25. 6. 2017 22:31 − 5421× − 3

Ypres Rally 2017: velké havárie a krásný duel o vítězství

Belgická Ypres Rally dlouhá léta platila za výkladní skříň evropského mistrovství…

… a i v posledních letech úpadku tohoto mistrovství se na jejím startu scházela parádní konkurence. Organizátoři soutěže ale už nadále nechtěli platit velké sumy za zařazení do skomírajícího šampionátu a udělali odvážný krok. Z šampionátu vystoupili a našli si za to více než adekvátní náhradu. Zařazení do britského mistrovství a nové evropské série TER jim nakonec na start přivábilo hodně atraktivní startovní pole. Pětatřicet speciálů atraktivní kategorie R5 a 123 startujících dohromady se hned tak někde nevidí.

Britské posádky už vloni v rámci revitalizovaného šampionátu zavítaly za hranice, pro letošek je však čekala delší cesta. Místo Circuit of Ireland na ně čekaly podobně náročné belgické asfalty a britské jezdce prověřily docela důkladně. David Bogie před měsícem vyhrál domácí skotskou rally a dotáhnul se nedaleko za lídra mistrovství Fredrika Ahlina. Belgických rovin si ale Skot moc neužil, když už ve druhém testu svou Škodu Fabia R5 rozbil. Ještě daleko větší prověrku pevnosti Fabie R5 provedl ve druhém testu Martin McCormack. Ahlin se naopak po servisní přestávce v půli páteční etapy vyhoupnul do čela. Nakonec ale v posledním pátečním testu i jeho Fabia R5 skončila v poli. Jelikož britské startovní pole řídlo i v sobotu, švédský pilot Škody si nakonec z Belgie odvezl body za šestou příčku.

Ani na třetí pokus nedokázal start s Hyundaiem i20 R5 úspěšně dokončit Tom Cave. Tentokrát odstoupil ze druhé příčky ve třetí sobotní zkoušce pro technickou závadu. Na druhé místo se pak vrátil Desi Henry, ale v cíli RZ 15 už jeho Škoda Fabia R5 k vidění nebyla. Body za třetí příčku nakonec spadly do klína Osianu Pryceovi, což jezdce Fordu Fiesta R5 při smůle soupeřů ve Fabiích vyneslo do čela mistrovství. Na poslední zkoušce první etapy Ypres Rally se do čela britské klasifikace vyhoupnul Keith Cronin, kterému se doposud v letošním BRC vůbec nedařilo. Za hranicemi Británie to ale byla úplně jiná písnička a irský jezdec si první pozici se svou Fiestou R5 udržel i během náročné druhé etapy. Na své konto si připsal maximální bodový obnos a oživil své skomírající naděje na letošní britský titul. V celkové klasifikaci bohužel Britové žádnou podstatnou roli nesehráli, Cronin do cíle dorazil až jako sedmý.

Jen o jednu příčku lepší výsledek získal lídr TER Giandomenico Basso. Ital sice na Ypres Rally startoval naposledy před šesti lety, ale i tak se od něho očekával trochu lepší výkon. Nakonec se Ital stal alespoň jediným jezdcem, který dokázal vůz Hyundai i20 R5 dovézt bez užití Rally2 až do cíle. Do hodnocení TER si tentokrát nejvíce bodů nepřipsal. Na domácí půdě kraloval Bernd Casier, který během náročných dvou dnů s 259 ostrými kilometry Bassovi ujel o dvě minuty a se svým Fordem skončil těsně pod pódiem.

Na nejvyšší pódiové příčce soutěž začínal Bryan Bouffier, který dostal k dispozici belgickou Škodu Fabia R5. Už v druhé zkoušce se před něho dokázal dostat největší favorit soutěže, Thierry Neuville v Hyundai i20 R5. Francouz ale z tempa nepolevil a po RZ 5 snížil svůj odstup na 2,9 sekundy. Po servisní přestávce se posádky vrátily na rychlé a zrádné asfaltové cesty a tentokrát na ně doplatil sám lídr soutěže. Neuville poslal svůj Hyundai několikrát přes střechu a v sobotu už pak jen bavil diváky v rámci Rally2. Svou roli favorita každopádně tentokrát nezvládnul. Bouffier si tak mohl oddechnout, na konci dne měl na čele náskok 21,9 sekundy na druhého Kevina Abbringa. Holanďan v Peugeotu 208 T16 R5 se Francouzovi vzdaloval i v první sobotní sekci, ale v RZ 12 se situace opět měnila. Bouffier se dostal do potíží s převodovkou své Škody a se čtvrtminutovým odstupem se propadnul na druhé místo. Posádce se vůz podařilo na přejezdu opravit a tím započali krásný duel o vítězství, který soutěž zdobil až do cíle. Ještě před servisní přestávkou v půli druhé etapy dokázal Francouz stáhnout své manko na 7,9 vteřiny.

V patnácté zkoušce se však jeho Fabia na chvíli ocitla mimo trať a Abbring získal možnost upevnit své vedení. To se mu ale úplně nedařilo, před závěrečnou lehce deštivou sekci totiž jeho náskok činil jen 5,1 sekundy. Ještě před závěrečným testem nebylo o vítězi rozhodnuto, Bouffier si vzhledem k nízkému odstupu 4,1 vteřiny stále udržoval šance na vítězství. Abbring ale dal do poslední zkoušky vše, zajel jasně nejrychlejší čas a jako první Holanďan opanoval slavnou rally. Jeho spolujezdec Pieter Tsjoen se zároveň stal prvním mužem historie, který soutěž vyhrál z levé i pravé sedačky soutěžního vozu. V neposlední řadě cenný triumf připadnul odepisovanému Peugeotu 208 T16 R5. I přes největší bodový přípis to ale s šancemi na belgický titul u Abbringa moc růžově nevypadá. Lídr Vincent Verschueren svou Fabii R5 dovezl na třetím místě absolutně a do mistrovství získal druhý největší bodový obnos. Až do defektu v RZ 14 jej atakoval Kris Princen ve stejném voze, pak se ale propadnul. Na druhém místě průběžného pořadí šampionátu sice setrvává, ale ve zbylých třech soutěžích bude muset hodně zamakat.

Komentářů celkem: 3
26. 6. 2017 09:37
1 0
Zajímavostí je, že Pieter Tsjoen je prvním, kdo Ypres vyhrál jako jezdec (2001) a teď i jako spolujezdec
26. 6. 2017 11:41
2 0
No, vždyť je to v textu napsané: "Pieter Tsjoen se zároveň stal prvním mužem historie, který soutěž vyhrál z levé i pravé sedačky soutěžního vozu". smajlík
26. 6. 2017 12:46
0 0
Původně napsal Markku
No, vždyť je to v textu napsané: "Pieter Tsjoen se zároveň stal prvním mužem historie, který soutěž vyhrál z levé i pravé sedačky soutěžního vozu". smajlík
To bude tím, že jsem to pořádně nečetlsmajlík smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!