Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
8. 9. 2017 22:39 − 2857× − 1

MČRHA: Vítězného Budila doplnili na stupních cizinci

Na konci srpna se v rámci MČRHA pokračovalo zápolením na tratích Barumky, když se jela již tradiční Star Rally Zlín.

Již podesáté byla součástí víkendu Barum Czech Rally Zlín i akce Star Rally, která byla podruhé vypsána i jako součást MČRHA. Stejně jako v minulém roce se start sjelo téměř pět desítek zájemců o body, co se naopak změnilo byla délka soutěže, která mezi oběma ročníky narostla o více jak 20 kilometrů na 94 ostrých km. To bylo dáno nárůstem počtu zkoušek, když se v desátém ročníku jelo o dva testy navíc a zatímco vloni se projely jednou všechny testy soboty, letos se posádky ještě vracely na druhou rundu na Semetín a Troják, které se již jely za tmy. Menší zamyšlení k této změně pak nabízí Vrátníček: "Jsem poněkud rozpolcen a dovolím si jako pravidelný účastník mít pár připomínek. Star byla vždy pohodová soutěž pro historické vozy s příjemným časovým harmonogramem, který využíval mezery mezi průjezdy soudobých aut a umožňoval historikům být součástí takto velké a legendární soutěže, včetně parádní atmosféry večerní městské rychlostní zkoušky. Po zařazení do seriálu mistrovství historiků se tato vlastnost dařila udržet, byť se občas museli historici vyrovnat i daleko náročnější tratí, určenou spíše pro podvozky modernějších aut. Letošní harmonogram naznačuje bohužel změnu, po absolvování prvních tří sobotních RZ, Biskupice, Semetín, Troják nastává skoro tříhodinová pauza se servisem, pak Slušovice, znovu servis a v době, kdy jsme už minulých ročnících dávno slavili na rampě úspěšné absolvování soutěže, budeme znovu vyrážet směr Vsetín na absolvování dalšího průjezdu Semetína a znovu té nejobtížnější RZ Troják, abychom v ideálním případě dorazili do cíle okolo 9 hodiny večer."

Jedno se ale Star rallynedá upřít, u většiny posádek rezonoval fakt, že se jede po tratích a současně se soudobým polem Barumky a to bylo opět hodnoceno velmi kladně. To potvrzují například slova Šlegla, jenž za svého jezdce Freie hodnotil soutěž: "Barumku jsme jeli poprvé a můžeme říct, že je velmi krásná, ale i těžká. A asi i velmi oblíbená, což bylo vidět i na startovní listině. Fanoušků je kolem trati mnoho, hlavně na městské super RZ. Tam to žilo velmi asi i z toho důvodu, že každou posádku tam vidí projet hned třikrát." Kladně hodnotí například i Michálek: "Stejně jako loni jsme měli před soutěží velký respekt. Rychlostní zkoušky, které byly vybrány pro letošní ročník. To je asi to nejtěžší, co mohou tratě současné Barumky nabídnout."

Když se přesuneme do pátečního večera, tak soutěž klasicky zahajovala divácká speciálka v ulicích krajského města Zlín a tato se po roční změně vyžádané opravou nadjezdu vrátila do svého původního směru. Nejrychleji začal Neumann, který na startu ostré soutěže stál po 10 letech od Valašky 2007 a s originálním Escortem po Biassionovi začal jak nejlépe mohl. Ale už můžeme předeslat, že to bylo z jeho strany vše, protože v sobotu ráno si postavil hlavu startér Fordu a posádka musela skončit. Za Neumannem zajeli nejlépe Chieusse a Kostka, nejlepší z našich byl čtvrtý Budil, za nějž vstup do rally zhodnotil mitfára Vejvoda: "První rychlostka v ulicích Zlína. Tradičně ji lemovalo neuvěřitelné množství lidí a přesně to dělá z Barumky vrcholný podnik MČR, ale také ME. Rychlostku jsme jeli v solidním tempu a dosáhli čtvrtého času." Některým posádkám však nebylo dopřáno odjet bez problémů ani městskou, což je situace například Vrátníčka: "Šajze, šajze, procedil jsem moravským nářečím mezi zuby, kdy nám v druhém kole městské auto začalo tarokovat a bylo jasné, že jsme závadu z Č.K. neodstranili… Přičemž vše, co se jen vzdáleně týkalo jakéhokoliv Volta či Ampéra bylo vyměněno a zapalování dostalo svůj vlastní autonomní ostrůvek mimo ostatní elektroinstalaci. Ten hajzlík šotek si vždy někam zaleze, aby odtamtud s potměšilým úšklebkem konal své destruktivní nájezdy. Je to ubíjející, po loňském roce, kdy auto alespoň v základním modu nějak fungovalo, jsme opět až po bradu zabořeni v těch nejhorších sr..ách… bohužel. "

Jak praví soutěžácký klasik, mezi obrubníky se nedá nic získat, jen ztratit a proto se dalo očekávat, že pořádné závodění začne v sobotu. Na Biskupicích vyhrál Budil, ale na pořadí na čele soutěže to nemělo vliv. Následoval přesun na vsetínsko, kde se jely Semetín a Troják a po RZ3 se již začaly dít změny, protože se do vedení posunul Frei. "Druhý den začínal až v dopoledních hodinách. Takže jsme šli do boje plni sil a urvat ve velké konkurenci nějaké ty body. Hned po Biskupicích jsme se vyhoupli na třetí místo celkově. A po Semetíně, který nebyl moc lehký (hlavně ten začátek byl velmi rozbitý a uskákaný) jsme se ujali vedení." Za druhého Makuchowského se posunul Budil, čtvrtý byl další polský host Kostka, jenž měl čtyři sekundy na Krejču. Ten se pak po další vložce dostal dokonce do čela: "Sobota slibovala pěkné RZ, takže jsme se moc těšili. Hned na první sobotní RZ jsme však měli opět problém s interkomem, a to už byl oproti okruhu docela problém. Měli jsme však po páteční zkušenosti v autě náhradní, čímž se to vyřešilo. Pak přišly na řadu dvě nejhezčí RZ a na těch jsme si spravili celkem chuť. Po loňské nehodě na Semetínu jsem z nich měl velký respekt, ale vše nám vyšlo výborně, a tak jsme se i díky smůle Honzy Freie dostali dokonce na chvíli do vedení."

Jak již Krejča nakousl, se soutěží se musel kvůli technice rozloučit Frei, jenž zároveň Star rally ukončil letošní sezónu: "Na 10. km při odbočení z hlavní na úzkou silničku, jsme po skoku tvrdě dopadli a rozlítl se stálý převod a praskl obal převodovky a tím pro nás soutěž skončila. Jede se tedy ještě Vsetín, ale ten my už z finančních a časových důvodů nepojedeme." dodal Freiův kopilot Šlegl. V půli rally tedy za vedoucím Krejčou jel na druhém místě Budil, který si však Troják úplně podle představ nepřižil: "na Trojáku se děly věci. Cca po dvou kilometrech jsme opustili trať, ale bez sebemenšího poškození našeho bavoráka jsme se vrátili zpět. To nás stálo cca dvě vteřiny. Našli jsme dobrý rytmus a do druhé třetiny jsme předváděli hezký sport, ale ke konci erzety ve Vlčkové jsme na přírodním retarderu vrazili do hromady dříví a bavoráka jsme lehce pošramotili. Naštěstí se nic závažného nestalo a rychlostku jsme dokončili na třetím místě a opanovali tak průběžné druhé místo."

Třetí byl Černý s VFTS, čtvrtý Chieusse, pátý Makuchowski. Závěr elitní desítky patřil Michálkovi, který, stejně jako někteří další neměl úplně povedený průjezd Trojákem: "Celé to ale začalo na Biskupicích, které popravdě nebyly mým šálkem kávy. Byl z toho až sedmnáctý čas a 3. místo ve třídě za Favority Daňka a Farníka. A tak světe div se, i s karburátorovým Favoritem lze zajet proti Swiftu se vstřikováním. I když ne všem Favoritům se to povedlo. :) Pak už ale následovaly ty pravé rychlostky, kde rozhoduje více srdce než výkon. Semetín jsme tak prolítli na 6. čase absolutně a Troják na 9. místě. Celkově jsme se posunuli už na 10. místo. Ale Troják nám vůbec nevyšel. Zhruba třetinu RZ jsme odjeli s nefunkčním interkomem a posledních několik kilometrů už gumy jen „tekly“. Předek auta se vozil jak na vodě a moc se tomu nechtělo zatáčet." Dvě příčky za Michálkem v klasifikaci třídy E1 jel Čuřín, který si již tak horkou sobotu ještě vylepšoval topením: "Celkově to byla v sobotu taková celodenní sauna, museli jsem topit, abychom uchladili vodu, takže jsme měli v autě kolem 80 °C. Udělal jsem dvě chyby, trefil jsem na Slušovické RZ obrubník levým předním kolem hned v první zatáčce po startu, protože jsem nepočkal až se zahřejí gumy. Díky tomu jsem ohnul hřeben řízení a rozhodil o několik cm geometrii. "

Pořadí pokračovalo v přelévání se i po druhých "Slušovicích", protože technika vyřadila dalšího "eleristu" Krejču: "Vše se nakonec vyřešilo samo na Slušovickém okruhu, kde nám asi odešel stálý převod. Nevím to přesně, neboť jsem to ještě nerozebral. Krásné svezení na těžkých RZ pro nás však předčasně skončilo." Ve vedení byl rázem budil před Chieussem, na bednu se vrátil Mikuchowski, čtvrtý byl Jurečka s Imprezou 555 a již pátý Michálek ("Na okruhové Březové z toho bylo krásné páté místo a hlavně posun na pátou příčku absolutně. Je pravda, že nám k tomu dopomohly rozbité převodovky Škodovek – Honzů Freie a Krejči.").

Po dalším servisu následoval druhý výjezd na Vsetín, kde byly připraveny druhé průjezdy Semetína a Trojáku, které se již jely za ztížených světelných podmínek a slibovaly zajímavý závěr dění ve Star rally. Na Semetíně vyhrál absolutně Michálek a posunul se už na čtvrtou příčku: "Po výjezdu ze servisu jsem celou cestu do Vsetína přemýšlel, jak to pojmeme. Noc nám jde a vždy si ji užíváme. Navíc Semetín a Troják jsou nádherné rychlostky. Takže až na startu RZ jsem se rozhodl, že do toho jdeme. Byl to docela slušný sport. Horizonty paráda, sjezd po rozbitém také super. Rozpis seděl jak víno. My v autě ani Swift jsme se neflákali. Pak sice přišla ve stoupání v lese v jedné levé rána na spodek, ale zdálo, se že je vše OK a kola máme všechny. Pak už jen srdcový sjezd z kopce dolů, do vsi a cíl. Tam už jsme věděli, že z toho asi bude velice slušný čas. A ono z toho bylo absolutní vítězství v RZ a posun na absolutní 4. příčku." Nic se neměnilo na první příčce Budila, který dokázal na dvojnásobného vítěze Star rally Chieusse najet skoro 40 sekund a pořádně zvýšit svůj náskok ve vedení.

Aby nenechal Budil nic náhodě, druhý Troják pro jistotu vyhrál a nic mu nebránilo v tom, aby se spolujezdcem Vejvodou a týmem oslavili cenné vítězství, které pro ně zároveň bylo rozlučkou se sezónou 2017, jelikož již Vsetín neplánují… "Semetín však jedeme ve druhém čase a Francouzům ujíždíme o 45 vteřin a pevně držíme absolutní vedení. Na Troják se vydáváme s obrovským respektem, zajíždíme ho ve slušném tempu na jistotu. Po příjezdu do stopky se dokonce dozvídáme, že jsme ho vyhráli, a tak v nás propukla obrovská radost a možná i trochu slziček dojetí, protože nejtěžší, nejzrádnější, ale krásnou Barumku jsme absolutně vyhráli. Po krátkém přejezdu na cílovou rampu začaly oslavy, které trvaly až do brzkých ranních hodin. Díky Vám všem a my doufáme, že se zase potkáme v příští sezoně v roce 2018" Druhou příčku si po roční pauze odváží ze Zlína Chieusse, třetí nakonec dokončil Makuchowski, jemuž zbylo 15 sekund k dobru na čtvrtého Michálka.

Radouňský jezdec tak bral 4. příčku, ale jak sám říká, před startem by v takový výsledek vzhledem ke konkurenci nevěřil: "Troják jsme odjeli opět svižně, ale už trochu s rozvahou. Navíc rychlostka už není tak technická jako Semetín a první průjezd se nám kvůli interkomu moc nepovedl, takže nebylo na co moc navazovat. Tlak na čas tam byl. Na druhou stranu jsme věděli, že v kategorii E už bychom o vítězství neměli přijít. Nakonec jsme to zase prolítli jak vítr a byl z toho 2. čas v RZ. Nakonec nám na kluky s Hondou chybělo 15 vteřin a dalších 10 na Renault 5 Turbo Francouze Chieusse. Takže nakonec opravdu ty brambory :) Ale nádherné a hlavně vůbec nečekané. Poslední noční rychlostní zkoušky jsme si maximálně užili a byl z toho opravdu pěkný sport. Zatím nejlepší výsledek v kariéře. Když jsme letos do Zlína vyráželi, tak jsem bral takový výsledek jako sci-fi. Teď to byla realita. Díky Barumko!" Svůj druhý start v MČRHA proměnil v první pódium Jurečka, jenž byl absolutně pátý, ale zahraniční účastníci do našeho šampionátu nebodují, šestý absolutně dojel Daněk, sedmý byl Hýbner. Osmou příčku bral veterán Berger, devátý dojel Farník a desítku uzavřela další legenda našich tratí Štolfa.

Do cíle dorazil i Čuřín, toho však drahocenný čas stály defekty v druhé polovině soutěže, takže výsledkem bylo 16. místo: "Bohužel jsem nepřipravil náhradní řízení na výměnu jako celek, a proto jsem jeli s poškozeným, ale geometrie se podařila seřídit tak, aby se dala soutěž dokončit. Já jsem se nedokázal přizpůsobit situaci, protože auto doleva musel člověk rvát silou a doprava naopak a neměl jsem z toho dobrý pocit. Aby toho nebylo málo, v noci v druhých průjezdech Semetína a Trojáku se prověřil rozpis, který jsem nedokázal napsat přesně, takže na těchto RZ jsme ztratili a budu na tom muset zapracovat. Smekám kloubouk před Jindrou Štolfou a bratry Hejhalovými, jak na Trojáku zajeli."

Komentářů celkem: 1
8. 9. 2017 22:15
0 0
... nesmí chybět tradiční kuřecí omluva za pozdní vydání článku, času se nějak nedostává :-/
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!