsme i splnili, i když bych si představoval lepší pozice. "

Cíle se nedočkal Čuřín, který zlomil na RZ10 poloosu: "Díky mému špatnému odhadu komprese na dřevěném horizontu při městské RZ10 jsme zlomili pravou poloosu, měli jsme to tam prodat. Do časovky jsme dojeli už pouze setrvačností a museli předčasně ze soutěže odstoupit."Naopak se v sobotu do se do soutěže vrátil Krejča, jenž v pátek kvůli převodovce skončil na Čínově: "Letošní Klatovy nám sice moc nevyšly, ale klad je v tom, že jsem konečně nenaboural, a to byl náš hlavní cíl. Hned na začátku nám bylo jasný, že tentokrát určitě nebudeme stačit na Honzu Freje a jen s velkými problémy možná na Standu Budila. Vše se však vyřešilo už na Činovském okruhu, kde jsme odstoupili na převodovku. Tu jsme si nechali přivést jinou a v sobotu jsme tak mohli opět jet. Možná to bylo i trochu dobře, protože jsme mohli jet naprosto v klidu, a hlavně já potřeboval najet nějaký kilometry a chytit tak trochu jistoty. Sobota byla velice těžká, a hlavně Honza Frei si jel svůj závod a nikdo na něj tentokrát neměl."

Komentářů celkem: 14
30. 4. 2017 15:07
1 0
Sice mi to tentokrát chvíli trvalo, ale konečně první report k Vltavě.
30. 4. 2017 15:19
0 0
Původně napsal kuře
Sice mi to tentokrát chvíli trvalo, ale konečně první report k Vltavě.
snad to historici ocení smajlík Příště se jich zeptej, zda mají pocit, že jejich šampionát je dobře propagován smajlík
30. 4. 2017 18:00
0 0
Kuře to že to trvalo bych neřešil. Tvůj report je v podstatě jediným z Vltavy. Ta smečka, co se s kamerami, mikrofony a fotoaparáty prohání u tratí by se měla stydět za to, jak historiky opomíjí a odsunuje je na druhou kolej. Nebo spíše na třetí...
30. 4. 2017 19:00
0 0
Moc hezky napsané, Kuře. Takže díky za Tvojí práci.. Musím souhlasit s Rosťou. Je to velká škoda takhle opovrhovat historikama, který si určitě zaslouží daleko víc. Vždyť dohromady s evropou jich bylo víc než moderních aut, a podívaná je to nádherná.smajlík
30. 4. 2017 19:11
0 0
Za mě teda musím že propagace nedostatečná, jako vždycky.
30. 4. 2017 19:22
0 0
Původně napsal J.Káňa
Moc hezky napsané, Kuře. Takže díky za Tvojí práci.. Musím souhlasit s Rosťou. Je to velká škoda takhle opovrhovat historikama, který si určitě zaslouží daleko víc. Vždyť dohromady s evropou jich bylo víc než moderních aut, a podívaná je to nádherná.smajlík
A proto s partií jezdíme do Klatov hlavně qůli HA, i když se nějaká ta Sierra omluví. smajlík
30. 4. 2017 19:29
0 0
Původně napsal J.Káňa
Moc hezky napsané, Kuře. Takže díky za Tvojí práci.. Musím souhlasit s Rosťou. Je to velká škoda takhle opovrhovat historikama, který si určitě zaslouží daleko víc. Vždyť dohromady s evropou jich bylo víc než moderních aut, a podívaná je to nádherná.smajlík
Bohužel je škoda, že ani vy historici nedržíte spolu a nepodniknete nějakou společnou aktivitu. Jak se před pár lety historici propagovali, tak teď se na ně s prominutím kašle.
30. 4. 2017 19:35
0 0
Nechci mluvit za Jirku, ale mě tehdá přišlo, že to táhli tři Jirkové, kteří dnes v HA chybí. Ale na druhou stranu musím poděkovat mým aktuálně spolupracujícím posádkám, že mám z čeho články tvořit smajlík
30. 4. 2017 19:39
0 0
Původně napsal kuře
Nechci mluvit za Jirku, ale mě tehdá přišlo, že to táhli tři Jirkové, kteří dnes v HA chybí. Ale na druhou stranu musím poděkovat mým aktuálně spolupracujícím posádkám, že mám z čeho články tvořit smajlík
Jirka Káňa ví, na co narážím, není to tak dávno, co jsme o tom spolu mluvili
30. 4. 2017 19:51
0 0
Jenom nechápeme, hned v úvodu napsáno: Při Historic Vltava Rallye se odehrálo první podnik letošního šampionátu historiků a vítězství slavil nováček Filip Ballek. Nějak nám uniklo, že se rallye zúčastnil "nováček Filip Balek" smajlík Vždyť letos se účastnit rallye ani nebude smajlík
30. 4. 2017 19:59
0 0
Jako kdybys nevěděl, že Kuře je ocas, co vždycky nějakou věc opomene, zapomene, neudělá a teď holt nechal rok starý podnadpis...
30. 4. 2017 20:09
0 0
Původně napsal Laděnka
Jenom nechápeme, hned v úvodu napsáno: Při Historic Vltava Rallye se odehrálo první podnik letošního šampionátu historiků a vítězství slavil nováček Filip Ballek. Nějak nám uniklo, že se rallye zúčastnil "nováček Filip Balek" smajlík Vždyť letos se účastnit rallye ani nebude smajlík
Neměl v plánu přejít do třídy 13 ve velkém mistráku?
30. 4. 2017 20:21
0 0
Kuře je ocas ,ale s velkým K.S malým "k" je superreportérsmajlík
30. 4. 2017 21:33
1 0
Těch bohužel je víc.. smajlík A Jirků taky bylo víc. Kalista, Petrášek, Hladík, Navrátil a já.
Momentálně je to prostě takhle a zatím s tím nic neudělám. Někdy se snažím až moc a výsledek se stejně nedostavuje. Malinko větší semknutí by nebylo na škodu.
Sierra prochází úpravama a snad na Pačejov bude v cajku.smajlík Na Vltavu nemohla, bo se mi zranil navigátor,
ale žije.smajlíksmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!