28. 8. 2017 18:20 − 2039× − 0

Travis Pastrana historicky prvním šampiónem ARA

Už je tomu osm let, kdy naposledy Travis Pastrana ukořistil titul amerického šampióna v rally.

Tehdy to bylo ještě v mistrovství Rally America, které ale stáj Subaru USA opustila a letos nasadila oba své vozy do nového šampionátu ARA. Začínalo se v únoru v Kanadě a už tamní výsledky naznačily, jakým směrem se bude sezóna ubírat. Nejvyšší dvě příčky totiž obsadilo právě duo oficiálních Subaru a z vítězství se tehdy radoval David Higgins. Pastrana však britskému rodákovi porážku o dva a půl měsíce později na šotolinách v Oregonu vrátil. Nejslavnější americkou soutěž, která se v minulosti ocitla i v kalendáři MS, Olympus Rally pak opanoval pro změnu Higgins a stejně se mu zadařilo i na začátku června v Pennsylvanii.

Předposlední klání se odehrálo před měsícem v rámci New England Forest Rally. Pastrana dobře věděl, že k udržení reálných šancí na titul musí svého týmového kolegu právě tam porazit. V první etapě oba borci zajížděli podobné časy a večer se z vedení o 1,3 sekundy radoval Brit. Do průběhu soutěže ale hlasitě promluvila jedna ošklivá komprese v posledním testu. Higgins na ní poškodil zavěšení a Pastranovi se tam zranil spolujezdec Robbie Durant. Do druhého dne musel Američan nastoupit s náhradníkem Grzegorzem Dormanem na pravém sedadle, ale na jeho rychlosti to nic nezměnilo. Těsná přetahovaná s týmovým kolegou pokračovala a nakonec ji rozhodlo další poškození zavěšení. Američan jím tolik neztratil, zato Higgins přišel o pravé zadní kolo a ztratil tím třičtvrtě minuty. Pastrana se v tolik důležitém momentu dočkal druhého letošního vítězství a do velkého finiše nastupoval s možností rozhodnout o titulu vlastními silami.

Situace před víkendovou Muscatell Ojibwe Forests Rally vypadala následovně. Higginsovi k titulu stačilo svého týmového kolegu porazit, naopak Pastrana musel vyhrát a v případě soupeřovy druhé pozice ještě posbírat co nejvíce vyhraných rychlostních zkoušek. Právě jejich počet by při rovnosti bodů rozhodoval. Higgins si do závěrečné soutěže odnesl pořádnou dávku smůly. Hned první test dokončoval na defektu a při výměně kola si popálil prsty. Následně se mu v druhém testu dostala do motorového prostoru voda a u Subaru se zamlžovalo čelní sklo. Nakonec se ještě v předposlední páteční zkoušce rozbily stěrače. Higgins tak první den zakončil až jako třetí s minutovým odstupem za druhým Barrym McKennou ve Fordu Fiesta Super 2000 a další minutu ztrácel na vedoucího Pastranu.

Higgins v sobotu přitlačil na pilu a k posunu alespoň na druhé místo mu svým odstoupením trochu ulehčil i McKenna. Pastrana i přes velký náskok ale musel také tlačit na pilu a připsat si co nejvíce nejrychlejších časů. Situace se nakonec vyvinula na výsost zajímavě. Před závěrečnou dvojicí superspeciálek byl Higgins druhý a nastala bodová rovnost obou jezdců Subaru. Rodák z ostrova Man musel vyhrát obě divácké zkoušky. Po šesti náročných a dlouhých rally tak o titulu rozhodovaly úseky, které mají v první řadě bavit diváky. Už na první z nich Higgins trochu přehnal svou snahu, nárazem do bariéry ztratil několik vteřin a to rozhodlo. Prvním mistrem nového šampionátu ARA se stal Travis Pastrana a po dlouhých letech bojů se svým stájovým kolegou a mentorem Davidem Higginsem jej konečně porazil.

Konečný stav šampionátu: 1. Pastrana 100, 2. Higgins 100, 3. Seehorn 57, 4. Millen 44, 5. Nease 36, 6. McKenna 20

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!