Z historie rally – Tour de Corse 1987

Před 30 lety se naposledy stalo, aby soutěž MS vyhrálo auto, které mělo náhon na zadní kola. Které to bylo?

No jasně, bylo to BMW M3. A zároveň po dlouhé době (od roku 1981) vyhrál vůz, který nebyl tovární. To sice nebylo naposledy (o tom někdy jindy), ale pro oficiální tovární týmy to nebyla dobrá vizitka.

K tomu, abychom pochopili, jak se to mohlo stát, je třeba si uvědomit, o jakou šlo dobu. Byla to první sezóna po ukončení "béček" a tovární týmy přecházely na novou techniku, která nebyla zrovna spolehlivá. Áčkové vozy byly dlouho v pozadí vývoje a to se teď projevovalo.

Typickým příkladem je právě vývoj BMW M3 pro soutěže rally. To se přestavovalo z okruhové verze a na starosti to měla firma Prodrive. Ano, jde o stejnou firmu Davida Richardse, která pak dlouhá léta provozovala soutěžní vozy Subaru. Ačkoliv nešlo o tovární tým, podpora automobilky BMW byla velká, jak finanční, tak technická. Vše se ale vyvíjelo v obrovském spěchu a vůz se poprvé objevil na nějaké soutěži až měsíc před Korsikou! To ještě nedojel pro problémy s elektrikou, další dvě soutěže před Korsikou už dokončil bez problémů.

A zapomínat nesmíme ani na řidiče za volantem. Bernard Béguin znal Korsiku jako své boty a s vozy s pohonem zadních kol měl obrovské zkušenosti. Vždyť ještě v roce 1985 byl továrním pilotem Porsche, jenže to pak ukončilo své aktivity v rally a Béguin rok 1986 strávil na okruzích.

Obecně se tak před soutěží s BMW počítalo i do celkových výsledků, zvláště pokud by nepršelo. Největší šance se dávaly Lanciím s asfaltovým specialisty Loubetem, Sabym a Biasionem. Překvapit mohl Jean Ragnotti s Renaultem 11 (předokolka), naopak Fordy (Blomqvist, Grundell) trápily dlouhodobé technické problémy. Vedle továrního týmu měl Ford na soutěži ještě polotovární vozy se Sainzem a Auriolem, kteří tehdy ještě nebyli za hvězdy. Zajímavé je, že na Korsice se neobjevil ani špičkový jezdec z Finska.

Béguin šel do vedení hned od začátku a z prvních 4 zkoušek tři vyhrál, jednu ukořistil Ragnotti. Jenže pak se úplně změnilo počasí a začalo doslova "lejt". Většina jezdců měla navíc obuté slicky, a tak RZ5 vyhrál Balesi s eNkovým vozem. Do vedení šel Loubet, který na mokru využil výhody pohonu všech kol své Lancie. Loubet přitom za celou soutěž nevyhrál ani jednu zkoušku. RZ5 se stala osudnou i Ragnottimu, který vylétl ven, prorazil pneumatiku a ztratil 3 minuty.

Soutěž byla od začátku pohromou pro Fordy. Grundell havaroval už na RZ1, Blomqvista provázely technické problémy. Nejprve s transmisemi, které dlouho opravoval na přejezdu, na RZ10 odešlo i turbo a Blomqvist své trápení ukončil. Právě po RZ10 šel do vedení znovu Béguin, nejrychlejší časy ale zajížděl Ragnotti. Jenže na RZ14 byl znovu venku a tím definitivně přišel o šanci vyhrát. Na RZ11 po problémech s diferenciálem skončil Saby, který byl nejrychlejší Lancií. V té době už bylo jasné, že pokud se něco nestane nebo Béguin nechybuje, pojede si pro vítězství. Ragnotti závěrečný den strašně stahoval, celkově vyhrál 11 zkoušek z 24 (Béguin 9). Ani to ale nestačilo, aby se dostal alespoň na stupně vítězů, k nim mu chybělo 13 sekund.

Z prvního vítězství (a zároveň posledního) v MS se tak radoval Bernard Béguin s BMW M3 před Loubetem a Biasionem s Lanciemi. Automobilka BMW ale stejně usoudila, že kromě specifické Korsiky není šance vyhrávat jiné soutěže MS. Prodrive chtěl nasadit BMW M3 do Rallye Monte-Carlo 1988, ale BMW to nedovolilo s tím, že zadokolka nemá na šanci sněhu. Přitom Monte 1988 bylo, jak později vzpomínal Béguin, jedno z nejsušších v historii…

Tak to byla vzpomínka na jedno zajímavé vítězství v MS nádherného vozu, od kterého právě uplynulo 30 let.

Komentářů celkem: 18
10. 5. 2017 14:42
1 0
Myslel jsem že něco pak ještě vyhrál Bugalski s Xsarou Kit Car, ale koukám že se pletu
10. 5. 2017 14:57
Upraveno 14:59
0 0
Nepleteš, moje chyba, Bugalski vyhrál Korsiku a Katalánsko 1999, je to poslední výhra zadolkolky
10. 5. 2017 15:12
0 0
Shacki už to opravil, ale další pozdější výhra dvoukolky je např. Renault 5 GT Turbo na Cote dIvore v 89
https://www.ewrc-results.com/driver_info.php?e=8626&d=257111&t=Rallye-Cote-dIvoire-1989
10. 5. 2017 15:14
0 0
Jasně, myšleno bylo zadokolkysmajlík
10. 5. 2017 15:15
1 0
Korsiku 1988 vyhrál Didier Auriol s Fordem Sierra Cosworth, což byla také pouze zadokolka.
10. 5. 2017 15:26
0 0
10. 5. 2017 15:34
0 0
Ono nakonec těch vítězství zadokolek ještě několik bude. Pobřeží slonoviny 1988 a Nissan 200SX, to byl také zadní náhon, ne? Jinak s tou Korsikou 1988 má PHT pravdu, měl jsem to lépe prolézt a nespoléhat jen na paměť. smajlík
10. 5. 2017 16:57
0 0
On i P306 Maxi Kit vyhrával, ale nejsem si jist zda MS, ale je to předohraboš
10. 5. 2017 18:06
0 0
To video je nádhera, zejména jak stále rovná Sierru v on board smajlík
10. 5. 2017 19:28
0 0
Původně napsal Shacki
Nepleteš, moje chyba, Bugalski vyhrál Korsiku a Katalánsko 1999, je to poslední výhra zadolkolky
Xsara byla zadokolka ??
10. 5. 2017 19:50
0 0
Původně napsal gary28
Původně napsal Shacki
Nepleteš, moje chyba, Bugalski vyhrál Korsiku a Katalánsko 1999, je to poslední výhra zadolkolky
Xsara byla zadokolka ??
Ne, tou zadolkou se myslí BMW M3 v článku
11. 5. 2017 07:17
0 0
A poslední výhra netovárního auta byl Franco Cunico v Rally San Remo na Ford Escort RS Cosworth asi 1993?
Jestli jsem prozradil něco dopředu, tak se omlouvám.
11. 5. 2017 07:22
0 0
A ještě další vítězství dvoukolky (předo) byl Kenneth Ericcson v Pobřeží Slonoviny na VW Golf asi 1988, 89 ?
11. 5. 2017 07:59
0 0
Původně napsal El Matador
A poslední výhra netovárního auta byl Franco Cunico v Rally San Remo na Ford Escort RS Cosworth asi 1993?
Jestli jsem prozradil něco dopředu, tak se omlouvám.
jojo smajlík
11. 5. 2017 13:08
1 0
Hm parádní článek smajlík
11. 5. 2017 21:16
0 0
To El Matador: Prakticky ano (s tím všichni souhlasíme). Ale čistě "papírově" těch pozdějších vítězství "netovárního auta" bylo mnohem víc. Prakticky celá sezóna 2006 a titul S. Loeba v týmu Kronos smajlík
12. 5. 2017 21:15
0 0
To Gannet : Ano vím, jezdili v barvách Gauloises, a ne zcela máš pravdu. Pokud se nemýlím, tak jeli s neoficiální tovární podporou, poněvadž už vyvíjeli nový vůz C4 pro další sezónu. Byť s neoficiální, ale tovární. A to je na rozdíl třeba od Cunica dost něco jiného. Nebo jsem vedle?
14. 5. 2017 00:28
0 0
Nejsi, však píšu, že prakticky ano. Ale "papírově" to byl prostě soukromý (resp. netovární) tým. Když ono se hold za ty roky toho změnilo tolik, že z dnešního pohledu by tohle splňoval snad trochu jedině Jipocar a Berteliho Fuckmatie. On i D-Mack je na tom dnes tak, jako kdysi Kronos. A ve výsledku záleží jenom na tom, jak se to dál okecá. smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!