Invelt
reklama reklama reklama
reklama reklama reklama
Generální
partner
Invelt
Jiří Šteg - eWRC.cz
13. 9. 2017 11:28 − 5052× − 16 0

Pěkně horká kaše – elektrorally?

Akumulátory a elektromotory se stále více stávají součástí komplexní pohonných jednotek v běžných i sportovních automobilech.

Elektřina přichází a různá odvětví motorsportu se stále více (p)oddávají myšlence akceptování či dokonce podpory elektromobility. FIA do svých technických předpisů různým způsobem vkládá možnost či povinnost využití akumulace přebytečné energie různými technickými postupy. Cílem těchto změn je reagovat na obecný vývoj, směřující stále rozhodněji ke snížení spotřeby fosilních paliv a zároveň povzbudit technický pokrok žádoucím směrem. Vrcholem se stala kategorie považovaná za královnu motorsportu – formule 1, jakkoliv tato je spíše královstvím marketingu a peněz. Hybridy jsou používány rovněž ve WEC resp. kategorii LMP 1, tam k zoufalství mnoha puristů i ve spojení se vznětovými motory. Samostatnou kapitolou je čistě elektrická formule E, která se jezdí od roku 2014. Relativně atraktivní koncept na sebe rychle přitáhl pozornost veřejnosti i výrobců. Závodí se pouze na městských okruzích, sezona probíhá v období, ve kterém minimálně koliduje s ostatními závodními sériemi, mezi piloty najdeme řadu jmen známých z formule 1 a závodům se dostává účinné propagace. Angažuje se stále více velkých automobilek, jen v letošním roce ohlásily přesun do formule E továrny Mercedes a Porsche.

Všechny tyto disciplíny se odehrávají na okruzích s vyspělým a rozsáhlým technickým zázemím. Ve srovnání s rally se jedná o téměř laboratorní prostředí, kde je možné s větším či menším úsilím podmínky a jízdu vozů snímat, parametrizovat, analyzovat, a optimalizovat. Rally tyto možnosti nemá. Různorodé povrchy, měnící se počasí, odlehlost RZ od servisů, větší délka etap resp. podniků, vliv opakovaných průjezdů, to je jen pár důvodů, proč je možné zkušenosti z oněch „laboratorních“ podmínek přenést do provozu rally pouze v omezené míře. Proto se o hybridech v rally prakticky nemluví. Nelze ovšem opomenout, že jakkoliv je rally vzdálená provozu běžných automobilů, stále jim zůstává ze všech motoristických kategorií vlastně nejblíže. Předpisová ofenzíva FIA je tedy možná blíže, než bychom chtěli nebo si dokázali představit. Zato v rallycrossu, nejbližším příbuzném odvětví motorsportu, se již diskuse o elektřině vedly a vedou, formát a délka závodů jsou přece jen pro elektromobily příznivější. Objevily se i první vlaštovky v podobě funkčních RX prototypů. Pionýrem se stal rakouský soutěžák a propagátor ekologicky šetrných technologií Manfred Stohl. Po mnoha letech v rally s „plynovým“ Mitsubishi a Peugeotem představil vloni funkční RX speciál na bázi Peugeotu 207 S2000. FIA sice letos ujistila výrobce, že do roku 2022 se pravidla pro pohonné jednotky v měnit nebudou, ale pod nátlakem výrobců je jistě schopna pružně, efektivně a účinně (jak je ostatně jejím zvykem) svůj postoj změnit…

Bylo by s podivem, kdyby se všeobecný trend k hybridům/elektromobilům neodrazil i v rally. Všichni výrobci známí soutěžními vozy vyrábí i elektrifikované vozy a zejména Toyota patří k vedoucím značkám v této oblasti. Koneckonců první sériový hybrid byl Prius a prémiová značka Toyoty Lexus má v současnosti ze všech značek největší podíl elektrifikovaných automobilů. Ani Peugeot nepatří mezi elektrotrpaslíky a nejen v otázce podpory M-Sportu váhající Ford se probouzí a nabízí několik hybridů. Škoda se na právě otevřeném frankfurtském veletrhu prezentuje svojí Vision E. Ať se nám to líbí nebo ne, kostky jsou vrženy.

Chodit kolem horké kaše může být stejně nezábavné jako neproduktivní. Ve světle všeho dění totiž není zdali, ale kdy a v jaké formě se elektřina probije i do rally.

Komentářů celkem: 16
13. 9. 2017 11:35
00
Ve stopce bude hasičák a centrála s prodlužovačkou, aby to šlo dobít. A místo tankovacích zón budou dobíjecí zóny, akorát ten harmonogram se bude muset natáhnout, protože tam stráví dost času...
13. 9. 2017 11:55
00
Elektroauta mají úžasný zrychlení což je v rally docela využitelné. Doufám že když už budou v rally tak to bude stále koukatelný.
13. 9. 2017 12:08
10
koukatelný možná, ale neposlouchatelný, stačí mi formule E, to je jak závod trolejbusu proti šalině
13. 9. 2017 12:10
00
Což o to, pokud by to bylo jako podpora benzinoveho motoru, tak v pohodě. Typu laferarri apod. Ciste elektro snad ne smajlík ale obávám se ze ta první varianta by byla zase rychlejší a to by znamenalo retardery co 100 metrů smajlík
13. 9. 2017 12:14
00
Původně napsal Novej
koukatelný možná, ale neposlouchatelný, stačí mi formule E, to je jak závod trolejbusu proti šalině
Jo no. To už se jít radši koukat na destruction derby na autodrom na pouti
13. 9. 2017 12:35
00
Jak již v článku bylo řečeno, rally je defacto nejblíže vozům a jejich využití v silničním provozu, takže je jasné, že tato otázka se bude objevovat čín dál častěji. Mne spíše děsí ten technologický skok, který bychom u rally zažily, když se nebude do rally techniky elektřina pomaličku dostávat. Beru to takto, hybridní vozy jsou dnes běžná záležitost a nevidím důvod, proč by například velikán Toyota nemohla svou stěžejní technologii uplatnit v rally, ale za cca 5 let se toto odvětví posune technologicky tak daleko, že jej budou chtít do soutěžních vozů téměř, ne-li všichni výrobci a navíc elektroauta v té době budou daleko výkonnější s delší výdrží.
To jaké vozy budou, už je jiný problém. Rally se v průběhu času měnila, mění a měnit bude, ale tahle změna asi těší málo lidí.
13. 9. 2017 12:42
00
Na tyhle "technologické" novinky umřela F1. Motorsport by měl být především co nejlevnější a měl by to být sport. F1 je nabušená všemi technologiemi a výsledkem je to, že se jezdí jak po kolejích, bez předjíždění a nikoho už to pomalu nezajímá. Vyhrává auto, ne schopnosti jezdce. K čemu nějaké hybridy v rally? Další technologie navíc, které to akorát prodraží.
13. 9. 2017 12:50
00
FIA sice letos ujistila výrobce, že do roku 2022 se pravidla pro pohonné jednotky v měnit nebudou ..., já jsem zatím žil v přesvědčení, že od roku 2020 by se v rámci světové série RX měla jet samostatná divize pro elektro auta, ale bohužel už nevím, kde jsem tu informaci vzal. Každopádně je rally z pohledu dojezdu stále velký problém, dnešní auta umí 300 km, ale při šetrné jízdě, když se elektro autu šlape na krk, jde dojezd rychle dolů. Za českou předpremiéru by se dalo považovat inspekční BMW i3 na loňské Mikuláš rally ve Slušovicích.
13. 9. 2017 16:15
00
Původně napsal Shacki
Na tyhle "technologické" novinky umřela F1. Motorsport by měl být především co nejlevnější a měl by to být sport. F1 je nabušená všemi technologiemi a výsledkem je to, že se jezdí jak po kolejích, bez předjíždění a nikoho už to pomalu nezajímá. Vyhrává auto, ne schopnosti jezdce. K čemu nějaké hybridy v rally? Další technologie navíc, které to akorát prodraží.
smajlík presne tak! Podepisuji na 100%. Okruh je okruh, tam si dejmetomu nekdo najde svou zabavu v tom, ze bude sledovat e-formule.smajlík ale do rallye to proboha netahejte. I když jde taky pomalu do kytek. B, Maxi Kity..... S2000 a r5... kdo pred 5 lety čekal ze dneska lidi budou u trati čekat na "beznou" S2000
13. 9. 2017 16:18
00
Na druhou stranu pokud si elektrobzucaky udelaji svou kategorii, tak aspoň bude čas skočit pro parek a pivo smajlík
13. 9. 2017 18:45
00
Pěkné počtení, jen co je pravda, ekologie -braň se, asi tak. WRE 6 smajlík přijedou na servis, zastrčí se do zásuvky a celá vesnice se vypne smajlík . Kapacita trafostanic je již na limitu, nemluvě o technickém stavu rozvodů, Kdo si chtěl navýšit
jistič, tak ví jaká je to anabáze. Z čeho se ta elektřina vyrobí, asi místo řepky budou panely a místo libového bůčku si dáme amaroun smajlík. Dědo co to máš v té garáži na stole, no víš to je spalovací motor smajlík Ano pokrok nezastavíš, ale za 5, 10 let bude všechno jinak, ale ty tištěné spoje a elekronítě, teda ty kabely smajlík se na tom zaplácaném drcbánu rozlámou, nebo jestli se pletu, tak mě opravte smajlík .
13. 9. 2017 20:17
00
Zavod z bodu A do bodu B ..kdo je nejrychlejší vyhraje!!!...to je podstata rally.Pokud do toho zamotaj elektrosračky jako v F1, kdy tomu v podstatě nikdo nerozumí(kromě těch skalních fans), tak je to konec.... nedokážu si představit jak stojím ve finských lesích a neslyším na kilometry burácející wrcecko.....to nema smysl tam být....smajlík
14. 9. 2017 07:52
00
na rally je hodně důležitý zvuk motoru bez něj mě to určitě bavit nebude. Slyšet pískání turba a pořádnou střelbu z výfuku nic nenahrad.
14. 9. 2017 09:11
00
Obávám se, že je to nevyhnutelná budoucnost. Mě to ale od motorsportu definitivně odradí. Nového fanouška to nepřitáhne, nevěřím, že existuje někdo, kdo by začal mít rád závody aut jen díky tomu, že jsou ekologické a méně hlučné. Tradičního fanouška to odradí. Je to jen nafouklá a uměle vytvořená bublina, kterou vyrábějí politici, kteří nám tvrdí, že musíme být eko a zelení, mít sekačky na trávu, které splňují euro 8 a podobné nesmysly, které v globále vůbec nic neřeší. Ekologiská stopa závodu elektro formulí je troufám si tvrdit mnohem větší, než závod spalovacích formulí. To že se do toho cpou automobilky je zase jen a jen politika. Se zdravým rozumem to nemá nic společného. Hlavu vzhůru, konec se blíží (ale nebude to zítrasmajlík)
14. 9. 2017 12:04
00
Ono to má mnohem víc ale... Každý traťák by musel být vybavený gumovými rukavicemi a hlavně, pokud by se po crashy rozhořela baterka, tak mají vystaráno na několik hodin hašení... Řekl bych, že crashe jsou pro elektro auta velkým strašákem...
14. 9. 2017 14:01
00
Ono s další generací lidí to vezme rychlý spád - elektroauta, všichni satelitní sledování, automaticky využitelné pro placení automatických pokut, samořiditelná auta - tedy rychlejší jízda nic. Bude to znamenat odklon výrobců od rally, velký odliv fanoušků. A zanedlouho se závody budou jezdit jen virtuálně na PC. Vždyť už teď plno lidí ani neví, co v autě mají a jaké má jízdní vlastnosti. Jen aby to mělo dobrej entertainment... Doufám, že jsem jen pesimista!smajlík

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama