Za motorsportem z Příbrami až do Plzně – hledáme posily

Invelt motorsport je dostatečně známá společnost. Letos se rozrostla o jedno zajímavé jméno. Rozhovor s Jindřichem Kalivodou.

Nejen o technice je rallysport a ti, kdo se v motorsportu pohybují dlouhou dobu, dobře ví, že bez správných a zapálených lidí to nejde. Jedním z těch, kterým se z koníčka díky motorsportu stalo zaměstnáním, je i Ing. Jindřich Kalivoda. Ten letos rozšířil plzeňský tým Invelt a jeho doménou bude péče o unikátní sbírku historických závodních automobilů a dále práce na současných sportovních projektech Inveltu, ať už se jedná o Porsche nebo Ford.

Jindřichu, tys na konci roku přešel od Honzy Černého z Příbrami do Plzně, co je v týmu Invelt tvojí náplní práce?

V areálu společnosti Invelt, která je známá jako prodejce vozů BMW, MINI a ALPINA, je v Plzni velká sbírka classic a historických závodních aut, která k dnešnímu dni čítá cca 50 automobilů majících svůj unikátní původ. Tato vozidla vyžadují také velkou péči, protože cílem je, aby všechna byla časem plně funkční a po krátké přípravě se mohla třeba zúčastnit nějaké exhibice. Dlouhodobým cílem je také vytvořit centrum, kde se budou sportovní historické vozy repasovat, restaurovat a také prodávat. Tím myslím nejen vozy v majetku inveltu, ale i zákaznická auta. Je to běh na dlouhou trať a já jsem rád, že teď díky panu Jirovcovi mohu být na jeho začátku. Kromě sekce invelt classic, mám na starost i invelt motorsport, převážně pak provoz týmového Porsche 997 GT3, s nímž letos jede Jiří Jirovec a loni s ním jel Václav Pech jun. Projekt Fiesta R5 je z velké části v režii Vaška Pecha a Honzy Kubíčka, zde obstarávám jen komunikaci se zahraničím a administrativní stránku související se začleněním projektu do procesů společnosti invelt.

Jak se vlastně do Inveltu dostalo tolik historických závodních automobilů?

Vše je jednoznačně v osobě pana Jiřího Jirovce, velkého nadšence do motorsportu. V rally působil již za minulého režimu, ale všeobecně známým jej udělal až projekt Škody Octavia WRC postavené pro rallycross. V rally se pak určitě vyjímají i jeho starty s Nissanem GTR v rámci volného poháru Mimochodem, tento kus byl úplně prvním GTR přivezeným do Evropy a dodnes jej máme ve sbírce. Určitě novým impulzem bylo započetí spolupráce s Vaškem Pechem a projekt Mini John Cooper Works S2000, následující Porsche a Fiesta R5 jen potvrzují sílu tohoto spojení. A protože nejen soudobá závodní auta jsou krásná, začalo nám to tu trochu bobtnat.

Je někde v budoucnu vize toho, že by tato sbírka byla přístupná fanouškům?

Vyloženě se vystavování našich vozů nebráníme ani dnes, ale není to priorita dne a musí to společnosti invelt dávat smysl. Někdy v budoucnu by mohlo dojít k dlouhodobému vystavení a mohl by vzniknout showroom pro naše vozy, které by byly nejen na ukázku, ale také na prodej. Je k tomu ale hodně dlouhá cesta a teď jsme možná ještě dále než na jejím začátku.

Co je aktuálně největším problémem, aby se tohle podařilo někdy uskutečnit?

Největším problémem je sehnat lidi, kteří by se na přípravě a repasích těchto historických aut chtěli podílet. Jsme známí hlavně díky soudobému motorsportu, ale jen málokdo ví, že tady máme slušné množství historické závodní techniky. Máme problém sehnat zkušené a odhodlané lidi, kteří by se téhle práci chtěli věnovat. Ideální by bylo najít lidi, kteří již mají nějakou zkušenost se závodními vozy nebo s veterány, a kteří mají chuť do práce a smysl pro preciznost a poctivost.

Podle mě je to práce snů dělat v motoristickém sportu u takhle velkého týmu…

To souhlasím, ale kvalitní lidé jsou prostě nedostatkovým zbožím, obzvláště dnes. Ale abych zaagitoval, pokud by někoho ze čtenářů tohle zaujalo a měl by chuť u nás pracovat, tak budu rád, když mě kontaktuje na jindrich.kalivoda@invelt.com . Určitě sháníme zkušené a slušné mechaniky, ale zajímají nás i nadšení mladí kluci, kteří mají chuť se někam vypracovat. Dílnu máme umístěnou ve městě Plzni.

Vraťme se teď ještě k té krásné sbírce. Co by se dalo označit za takový základní kámen této sbírky classic a závodních automobilů?

Sbírka začala růst kolem historických BMW M3, které byly někde úplně na počátku. Co se týče sportovních vozů, které jsou ve sbírce, tak to jsou ve velké většině závodní vozy s rodokmenem a pak i civilní vozy, které mají charakter a potenciál do budoucna. Pan Jirovec v tomto směru vypracoval „seznam přání“ a vždy nějaké auto z něj někde objeví na prodej, a podrobně zvažuje všechny možnosti.

Co bys vyzdvihl jako úplně top kousky ve sbírce?

Mezi naprosté unikáty ve sbírce Inveltu patří určitě čtyři originální závodní automobily z německé série DTM. Je tady tovární BMW M3 po Soperovi z devadesátých let ve špičkovém a hlavně originálním stavu, které by rádo zakoupilo i muzeum BMW v Mnichově. Krásné auto je Alfa Romeo 155 V6 TI po Nanninim. Auto je z roku 1995 a zachovalých kusů, které by byly funkční, je již jen velmi málo. Tady jeden je. Dál je ve sbírce DTM aut Ford Sierra Cosworth RS500 a Mercedes 190E DTM. Tady se dá říct, že minimálně ve středoevropském regionu je tahle sbírka čtyř DTM závodních aut unikátní, alespoň co je nám známo. A i já, jako velký fanda rallysportu jen slintám pokaždé, když mám možnost tato auta spatřit.

Máte ale také množství krásných soutěžních aut. Které to třeba jsou?

Mnoho soutěžních aut postupně prochází repasí. Některé už jsou hotové, jiné na ni čekají. Posledním kusem, který sbírku rozšířil, je originální Fiat 131 Abarth, kterého právě čeká repase. U repasí už prošel Opel Manta 400, který je po Jimmym Mc Rae, stejně jako Vauxhall Chevette HSR po stejném jezdci. Panu Jirovci se podařilo sehnat Ford Escort RS 1800 MkII po Droogmansovi, stejně jako jeho ex Ford Sierra Cosworth. Máme tady tovární BMW M3 od týmu Prodrive (Marc Duez) a fanoušci si určitě vzpomenou na béčkový Ford RS 200, který si vyzkoušel i Václav Pech jun.stejně jako na Toyotu Corolla WRC. Krásné jsou také italské Alfy Romeo GTV, které máme jak ve verzi Turbo Delta, tak s motorem V6. Autem, které je momentálně ve sbírce, ale je stále na prodej, je také MINI po Václavu Pechovi, které je ve specifikaci WRC. Tak kdyby někdo měl zájem .)

A co civilní auta?

Hodně se nám poslední dobou rozrostla sekce amerických vozů. Ta sice investičně tak zajímavá nejsou, ale když je vidíte a slyšíte bublat v areálu firmy, okamžitě jim to odpustíte. Jinak se ve sbírce nalézají různé vozy značek BMW a ALPINA, ale i Porsche, Mercedes-Benz či Jaguar. Určitě zajímavé je, že ke všem zmíněným DTM máme i homologační speciál civilního provedení.

Jak ses ty sám k motorsportu vůbec dostal?

Motorsport mě vždycky bavil a hledal jsem možnosti, jak se k němu dostat. Během školy jsem se točil kolem týmu spolužáka Věroslava Cvrčka a následně jsem dostal možnost spolupracovat s Honzou Černým. Do jeho týmu jsem přišel ještě v době, kdy jsem studoval vysokou školu. Asi rok a půl jsem byl také praktikant ve Škodě Motorsport v Mladé Boleslavi, což bylo také zajímavé a v jistém ohledu z toho čerpám dodnes. Nikdy jsem však osobně nezávodil, nepočítám-li stamiliony kilometrů na závodních simulátorech.

S Honzou Černým jsi prošel obdobím s dvoukolkou, ale byl jsi také u Škody Fabia S2000. Teď děláš pro Invelt. Můžeš tyhle týmy trochu porovnat?

Porovnání není nikdy lehké, zejména pokud člověk má na starost trošku rozdílné věci. U Honzy Černého jsem začínal úplně od nuly a začal jsem řešit hodně věcí ohledně logistiky týmu, plánování, přípravy a vlastně jsem se postupně dostával téměř ke všemu, co bylo v týmu potřeba. Mám velkou radost z toho, že směr, který jsme s Janem už v roce 2012 nebo 2013 nastavili jej za pomoci přispění „těch správných“ lidí dotáhl až na dnešní úroveň a přeji mu, ať pokračuje ještě výš. Jeho tým je složený z mladých lidí, kteří svou práci dělají velmi zodpovědně a velmi upřímně, nevidím moc rozdílů na úrovni údržby a přípravy závodního auta mezi týmem inveltu, potažmo Vaška Pecha a týmem Honzy Černého. Ten největší rozdíl je v přítomnosti technika, respektive Jana Kubíčka, který díky svým schopnostem dokáže vůz přizpůsobit jezdcovi.

Na závěr bych ještě jednou rád zaagitoval, kdyby nějaký šikovný mechanik z plzeňska měl zájem o práci u nás, nechť mě kontaktuje na emailu jindrich.kalivoda@invelt.com . Budu rád za všechny maily!

Komentářů celkem: 1
29. 5. 2017 18:351
0 0
Upřímná zpověď upřímného a skromného člověka smajlík. Hodně štěstí a sil do budoucí práce Jindro.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!