14. 5. 2017 21:23 − 6983× − 7 0

Z historie rally – jak Carlos Sainz přišel o titul

V Británii 1998 se rozhodovalo o titulu mistra světa mezi Tommi Mäkinenem a Carlosem Sainzem.

Situace byla jasně daná – Mäkinen měl o dva body víc (58) než Sainz (56), navíc pro něj hrál i počet vítězství v sezóně. Sainz tak potřeboval vyhrát nebo prostě získat o 3 body víc (bodovalo prvních šest jezdců – 10, 6, 4, 3, 2, 1). Ztrátu 13 bodů už měl Colin McRae, kterému vyšla první polovina sezóny, druhá už ale tolik ne.

Na jezdce čekalo 28 RZ a 380 kilometrů. První etapa byla vypsaná jako smíšená, jelo se tedy jak na asfaltech, tak na šotolinách. Přitom 13 RZ mělo jen 70 kilometrů, takže bylo zřejmé, že rozhodovat se bude až v dalších dvou etapách a v té první se dá jen ztratit. A přesně na to doplatil Mäkinen. Na RZ5 jeho Lancer uklouzl na olejové skvrně, o které pořadatelé věděli, ale nijak ji posádkám nesignalizovali. Mäkinen urazil pravé zadní kolo o betonový blok, pokoušel se sice pokračovat, ale byla to jen zoufalá snaha. V té chvíli už mohl jen čekat, zda Sainz získá ty tři potřebné body.

Na RZ1 došlo ke historické události. Colin McRae a jeho bratr Alister zajeli shodně nejrychlejší čas a poprvé v historii se tak stalo, aby soutěž MS vedli dva bratři najednou. Pak už ale šel do vedení Colin a dlouho se ho držel jen Richard Burns s dalším Lancerem. Ujížděli zbytku pole, Sainz na ně neměl a hlavně věděl, že nepotřebuje vyhrát, ale hlavně dojet. K titulu byl o kousek blíže i po RZ20, kdy nevydržel motor u Colinova vozu. Do vedení šel Burns a zbytku pole začal výrazně ujíždět. Poslední den čekaly na jezdce náročné podmínky, především díky mlze. Na RZ22 havaroval Alister McRae. Sainz jezdil třetí, když se mezi něj a Burnse vklínil Juha Kankkunen s Escortem WRC. Tři zkoušky před cílem se propadl na čtvrté místo, když ho předjel i Thiry s dalším Escortem WRC. Jenže právě to čtvrté místo mu zaručovalo tři body a titul mistra světa. Nebylo kam spěchat, na dalšího v pořadí měl najeto více než 2 minuty. Stačilo dojet…

Jenže to se nepovedlo. Pouhých 500 metrů před koncem poslední RZ mu z ničeho nic vypověděl službu jeho Corolly WRC, a to doslova v přímém přenosu. Podařilo se tak zachytit jeden z nejslavnějších či spíše nejsmutnějších okamžiků v dějinách MS v rally.

Přitom Mäkinen měl už v té době sbaleno a byl smířen s tím, že titul mu unikne. Před odjezdem na letiště dával poslední interview na kameru, když mu jeho bratr zavolal a sdělil mu, co se stalo. "Řekl jsem mu, že to je to moc vážná věc na to, aby si ze mě dělal srandu, ale byla to pravda!" uvedl pak Mäkinen.

A zatímco Mäkinen slavil třetí titul v řadě, Sainzovi třetí titul utekl mezi prsty (po letech 1990 a 1992). A už se ho nikdy nedočkal…

P.S: Ve výsledcích najdete nejen konečné, ale i jednotlivé výsledky v RZ, takže si vše může pěkně prostudovat.

Komentářů celkem: 7
14. 5. 2017 22:10
0 0
Tenkrát to byl takový zlom v Carlosově kariéře. Bylo mu už 36 let a ačkoliv ještě mnoho dalších sezón soutěžil, od té doby vyhrál už jen 4 soutěže MS. smajlík
15. 5. 2017 06:16
1 0
Ještě bych tam doplnil, že Carlos si byl svým úspěchem téměř jistý, slavný rozhovor, kde se smíchem komentuje situaci kolem nadějí na titul je dost paradoxní když i to malé, Sainzem predikované procento v Makinenův prospěch, na konci vlastně vyjde.
15. 5. 2017 07:53
0 0
Podařilo se mi ještě dohledat a na závěr článku přidat to video, kde Tommi dělá interview a dozvídá se tu novinu.
15. 5. 2017 13:01
1 0
Pánové, já byl tenkrát na mrtvici, už ani nemluvě o Carlosovi. Absolutně nemožné a nepředstavitelné se tehdy stalo skutkem. Byl to vždy můj oblíbený pilot, podle něj mám taky přezdívku na nicku. A ani se vůbec nedivím reakci Luise Moyi, já bych řval jak Tarzan a mlátil, takhle mi uniknout titul mezi prsty a ani ne mou vinou. Těžká frustrace, to se snad ani nedá zvládnout s chladnou hlavou. Úžasná připomínka "starých zlatých časů v rally" - nemůžu se ubránit jisté nostalgii. Sleduju rally 32 let a mám v živé paměti i "béčka" .
Jinak pánové Shacki, Kuře, Mravenecz a spol. - děláte skvěle svou práci a nám fandům radost ! Jen tak houšť a větší kapky ! smajlík
Myslím, že poslední Carlosova výhra byla Turecko na Xsaře, teď nevím rok a kopilot už byl Marc Martí, Luis Moya už fungoval u Subaru.
15. 5. 2017 13:05
Upraveno 13:06
0 0
Nahoře v článku je odkaz na profil Carlose a tam bys hned našel, že myslíš Turecko 2003, ale mýlíš se, vyhrál pak ještě v Argentině 2004 smajlík https://www.ewrc-results.com/profile/848-Carlos-Sainz/
15. 5. 2017 13:53
0 0
jen poznámka: když Mäkinena zastavil "bobík" a zakazoval mu další jízdu na třech kolech, tak to zdůvodňoval bezpečností. Mäkinen mu velmi slušně odpovídal: "Pane, při vší úctě, vy vůbec nevíte, jak rychle a přitom bezpečně dokážu jet." smajlík
16. 5. 2017 14:49
0 0
To video z toho interview nemá chybu.... smajlík smajlík ale fakt chudák Carlos, já ho naopak nikdy v oblibě neměl, ale tohle bych snad nepřál ani Arminu Schwarzovi. smajlík

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama