Další setrvání Polska v MS v ohrožení?
V Polsku to bylo s diváky vždy specifické. Po ročníku 2015 dostali organizátoři Rajdu od FIA žlutou kartu a kdyby se loni problémy opakovaly, znamenalo by to, vyloučení soutěže z kalendáře. To se k radosti mnohých fanoušků nestalo a tak se jelo i letos, ale opět to byla "divočina". Jak informují sesterské magazíny autosport.com a Motorsport News, servisní zónou se letos nesla nechuť k návratu v příští sezóně právě z důvodů bezpečnosti, kdy asi nejvýraznějším příkladem byl vjezd hasičského auta v protisměru do probíhající rychlostní zkoušky (viz video). Podle Jarma Mahonena se nyní ve FIA rozjede šetření mnoha incidentů ze soutěže a pak se o osudu rally rozhodne.
"V průběhu rally se objevily určité problémy s bezpečností a nyní je musíme vyšetřit a dojít k nějakým závěrům. Událost s hasičským autem vyšetřují místní policejní orgány. Ale jak vůbec mohla taková situace nastat? Podle mých informací málem přejeli policistu… Bylo obrovským štěstím, že se nic nestalo, ale tohle k rally nepatří," říká Jarmo Mahonen. Podle jeho slov se o dalším setrvání Rajdu Polského v MS bude teprve rozhodovat za základně šetření, o kterých mluvil.
Podle Finových slov pak velkou roli hraje chování fanoušků, kterých se na rally sešlo kolem 100 000 a velké množství z nich tvořili zahraniční návštěvníci z okolních států. "Nemají takovou diváckou kulturu jako třeba u nás ve Skandinávii. Prostě chtějí být co nejblíže u trati a autům. Michelle Mouton měla v průběhu rally hodně práce, pro nás všechny to bylo náročné," dodává Jarmo Mahonen s odkazem na funkci bývalé úspěšné francouzské jezdkyně. Ta se nezastavila od shakedownu, kde odlétnuvší kámen trefil diváka a posléze počínaje zrušenou RZ6 řešila Mouton nevhodně stojící diváky skoro na každé vložce.
Mimo funkcionáře se o bezpečnosti příliš nadšeně nevyjadřují ani sami jezdci. V Motorsport News jsou citována slova jednoho z předních jezdců, který se ale nechtěl nechat jmenovat: "Jak se sem můžeme vrátit? Nedává to smysl, lidi nechápou, že auto může vyletět ven kterýmkoliv směrem. V cestě jsou hluboké koleje a občas mohou auta vyletět kamkoliv. Diváci stojí za balíky slámy a myslí si, že by je ochránily. Ale to je bez šance. Když někdo na zařazenou šestku vyletí ven, tak může dojít ke katastrofě."
Svá hodnocení soutěže přidali i šéfové týmů a za vítězný Hyundai se rozhovořil Michel Nandan: "Je to neuvěřitelné, že se něco takového může dít. Rally se zde jezdí dost dlouho a tohle nebyl jejich první ročník. Vidět ale, co se dělo bylo ve skutečnosti lehce strašidelné." Ke svému kolegovi se připojuje i Yves Matton za Citroen: "V otázce bezpečnosti nelze dělat kompromisy. Myslím, že je důležité mít v kalendáři soutěže, které jsou něčím specifické, ale nejde toho dosahovat na úkor bezpečnosti."
Za stranu organizátorů Rajdu Polského říká mluvčí soutěže Andrzej Borowczyk, že nelze hodnotit jen dle incidentu s hasičským autem. "Tam šlo o selhání lidského faktoru. Byli tam policisté, byly tam zábrany, ale ten hlupák jimi přímo projel, netuším, co mu běželo hlavou. Pilot dotčeného soutěžního auta nám poslal zprávu, ale nestěžoval si. Nikdo nemůže říct, že dané místo nebylo zabezpečené. Bylo. Ten hasič byl místní, v minulosti byl zapojený do pořádání rally, prostě nechápu, co se stalo. Byla to hloupá lidská chyba. Klidně řeknu, kdybychom my udělali nějakou chybu, pak nám můžete říkat – chlapci, udělali jste pořádnou hrubici. Ale tohle nebyl ten případ. Co jsme mohli dělat," říká Andrzej Borowczyk a dodává, že o budoucnost soutěže, která měla smlouvu s promotérem jen do letošního ročníku, se neobává, "podívejte se na množství fanoušků, které tu bývá. Rally Poland šampionátu přináší ono něco a jsem si jistý, že pojedeme i v příštím roce."
Pokud by se měla bezpečnost tohoto závodu opravdu řešit, tak by se letos mohlo stát, že se odjede jen část soutěže, bude se "přidělovat" jen část bodů a v médiích se nezobrazí NIC. Ptám se podruhé: kdo má o takový závod zájem?? Shrnutí: závod, kde potencionálně hrozí fatální průser a je bez televizních přenosů je pro lidi nezajímavý. Možná snad jen pro pár stovek fans kolem trati (ale ti stejně TV nesledují), kterým je jedno, jestli se jede 23 nebo 10 RZ; aspoň se stihnou za pomoci těch "řízeníschopných" přemístit na jinou RZtu.
Na prvních Kruklankách u startu nás zase nechtěli pustit přes jediná dvě místa k projití na trať, jelikož byly označeny jako vstup pouze pro pořadatele. Jediný z pořadatelů co aspoň tušil kudy vede trať dál nás teda poslal obejít to po poli, jak jinak než přes ostnatý drát (tento způsob vstupu na RZ patří na Rajdu zřejmě ke koloritu).
Později mě na této RZ fascinoval postarší pořadatel, co potřeboval po průjezdu bezpečáků dopáskovat, ale jaksi k tomu neměl latě. Tak začal rozebírat něčí plot opodál a pár si z něj "vypůjčil".
Ale největší blamáž byla Mikolajki aréna - placená místa na stání v bahýnku na úrovni nejnižšího bodu trati, kde byla vidět přinejlepším rovinka a výjezd na most. Po tom co nás tam při druhé návštěvě nechtěli pustit s 1,5l vody v batohu jsme seznali, že nemá cenu se kvůli dalšímu audio zážitku omezovat a odebrali se na nedalekou vyvýšenou pláň. Kolem přijížděly závodničky do areálu a byla z ní vidět půlka trati, zadarmo.
Abych to shrnul - bylo super vidět nová WRC v akci a na šotolině, ale celá ta jejich vidlácká organizace stojí opravdu přinejlepším za vyližprdel.
Ale jel bych zas, protože tohle nikde blíž neuvidím a vyzbrojen zkušenostma bude můj pohyb efektivnější a levnější.
Například vím že nepotřebuju pernamentku jelikož na většinu RZ se chodí přes pole. A už vůbec rozšířenou se vstupem do arény. A chraň bůh abych si kupoval nějakou parkovací kartu a snažil se dojet co nejblíže k RZ (to jsem naštěstí nezkoušel ani letos)
Totalni nerespektovani pravidel, Estonci a ozrali Polaci vzdy prisli na posledni chvili a stoupli si klidne pred nas, pred pasku. Absolutne zadny respekt k pravidlum ani ostatnim. Ja zvykly od mala chodim na rychlosku v predstihu a nikam se netlacim. Tam ty lidi to vubec nezajimal. Vrchol byl Polka na RZ Paprotki , kdy prisla 5 min pred startem a klidne do me strcila a polozila si na moje rameno objektiv fotaku jako by jsem byl stojan.
Zlatá Sardinie
No nevím, mě se tam teda líbilo, nechápu proč tady nadáváte , že ste se mohli vklidu dívat odkudkoliv my chodili všude s předstihem a nikdy nás od nikud nevyháněli a co se týče arény tak tam holt musí člověk super brzo jako na všechny supersrandy... a to že teoreticky není potřeba vstupenka je taky plus. My ale byli vždy na oficiální příjezdovce a poměrně blízko trati takže potřeba bylo... jinak s tím že se lidi přibližujou se musí počítat, přiblížím se taky a hotovo. Kéž by za rok znova... Jinak podle toho co vídám ve videjích z jiných soutěží si myslím , že si fia na poláky zasedla.
Zase jde jen o prachy
No nevím, mě se tam teda líbilo, nechápu proč tady nadáváte , že ste se mohli vklidu dívat odkudkoliv my chodili všude s předstihem a nikdy nás od nikud nevyháněli a co se týče arény tak tam holt musí člověk super brzo jako na všechny supersrandy... a to že teoreticky není potřeba vstupenka je taky plus. My ale byli vždy na oficiální příjezdovce a poměrně blízko trati takže potřeba bylo... jinak s tím že se lidi přibližujou se musí počítat, přiblížím se taky a hotovo. Kéž by za rok znova... Jinak podle toho co vídám ve videjích z jiných soutěží si myslím , že si fia na poláky zasedla.
No nevím, mě se tam teda líbilo, nechápu proč tady nadáváte , že ste se mohli vklidu dívat odkudkoliv my chodili všude s předstihem a nikdy nás od nikud nevyháněli a co se týče arény tak tam holt musí člověk super brzo jako na všechny supersrandy... a to že teoreticky není potřeba vstupenka je taky plus. My ale byli vždy na oficiální příjezdovce a poměrně blízko trati takže potřeba bylo... jinak s tím že se lidi přibližujou se musí počítat, přiblížím se taky a hotovo. Kéž by za rok znova... Jinak podle toho co vídám ve videjích z jiných soutěží si myslím , že si fia na poláky zasedla.
Organizace strašná asi hlavně z pohledu diváka, i když jsme na vlastní voči viděl na 2. průjedu Pozezdrze jak jela sanitka tak 50 metrů v protisměru mezi auty, něco jako ti hasiči. Poslední průjezd už jsme byl smířenej, že nestihnem protože odjezd z této RZ byl skoro nemožný, policie s motorkam stála 2 km venku, takže dopravu začal řídit nějaký dobrovolník divák, jinak jsme tam byli ještě teď objet po louce nelze protože tam stála nasratá paní majitelka.. a asi se jí ani nedivim...
Ale i tak mam pocit, že Polsko někdo v kalendáři nechce. Jako pořadateli rally Šumava jsem neviděl, že by diváci stáli někde vyloženě blbě, někde mi přišlo že se stálo i daleko nebo se nemohlo stát vůbec ( docela mi překvapilo jak blízko se může stát třeba v Německu). A taky souhlasím s tim, že ve Francii ve vinicích taky vyjede trator a nikdo nic neřeší nebo mrtvola na letošním Monte byla taky ukázkově zametena... Takže i přes to všechno doufam, že jsem v Polsku nebyl naposled, ta soutěž má rozhodně svý kouzlo a je relativně dostupná.