19. 4. 2006 00:00 − 4751× − 18

Rozhovor s Milošem Vágnerem

Loni na sebe poutal pozornost Miloš Vágner se spolujezdcem Zdeňkem Hrůzou, kteří jeli s favoritem. A co bude letos?

V loňském roce na sebe v několika soutěžích MMČR poutal pozornost i Miloš Vágner se spolujezdcem Zdeňkem Hrůzou, kteří jeli v nabroušeném favoritu ve skupině A5. Atraktivní jezdecký styl i pěkně udělané fáčko však v letošním mistrovství chybí. Milošovo jméno se pro změnu objevuje ve startovní listině HJS Diesel Rallye Masters, který se jede v rámci německého mistrovství. V prvním závodě tohoto poháru dojeli na třetím místě, v průběžných zprávách na internetových stránkách HJS Diesel Rallye Masters se o této posádce psalo jako o velkém překvapení, po první etapě dokonce v poháru vedli.

Využil jsem proto příležitost a jezdce jsem během velikonočních svátků trochu vyzpovídal. Rozhovor jsem se snažil upravovat co nejméně, tak mi snad Miloš i čtenáři odpustí i některé slangové výrazy, které se občas vyskytly.

Loni jste celkově skončili na osmém místě ve třídě A5. Na to, že jste čtyři podniky vůbec nejeli, je to dobrý výsledek. Čtyřikrát jste nestartovali, dvakrát jste byli vyřazeni a jinak jste bodovali. Co bylo příčinou těch odstoupení?

V obou případech kvůli poruše motoru.

Trénoval jsi i Barumku, ale pak jsi odjel a vlastní závod jste nejeli. Jaký byl důvod?

Nebyly peníze. Měl jsem slíbeny nějaké peníze, protože jinak všechno platím sám, ale nějak se to nepovedlo. Vše bylo na poslední chvíli, tak jsme jeli trénovat, ale nakonec to nedopadlo.

V loňském roce jste jeli jen některé velké mistráky. Na malé mistráky jste auto někomu půjčovali?

Ne, jenom Janu Sýkorovi na Podkopnou Lhotu.

Favorit už kvůli homologaci skončil. Co s ním bude?

Fáčko jsem mohl prodat do Německa, ale nakonec jsem si ho nechal, protože je mi ho líto. Řekl bych, že teď je v něm všechno správně udělané a vychytané, všechno funguje, jak má. Do historiků má ale ještě daleko. Uvidíme, zda se s ním budeme moci někde tady svézt.

Jak to vypadá letos s tvojí oblíbenou Bohemkou?

Bohemku bych jel rád, ale zatím nevím, s čím. Navíc nám koliduje s termínem třetího závodu v diesel poháru, takže se budu muset rozhodnout. Dost napoví právě příští závod. Jeden závod v seriálu se může vynechat

Jak jsi se vlastně dostal k tomu, že letos jedeš v Německu? To proto, že jsi neměl s čím jet doma?

Já jsem ani nevěděl, jestli něco pojedu. Začali jsme stavět áčkovou Fabii 1,4, ale chtěl jsem ji udělat správnou, protože jinak to není auto na závodění. Aby to mělo sekvenční převodovku, čtyřklapku, ale je to takových peněz, že až. Chci stavět ještě dílnu, takže peníze chybí – jako každému. Fábii bych chtěl postavit tak, jako ji má Michal Hora. To je správně postavené auto. Pak je srovnatelné i s tím Favoritem. Jinak bych snad raději jel v té enkové.

No, a přišel za mnou pan Juračka, protože se známe. Dělal mi šéfa v Motorsportu. Říkal, že jim tam stojí auto, a jestli s ním nechci jet. Že bych mohl jet v Německu tenhle pohár. Za rozumné podmínky. A tak jsem na to kývl.

Pan Juračka pořád ještě staví fábii Kahlemu?

Jo, tu má pořád. To je vlastně jeho fabka a Kahlemu ji půjčuje. Kahle by měl jet letos celý německý mistrák.

Škoda, že jsou všechny závody tak daleko.

Ale to je úplně jedno. Jestli jedeš o dvě stě kilometrů dál nebo blíž. Podmínky na závodech jsou dobré a ubytování vyjde dnes skoro nastejno.

Já myslel spíš na diváky.

Z diváckého pohledu to je horší. Většinou je to odsud kolem pěti set kilometrů. Zajímavý pro diváky bude třeba Eifel, kde pojedou historici. A teď na Vogelsbergu pojedou také, a protože je to i velký mistrák, tak pojedou i wrcy.

Pracuješ v soutěžním týmu RedBullu. Vycházíš s vedením tak, že tě na závody uvolní?

No, pokud se to nekryje. Prostě když oni potřebují jet, tak prioritou je pro mě samozřejmě zaměstnání, je to moje práce a musím se podřídit. Ale dá se to domluvit. Třeba teď závody v Německu byly mezi závody MS, tak to naplánovali i kvůli mně tak, abychom odjížděli na poslední chvíli v neděli, abych závody stihl. I když oni to moc rádi asi nevidí, když se dělají dvě věci najednou, Armin Schwarz vždy prosazoval, že člověk má dělat buď dobrého mechanika nebo závodit, jedno z toho. Ale zatím to tolerují a snad budou.

Dost se kamarádíš s Romanem Krestou. Vidíte se aspoň na závodech?

Na závodech, ale i tady, když něco potřebuje :-). Do republiky se dostane.

Jakými auty jsi zatím jezdil?

Dvakrát jsme jeli Felicii 1,6. Bylo to takový enko-áčko. Jelo to v áčku. V prvním závodu, co jsme s tím jeli, jsme byli třetí ve třídě. Bylo to na Bohemce, tak to bylo pěkné. Pak jsme s tím jeli Sosnovou. A potom jsem jel wrcem Bohemku 2003 a od té doby Favoritem. No a teď ta dieselová Fabia.

Čím se ti jelo nejlíp? No, to je asi blbá otázka.

:-) No, tak to asi tou oktávkou. Myslím si, že to bylo takové nejjednodušší. To auto prostě funguje na sto procent proti ostatním autům, je to jen o rychlosti. Zabrzdí, zatočí, když zabere, tak se to rozjede.

Ve fáčku jsi ale chodil na brzdy ve stejných místech jako wrca.

Jo, ale to bylo o tom, že to jezdí pomaleji. A auto je o malinko lehčí. Takže tam, kde to bylo nabržděné od wrc jsme třeba v polovině brzdili i my. To se mi líbilo, to bylo dobrý. Ale já jsem byl na brzdy jako prase. Teď se to zase odnaučuji. Tady musím brzdit pravou nohou, levou nemůžu, to bych měl za chvilku po brzdách. Takže se zase učím brzdit normálně, ale jde to.

Abys neměl stejný problém jako Duval.

Já vím, já jsem na ty brzdy hrozný.V Příbrami jsme dvakrát měnili kotouč. Pak už jsem jel na prasklých, protože Cvrček říká, není problém, to jsem na kitu jezdil, tak říkám, dobrý, budu ti věřit a jeli jsme prasklý kotouče. A taky to šlo.

Venku jsi zatím jel ten jeden závod?

Jo, v Německu jo. Jinak jsme jeli ještě Janner. V Německu se z toho snaží dělat show. Na rallye chodí dost diváků tam, kde jsou divácká místa, která jsou uvedena v programu, ale jako u nás, že vidíš lidi někde v lese, tak tam oni nechodí. Kde se nemá být, tak tam nejsou určitě. Takže kdybys někde vypadl, je problém, že tam je málo lidí na to, aby tě dostali zpátky. Třeba minule, když byly rozmočené louky, tak jsem se hodně varoval toho, abych někde vyskočil nebo si něco půjčil víc, protože bychom se odtamtud nedostali. Tady nejely wrcy a myšáky lidi netáhnou. Hodně lidí chodí do servisu a třeba na večerní vyhlášení, to bylo diváků plné.

A pořadatelské zajištění je na úrovni?

Jo, určitě jo. Ne všude měli třeba hodiny ALGE, které se používají tady, měření měli třeba řízené jen přes vysílačky a přes malé hodiny: Na některých vložkách, třeba na těch okruhových, ALGE měli, ale všude ne. U nás třeba vidíte pořadatelské stany na startu a v cíli, tam ne, jsou třeba jen v autech.. Jinak sanitky a hasiči připravení a značení trati dobré. Stejně jako na Janneru, před zatáčkami jsou trojúhelníky, takže když se ztratíte v rozpisu, tak se nezabijete v prvním vinglu, ale upozorní vás to, že tam bude zatáčka. Rychlé, krátké vložky, tak deset dvanáct kilometrů. Na minulé rallye byly i polookruhové divácké vložky dvacet kilometrů, což bylo pěkné, ale je to těžší, protože se tam pak motáme myšákům.

Nejhorší zážitek z poslední rallye?

No, asi ráno před závodem. Přišli za námi technici, že máme na autě kotouče s drážkou, což nesmí být a chtěli, abychom to vyměnili. Tak jsme museli použít kotouče, na kterých mám najeto šedesát tisíc. Tak to jsem měl strach

Ty jsi sundal sériové kotouče ze svého auta a dal jsi je na závoďák?

No. Pak se ukázalo, že je to dobrý a funguje to. Jinak špatného asi nic. Trochu jsem měl ještě strach z gum. Neměli jsme na nich nic natrénováno, navíc ty mokré gumy jsou v podstatě sériovky. Suché TOYO, ty jsou takové polozávodní, ale ty mokré ne.

A tam jsou tedy předepsané gumy?

Gumy TOYO, katalyzátor od nich, takový speciální, který má zachytávat čoudy, takže auta údajně nemají kouřit nebo co nejmíň a pružiny Eibach. To jsou hlavní sponzoři.

A jinak je fabka v jaké úpravě?

Všechna auta v poháru jsou enka. I když dneska máte enka, že to je jak áčko. Akorát to nesmí být v unibalech, musí to být všechno v gumách, takže je to trošku měkčí, ale je to v tvrdých gumách, takže to funguje pěkně. Kamarád, který také závodí a teď mi jezdí jako mechanik, říkal, že je to moc pěkný tréninkáč :-)

Ale ne, je to pěkný, je to zvláštní auto a dá se s ním jet hodně rychle. Hlavně do kopce. Po rovině nebo z kopce to vypadá, jako že to nejede, není v tom žádný rachot, ale do kopce to jede. Proti favoritu, který se musel točit a stále se muselo řadit, aby to odjelo, tohle auto jde na jeden kvalt a proti kopci to letí.

Tankuješ normální naftu?

Teď jsme jeli naftu úplně obyčejnou, protože nikde v Herzu neměli pumpu, která by měla tu "správnou" naftu. Tak jsem tam dal normální, jen se tam musí přidat speciální aditivum kvůli katalyzátoru, aby neshořel. Jinak tady do toho dávám Shell V-Power, ale žádný rozdíl v tom necítím. Říkají, že když měli tyhle motory na brzdě, tak že tam nějaký rozdíl byl, ale asi nic velkého, protože skutečně jsem nic nepoznal.

Jede tam ještě nějaký jiný cizinec?

V tomhle cupu nejede nikdo, jinak mistrovství jedou, co jsem si všiml, nějací Rusové. Jinak snad nikdo.

Jaké zkušenosti můžeš předat těm, kteří jezdí diesely tady?

Na testování jsem se bavil třeba s Oldou Bočkem, tomu se to docela líbilo, tak říkal, že se na jejich stránky podívá, protože tady není v podstatě nic. Já nevím, protože jsem to příliš nezkoumal. Nám tam dali suprové oblečení a kombinézy, za 600 euro je startovné na celý rok. Je v tom i jídlo, stany, plachty, všechno připravené při závodech.. Je tam pro vás gumař z Toyo, když potřebujete gumu, není problém. Když říkám, jak se to bude platit, prostě pošlou fakturu, žádné, že bych tam hned potřeboval peníze na místě. Funguje to celkem perfektně. Oni asi hlavně chtějí, aby tam byli jezdci, aby to nedopadlo jako tady, že se budou jezdci ztrácet. Ono jich tam už tak moc není a protože dieselů je mezi lidmi hodně, tak je asi i takhle propagují. Dokonce jsou i finanční odměny za umístění.

Celkově mám pocit, že to není děláno tak, aby do toho cpali hromady peněz, ale dělají to tak, aby to fungovalo.

Třeba tréninky se mi líbily. Přijeli jsme tam, nevěděli jsme, jaké vložky se pojedou, na internetu nikde nic. Přijeli jsme, ve čtvrt na jednu se mělo trénovat, ve dvanáct nám dali itíky a jeďte. A večer se jede vložka. Takže se musely stihnout dva průjezdy jako na světě, žádné, že by se tam někdo školil a učil se čtrnáct dní dopředu jezdit, stejný podmínky pro všechny.

Jenomže itinerář měli ve formátu A4, ne A5 jako u nás, takže Zdeněk nadával, protože velké sešity zabírají místo.

A Zdeněk Hrůza jako mitfára?

Zdeněk je špičkový spolujezdec, všechno oběhá, časy hlídá, já se musím postarat maximálně o auto. Dokáže mě zrychlit nebo přibrzdit.

Posloucháš ho?

Musím. No, někdy se mu nelíbí, když ho neposlechnu, tak mi to hned řekne, takže člověk si dá pozor. Nebo když se někde rozhodí, třebas minule jsme i couvali, tak to pak chce nahnat, a to je akorát o to udělat průser v další zatáčce a on dokáže říct: vyprdni se na to, zas to nebylo tak hrozný.

Do třech vinglů po malý chybě přijde velká chyba?

Přesně tak. Člověk může říkat stokrát, že se to nedělá a stejně to udělá. To je v člověku, aspoň ve mně určitě. To se pak člověk snaží jet přes hranu a to nestojí za to.

A jak vypadá příští rok?

Tak to je ještě daleko. To vůbec nevím. Ani jak to bude v práci, jestli budeme jezdit s RedBullem nebo jak to bude, jak budou peníze, jestli se člověk bude muset starat sám o sebe a dělat něco tady doma. Takže uvidíme. Láká mě nějaká A5. Protože jestli pojedou třeba Bryndové fábii, tak ty A5 budou tady pěkné. Velká enka mě nelákají, jsou drahá, budiž, ale hlavně to pro mě není ono. Párkrát jsme s tím jeli nebo jsme to třeba s Romanem tady testovali, ale nějak mě to nezaujalo.

No a superšestka je o velkých penězích. To víš, že by bylo pěkné se s tím svézt, ale jsou to takové dardy, že jak říkal Cvrnda, tak to vyjde úplně stejně jako wrco.

Miloši, děkuji za rozhovor a budu držet palce.

Další závod seriálu HJS Diesel Rallye Masters se jede ve dnech 21.-22.4.2006.

Komentářů celkem: 18
Anonym IP:82.117.151.214
19. 4. 2006 15:521
0 0
Moc pěkný rozhovor :D Držím ropákům palce :D
Anonym IP:217.119.114.6
19. 4. 2006 16:072
0 0
jj pekny rozhovor... diky a samozrejme drzim palce
Anonym IP:160.218.130.233
19. 4. 2006 16:193
0 0
Skvělý článek, kdyby to bylo s nějakým jezdcem, který je víc známý, dozvěděli by jsme se akorát, že auto je fajn a příšte bude bojovat o vítězství. Hodně štěstí
Anonym IP:195.39.10.34
19. 4. 2006 16:464
0 0
díky za rozhovor smajlík
mam taky jednoho fandu v garazi a jednou snad příjde přestavba na něco ostřejšího než jen teď lyžina a sportovni tlumiče. mno holt ještě nedavno jsem byl student. tohle auto je pro mě vzor, protože fabrický áčka už tak moc nepamatuju smajlík
19. 4. 2006 16:545
0 0
Kilometře, díky za rozhovor!
Anonym IP:62.77.90.90
19. 4. 2006 16:596
0 0
At se daří MANDŽÁRE!!!!!!!!!
Anonym IP:85.71.72.227
19. 4. 2006 17:037
0 0
Bezva rozhovor, ještě tak nějakou otázečku k práci v RedBullu.
Anonym IP:62.204.248.152
19. 4. 2006 17:338
0 0
Docela hezkej Favouš !
MIREK 4
19. 4. 2006 18:439
0 0
GOOOD--
19. 4. 2006 19:2010
0 0
to kilometr : OK, to je pěkný počtení, dík
Anonym IP:213.168.178.51
19. 4. 2006 20:1811
0 0
jo jo to je krásnej Fvorit WRC :o)
Anonym IP:88.100.53.143
19. 4. 2006 20:2112
0 0
hodně štěstí Donalde můj
Anonym IP:62.240.169.113
19. 4. 2006 20:3613
0 0
Jak je to se specifikací aut, které jedou v tom německém Cupu? Jsou to vozy sk. N nebo jak u nás s většími úpravami blíže k "áčkám"?
Anonym IP:195.39.10.254
19. 4. 2006 20:5614
0 0
jj moc fandim snad se zadaři. tomas
Anonym IP:83.208.168.56
19. 4. 2006 21:4515
0 0
Miloš Wágner+Zděněk Hrůza+Fávo-Jeeeedině!
19. 4. 2006 22:1316
0 0
Na tu Milošovu Bohemku 03 s Octavií WRC mám hezkou vzpomínku u mě ve fotkách (http://fotky.stanis.info/show.php?path=rally/2003-07-12-rally_bohemia, strana 4 a 5), když parádně trefil začátek svodidel v Ruprechticích, necelý kilometr před cílem. Nechal tam asi 5 minut a přední nárazník k tomu...
Anonym IP:85.70.210.14
20. 4. 2006 10:1217
0 0
To fávo vypadá naprosto super!
20. 4. 2006 22:2718
0 0
Jen takové menší rýpnutí na stranu ARmina Schwarze... Píše se tu, že Armin nemá moc rád,když někdo dělá dvě věci najednou... Škoda, že armínek jizdil a zároveň komentoval a podle jeho slov dělal obojí na hov*o
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!