Tragické nehody s diváky na MS

Na základě diskuse ohledně bezpečnosti diváků na MS v Polsku jsem se vydal hledat, kolik diváků za svoji vášeň zaplatilo daň nejvyšší.

Předem upozorňuji, že nejde o článek bulvární a pokud se tak někomu bude zdát, tak je to špatně. Ono se totiž zdá, že pro diváky je rally nejnebezpečnější sport na světě. A tento článek má ukázat, že to není historicky tak hrozné (někdy až s podivem). Budu se zmiňovat jen o nehodách, kde došlo k úmrtí diváka sraženého soutěžním vozem, těch, kde to končilo "jen" zraněními (byť mnohdy s velkými následky), je samozřejmě mnohem více.

Při sledování videí z 80. let je až s podivem, že první doložený případ je až ten neslavně proslulý z Portugalska 1986. Tehdy domácí Joaqium Santos s Fordem RS200 ztratil kontrolu nad svým vozem (údajně se vyhýbal jiným divákům) a vletěl do špalíru diváků. Když se podíváte na video, tak to mohlo skončit mnohem hůře než 3 mrtvými a 30 zraněnými diváky. Do dnešní doby jde o nehodu s nejhoršími následky mezi diváky na soutěži MS.

V roce 1995 zemřel velmi hloupě jeden divák ve Finsku (jelo se jen jako MS dvoulitrů). Bruno Thiry tam jel tehdy jako předjezdec a na RZ Hassi srazil diváka na trati, který ho pravděpodobně neslyšel přijíždět a Thiry se mu již nestačil vyhnout.

O rok později a znovu ve Finsku. Na známé speciálce Harju v centru města Jyväskylä ztratil kontrolu nad svým vozem Mitsubishi Lancer Evo III dánský soutěžní jezdec Richardt Karsten. Přestože diváci stáli ve vymezených zónách, vůz dolétl až k nim a srazil je asi rychlostí 40 km/h. Zemřel jeden divák, 36 jich bylo zraněno.

Poslední divák pak zemřel letos na Rallye Monte Carlo, kdy ho zachytil Hayden Paddon, to si všichni ještě pamatujeme.

A do výčtu musím zařadit ještě jednu nehodu, byť nešlo o klasické "bezejmenné" diváky. V roce 1989 se na Rallye Monte Carlo objevila i posádka Lars-Erik Torph a Bertil-Rune Rehnfeldt. Napsali si ale jen seznamovačky a pak se šli dívat jako diváci na trať. To se jim ale stalo osudným. Lancia pilotovaná zkušeným Alexem Fioriem opustila trať přímo v místě, kde oba stáli a oba také na místě zahynuli.

A pro doplnění – všechny zmíněné soutěže se dojely a ani jeden jezdec po tragédii neukončil svoji kariéru.

I já osobně jsem příznivcem co nejbližšího kontaktu se soutěžním vozem, ale ne všude bych si stoupl. Proto i vy při sledování soutěží hlavně používejte svůj mozek. Přece nechcete být součástí podobných statistik…

Komentářů celkem: 15
8. 7. 2017 10:281
0 0
Zajímavý přehled, třeba o těch finských "průserech" v 90. letech jsem neměl zdání...
8. 7. 2017 11:112
0 0
Zajímavý článek. Daleko vice lidi zemřelo na fotbalovém stadionu.
8. 7. 2017 11:213
0 0
Pokud máme být přesní, tak Portugalsko 86 má celkem 4 oběti, na následky zemřel v nemocnici další člověk :-(
8. 7. 2017 13:064
0 0
Zajímavý by jistě byl článek o podobných malérech v českých zemích, překvapivě a žel Bohu by ta statistika byla asi horší.
8. 7. 2017 13:355
0 0
Jednoznačně by byla, nebyl by problém to sepsat, ale jak se říká v jednom filmu - komu tím prospějeme?smajlík u nás je to citlivé téma
8. 7. 2017 13:566
0 0
ecky, tak ono už něco sepsal na sklonku tragického roku 2012 Aleš Holakovský a dá se to tu u nás dohledat
8. 7. 2017 16:417
0 0
Děkuji kuře za tip, přečetl jsem, zajímavý článek. Na rallye chodím od druhé poloviny 80.let a jak vidno stálo se, kde se dalo a nic tak vážného se nestalo, ale jak je na videích taky vidět krom top 5 aut se dál jelo z našeho pohledu krokem, letištní rz téměř nebyly, asfalt všude řádně rozbitý, tak se to vesměs ubrzdilo,ikdyž je dnes sledováni rallye bráno přísněji pořad zůstává pravidlo, kterým se řídím, za zády volno, nad tratí a nespustit auto z očí, nečučet do foťáku, mobilu či po babách, to až po projetí vozu.
8. 7. 2017 17:308
0 0
https://motor.as.com/motor/2017/01/20/mas_motor/1484921256_803155.html?id_externo_rsoc=comp_tw
Na Monte se mluvilo o tom, že Paddon trefil akreditovaného fotografa, který si šel srovnat blesk a v ten moment byl před skálou. Nevím, jestli se od té doby objevily jiné informace?
8. 7. 2017 18:389
0 0
Španělský fotograf to byl, ale akreditovaný tuším ne. Ale pravdou je, že se to pak už nikde neřešilo.
8. 7. 2017 18:5810
0 0
A proč by taky mělo...? Ten fotograf byl zřejmě plnoletý a svéprávný a musel dobře vědět co se může stát... je to možná hnusná realita, ale tak to prostě je... že se nemá přecházet dálnice ví taky každý a ročně jen u nás na to zařve "x" lidí... smajlík
8. 7. 2017 19:0411
0 0
To, jestli měl akreditaci nebo ne, je dost podstatná otázka. Už jen pro pořadatele.
8. 7. 2017 20:4512
0 0
Přesně tak, je to zásadní informace kvůli odpovědnosti, pojišťovnám, v posledku i třeba ohledně poučení, nebo školení akreditovaných fotografů/kameramanů (měl ten spadlý blesk nechat ležet) . V tu noc i další den všichni mluvili o tom, že měl vestu, říkali to i sami vesťáci. Pak už jsem to ale myslím nikde nedohledával, takže to nemám ověřené.
8. 7. 2017 20:5313
0 0
Myslel jsem všeobecně tu událost, ne akreditaci (špatně jsem to pochopil)...
9. 7. 2017 20:2614
0 0
Německo...3,4 roky zpět vjelo auto do únikovky.Stal tam karavan a vyhýbalo se mu.Při tom smetlo lidi....nebyli tam taky mrtvý???... já si nepamatuji přesně.Vim že to nebylo wrco....
9. 7. 2017 23:1915
0 0
První doložený případ, co jsem našel, je už z Monte Carlo 1984. Guy Chasseuil, taky zkušený a úspěšný jezdec, tam se svým Audi 80 Quattro tehdy zabil diváka a dva vážně zranil.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!