Před 19 lety zahynul na Malontech Peter Šafár
Při této příležitosti pan Bořivoj Chaloupka nalezl ve svém archívu dosud nepublikované fotky posádky Stanislav Chovanec – Peter Šafár ze zmíněné soutěže.
Staňa Chovanec bojoval o druhé místo s Dieterem Deppingem na Audi, na čele byl v té době nedostižný Milan Dolák. Pak přišla na řadu rychlostní zkouška s číslem 13, kterou byl první průjezd obávanými Malontami. Krátce po startu vůz Ford Escort RS Cosworth posádky Stanislav Chovanec – Peter Šafár ve vysoké rychlosti zadní částí trefil strom. Během dvou minut byli u nehody záchranáři, kteří u Petera Šafára konstatovali smrt způsobenou přerušením míchy v oblasti krční páteře. Staňa Chovanec utrpěl pouze lehčí zranění a byl převezen do nemocnice.
Peter Šafár se narodil 29. července 1961 a jako spolujezdec jezdil dlouhá léta. Se Stanislavem Chovancem šlo ale teprve o jeho třetí start, když druhou společnou soutěž Rally Úslava 1998 dokonce vyhráli.
Volkswagen Rallye Český Krumlov 1998 byla po tragické nehodě ukončena a posádky se předčasně vracely do servisu – viz poslední foto.
Taky jsem tam nebyl, nicméně tehdy RZ tuším startovala v Benešově nad Černou a z doslechu mám info, že k havárii došlo zhruba kilometr po startu na skákacím horizontu, na který se najíždělo v maximální rychlosti. Zbytek posbíraných informací už může obsahovat šumy - po doskoku se Standovo auto otočilo do protisměru a zadkem trefilo strom. S Peterem Šafárem se utrhla sedačka, Standova sedačka zůstala na dvou šroubech... Víc by věděl Tomáš Tkadlec, který některé informace k této nehodě publikoval i v článku "Vítězství a pády valašského krále", publikovaném při příležitosti Standových 50. narozenin v časopisu Rally.
Staňa doskočil po horizontu na kraj silnice, kolem trefil velký kámen a Escort dál pokračoval neřízeným smykem mimo cestu a trefil zadkem strom. Náraz nešel kolmo na zadek, ale šikmo na ca střed. Auto na pohled nebylo až tak fatálně rozbité (velkou deformaci zadržela klec). Sedačka spolujezdce se rozlomila v opěradle, upevnění nevydrželo, ale hlavní příčina se udávala ve volných pásech spolujezdce, ten se zřejmě už před nárazem ocitl mimo ideální polohu v sedačce. Chovanec měl otřes mozku.
Na místo jsem se dostal ca 15 min po ráně, pak jsem se tam byl podívat po pár letech a měl jsem problém to místo vůbec najít, Shackiho místo je myslím správně.
Už jenom kvůli tomu, že je to za horizontem, následuje pravá a mohlo tak dojít k přetočení auta a nárazu zadkem do toho stromu, co je vlevo. Nicméně matně si vybavuju nějaké foto z novin a to místo, co označil Shacki, je mi povědomé. První závod, na kterém jsem byl, byla Kopná 2001, kde Staňa neskutečným způsobem vyhrál nad Štěpánem Vojtěchem v poslední RZ! Viz https://www.ewrc-results.com/results.php?e=457&s=5988&t=rallysprint-kopna-2001 Snad se Staňovi nějak daří...
Podle popisu na tom stromu má být křížek, proto jsem tipoval až to místo za dalším horizontem
1. Dle ČT byl start do RZ 13 byl opožděn kvůli havárii předjezdce a to tak dlouho, že jezdci žádali zrušení RZ.
Vychladly pneumatiky, koncentrace se rozhodila.... Ředitel soutěže však rozhodl, že se pojede, neboť¨
bez Ma,lont prý není Českého Krumlova....
2. Dle svědků byl "Staňa", na rozdíl od jiných na skoku tak vysoko, že byly patrné podvozkové díly jeho vozu...
3. V dobové Mladé frontě - DNES je foto neporušeného vozu a Peterova těla, zakrytého bílou látkou. Kdo by¨
měl čas a chuť zapátrat v archivech místních veřejných knihoven, jistě najde....
4. "Shackiho" strom dle mého úsudku není "culprit tree". V tehdejším AutoTip je jeho foto, a jeho průměr
je asi 3x větší. Kdo byl měl čas a chuť zapátrat....
5. Mediálně Staňa na sebe upozornil o rok později ve Vyškově, kde "převálcoval" diváka, naštěstí bez újmy na zdraví...
6. Staňa dopad, bohužel, jak dopadl. Ještě milosrdný popis viz in Petr Poulík: Rally all in.
pt
Dovolím si pár střípků z tehdejší doby....
1. Dle ČT byl start do RZ 13 byl opožděn kvůli havárii předjezdce a to tak dlouho, že jezdci žádali zrušení RZ.
Vychladly pneumatiky, koncentrace se rozhodila.... Ředitel soutěže však rozhodl, že se pojede, neboť¨
bez Ma,lont prý není Českého Krumlova....
2. Dle svědků byl "Staňa", na rozdíl od jiných na skoku tak vysoko, že byly patrné podvozkové díly jeho vozu...
3. V dobové Mladé frontě - DNES je foto neporušeného vozu a Peterova těla, zakrytého bílou látkou. Kdo by¨
měl čas a chuť zapátrat v archivech místních veřejných knihoven, jistě najde....
4. "Shackiho" strom dle mého úsudku není "culprit tree". V tehdejším AutoTip je jeho foto, a jeho průměr
je asi 3x větší. Kdo byl měl čas a chuť zapátrat....
5. Mediálně Staňa na sebe upozornil o rok později ve Vyškově, kde "převálcoval" diváka, naštěstí bez újmy na zdraví...
6. Staňa dopad, bohužel, jak dopadl. Ještě milosrdný popis viz in Petr Poulík: Rally all in.
pt
Vždycky jsem myslel, že to bylo toto místo https://mapy.cz/zakladni?x=14.6230064&y=48.7186176&z=20&pano=1&base=ophoto&pid=41524762&yaw=3.450&fov=1.207&pitch=0.002
Už jenom kvůli tomu, že je to za horizontem, následuje pravá a mohlo tak dojít k přetočení auta a nárazu zadkem do toho stromu, co je vlevo. Nicméně matně si vybavuju nějaké foto z novin a to místo, co označil Shacki, je mi povědomé. První závod, na kterém jsem byl, byla Kopná 2001, kde Staňa neskutečným způsobem vyhrál nad Štěpánem Vojtěchem v poslední RZ! Viz https://www.ewrc-results.com/results.php?e=457&s=5988&t=rallysprint-kopna-2001 Snad se Staňovi nějak daří...