Rumunský start druhého ročníku TER

Evropský šampionát v prvním desetiletí nového milénia neprožíval zrovna nejslavnější časy…

… a v druhé půlce tohoto období na sebe daleko větší pozornost strhnul seriál IRC, o který se jako promotér staral Eurosport. Nakonec ale v roce 2013 došlo k splynutí obou šampionátů a ME je tak v současnosti pod správou právě této známé sportovní stanice. Opět se tu otevřel prostor pro vznik soukromého seriálu odehrávajícího se ve vybraných evropských destinacích. Zaplnit tuto mezeru a třeba se pokusit o malou reinkarnaci kdysi pár let úspěšného IRC se snaží Tour European Rally dávající si za cíl sestavit kalendář ze soutěží odehrávajících se v turisticky zajímavých lokalitách. Startovací ročník pod sebe sdružil čtveřici podniků Raliul Aradului v Rumunsku, portugalskou Rali Vinho da Madeira, Škoda Rallye Liezen v Rakousku a také švýcarskou Rallye International du Valais. Ve dvou případech se jednalo o původní podniky ME a pro letošní rok dali přednost TER před evropským šampionátem i pořadatelé slavné belgické Ypres Rally. Sezónu o víkendu otevřel znovu rumunský podnik, tentokrát se však jednalo o Transilvania Rally s centrem v Cluji. Naopak poslední body roku se budou na konci listopadu rozdávat na nádherných toskánských šotolinách v rámci Tuscan Rewind.

Zatímco vloni se do objíždění jednotlivých podniků nikdo nehrnul, letos se už vytvořila alespoň menší skupinka jezdců s vozy R5, která si to spolu rozdá o titul. V prvé řadě se pokusí vybojovat tento primát úřadující italský mistr a někdejší pravidelný účastník ME Giandomenico Basso, který bude využívat služeb Hyundaie i20 R5 stáje BRC. S další korejskou R5 se pak pustí do bojů Korejec Chewon Lim, který letos už objel několik dalších evropských soutěží. Žádný výraznější úspěch zatím ale nezaznamenal. Bernd Casier patřil k prvním významnějším účastníkům IRC a poslední roky strávil pouze občasnými starty. Letošní vstup do TER by pro pilota Fordu Fiesta R5 mohl znamenat menší restart kariéry. Pieter Tsjoen se letos věnuje hlavně startům doma v Belgii, kde naviguje Kevina Abbringa v Peugeotu 208 T16 R5. I tento belgický pilot ale projevil zájem o několik startů s Fiestou R5 v TER.

Rumunský podnik měl nabídnout atraktivní duel Giandomenica Bassa s nejrychlejším tamním jezdcem a letos i účastníkem WRC2 Simonem Tempestinim. Juniorský mistr světa se ale nakonec kvůli problémům s elektronikou Citroënu DS3 R5 na startu první zkoušky vůbec neobjevil. Lim soutěž rozjel sedmým časem, ale pak chyboval a s poškozeným vozem první etapu předčasně ukončil. Korejec se v sobotu ráno do soutěže vrátil, ale po nárazu do betonového pilíře zdemoloval svůj Hyundai a teď si ještě několik dní poleží v rumunské nemocnici. Z nejrychlejšího času v prvním testu se podle předpokladů radoval Basso. V tom následujícím ale pilot i20 ztratil skoro půl minuty a propadnul se na druhé místo za domácího Bogdana Mariscu pilotujícího Ford Fiesta R5. Rumun zvládnul zajet nejrychleji i RZ 3 a svůj náskok zvednul už na čtvrt minuty. Basso však na konci dne znovu ukázal svou sílu, soupeři nadělil na závěrečné zkoušce dvě sekundy na kilometr a nakonec šel spát jako lídr. Italský pilot Hyundaie v druhém dnu vyhrál sedm testů za sebou a na Mariscu si vytvořil minutový náskok. Podobně si počínal i druhý zahraniční host Casier, který se hned v první sobotní zkoušce vyhoupnul před Dana Girtofana na třetí místo. Během etapy Belgičan domácímu pilotovi Škody Fabia R5 ujížděl a v cíli se mohl radovat ze třetího místa na pódiu. Basso v závěru zpomalil a v pohodě si uhlídal vítězství v prvním podniku letošního TER.

Komentářů celkem: 3
8. 5. 2017 22:46
0 0
Mimochodem, jde asi o první mezinárodní vítězství vozu Hyundai i20 R5
8. 5. 2017 22:54
0 0
Hmm, na tom onboardu, hezká trať. Já bych už někde brzdil, von ne. smajlík
9. 5. 2017 21:32
0 0
Jojo, prijde mi to jako ceske trate s mnohem vice zatackami smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!