Pěkně horká kaše – elektrorally?
Elektřina přichází a různá odvětví motorsportu se stále více (p)oddávají myšlence akceptování či dokonce podpory elektromobility. FIA do svých technických předpisů různým způsobem vkládá možnost či povinnost využití akumulace přebytečné energie různými technickými postupy. Cílem těchto změn je reagovat na obecný vývoj, směřující stále rozhodněji ke snížení spotřeby fosilních paliv a zároveň povzbudit technický pokrok žádoucím směrem. Vrcholem se stala kategorie považovaná za královnu motorsportu – formule 1, jakkoliv tato je spíše královstvím marketingu a peněz. Hybridy jsou používány rovněž ve WEC resp. kategorii LMP 1, tam k zoufalství mnoha puristů i ve spojení se vznětovými motory. Samostatnou kapitolou je čistě elektrická formule E, která se jezdí od roku 2014. Relativně atraktivní koncept na sebe rychle přitáhl pozornost veřejnosti i výrobců. Závodí se pouze na městských okruzích, sezona probíhá v období, ve kterém minimálně koliduje s ostatními závodními sériemi, mezi piloty najdeme řadu jmen známých z formule 1 a závodům se dostává účinné propagace. Angažuje se stále více velkých automobilek, jen v letošním roce ohlásily přesun do formule E továrny Mercedes a Porsche.
Všechny tyto disciplíny se odehrávají na okruzích s vyspělým a rozsáhlým technickým zázemím. Ve srovnání s rally se jedná o téměř laboratorní prostředí, kde je možné s větším či menším úsilím podmínky a jízdu vozů snímat, parametrizovat, analyzovat, a optimalizovat. Rally tyto možnosti nemá. Různorodé povrchy, měnící se počasí, odlehlost RZ od servisů, větší délka etap resp. podniků, vliv opakovaných průjezdů, to je jen pár důvodů, proč je možné zkušenosti z oněch „laboratorních“ podmínek přenést do provozu rally pouze v omezené míře. Proto se o hybridech v rally prakticky nemluví. Nelze ovšem opomenout, že jakkoliv je rally vzdálená provozu běžných automobilů, stále jim zůstává ze všech motoristických kategorií vlastně nejblíže. Předpisová ofenzíva FIA je tedy možná blíže, než bychom chtěli nebo si dokázali představit. Zato v rallycrossu, nejbližším příbuzném odvětví motorsportu, se již diskuse o elektřině vedly a vedou, formát a délka závodů jsou přece jen pro elektromobily příznivější. Objevily se i první vlaštovky v podobě funkčních RX prototypů. Pionýrem se stal rakouský soutěžák a propagátor ekologicky šetrných technologií Manfred Stohl. Po mnoha letech v rally s „plynovým“ Mitsubishi a Peugeotem představil vloni funkční RX speciál na bázi Peugeotu 207 S2000. FIA sice letos ujistila výrobce, že do roku 2022 se pravidla pro pohonné jednotky v měnit nebudou, ale pod nátlakem výrobců je jistě schopna pružně, efektivně a účinně (jak je ostatně jejím zvykem) svůj postoj změnit…
Bylo by s podivem, kdyby se všeobecný trend k hybridům/elektromobilům neodrazil i v rally. Všichni výrobci známí soutěžními vozy vyrábí i elektrifikované vozy a zejména Toyota patří k vedoucím značkám v této oblasti. Koneckonců první sériový hybrid byl Prius a prémiová značka Toyoty Lexus má v současnosti ze všech značek největší podíl elektrifikovaných automobilů. Ani Peugeot nepatří mezi elektrotrpaslíky a nejen v otázce podpory M-Sportu váhající Ford se probouzí a nabízí několik hybridů. Škoda se na právě otevřeném frankfurtském veletrhu prezentuje svojí Vision E. Ať se nám to líbí nebo ne, kostky jsou vrženy.
Chodit kolem horké kaše může být stejně nezábavné jako neproduktivní. Ve světle všeho dění totiž není zdali, ale kdy a v jaké formě se elektřina probije i do rally.
koukatelný možná, ale neposlouchatelný, stačí mi formule E, to je jak závod trolejbusu proti šalině
To jaké vozy budou, už je jiný problém. Rally se v průběhu času měnila, mění a měnit bude, ale tahle změna asi těší málo lidí.
Na tyhle "technologické" novinky umřela F1. Motorsport by měl být především co nejlevnější a měl by to být sport. F1 je nabušená všemi technologiemi a výsledkem je to, že se jezdí jak po kolejích, bez předjíždění a nikoho už to pomalu nezajímá. Vyhrává auto, ne schopnosti jezdce. K čemu nějaké hybridy v rally? Další technologie navíc, které to akorát prodraží.
jistič, tak ví jaká je to anabáze. Z čeho se ta elektřina vyrobí, asi místo řepky budou panely a místo libového bůčku si dáme amaroun . Dědo co to máš v té garáži na stole, no víš to je spalovací motor Ano pokrok nezastavíš, ale za 5, 10 let bude všechno jinak, ale ty tištěné spoje a elekronítě, teda ty kabely se na tom zaplácaném drcbánu rozlámou, nebo jestli se pletu, tak mě opravte .