25. 10. 2017 12:41 − 8915× − 17

Kudy se jezdilo – Rallye Osvobození 1979

Až do roku 1980 se pačejovská soutěž jezdila jako Rallye Osvobození.

Pak nastala menší přestávka, kdy se soutěž nejezdila. Obnovena byla v roce 1983 už jako Rallye Pačejov a kromě krátké přestávky po sametové revoluci se jezdí dodnes a má za sebou již 38. ročníků (kompletní přehled zde).

První dva ročníky se jely jako orientační mototuristická soutěž, proto nejsou v našich výsledcích. Jen pro představu, co taková soutěž obnášela v prvním roce 1974.

Soutěžní posádky absolvovaly trať dlouhou 140 km s 5 zvláštními zkouškami. Zvláštní zkoušky tvořila střelba ze vzduchovky, zkouška akcelerace, couvání na 250 m, hod granátem a jízda zručnosti. Po trati se posádky pohybovaly podle slepé mapy, a podle itineráře, který dostaly těsně před startem.

Od roku 1976 se soutěž jezdila jako oblastka. My se dnes podíváme na verzi soutěže z roku 1979, někdy později se zcela jistě dostane i na další ročníky. Mimochodem, chybí nám v databázi kompletní výsledky z let 1976, 1977 a právě 1979. Problémem je, že tenkrát se běžně účastníkům posílaly jen výsledky ve třídě, což je případ třeba toho roku 1979, kdy jsme zatím sehnali jen výsledky jedné třídy. Třeba se mezi vámi najde někdo, kdo něco v šuplíku nebo na půdě najde:) Ostatních 35 ročníků má výsledky kompletní.

Ještě jeden popis tehdejší soutěž.

V pátek v podvečer byla na programu formální přejímka v KD Pačejov, v sobotu od 5 hodin potom technická přejímka u pošty v Pačejově. Samotný start soutěže byl v 8:30 hodin. Na posádky čekala trať dlouhá 280 km. Soutěž byla rozdělena na dvě etapy s polední hodinovou přestávkou. První posádka projela cílovou bránou ve 14:25. Oproti předchozím ročníkům trať dostala kompaktnější podobu. Jelo se 6 rychlostních zkoušek, ale jen na třech úsecích. Poprvé se tak využilo schématu, že se každá RZ jela dvakrát, což vedlo ke snížení nákladů na soutěž. Všechny rychlostní zkoušky byly nové, ale využívaly úseky z předchozích let. První RZ vznikla spojením dvou klasických zkoušek v okolí Kvášňovic a Mileč. Druhá RZ byla úplně nová. Startovalo se v Loužné a pokračovalo přes Nehodív po úseku, který se jezdí dodnes. Za obcí Nehodív posádky prověřil rozbitý šotolinový úsek do Pohoří. Konec RZ patřil rychlým zatáčkám v lese na asfaltu. Třetí zkouška přes Těchonice se jela poprvé do Břežan. Zpestřením RZ byl především šotolinový úsek z Těchonic do Strážovic.

A teď už k rychlostkám.

RZ1/4 Kvášňovice – Kozlovice

Zkouška začínala na šotolině za odbočkou na Kvášňovice ze silnice Pačejov – Defurovy Lažany. Dnes je ten úsek již vyasfaltovaný, viz obrázek níže. Za vesnicí se pak jel podle mapy kousek, kde je dnes jen lesní cesta, ale přes usedlost Stupovka je normálně silnice, takže i dnes jde projet. Přes Nekvasovy se se soutěžící dostali do Maňovic, kde odbočili na Kozlovice a jeli přes populární údolíčko, kde se jezdí Kramolín. Před Kozlovicemi pak byl cíl.


Úsek od startu do Kvášňovic dnes

RZ2/5 Loužná – Polánka

Tento úsek nebo alespoň první polovinu zná každý, kdo byl kdy na Pačejově. Poslední léta se zkouška jezdí jako Strážovice – Nehodív (nebo obráceně), tehdy byla ale malinko jinak natažená. Zkouška začínala za Strážovicemi za odbočkou na Loužnou. Přes ní se dostala do Nehodíva, zabočila doleva a nahoře u kapličky, kde je dnes známý vracák přes hranu, pokračovala dál na Štipoklasy. Kousek za vesnicí ale trať odbočovala (v místě zvaném U Vápenných Lomů, viz bod 2 na mapě) na šotolinu, ze které se vrátila před obcí Pohoří. Z ní pak pokračovala směrem na Polánku, kde odbočila na Myslív.

Podle mého názoru tahle varianta je skvělá. I kdyby se nejel šotolinový úsek a jelo se přes Štipoklasy, je to krásná technická trať na úzkém.


Úsek před Pohořím dnes

RZ3/6 Zborovy – Břežany

U poslední zkoušky si všimněte chyby v programu, protože zkouška skutečně nekončí tam, kde začíná:) Úsek mezi Zborovy a Velenovy znám osobně, jel jsem tam mockrát zadem do Nehodíva a vždy jsem si říkal, že to je na RZ jak dělané. Ve Velenovech se odbočilo doleva směr Těchonice. Za nimi následovala šotolinová cesta až do Strážovic. Dnes je tam už úzká asfaltka a opět jako stvořená na rychlostku, viz obrázek. Tady jsem si říkal, zda by pačejovští pořadatelé nechtěli lehce modifikovat současnou podobu a ze Strážovice jet na Těchonice. Ve Strážovicích by se už náves objela úplně:)

Ze Strážovic se jelo do Neprochov jak to známe i teď, před nimi ale zkouška končí. Tenkrát se ale jelo po úzké přes les až do Břežan. Takže celá soutěž byla namotána opravdu na fleku.


Úsek mezi Těchovicemi a Strážovicemi dnes

Tak co říkáte na tehdejší zkoušky? :) A na závěr chabé výsledky…

Komentářů celkem: 17
25. 10. 2017 13:07
0 0
Moc hezký článek, zajímavé jsou hlavně ty "ručně" dělané mapy, připomíná mě to programy Barumky 1989-92, i tam se při zakreslení našla řada chyb např. erzeta Poličná-Jarcová, jezdilo se prakticky pořád stejně, ale úsek krátce od startu byl v mapě pokaždé jinak. Právě článek o skoro zapomenutých rz Poličná-Jarcová a Mikulůvka-Kateřince by byl zajímavý, snad se někdy vrátí, myslím, že i teď by byly ozdobou rally.
25. 10. 2017 14:14
0 0
ecky: Oba vámi zmiňované úseky lákají všechny pořadatele v okolí, bohužel není tak jednoduché si říct, tady by se pěkně závodilo, pojďme do toho. Vyřídit všechna povolení dnes není jenom formálním úkonem, ale hodně snahy a jednání, které dost často nedopadnou. Že se někdy vrátí taky doufám, ne tak dávno to vypadalo pozitivně, tak se možná dočkáme. Jak je to v případě pačejovských autorem navrhovaných úseků by museli napsat místní kluci.
25. 10. 2017 14:40
0 0
Ze Zborov do Břežan se jezdilo ještě nedávno a prý teď se tam nejezdí jen kvůli nesouhlasu města.
itl
25. 10. 2017 15:46 Upraveno 15:48
0 0
Původně napsal kollma
Ze Zborov do Břežan se jezdilo ještě nedávno a prý teď se tam nejezdí jen kvůli nesouhlasu města.
Myslím, že přes Těchonice se jelo naposledy v roce 2002, kdy se za Velenovy zabil Martin Huml. Od té doby se tento úsek nejel ani na Pačejově, ani při Šumavě.
25. 10. 2017 15:49
0 0
To bylo koukám na variantě Zborovy - Nehodív, takže ve Strážovicích nahoru
itl
25. 10. 2017 16:11
0 0
Původně napsal Shacki
To bylo koukám na variantě Zborovy - Nehodív, takže ve Strážovicích nahoru
Z Těchonic se jelo na Neprochovy a pak jak píšeš "nahoru". Šotolinový úsek Těchonice - Strážovice se od druhé poloviny osmdesátých let nejezdil. Kdy to vyasfaltovali nevím, ale v devadesátých letech jsme tu cestu používali jako přístupovou do Těchonic a to tam šotolina ještě byla.
25. 10. 2017 16:47
0 0
a za tři roky mě vítězná posádka učila v dílnách jak vypadá auto a soustruh, neúspěšně, což však nebyla jejich chyba smajlík
25. 10. 2017 17:50
0 0
Ze Strážovic do Těchonic přes les se mělo jet naposledy v roce 1993 při rallye Šumava. Na poslední chvíli to však zatrhli a jelo se po hlavní přes Neprochovy. V té době už tam byl asfalt. Dnes je tam asfalt nový. O modifikaci Strážovické RZ tímto úsekem se snažíme řadu let. Bohužel průjezd RZ jakýmkoli územím, spravovaným obcí Nalžovské Hory je prakticky nemožný. V Těchonicích nám neprošel ani příjezd k RZ po obecní komunikaci.
25. 10. 2017 18:05
0 0
Původně napsal wimmer
Ze Strážovic do Těchonic přes les se mělo jet naposledy v roce 1993 při rallye Šumava. Na poslední chvíli to však zatrhli a jelo se po hlavní přes Neprochovy. V té době už tam byl asfalt. Dnes je tam asfalt nový. O modifikaci Strážovické RZ tímto úsekem se snažíme řadu let. Bohužel průjezd RZ jakýmkoli územím, spravovaným obcí Nalžovské Hory je prakticky nemožný. V Těchonicích nám neprošel ani příjezd k RZ po obecní komunikaci.
těžký úděl pořadatele
25. 10. 2017 18:20
0 0
Je škoda, že mnoho pěkných úseků zkolabuje na stanovisku jedné obce, rally je myslím přínosem spíše pro kraj a přítěží (dopravní omezení) pro obec. Často jsou obce takové královstvíčko ve státě se svými vyhláškami a rozhodnutími, nemyslím, že je to úplně špatně, ale v některých věcech, třeba ty komunikace by mohl mít kraj právo veta nebo alespoň důraznější doporučení, je to o lidech, ale i o systému.
25. 10. 2017 23:43
0 0
Pavel Maršíček dodal výsledky třídy A2/1300, kde jsou i A2/1600, takže jsem to přidal a máme už výsledky tří tříd. Ještě 3 třídy a dáme z toho kompletní výsledkysmajlík
26. 10. 2017 10:22
0 0
ecky: To máte obec od obce. Jsou takové, kde se na rally těší a pak máte případy, kdy je rally vnímána velmi špatně a tam se jedná obtížně. Ono totiž platí pravidlo, že křičí jen nespokojenci a podle toho řada jednání zastupitelstev o povolení vypadá. A co si neuvědomují fanoušci, někdy to bývá reakce na zkušenost z dřívějších let, například chování diváků apd.
29. 10. 2017 08:17 Upraveno 08:19
0 0
Zajímavé! smajlík Úsek Zborovy-Velenovy-Těchonice-Neprochovy-Břežany-Smrkovec se jezdil při Rally Šumava celá 90. léta a na přelomu tisíciletí. Mám odtamtud řadu adolescentních rallyových zážitků. Zajímavostí bylo, že RZ se používala jako spojovací mezi Klatovama a Volyňskem/Vimperskem, takže ráno se jezdila v jednom směru a večer v opačném, což se dnes už nevidí.
Na rozdíl od Pačejova 70.-80. let se ale jezdilo z Těchonic po hlavní rovně do Neprochov. Nevím jak tehdy v době "bezretardérové", ale dnes je tento rovný rychlý úsek hodně uskákaný, jako ostatně celá tato bývalá RZta. Také si bohužel vybrala daň nejvyšší...nevíte prosím někdo přesně kde došlo k úmrtí Martina Humla v roce 2002? Vím, že to snad bylo někde v úseku mezi Velenovy a Těchonicemi, ale nevím kde přesně...v tom sjezdu z Velenov dolů k přejezdu potoka? Ale tam není nějaké místo se stromama, kde by si člověk řekl, že "tady se to asi stalo..."
29. 10. 2017 08:24 Upraveno 08:26
0 0
Ještě k Velenovům - dají se dohledat historické fotografie ze 70. let, kde auta lítají vysoko vzduchem u cedule Velenovy. Dle obhlídky místa to muselo být ve směru do Nalžovských hor na horizontu na náletu do obce. Muselo se tam skákat do obce na maximálku ve 150 km/h a všude okolo jsou tam baráky (a asi byly už tehdy?). To musel být masakr, dnes už si to ani nedovedu přestavit že by to tak bylo (i když se Vyškově se také skáče fest mezi baráky, ale tohle muselo být v podstatně větší rychlosti na "full"). smajlík
29. 10. 2017 08:33
0 0
btw. úsek Nalžovské hory - Velenovy by byla parádní RZta i dneska, samé těžké a docela široké zatáčky přes horizonty.
29. 10. 2017 19:37
0 0
AlesGute: Nehoda se stala zhruba tam, kde píšeš, nad mostem je levá zatáčka v níž auto trefilo bokem spolujezdce strom, který byl poté odstraněn. Dříve tam byl pomníček, takový dřevěný křížek, před pár lety však zmizel. Na iDnesu je stále článek i s fotkou. Jinak Velenovy jsou nešťastná obec, smrtelná nehoda tam byla už v roce 86, myslím, že tehdy šlo asi o diváky a to bylo právě v té verzi s tím skokem, pokud si dobře pamatuji.
29. 10. 2017 21:23 Upraveno 21:30
0 0
kuba6: Máš pravdu, o neštěstí ve Velenovech s divačkami tu na fóru před lety pamětníci už psali, ale bylo to prý v roce 1980. Nevím přesně při jaké soutěži, jezdilo se toho v této oblasti více, při Pačejovu to asi nebylo (Šumava?).
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!