Invelt
reklama reklama reklama
reklama reklama reklama
Generální
partner
Invelt
17. 10. 2017 11:20 − 6665× − 1 0

Stalo se před x lety – 42/2017

Pojďme si opět připomenout některé zajímavosti ze světa rally, které se staly touto dobou před x lety.

Přiznám se, že tentokrát bych měl tolik zajímavostí, že by to vyšlo na několik článků. Nevadí, alespoň za rok bude zase o čem psát:)

17. října 2009 – kalamita na Rally Bohemia 2009

Před osmi lety se odjel jeden z nejpodivnějších ročníků Rally Bohemia. Soutěž byla tehdy výjimečně zařazena až do půlky října, což by nebylo nic zvláštního. Jenže počasí si tenkrát těžce pohrálo jak se soutěžícími, tak s pořadateli. Já se pokusím prakticky den po dní rekonstruovat sled událostí.

Už v úterý 13. října se objevuje nepříznivá předpověď počasí.

Radikální pokles teplot o dvacet stupňů, kterého jsme v posledních dnech svědky, nedělá radost asi nikomu. Starosti s výběrem, nákupem a přípravou vhodných pneumatik, budou mít nejen posádky přihlášené k XXXVI. Rally Bohemia. Zimní doplňky si musí nachystat diváci, kteří u tratě budou trávit několik hodin a také tisícovka pořadatelů, zajišťujících více než 100 km tratí rychlostních zkoušek.

V plné pohotovosti je i autor tratě Petr Pavlát. „Předpověď počasí nás nemohla nechat v klidu. Nejvyšší místa trati máme položena ve výšce sedmi set metrů nad mořem. Sněžení a sněhové jazyky přitom meteorologové ohlašují i do níže položených oblastí, proto jsme dnešní den věnovali mimo jiné i zajišťování techniky schopné udržet trať sjízdnou. Ano, máme zajištěn i sněžný pluh. Věříme, že jeho nasazení nebude potřeba, ale připraveni být musíme.“

Ve středu už poletovaly sněhové vločky, to nejhorší ale přišlo v noci ze středy na čtvrtek. Ranní informace od Vojty Štajfa o aktuální situaci.

Ve výše položených oblastech, kudy se zítra a v sobotu pojede Rally Bohemia, v noci napadly desítky centimetrů sněhu a stále hustě sněží. Snažíme se proto získávat aktuální informace od posádek, které se nyní právě seznamují s rychlostními zkouškami. Jako první nám své pocity sdělil Vojta Štajf.

"Podmínky jsou naprosto šílené. Spali jsme na mé chalupě, která je nedaleko rychlostních zkoušek na Jablonecku a přes noc napadlo víc než 30 cm těžkého sněhu. Ráno jsme tedy asi třičtvrtě hodiny vyhrabávali a vyprošťovali naše auto ze sněhu na silnici, ale pak nám volal Jula Gál, že ani nemusíme spěchat, protože rychlostní zkoušky Bzí a Sychrov jsou úplně nesjízdné a několk trénujících aut tam uvízlo. Pořadatel naštěstí operativně změnil program seznamovacích jízd a poslal nás trénovat na Vinec a do Sosnové, kde jsou rychlostní zkoušky jen mokré. Včera jsem projížděli rychlostní zkouškou Návarov, kde byla už tehdy asi 1/4 pod sněhem a některé úseky byly průjezdné jen pro 4x4. My jsme s obtížemi s Imprezou projeli, ale dost lidí auta vyhrabávalo. Na planinách tam fouká silný vítr a tvoří se velké závěje," sděloval nám do telefonu Vojtěch Štajf.

Václav Pech byl z podmínek nadšený a přidal i jedno foto.

Na naší otázku, jak že to momentálně na Bohemce vypadá Václav pohotově odpovídá: "Je to super, super ! Parádní zimní rally. To budou smyky !" A směje se… Stejně jako ostatní jezdci i Václav Pech potvrzuje, že napadlo opravdu velké množství sněhu. "Jedeme na Vinec, tady je jen mokro, ale Sychrov a Bzí jsou neprůjezdné. Pořadatelé nám volali, jaký je náš názor na jízdu v takových podmínkách, a my jet chceme. Některé posádky prý by radši neodstartovaly, ale náš tým je připravený a jeli bychom na zimní pneumatice bez hřebů. Pro diváky to bude určitě zajímavé a bude spousta smyků. Uvidíme kolik sněhu nakonec na silnici zůstane, ale bude to hodně těžká rally, ale tak to má být," dodává Václav Pech.

Aktuální informace a fotku přidal i Honza Šlehofer.

"Ráno jsme uvízli na jedné rychlostní zkoušce, kde kvůli velkému množství sněhu popadaly stromy jak před námi, tak za námi. Sněhu je místy opravdu dost, ale nejvíc mi vadí, že na některých RZ je sníh a jinde zase jen mokro. Pokud nazuji zimní pneumatiky, tak je na mokrých rychlostkách zničím. Podmínky mají ale všichni stejné a taková je rally. Pokud nebude povolena pneumatika s hřebíkem, tak si nedovedu představit, co na naši dvoukolku obujeme. Bude to o velkém kompromisu a s dvoukolkou na sériovém zimáku to není nic moc. Čekáme, zatím nikdo nic neví jak se pojede a na čem se pojede. Jsme v kontaktu s naším rádcem Jindřichem Štolfou, který teď taky neví. Musíme počkat a uvidíme. Všichni na tom ale budeme stejně," říká k nečekanému sněhu na Bohemia Rally jezdec vozu s jednou poháněnou nápravou Jan Šlehofer.

Už ve čtvrtek večer pořadatelé oznamují, že se ruší rychlostky na Liberecku, konkrétně Návarov, Sychrov, Chloudov a Bzí. Večer pak sestavují následující harmonogram – v pátek večer Staroměstská, v sobotu dopoledne 3x Vinec a na závěr Sosnová. Není divu, že nastalo velké odhlašování posádek, kterých se na start soutěže s 60 ostrými kilometry postavilo jen 49.

Soutěži samotné dominovaly tři Fabie S2000 – Hänninen, Kopecký a Mikkelsen. Za nimi ale ještě zuřil boj o titul. Václav Pech měl šanci v podstatě jen v případě, že by Roman Kresta nedojel. A to se také skoro stalo. Roman Kresta na prvním Vinci vletěl do svodidel a vylomil zadní kolo.

Jeho štěstím bylo, že po zkoušce následoval servis a tam mu kolo opravili. Ztrátu pak stahoval a nakonec mu desáté místo stačilo na to, aby obhájil titul.

20. října 2011 – Martin Prokop oznámil svůj první start v MS s vozem WRC

Před šesti lety Martin Prokop oficiálně informoval o tom, že na závěrečné soutěži MS ve Walesu pojede poprvé s vozem WRC.

Český půst, trvající 3 roky, 11 měsíců a 10 dnů, 10. listopadu 2011 skončí. „Zaručené“ zprávy o možném startu posádky Czech Ford National Teamu v MS v rally s vozem nejsilnější kategorie WRC se objevovaly v průběhu celé letošní sezóny, ve které česká dvojice svádí souboje v šampionátu SWRC. Realitou se však stanou teprve 10.listopadu po půl třetí odpoledne. To se bude na startovní rampu Wales Rally GB ve dvacetitisícovém velškém městečku Llandudno blížit Ford Fiesta WRC s posádkou Prokop – Tománek v kokpitu. Po dlouhých 4 letech opět česká dvojice v elitní kategorii, ve společnosti rallyových ikon jako je Loeb, Hirvonen, Solberg nebo Sordo.

„Splněný sen – zní to sice jako to nejprofláknutější klišé, ale lépe se ten pocit asi popsat nedá“, říká šťastný Martin Prokop. Ačkoli se stal v roce 2009 juniorským mistrem světa (vozy s jednou poháněnou nápravou) i vicemistrem světa v kategorii produkčních vozů, přesto, že byl loni třetí v SWRC (MS vozů kategorie S2000) a letos před posledním závodem figuruje na stejné pozici, přesto bude druhý listopadový víkend vrcholem jeho desetileté kariéry. „Nepochybně! Ačkoli pro příští sezónu ještě nemůžeme nic potvrdit, pevně věřím, že to bude začátek úplně nové etapy v mém rallyovém životě. Nervozita? Možná. Zdravé rozechvění? Ano. Radostné očekávání? Rozhodně!,“ popisuje pocity před svým prvním nahlédnutím do elitní kategorie.

A jak premiéra dopadla? Na RZ6 Martin Prokop vylomil kolo z 11. místa a musel do superally. Nakonec dojel 21. celkově. Od té doby už v MS s jiným vozem nejel a má už za sebou s Fiestou WRC 54 soutěží. Škoda, že už nějak nepřibývají. Tak ať se daří alespoň na Legendách s C2 S1600!

22. října 2001 – umírá Jan Trajbold starší

Za pár dní si budeme připomínat 16 výročí úmrtí Jan Trajbolda staršího, který zemřel náhle na mozkovou příhodu v pouhých 56 letech.

Jan Trajbold byl dlouholetý soutěžák, u kterého už registrujeme skoro 300 odjetých soutěží. Dvojnásobný vítěz (1979 a 1981) náročného Poháru míru a přátelství, čtyřnásobný šampión v ME historiků. Zájemce o více fotek a vzpomínkový článek o tomto slavném jezdci odkážu na tento článek.

17. října 2009 – Hermann Gassner junior se stává německým šampiónem

Na závěr jsem si nechal takovou zajímavost. Vítězstvím na Lausitz Rallye 2009 se mladý Hermann Gassner stal německým šampiónem. Na tom by asi nebylo nic moc tak zajímavého. Pikantní na tom je, že v letech 2007 a 2008 byl německým šampiónem jeho otec Hermann Gassner senior. Syn tak navázal na svého otce.

Mladý Gassner byl považován za velký talent (profil), vždyť v té době mu ještě nebylo ani 21 let. Vrchol kariéry měl asi v sezóně 2011, kdy jezdil svět a skončil v SWRC pátý. Pak ale slevil a teď už spíš jezdí pro radost, podobně jako jeho táta.

A ještě jedna zajímavost – na tom Lausitzu dojeli druzí Martin Semerád s Bohoušem Ceplechou. O těch si něco povíme za týden:)

Tak za týden opět u dalších zajímavostí.

Komentářů celkem: 1
17. 10. 2017 12:20
00
Ta Bohemka tenkrát byla masakr. Když si vezmu, jak je dneska hezkysmajlík

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama