Stalo se před x lety – 39/2017

Pojďme si opět připomenout některé zajímavosti ze světa rally, které se staly touto dobou před x lety.

25. – 26. září 2004 – Václav Pech si půjčuje novějšího Focuse WRC na Rally Příbram 2004

Kdo jste v té době sledovali rally, tak si na událost, od které uplynulo 13 let, jistě vzpomenete. Boj o titul českého šampióna se krátce před koncem zúžil už jen Honzu Kopeckého a Václava Pecha. Ten věděl, že na titul může pomýšlet pouze tehdy, když na Příbrami vyhraje. Ale stejně tak věděl, že na Kopeckého s Fabií WRC se svým starším Focusem WRC nemá. A tak se odhodlal zariskovat a na Příbram si půjčil novějšího továrního Focuse WRC přímo z M-Sportu. Bylo to buď a nebo a v tomto případě to spíš bylo to nebo. Pokud se pamatuji, tak už na testu se "něco" stalo a také od začátku soutěže bylo zřejmé, že risk nevyšel. Už po třech erzetách (i vinou defektu) ztrácel na Kopeckého minutu a půl.

„Auto funguje parádně! Největším problémem jsem já. Prostě to s ním neumím.“

Pech brzy pochopil, že k vítězství je daleko a začal jet hlavně pro diváky. Bylo z toho druhé místo a před závěrečnou Třebíčí už jen teoretická šance na titul.

„Nejprve jsme pro úvodní sérii erzet zvolili špatné gumy a navíc nás postihl i defekt. Ale to nebylo podstatné. S autem jsem se nesžil, to rozhodlo. Nešlo to…“

Pojďme se ještě zastavit u toho Focuse s registrací EO03 XYG. Před Pechem s ním Duval jezdil MS, v roce 2005 ho pilotoval v MS Anthony Warmbold. O rok později byl vůz prodán do Belgie, kde s ním Pieter Tsjoen slavil titul.


V roce 2006 s ním Tsjoen slavil belgický titul

V Belgii vydržel až do roku 2015, momentálně by měl být vykoupen zpět v M-Sportu, na soutěžích se už ale neobjevuje. Za největší úspěch vozu můžeme považovat 4. místo Duvala v Katalánsku 2003. Kompletní informace o vozu najdete zde.


Katalánsko 2003

25. září 2004 – Havárie Pepíka Petáka na Rally Příbram 2004

Na stejné soutěži zůstaneme i u druhé události, kterou je havárie Josefa Petáka s Peugeotem 306 Maxi na RZ5.

„Při sjezdu u obce Stará Voda ruplo rameno a strhlo nás to na mostní zábradlí. Poté nás to hodilo do potoka. Bohužel, auto je dost poničené. Naštěstí se nám nic nestalo,“ komentoval celou příhodu Josef Peták.

Také tady si dovolím podívat na historii vozu s registrací AY 310 XP a výrobním číslem 72. V roce 1999 s ním Travaglia vyhrál italský šampionát dvoukolek. Pak se nám auto vynořuje až v roce 2004, kdy s ním odjel 13 soutěží Pepík Peták. Bohužel právě ta smolná třináctka byla Příbram. Pak už s vozem nestartoval a vůz se nám objevuje až v roce 2007 ve Francii. Jak vidíte, máme ještě co dohledávat. historie vozu zde.

27. září 2003 – tragédie na Elpa Rally 2003

V roce 2003 se na řecké Elpa Rally 2003 stala smrtelná havárie. Soutěž zařazená do ME s nejvyšším koeficientem 20 přilákala jen trojici zahraničních jezdců s Peugeoty 206 WRC (Thiry, Campos, Vasin). Už na RZ1 se ale smrtelná nehoda. Dimitris Kolopianos s Yarisem trefil sloup, na kterém byl dvoutunový transformátor. Ten spadl na auto a zabil jezdce. Spolujezdec přežil. Posádky se o tragédii dozvěděly po RZ3, všechny řecké odstoupily a soutěž tak byla ukončena. Více o soutěži zde.

28. září 2007 – OMV se stahuje z rally

Poslední zajímavost je 10 let stará. Tehdy jeden z největších sponzorů rally, rakouská společnost OMV, oznámila, že končí s aktivitami v rally. Citujme z tehdejšího článku na našem serveru.

Podle oficiálního prohlášení se OMV ukončuje veškeré sponzorství v mezinárodních i národních soutěžích v rally. Dále se uvádí, že OMV se bude soustředit na sociální projekty a obnovitelné zdroje energie. Pro svět rally je to celkem citelný zásah, i když o stáhnutí OMV se spekulovalo již dlouho. OMV je hlavní sponzor Kronosu, přesněji řečeno Manfreda Stohla. O tom, že tato sezóna je Manfredova poslední v MS, se již také delší dobu neoficiálně ví. OMV už letos ani výrazně nesponzorovala Rallye Deutschland, o hlavního sponzora přijde třeba i Štěpán Vojtěch, Jereb, Waldviertel rally a další.

Manfred Stohl se v dalších letech s podporou OMV pokusil prosadit "zelené" rally vozy na CNG nebo zemní plyn a i když to celkem fungovalo, do světa rally se to nerozšířilo.

Tak za týden opět u dalších zajímavostí.

Komentářů celkem: 5
26. 9. 2017 09:42
0 0
Ten Warmbold bol Antony... aspoň myslím...
26. 9. 2017 09:47
0 0
o tom Ašínovi a testu před Příbramí se někde psalo (Rally, knížka o sezóně 2004?), že to lehce počechrali...
a Achim byl táta Antonyho Warmbolda, který jezdil toho Fíka
26. 9. 2017 10:25
0 0
Shacki, kdybys potřebal upřesnit nějaký údaje o startech auta a pilotů, pak je tu naprosto skvělá smajlík databáze pana Wanky: https://www.ewrc-results.com/ smajlíksmajlík
26. 9. 2017 11:27
0 0
Jasně, že Anthony, jsem se upsal
26. 9. 2017 11:28
0 0
Původně napsal Novej
Shacki, kdybys potřebal upřesnit nějaký údaje o startech auta a pilotů, pak je tu naprosto skvělá smajlík databáze pana Wanky: https://www.ewrc-results.com/ smajlíksmajlík
Díky za tip, příště se tam mrknu smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!