Stalo se před x lety – 40/2017

Pojďme si opět připomenout některé zajímavosti ze světa rally, které se staly touto dobou před x lety.

4. října 1985 – Walter Röhrl vítězí na Sanremu 1985

Už je tomu 32 let, co Walter Röhrl slavně vyhrál na Rallye Sanremo 1985. Bylo to tehdy první (a poslední) vítězství v MS pro speciál Audi Quattro S1 a zároveň i poslední vítězství v MS pro Waltera Röhrla. Bylo mu tehdy 38 let a samozřejmě netušil, že toto 14. vítězství bude jeho poslední.

Pojďme ale k soutěži samotné. Ta se skládala ze 46 rychlostních zkoušek o délce bezmála 700 km, i s přejezdy čekalo na jezdce během čtyř dnů asi 2 400 kilometrů. Startovalo se v Sanremu, nad ním se odjely první čtyři erzety a pak se přejelo na šotolinu do Toskánka. Tady se odjelo dalších 32 zkoušek a teprve na poslední etapu se zbytek startovní pole opět vrátil na asfalt nad Sanremem.

A právě na toskánské šotolině Röhrl naprosto dominoval. Vyhrál tam 26 z 30 odjetých zkoušek a vytvořil si pohodlný náskok. Na poslední asfaltové části pak úřadoval Henri Toivonen se starší Lancií 037 Rally (Delta S4 se teprve testovala), ale na lepší než třetí místo to nestačilo.

Přikládám i jedno video, druhé si nechám na večer:)

A jako vždy mě zajímá, co se stalo s vítězným vozem. Podle našich statistik šlo o jeho jediný start a ani nevíme, co se s ním stalo dál.

2. října 2005 – Sebastien Loeb získává druhý titul mistra světa

Možná si na to vzpomenete. Ve Walesu 2005 umírá při nehodě Michael Park a Sebastien Loeb nechce slavit titul mistra světa ze podobných okolností. Nechává si dát penalizaci, propadá se na třetí místo a titul ještě nemá jistý. Už na další soutěži v Japonsku (výsledky) si druhým místem za Marcusem Grönholmem s velkým předstihem zajišťuje svůj druhý titul mistra.

Markko Mätina, který po nehodě ve Walesu nejprve přerušil a později i ukončil kariéru, nahradil u Peugeotu Daniel Carlsson a dojel osmý, hned za Romanem Krestou, který tenkrát jezdil v továrním týmu Ford.

Zajímavostí je, že po Japonsku na tom byli Loeb i Grönholm stejně ve dvou statistikách. Oba měli dva tituly mistra světa a shodně i 18 vítězství v MS. A s jakými statistikami ukončili své kariéry? Marcus už titul nezískal a v počtu vítězství se zastavil na čísle 30. Sebastien má na kontě nepřekonatelných 9 titulů mistra světa a 78 vítězství v soutěžích MS. Ale třeba se příští rok do MS vrátí…

8. října 2011 – Miroslav Janota získává evropský titul v historicích

Druhým místem na Historic Vltava Rallye 2011 uzavřel Miroslav Janota snovou sezónu, na jejímž konci byl evropský titul v kategorii 2.

"V cíli jsem pak prožil nádherné chvíle. Vybojovat evropský titul bylo splněním snu celého našeho týmu. Odvedli jsme opravdu kolektivní výkon. Celou sezónu jsme dřeli v přípravě a pak bojovali na trati. Dali jsme do toho celé srdce. Ale o titul mistrů Evropy se ani jinak bojovat nedá, zadarmo tohle zlato nikdo nezíská,“ řekl Miroslav Janota.

Opět se podívejme na nějaké souvislosti. Mirek Janota jel historiky i další sezónu, ta už ale tak úspěšná nebyla. Pak se z rally stáhl a vrátil se až loni s nádherným Porsche.

Opačný směr nabrala kariéra spolujezdce Pavla Dreslera. Ten ihned po Vltavě zamířil k Honzovi Kopeckému, kde vystřídal Petra Starého. A v továrním týmu Škoda nasbíral mnoho úspěchů a další ho možná čeká hned o víkendu v Katalánsku.

Říjen 2003 – konec továrního týmu Hyundai

Na přelomu září a října před 14 lety vyvrcholili problémy továrního týmu Hyundai. Ten provozoval britský tým MSD (Motor Sports Development) s vozy Hyundai Accent WRC od roku 2000. Zatímco první dva roky ještě výsledkově jakž takž šly, roky 2002 a 2003 byly vyloženě propadákem. MSD si neustále stěžoval na nedostatek slíbených financí a korejská centrála dělala mrtvého brouka. Vše vyvrcholilo před Sanremem 2003, kdy David Whitehead jako šéf MSD prohlásil, že pokud nepřijdou peníze, tým rozpustí. Až pak zareagovalo korejské vedení, ale jinak, než se čekalo.

S okamžitou platností rally program Accent WRC ukončilo s tím, že se do MS vrátí s novým vozem v roce 2006, který ale bude vyvíjen v nové centrále v Německu. No trochu se to protáhlo, protože Hyundai Motorsport byl v Německu založen až v prosinci 2012 a do MS se tým vrátil od sezóny 2014.

A co bylo s továrními jezdci Hyundai? Fredy Loix se další rok uchytil u Peugeotu a Armin Schwarz se vrátil do Škoda Motorsport…

Tak za týden opět u dalších zajímavostí.

Komentářů celkem: 7
3. 10. 2017 16:16
0 0
Tato rubrika se opravdu povedla. Člověk se dozví spousty věcí. Dobrá práce!
3. 10. 2017 16:25
0 0
Původně napsal Gurun
Tato rubrika se opravdu povedla. Člověk se dozví spousty věcí. Dobrá práce!
Díky, mám s tím také dost práce, ale i pro mě je to moc zajímavé, protože si připomínám věci, na které už bychom skoro zapomněli.
3. 10. 2017 18:08
0 0
Tak to vítězné Audi je prý v Německu v soukromé sbírce.
4. 10. 2017 08:15
0 0
Shacki je radost to číst. Práci, kterou s tím máš, si dovedu velmi živě představit. smajlík Super čtení.
4. 10. 2017 22:22
0 0
Shacki toto auto IN-NM7 (karoserie č.11) bylo rozebráno po testování PDK převodovky a již neexistuje.
Auto IN-NE7 (karoserie č.5) jelo Finsko řídil Stig Blomqvist. Následně bylo převezeno do Zlína kde bylo vyfoceno při testování umístění motoru uprostřed. A ted je v soukromé sbírce v Německu. Jelo Rallylegend San Marino 2010 řídil Rohl

4. 10. 2017 22:27
0 0
A technická - správně je model s body kitem "Audi Sport Quattro S1 E2" smajlík
4. 10. 2017 22:51
0 0
Musím dá za pravdu tobě i Jirkovi Jermakovovi, ve Finsku jel skutečně Blomqvist s IN-NE7. Naše mylná informace vycházela z knihy Martina Holmese, kde má uvedenou chybně jinou. Hledal jsem ověření marně na fotkách i videích, nakonec jsem to našel na jednom modelu http://www.anticsonline.co.uk/517_1_105595017.html. Tak napraveno.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!