Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
8. 10. 2017 16:39 − 4512× − 0

V Lotyšsku řádila mládež

Mistrovství Evropy je u konce, když se Rally Liepaja postarala o poslední letošní dějiství.

Rally Liepaja je spolu s Rally di Roma Capitale jednoznačným benjamínkem kalendáře, protože kdyby šlo o lidské jedince, ani jedna soutěž by ještě nechodila do školy. Oba dva podniky totiž letos slavily svůj pátý ročník a zatímco římská soutěž se do ME probojovala až letos, lotyšský podnik začal hned zostra a rovnou první ročník pod názvem Rally Liepaja-Ventspilis se jel jako součást ME. Tehdy se ještě jednalo o zimní rally, do se však změnilo loni, kdy počasí znemožnilo zimní termín a soutěž se přesunula na září. Letos se termínově posunula ještě o měsíc, takže se stala jedinou podzimní rally v kalendáři a co je hlavní, stala se jeho poslední položkou. Letos bylo na soutěžící připraveno 157 měřených kilometrů rozdělených do dvou etap s celkovým počtem 13 rychlostních zkoušek a sluší se poznamenat, že původní kilometráž měla být větší, avšak zasáhlo počasí a testy se krátily.


Foto: www.fiaerc.com

Na úvodu začali nejlépe mladíci, když Gryazin zajel rychleji jak Rovanperä, jenž poprvé vyměnil obvyklou Fabii R5 z dílen bývalého továrního jezdce Škody a Seatu Toniho Gardemeistra za Fiestu R5 připravenou polským M-Sportem. Třetí čas zaznamenal Lukyanuk a když ruský jezdec vyhrál následující dva testy první sekce, byl v průběžném vedení s náskokem pěti sekund na Gryazina a Rovanperu. Průběžnou čtvrtou příčku držel Kajetanowicz, pátý byl Habaj a na devátém místě jel Magalhaes, což bylo důležité z hlediska boje o titul, protože Portugalec nesměl být horší jak průběžný lídr ME Kajetanowicz a to se mu nedařilo.

Ve druhé sekci se jely jen dva testy a pro dění na čele měl největší význam pátý test v pořadí LDZ Cargo, kde přestala fungovat Lukyanukova Fiesta R5, Rus ji musel restartovat a ztratil tři minuty. To jej stálo propad na desáté místo a problémům nebyl konec. Závěr dne obstarávala městská speciálka v Liepaje, na níž stihlo čas zaznamenat jen šest posádek. Pak totiž havarovali ve stejném místě jak Lukyanuk, tak Magalhaes a zkouška byla zrušena. Je zde nutno poznamenat, že pořadatelé provedli úpravy inkriminované zatáčky proti seznamovacím jízdám, kdy před ostrým průjezdem umístili anti-cuty aniž by se někdo obtěžovat dát vědět posádkám a výsledkem byly škody na vozech a zmařené bodové šance dvou čelních posádek…


Foto: www.fiaerc.com

Z druhého průjezdu superspeciálky se zaznamenaly jen dva časy a zbytek byl zrušen, takže po sobotě byl ve vedení Gryazin před Rovanperou, přičemž oba mladé jezdce dělilo 18 sekund. Čtyřicet sekund nazpět byl po sobotě již jistý mistr Evropy Kajetanowicz, který jako první jezdec v historii šampionátu dokázal vyhrát ME tři roky po sobě. Čtvrté místo držel Habaj, za nímž následovala dvojice továrních Peugeotů Lópeze a Suáreze. Velkou pozornost poutalo JERC U27, kde se odehrávala rozhodující bitva o titul a Huttunen se Sesksem si nedarovali ani sekundu. Boudou na RZ5 se ze souboje vyřadil Sesks, Huttunen tak měl po sobotě 25 sekund na druhého Ingrama a třetí jel Mareš, jemuž ale dané umístění k možnosti titulu nestačilo.

Druhý den začal atakem Rovanperä, který dvěma vyhranými vložkami stáhl Gryazina na deset sekund, ale na RZ10 ztratil vše, co před tím najel a v polovině dne byli oba jezdci takřka tam, kde jej začínali. Neděli si dlouho neužil López, který svůj Peugeot 208 T16 okoulel a prapor francouzské značky tak držel Suárez. I ten se ale v závěru sekce propadl na páté místo a za vedoucími mladíky jeli dva polští jezdci Kajetanowicz a Habaj.


Foto: www.fiaerc.com

Poslední sekce Rally Liepaja začala zrušenou RZ11 kvůli nehodě vrtulníku nedaleko cíle zkoušky, k němuž byly odvolány záchranné složky z testu a do cíle tedy zbylo odjet dvě vložky. Gryazin s Rovanperä si rozdělili nejrychlejší časy každý po jednom a vítězem se stal starší z nich, Gryazin, který včera oslavil své dvacáté narozeniny a dnes si vítězstvím dal pěkný dárek. O tři roky mladší Rovanperä zvládl debut s Fiestou R5 více než dobře a když po RZ11 odstoupil Kajetanowicz, získal třetí místo Habaj, jenž si připsal první evropské pódium v kariéře. Čtvrtý by Suárez a pátý dojel při své první pořádné rally sezóně von Thun und Taxis. Nejrychlejší Lancer dovedl do cíle Nitišs, který je fanouškům znám ze svého působení ve světovém rallycrossu, sedmý byl Vaškys a dvoukolky vyhrál Kristensson, jenž letos zvítězil v německém poháru cupových Adamů. Devátý dojel Érdi, jenž slavil titul v ERC2 a desítku uzavřel Ingram, který se naopak stal juniorským mistrem Evropy. Jelikož v JERC U27 byla výrazná česká stopa, dodejme, že druhý byl v celoročním hodnocení Huttunen a třetí příčku vybojoval Mareš, jenž si bronz odvezl i z Lotyšska.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!