14. 8. 2017 14:42 − 6755× − 1

Karel Jirátko slavil 66. narozeniny

Včera slavil Karel Jirátko krásné 66. narozeniny. Spolujezdec mnoha slavných jezdců a poslední dobou jezdec historiků.

Podívejme se, koho ze slavných jezdců navigoval – Pavel Valoušek starší, Leo Pavlík, Emil Triner, Pavel Sibera, Tomáš Hrdinka… Poslední sezóny ale jezdí jako jezdec v historických vozech. Ostatně mrkněte na oba jeho profily.

U příležitosti včerejšího jubilea jsem udělal výtah jeho zajímavých vzpomínek z článku, který sepsal Jiří Vintr před 3 roky.

V historii Karlova závodění bychom našli kapitol na celou knížku. Závodnické snahy se původně s klasickou rally míjely: "Závodil jsem na motocyklu a s rodinným wartburgem závody do vrchu, na rally jsem původně ani nemyslel. Po několika letech tohoto období mě oslovil kolega z Autoklubu Sigma Olomouc Milan Kunc. Byl to už zkušený a znalý pilot – neměl navigátora a oslovil mě. A tak jsme jeli spolu sezonu 1977 a moje navigátorská kariéra tím začala. Byla to vlastně moje nejdelší profese celého závodnického života."

S Pavlem Valouškem zažil svoje první závodění na nejvyšší úrovni a třeba i slavný start na Barumce 1983 s vozem Porsche. "Bylo to v první polovině osmdesátých let. Za zprostředkování Autoturistem se podařilo získat k závodní činnosti Porsche 930 Turbo od slavné italské stále Jolly Club, která se později proslavila třeba Lanciemi Didiera Auriola. Měli jsme velké štěstí, tak silné auto tak slavné značky bylo v našich podmínkách něco nevídaného a protáhnout to obrovskou úřední mašinérií tehdejší doby opravdu nebylo jednoduché. Jenže auto jsme museli postupně přizpůsobovat obrazu svému. Mělo ohromnou sílu, vždyť nejsilnější auta té doby u nás byly stotřicítky RS, ale podvozek byl uzpůsoben italským hladkým asfaltům a ne uskákaným českým okreskám. Takže první epocha s Porsche netrvala příliš dlouho," vzpomíná. Následovalo totiž neméně úspěšné období vedle Leo Pavlíka v legendárním Audi Quattro – s tím závodili až do změny režimu v roce 1989.

Značku Subaru okusil Karel Jirátko na špičkové úrovni také, v roce 2000. "Tehdy jsem byl osloven k tomu, abych k prvním rallyovým krokům vedl Tomáše Hrdinku. Měl už titul mistra Evropy v autokrosu, spoustu ambicí, skvělou fyzičku i velkou odvahu. Spojení se slovenským Styllex teamem přineslo i finanční prostředky a krásné Subaru Impreza WRC. Bylo to auto blízké těm, jaká jezdila v mistrovství světa a Tomáš rád hledal jeho limity. Díky tomuhle WRC jsem zažil svezení na špičkové rychlostní úrovni s mimořádně kvalitní technikou. Ale měl jsem za sebou i působení v továrním týmu Škody vedle Pavla Sibery a Emila Trinera, hlavně Siberovo superrychlé účinkování ve Finské rallye stálo za to. S Tomášem to však pokračovalo něco přes rok. Bral to hodně divoce po všech stránkách a svoje účinkování vedle něj jsem nakonec ukončil."

Lákalo ho to na sedadlo řidiče a líbila se mu starší soutěžní auta. "Koupil jsem BMW 2002 z roku 1969, s ním jsem jezdil mistrovství republiky i mistrovství Evropy, jednou jsme skončili i na druhém místě ve své kategorii. Bylo to opravdu krásné závodění a bavila mě klasická koncepce s pohonem zadních kol a motorem vpředu. Dnes s tímhle autem ještě závodí můj brácha."

Celá redakce přeje vše nejlepší a ještě mnoho startů na rally!

Komentářů celkem: 1
14. 8. 2017 21:11
0 0
Ahoj Karle, vše nejlepší k narozeninám .Jsem rád, že jsme se po letech setkali na letošní Podbrdské rally a moc mě potéšila Tvoje slova, ta Toyota je krasavica. Karle mnoho zdraví a dlouhý závodnický život. Rád vzpomínám na doby, kdy jsme lítali se žigulama. Ahoj Bořivoj Minář
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!