Stalo se před x lety – 41/2017

Pojďme si opět připomenout některé zajímavosti ze světa rally, které se staly touto dobou před x lety.

10. 10. 1981 – Vítězství Michele Mouton na Sanremu 1981

Zítra tomu bude 36 let, co na Sanremu 1981 vyhrála Michele Mouton jako první žena v historii soutěž MS. V další sezóně přidala ještě tři a dones je jasně nejúspěšnější ženou v historii rally.

Určitě se nedá říct, že by Michele byla na Sanremu nejrychlejší. Z 59 odjetých RZ jich vyhrála jen 9 oproti třeba 30 u Hannu Mikkoly. Rozhodovaly ale jiné věci – velmi dobré auto (a v jejím případě i spolehlivé) a hlavně oproti svým soupeřům nechybovala. Po asfaltových úvodních zkouškách šel do vedení Röhrl, ale u něj bylo jasné, že s Porsche se na šotolině nebude chytat na vozy Audi. Obrovskou ztrátu nabral na začátku Mikkola (technické problémy) a po první etapě byl až na 56. místě. Pak ale začal stahovat a vyhrávat jednu zkoušku za druhou.

Ve vedení pak byl překvapivě domácí mladík Michelle Cinotto s dalším vozem Audi, ale svoji snahu ukončil havárií. V tom okamžiku měla Michele pohodlný náskok a mohla jet v klidu. Jenže pak..

Na konci 4. dne ale přišly pro Michele komplikace, když začala mít problémy s brzdami a o svůj náskok prakticky přišla. Do Sanrema se vracela s náskokem pouhých 34 vteřin na Ari Vatanena a rozhodnout měl poslední den – 6 erzet na asfaltu a 117 ostrých kilometrů. Ari Vatanen ale musel řešit dilema – vítězství v soutěži nebo výborné body do šampionátu, kde mu šlo o titul? Jak později přiznal, vidina vítězství v soutěži pro něj byla víc. A nechat se porazit ženskou? :) Šel do toho naplno, ale vymstilo se mu to. Hned na první RZ poslední etapy vylétl ven a do servisu dovlekl Escorta notně poničeného.

Michele tak slavila první vítězství a upřímně celý svět byl z toho v šoku. Teprve pak ji začali všichni soupeři brát vážně. A další rok byla i blízko titulu. Vyhrála tři soutěže MS (nikdo v tom roce víc nevyhrál) a nebýt tří havárií, mohla být i mistryní světa před spolehlivějším Walterem Röhrlem. Ale o tom zase někdy jindy.

12. 10. 2007 – Premiéra vozu Suzuki SX4 WRC

Před 10 lety se na Korsice poprvé ukázal v ostré soutěži nový vůz WRC – Suzuki SX4 WRC. Za jeho volantem seděl domácí Nicolas Bernardi a upřímně auto vůbec neoslnilo. Hned v první etapě muselo do superrally, když motor ztratil výkon.

Situace se nezlepšila ani v druhé etapě. Ztráta kolem 2 s/km na špičku a pak opět do superrally.

Ve třetí etapě v RZ14 vůz poprvé (a naposled) nahlédl do první desítky, ovšem s odstupem 50 vteřin na prvního Sorda. Auto nakonec dojelo do cíle na 31. místě a i Bernardi věděl, že na autě je ještě hodně práce. "Je to naše první rally a dokončili jsme ji. Musíme pokračovat v práci na vývoji auta. Je pro mě čest to auto pro Suzuki řídit." Bernardi už se s vozem každopádně na soutěži nikdy nesvezl.

V rámci příprav na sezónu 2008 se vůz ještě objevil ve Walesu 2007, kde ho řídil Lindholm. Tomu hned na první RZ odešly brzdy a po druhé už byl v superrally. Po mnoha problémech dojel na 27. místě.

Pro rok 2008 nasadil tovární tým Toni Gardemeistera a P-G. Anderssona. Výsledky nebyly dobré. Na šotolině auto ještě jakžtakž, ale na asfaltu bylo auto úplně mimo. Nejlepší výsledek bylo 5. místo Anderssona z Japonska. Není divu, že po sezóně 2008 Suzuki z MS zase rychle zmizelo a s ním i všechna auta, která se ani nedostala k soukromníkům. Pouza na Barbados, ale ani tam už nejezdí a těžko říct, zda nějaký z vozů SX4 WRC ještě vůbec existuje.

Více o vozech Suzuki SX4 WRC a jejich výsledcích najdete v naší sekci.

12. 10. 2012 – Mini končí v MS

Před pěti lety bylo oficiálně oznámeno, že tovární tým Mini končí v MS.

"Mini po ukočení sezony 2012 své tovární angažmá v mistrovství světa ukončí. Dle předpisů FIA jsme se v roce 2012 zúčastnili všech podniků MS 2012, což byla podmínka pro homologaci Mini John Cooper Works WRC. Tím pádem je pro všechny zájemce nadále možné tento vůz provozovat. BMW Motorsport bude nadále s Prodrive pokračovat na vývoji turbomotoru 1,6 litru," uvedl Dr. Kay Segler z Mini v tiskovém prohlášení.

Účast továrního týmu v MS tak trvala jen něco přes rok a půl – poprvé v MS se vůz ukázal v Portugalsku 2011, kde ovšem ani jeden ze dvou vozů nedokončil.

Vůz Mini Cooper WRC nikdy nevyhrál soutěž MS. Byl třikrát na stupních vítězů, nejlépe Sordo v Alsasku 2011 druhý za Ogierem jen o 6 vteřin. Vyhrál 24 rychlostních zkoušek. A s koncem továrního týmu začaly poměrně rychle mizet ze scény i postavená auta (27 postavených kastlí). Ze soukromých provozovatelů to asi dotáhl nejdále Václav Pech, ale i on nakonec poznal, že s oblíbeným Miníkem už to dál nejde. V současnosti s ním jezdí v MS už jen Gorban.

Milovníci statistik mohou navštívit naši sekci s výsledky těchto vozů.

12. 10. 2005- Škoda připravuje ústup ze šampionátu v rallye

A nakonec ještě jeden chystaný konec továrního týmu. Před 12 lety u nás na webu vyšel tento článek, který je zajímavý i díky tomu, co se pak stalo a kde je Škoda Motorsport dnes.

Aktuální vydání deníku Hospodářské noviny přináší nepříliš optimistickou zprávu týkající se účasti týmu Škoda Motorsport v top kategorii WRC. S laskavým svolením redakce Hospodářských novin přetiskujeme článek v původním znění bez úprav.

Vedení automobilky Škoda patrně upustilo od svých nedávných tužeb po vítězstvích v závodech světového šampionátu v rallye. Vratislav Kulhánek, předseda dozorčí rady Škody Auto, včera v rozhovoru na rozhlasové Frekvenci jedna prohlásil, že v současné době se v Mladé Boleslavi diskutuje o tom, v jaké formě se automobilka zúčastní příštího ročníku mistrovství světa.

"Rozhodně se v příštím roce zúčastníme, jestli to bude přímo tým Škody Motorsport nebo jestli to bude tým privátní s plnou podporou továrny, však v tuhle chvíli ještě není jasné," řekl. Připustil, že roky 2006 a 2007 považuje za přechodné období. "V této době bychom rádi připravili jiný model – ne už ve třídě WRC, ale v jiné kategorii. Nicméně plně konkurenceschopný. Hovoříme zatím o třídě Junior, třídě 1600," konstatoval Kulhánek.

Na dotaz, zda to fakticky znamená ústup ze slávy, jen prohlásil, že neví, zda se o uplynulé sezóně dá hovořit jako o slávě.Pragmaticky připustil, že jde o ústup ze špičky a hned přidal důvod. "Protože peníze, které do toho byly investovány, se nevrátily tak, jak bychom rádi".

Tak za týden opět u dalších zajímavostí.

Komentářů celkem: 8
10. 10. 2017 11:44
0 0
U Suzuki vsadili i na špatné koně. Gardemeister s Anderssonem nebyli jezdci na vyhrávání. Ale tím neříkám, že to auto bylo nějaké super.
10. 10. 2017 11:44 Upraveno 11:46
0 0
Za tenhle seriál máš, Náčeníku, pochvalu před nastoupenou jednotkou. Hodně rád to čtu. Ale neodpustím si drobný rýpanec směrem k Suzuki. Co by za takový debut dala Octavia WRCsmajlík
Btw, Toni a P-G. Nevím jak P-G, ale minimálně o Gardem se říkalo, že moc není na nastavení auta a tyhle věci, tak možná ani v tomhle to nepomohlo.
10. 10. 2017 12:29
0 0
Shacki, u toho Mini, ten první závod je poněkud diskutabilní. V Portugalsku startovaly dva vozy ve specifikaci S2000 1.6T, WRC a tovární tým se poprvé jel poprvé až na Sardínii. Ale jinak souhlasím s Kuřetem, že tento seriál (či informační formát) je super smajlík
10. 10. 2017 22:05
0 0
Původně napsal zajic
Shacki, u toho Mini, ten první závod je poněkud diskutabilní. V Portugalsku startovaly dva vozy ve specifikaci S2000 1.6T, WRC a tovární tým se poprvé jel poprvé až na Sardínii. Ale jinak souhlasím s Kuřetem, že tento seriál (či informační formát) je super smajlík
Ako vravíš smajlík Mini v špecifikácii WRC išlo až na Sardínii 2011 smajlík
11. 10. 2017 09:32
0 0
Ale to auto bylo přestavitelné z jednoho na druhé, takže auto jako takové mělo premiéru v MS v Portugalsku. Tady to máte vše vylistované https://www.ewrc-results.com/cars/14-mini-cooper-wrc-s16t/?s=2011&sct=0&w=0#stats
11. 10. 2017 12:04
0 0
Pochopitelně, že to bylo přestavitelné mezi S2000 a WRC, ale ve verzi WRC a pod hlavičkou fabriky jel až na té Sardošce.
11. 10. 2017 14:01
0 0
V Itálii jel pod hlavičkou Motorsport Italia, stejně jako v Portugalskusmajlík Ještě, že se můžeme v klidu dohadovat o takových drobnostechsmajlík
11. 10. 2017 18:17
0 0
Suzuki mě mrzí, že to tak rychle zabalili. Mohli se ještě trochu porvat a vzít jiné piloty na vývoj.. A jako nejhorší rozhodnutí mi přišlo všechny auta vyhladit ze světa.. Sám už jsem jedno závodní auto od nuly postavil a přijde mi to jako absolutní neúcta k té práci inženýrů a dalších členů týmu smajlíksmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!