Neuvěřitelné finále britského mistrovství

Ostrov Man o víkendu hostil závěrečný podnik britského mistrovství, kde až poslední zkouška rozhodovala o letošním šampiónovi.

Na začátku roku si ambice na zisk titulu dělalo poměrně velké množství jezdců. Tom Cave byl jedním z nich a jezdil skutečně v konkurenceschopném tempu. Po druhém místě v úvodní soutěži ale začala anabáze s vozem Hyundai i20 R5 a ta mu už žádné další body nepřinesla. David Bogie sezónu rozjel havárií, ale pak začal sbírat body a vítězstvím v domácí skotské rally se vrátil do hry. Bohužel hned další soutěž v Belgii pro jezdce Škody Fabia R5 dopadla hodně špatně a Skot další snažení o titul vzdal. Po Ypres Rally se do čela průběžného pořadí dostal Osian Pryce. Parádní rychlost mladý Brit předváděl i při Nicky Grist Stages, ale slabou chvilku si tam pro změnu vybral jeho Ford Fiesta R5. A když technika zazlobila znovu i při další rally v Ulsteru, rozhodl se Pryce letošní sezónu předčasně ukončit. Na ostrov Man tak vyrazila bojovat o letošní titul už pouhá trojice jezdců. Dvojité bodování této asfaltové rally ovšem slibovala ještě pořádnou bitvu. Rozhodně ale dopředu málokdo čekal, co se nakonec bude dít. Fredrik Ahlin se Škodou Fabia R5 šel do rally z pozice favorita a stačilo mu získat druhé a třetí místo. Za Seveřanův největší handicap se dal považovat asfaltový povrch rychlostních zkoušek. Ten naopak vyloženě sedí Keithu Croninovi, který obě dosavadní letošní asfalty v Belgii a Ulsteru opanoval. V Rally Isle of Man mu ale nezbývalo nic jiného než od začátku tlačit na pilu, ždímat ze svého Fordu Fiesta R5 maximum a obě etapy se pokusit vyhrát. Pouze teoretické šance si udržoval další jezdec Fordu Matt Edwards.

Soutěžit se začalo už ve čtvrtek večer a Cronin prohrál pouze jediný test, diváckou speciálku Villa Marina. Během pěti kratších testů si ale zároveň nikterak zásadní náskok vytvořit nedokázal, pouze 7,2 sekundy. Ahlin se ale od začátku soutěže trápil kvůli problémům s převodovkou a diferenciálem a dosti překvapivě nestačil Edwardsovu tempu. Ve čtvrtek večer šel spát s odstupem 23,1 sekundy až jako třetí nejrychlejší. V průběhu sedmého testu svitla Švédovi naděje, když Cronin neudržel Fiestu na trati. Nakonec ale na trávě Ir na žádný kámen či jinou překážku nenarazil a mohl na vedoucí pozici pokračovat. Trápící se Ahlin bohužel nedokázal ani zaútočit na druhého Edwardse, moc si ani nepochvaloval zrušení RZ 10 kvůli stažení nabraného zpoždění harmonogramu a v pátek odpoledne po RZ 11 zakončil první rozdělování bodů jako třetí. Cronin splnil cíl a předposlední díl šampionátu opanoval.

Ještě v ten samý den večer začal závěrečný díl a první nejrychlejší čas zaznamenal Edwards. Cronin se stejnou technikou s ním měl plné ruce práce, ale nakonec tři z pěti večerních zkoušek vyhrál a vytvořil si drobný několikavteřinový náskok. Ahlin potřeboval v závěrečném dějství dojet druhý a začal opravdu dobře, když dokázal vyhrát RZ 14. Bohužel start patnáctého testu byl kvůli organizačním problémům pozdržen a švédský jezdec se pak na vychladlých gumách přetočil. Na jeho konto tak přibyla nemilá půlminutová ztráta. Při Edwardsově nasazení se žádný rychlý posun na druhou příčku ani moc očekávat nedal. Brit se do posledního dne sezóny navíc probudil nejlépe ze všech a dostal se po prvním testu do vedení. Cronin mu ho následně sebral, ale pak se na polookruhové RZ 19 zdržel za pomalejším jezdcem.

Do závěrečné sekce tak šel pilot Fordu až jako druhý s odstupem 9,4 sekundy. V takové situaci by rázem titul bral Ahlin, kterého k vytoužené metě přiblížilo i zrušení výsledků předposledního testu. Každý z předních jezdců tam narazil na stádo krav a připsal si různě velké minutové ztráty. Aby byla zachována férovost boje o titul, komisaři radši výsledky této sporné zkoušky úplně zrušili. O letošním britském mistrovi se tak muselo rozhodnout až na posledním testu sezóny vedoucím i po trati slavné Tourist Trophy. Edwards se ukázal jako nejdůležitější faktor boje o titul a problémy s jeho Fiestou v posledním testu měly přinést výhodu jednomu ze soupeřů. Ztratí Edwards jen málo času, propadne se jen za Cronina a umožní mu korunovaci? Nebo ztratí více než půl minuty a propadne se i za Ahlina, což učiní Švéda mistrem Británie? Nakonec boj o titul dopadnul nejtěsnějším možným způsobem. Vítězství v závěrečném dějství sezóny o pouhou desetinku ukořistil Cronin. Úřadující mistr irských asfaltů opanoval britský šampionát už počtvrté a pokaždé se mu to povedlo s jiným vozem. Klobouk dolů.

Konečný stav britského šampionátu: 1. Cronin 129, 2. Åhlin 128, 3. Edwards 94, 4. Yates 70, 5. Pryce 66, 6. McCormack 57, 7. Anderson 39, 8. Bogie 37, 9. Laffey a Devine 30

Komentářů celkem: 2
19. 9. 2017 11:441
1 0
Mistře, opravdu skvěle napsaný report. Mě osobně to vtáhlo do děje a člověk to přečte fakt s chutí. Nejsem žádný jazykovědec ani knihomil, ale tady tohle je fakt SUPER! smajlík Výstižně, bez keců okolo, krásná práce. Prostě je to "čtivé" což se už moc nevidí... smajlík
19. 9. 2017 19:572
0 0
Díky! smajlík To rád slyším, že se to čte s chutí. Dobrá motivace do dalších článků. smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!