Z historie rally – jak Carlos Sainz přišel o titul
Situace byla jasně daná – Mäkinen měl o dva body víc (58) než Sainz (56), navíc pro něj hrál i počet vítězství v sezóně. Sainz tak potřeboval vyhrát nebo prostě získat o 3 body víc (bodovalo prvních šest jezdců – 10, 6, 4, 3, 2, 1). Ztrátu 13 bodů už měl Colin McRae, kterému vyšla první polovina sezóny, druhá už ale tolik ne.
Na jezdce čekalo 28 RZ a 380 kilometrů. První etapa byla vypsaná jako smíšená, jelo se tedy jak na asfaltech, tak na šotolinách. Přitom 13 RZ mělo jen 70 kilometrů, takže bylo zřejmé, že rozhodovat se bude až v dalších dvou etapách a v té první se dá jen ztratit. A přesně na to doplatil Mäkinen. Na RZ5 jeho Lancer uklouzl na olejové skvrně, o které pořadatelé věděli, ale nijak ji posádkám nesignalizovali. Mäkinen urazil pravé zadní kolo o betonový blok, pokoušel se sice pokračovat, ale byla to jen zoufalá snaha. V té chvíli už mohl jen čekat, zda Sainz získá ty tři potřebné body.
Na RZ1 došlo ke historické události. Colin McRae a jeho bratr Alister zajeli shodně nejrychlejší čas a poprvé v historii se tak stalo, aby soutěž MS vedli dva bratři najednou. Pak už ale šel do vedení Colin a dlouho se ho držel jen Richard Burns s dalším Lancerem. Ujížděli zbytku pole, Sainz na ně neměl a hlavně věděl, že nepotřebuje vyhrát, ale hlavně dojet. K titulu byl o kousek blíže i po RZ20, kdy nevydržel motor u Colinova vozu. Do vedení šel Burns a zbytku pole začal výrazně ujíždět. Poslední den čekaly na jezdce náročné podmínky, především díky mlze. Na RZ22 havaroval Alister McRae. Sainz jezdil třetí, když se mezi něj a Burnse vklínil Juha Kankkunen s Escortem WRC. Tři zkoušky před cílem se propadl na čtvrté místo, když ho předjel i Thiry s dalším Escortem WRC. Jenže právě to čtvrté místo mu zaručovalo tři body a titul mistra světa. Nebylo kam spěchat, na dalšího v pořadí měl najeto více než 2 minuty. Stačilo dojet…
Jenže to se nepovedlo. Pouhých 500 metrů před koncem poslední RZ mu z ničeho nic vypověděl službu jeho Corolly WRC, a to doslova v přímém přenosu. Podařilo se tak zachytit jeden z nejslavnějších či spíše nejsmutnějších okamžiků v dějinách MS v rally.
Přitom Mäkinen měl už v té době sbaleno a byl smířen s tím, že titul mu unikne. Před odjezdem na letiště dával poslední interview na kameru, když mu jeho bratr zavolal a sdělil mu, co se stalo. "Řekl jsem mu, že to je to moc vážná věc na to, aby si ze mě dělal srandu, ale byla to pravda!" uvedl pak Mäkinen.
A zatímco Mäkinen slavil třetí titul v řadě, Sainzovi třetí titul utekl mezi prsty (po letech 1990 a 1992). A už se ho nikdy nedočkal…
P.S: Ve výsledcích najdete nejen konečné, ale i jednotlivé výsledky v RZ, takže si vše může pěkně prostudovat.
Jinak pánové Shacki, Kuře, Mravenecz a spol. - děláte skvěle svou práci a nám fandům radost ! Jen tak houšť a větší kapky !
Myslím, že poslední Carlosova výhra byla Turecko na Xsaře, teď nevím rok a kopilot už byl Marc Martí, Luis Moya už fungoval u Subaru.